Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette har ikke noe med etterbetalingen å gjøre. Men når søkte dere uføre? Og hvor lenge etter fikk dere svar? 

Anonymkode: 4a4a2...56d

Søkte 23. Mai i fjor, fikk svar 30. August. Tok altså 3 måneder og 1 uke. 

Anonymkode: 7a555...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette har ikke noe med etterbetalingen å gjøre. Men når søkte dere uføre? Og hvor lenge etter fikk dere svar? 

Anonymkode: 4a4a2...56d

Det tok akkurat 1 år med meg.. Ifjor

Anonymkode: 21eb5...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 mnd har jeg ventet på etterbetalingen. Håper det ikke er så lenge igjen å vente.

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tok akkurat 1 år med meg.. Ifjor

Anonymkode: 21eb5...345

1 år??

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 år??

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Ja

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere vedtak om behandlingstid på uføresøknad i postkassen ,digipost eller på nav?

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2019 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Synes ufør ordningene i Norge er helt supre og vikite, men kjenner jeg blir små irritert av denne "alt jeg skulle ha". Du bor i ett av særdeles få land i verden med slike gode ordninger og hvor du nå vil være sikret inntekt resten av livet. Så er du misfornøud fordi du bare fikk etterbetalt for de FIRE siste årene?! Det var vel uansett en feit sum du fikk etterbetalt?

Kjenner jeg blir irritert.

 

Anonymkode: d0aa4...c96

Når man er uføretrygdet så mistet man muligheten til å ha en god anstendig lønning hver mnd, mange på ufør lever for svært lite og det vil de gjøre i alle år. Da er det kanskje ikke så rart at de gjerne vil ha en god sum hvis de får muligheten til det? Det er helt forståelig når man skal gå mange år, mest sannssynlig resten av livet, på svært lav inntekt.

 

 

Anonymkode: 67e77...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 3.31, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Mye vil ha mer! 

Anonymkode: 73ce8...e76

Mye vil ha mer? Vet du minstesatsen på ufør?... 

Kanskje ikke rart de som får ung ufør tillegget er giret på etterbetaling når de har mange år fremfor seg med varig lav inntekt. 

Anonymkode: 67e77...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dere vedtak om behandlingstid på uføresøknad i postkassen ,digipost eller på nav?

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Det er FLERE andre tråder om ufør du kan spørre om dette, denne tråden er om etterbetaling. 

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er FLERE andre tråder om ufør du kan spørre om dette, denne tråden er om etterbetaling. 

Anonymkode: 9a40a...8c2

ok sjef

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei dere!

Jeg har gått på rehabiliteringspenger og aap i over 10 år(etter fylte 20)frem til i fjor da jeg fikk innvilget ung uføre. 

I brevet står det at jeg får etterbetalt rehab (rehabiliteringspenger) og TU (hva står det for) for ung uføre, netto tilbakebetalt 24 000kr. 

Her kommer spørsmålet, hvorfor får jeg ikke for alle årene jeg har gått på aap? Kan ikke finne noen steder på nav at jeg har mottatt ung uføre tillegget på arbeidsavklaringspengene mine. Hos meg står det "Aap - grunnsats (10 dager a 768 kroner)." Jeg har 12 542 netto utbetalt/mnd.

Noen som kan hjelpe meg?

Skal ta kontakt med nav etterhvert (har ikke fått tilbakebetalingen enda), men har bare kviet meg mht coronasituasjonen. 

Anonymkode: 73e23...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2020 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Jeg har gått på rehabiliteringspenger og aap i over 10 år(etter fylte 20)frem til i fjor da jeg fikk innvilget ung uføre. 

I brevet står det at jeg får etterbetalt rehab (rehabiliteringspenger) og TU (hva står det for) for ung uføre, netto tilbakebetalt 24 000kr. 

Her kommer spørsmålet, hvorfor får jeg ikke for alle årene jeg har gått på aap? Kan ikke finne noen steder på nav at jeg har mottatt ung uføre tillegget på arbeidsavklaringspengene mine. Hos meg står det "Aap - grunnsats (10 dager a 768 kroner)." Jeg har 12 542 netto utbetalt/mnd.

Noen som kan hjelpe meg?

Skal ta kontakt med nav etterhvert (har ikke fått tilbakebetalingen enda), men har bare kviet meg mht coronasituasjonen. 

Anonymkode: 73e23...5bd

Det er vel satt en maks grense for hvor mange år tilbake man får tilbakebetalt for. Usikker på hvor langt tilbake man får for, men mener å huske det er 3 år?

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel satt en maks grense for hvor mange år tilbake man får tilbakebetalt for. Usikker på hvor langt tilbake man får for, men mener å huske det er 3 år?

Anonymkode: 9a40a...8c2

Ja, det kan hende. Har ikke så veldig mye kunnskap om hvordan de gjør det. Men hvis det er slik at de har en maks grense, så ville jeg vel ikke fått for bare begynnelsen (da jeg gikk på rehabiliteringspenger for 9 år siden). Da ville det vært mer logisk at jeg fikk for 3 år tilbake... 

Men er det noen som har opplevd, som har gått på rehabiliteringspenger og aap, at de har fått innvilget/ikke innvilget dette hver for seg? 

Anonymkode: 73e23...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan hende. Har ikke så veldig mye kunnskap om hvordan de gjør det. Men hvis det er slik at de har en maks grense, så ville jeg vel ikke fått for bare begynnelsen (da jeg gikk på rehabiliteringspenger for 9 år siden). Da ville det vært mer logisk at jeg fikk for 3 år tilbake... 

Men er det noen som har opplevd, som har gått på rehabiliteringspenger og aap, at de har fått innvilget/ikke innvilget dette hver for seg? 

Anonymkode: 73e23...5bd

Jeg fikk hvertfall for AAP og foreldrepenger. Innvilget begge to

Anonymkode: 90b39...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk min tilbakebetaling 31 mars. Fikk ca 170.000. 

Anonymkode: c781f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk min tilbakebetaling 31 mars. Fikk ca 170.000. 

Anonymkode: c781f...c9f

For hvor langt tilbake fikk du etterbetalt? :)

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk min tilbakebetaling 31 mars. Fikk ca 170.000. 

Anonymkode: c781f...c9f

Og hvor lang tid ventet du på betalingen?

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hvor langt tilbake fikk du etterbetalt? :)

Anonymkode: 9a40a...8c2

Rundt 7 år tror jeg det var ( Fylte 28 ett par måneder etter innvilget uføretrygd, og har vært under NAV fra jeg var 17 år) 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor lang tid ventet du på betalingen?

Anonymkode: 9a40a...8c2

Fikk innvilget vanlig ufør i november ifjor og ung ufør nå i januar. Ventet da ca 3 måneder fra ungt tillegget ble innvilget.

Anonymkode: c781f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 20 år for 1 år siden, gikk på AAP fra jeg var 18 til 20.. Jeg fikk innvilget ung ufør 1 år etter at jeg ble 20.

Så:

18-20 år = aap

20-21 år = uføretrygd med ung tillegget.

På etterbetalingen, får jeg tilbakebetalt for 3 år? eller kun 1 år?

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble 20 år for 1 år siden, gikk på AAP fra jeg var 18 til 20.. Jeg fikk innvilget ung ufør 1 år etter at jeg ble 20.

Så:

18-20 år = aap

20-21 år = uføretrygd med ung tillegget.

På etterbetalingen, får jeg tilbakebetalt for 3 år? eller kun 1 år?

Anonymkode: 8d8ac...e0f

Du får kun fra fylte 20.

Anonymkode: c781f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...