Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dere vedtaket eller pengene først?  Og er det noe sted på mine sider hos NAV hvor det står som en aktiv søknad? Her lett og lett men klarer ikke å finne noe. Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ta så mye som 8 måneder bare med utregningen? :klo: Burde ikke det være ganske så lett å se at personen skal få etterbetalt om personen har vært f.eks 5 år på APP minstesats og fått innvilget ung ufør?

Anonymkode: c781f...c9f

Pengene kom en torsdag, brevet mandagen etter. Fant ingenting om det på min side hos NAV men jeg ventet.

Anonymkode: 696d6...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk innvilget ung ufør for 4,5 mnd side, og venter fortsatt på etterbetalingen. Håper det ikke er lenge til pengene kommer! Fortell gjerne hvor lang tid det tok for dere. :) 

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få ung ufør uten en satt diagnose? Har en situasjon der en i nær familie mistenker at den har en diagnose. Plutselig faller alle brikkene på plass for hvordan livet som voksen ble. Så hvis det viser seg at personen har denne diagnosen har den hatt det fra ungdomsårene. Vil man i et slik tilfelle kunne få tilbakebetalt, eller gjelder det kun fra dagen man har fått en diagnose / blitt medisinert eller liknende? 

Anonymkode: 9dc37...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få ung ufør uten en satt diagnose? Har en situasjon der en i nær familie mistenker at den har en diagnose. Plutselig faller alle brikkene på plass for hvordan livet som voksen ble. Så hvis det viser seg at personen har denne diagnosen har den hatt det fra ungdomsårene. Vil man i et slik tilfelle kunne få tilbakebetalt, eller gjelder det kun fra dagen man har fått en diagnose / blitt medisinert eller liknende? 

Anonymkode: 9dc37...58d

Nei, man får vel ikke engang ufør uten en diagnose!? Men du kan få ung-tillegget om du blir diagnostisert som voksen med en medfødt sykdom! Mulig det også gjelder sykdommer oppstått senere i oppveksten også, men det er et kjempe vanskelig nåløye å komme seg igjennom for å få det tillegget! Jeg ble diagnostisert som 27-åring og fikk ung ufør nå for syv måneder siden, da hadde jeg bikket 31år, for grensen for ung-tillegget med min sykdom er 36 år.

Anonymkode: 696d6...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få ung ufør uten en satt diagnose? Har en situasjon der en i nær familie mistenker at den har en diagnose. Plutselig faller alle brikkene på plass for hvordan livet som voksen ble. Så hvis det viser seg at personen har denne diagnosen har den hatt det fra ungdomsårene. Vil man i et slik tilfelle kunne få tilbakebetalt, eller gjelder det kun fra dagen man har fått en diagnose / blitt medisinert eller liknende? 

Anonymkode: 9dc37...58d

Tilbakebetaling får du kun hvis du har gått på AAP/andre stønader og kun fra fylte 20 år og oppover. Jeg f.eks har gått på AAP minstesats i 7 år og fikk nettopp ung ufør. Da vil jeg mest sannsynlig få etterbetalt for disse 7 årene.  Det må også foreligge klar dokumentasjon ( alder er kun ett av inngangsvilkårene ) fra før fylte 26 på at personen har vært alvorlig og varig syk, og det må også kunne dokumenteres at det ikke er særlig utsikter ti bedring, og at personen vil ha varig nedsatt arbeidsevne.

Anonymkode: c781f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg fikk etterbetalingen i dag:nordvesta: Nå trenger jeg ikke å bekymre meg for restskatten lenger:fnise:

Så deilig! :hoppendeglad: Hvor lang tid måtte du vente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Koya skrev:

Så deilig! :hoppendeglad: Hvor lang tid måtte du vente? 

Kjempe deilig!😁 4 måneder fra jeg fikk brev om innvilgelse av uføretrygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brimi skrev:

Kjempe deilig!😁 4 måneder fra jeg fikk brev om innvilgelse av uføretrygd :)

Hva fikk du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NKK skrev:

Hva fikk du? :) 

Rundt 150 000,- :) ca. 50 000,- går til restskatt da🙈 Men det er forhåpentligvis mer enn nok til et nytt kjøkken og varmepumpe :) Jeg er ikke superflink med penger. Derfor tenker jeg det er bedre at jeg bruker pengene på noe nyttig enn at de blir sløst bort. Har fått endel penger de siste årene pga erstatning og har erfart at pengene flyr fort! Spesielt når man kjøper bil🤪

Endret av Brimi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Brimi skrev:

Rundt 150 000,- :) ca. 50 000,- går til restskatt da🙈 Men det er forhåpentligvis mer enn nok til et nytt kjøkken og varmepumpe :) Jeg er ikke superflink med penger. Derfor tenker jeg det er bedre at jeg bruker pengene på noe nyttig enn at de blir sløst bort. Har fått endel penger de siste årene pga erstatning og har erfart at pengene flyr fort! Spesielt når man kjøper bil🤪

Høres fornuftig ut! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Brimi skrev:

Rundt 150 000,- :) ca. 50 000,- går til restskatt da🙈 Men det er forhåpentligvis mer enn nok til et nytt kjøkken og varmepumpe :) Jeg er ikke superflink med penger. Derfor tenker jeg det er bedre at jeg bruker pengene på noe nyttig enn at de blir sløst bort. Har fått endel penger de siste årene pga erstatning og har erfart at pengene flyr fort! Spesielt når man kjøper bil🤪

Så bra 😁 Hvor mange år fikk du for?

Anonymkode: 90b39...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra 😁 Hvor mange år fikk du for?

Anonymkode: 90b39...40f

Fikk for 6 og et halvt år :) Begynte på AAP et halvt år før jeg ble 20. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Brimi skrev:

Fikk for 6 og et halvt år :) Begynte på AAP et halvt år før jeg ble 20. 

Husk å legg ved papirer på dette når skattemeldingen skal sendes, da får du igjen på skatten siden de registrerer summen på årene det gjelder! Mulig det er til neste år du skal gjøre dette hvis du fikk pengene nå i januar! Det holder med brevet du fikk fra NAV, det var det jeg fikk beskjed om!

Anonymkode: 696d6...d09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk å legg ved papirer på dette når skattemeldingen skal sendes, da får du igjen på skatten siden de registrerer summen på årene det gjelder! Mulig det er til neste år du skal gjøre dette hvis du fikk pengene nå i januar! Det holder med brevet du fikk fra NAV, det var det jeg fikk beskjed om!

Anonymkode: 696d6...d09

Takk for tips! Det skal jeg gjøre^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 21.11.2019 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Ja, det gir mening. Hos meg gikk det helt utrolig fort å få svar på søknaden. fikk innvilget ufør etter bare en måned med ventetid til tross for at de mente det kunne ta opptil 8 måneder.

Anonymkode: c781f...c9f

Hvilken kommune?

Anonymkode: 12bbe...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanlig at det tar så langt tid å få etterbetaling? 

Fikk innvilget uføre i Mai i fjor. Har enda ikke fått noe brev om det ifra Nav, har sendt melding og spurt og de har sagt at det er en lang behandlingstid. 😕

Jeg gikk på AAP i 4 år. Og prøvde selv å søke om uføre i 2017 lurer på om det er derfor det tar så langt tid.

 

Anonymkode: d933c...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ung ufør fra 1 februar. Så skal ha første utbetaling nå den 20. Fikk etterbetalt på mandag, fra 1 september i fjor da virkningstidspunktet blei satt til da men uføretidspunktet var 1993 da jeg ble 16. Har gått på aap fra 2011-2018(uten uførtillegg) kun minstesats. Lurer på om jeg og vil få etterbetalt for de årene.

Endret av jessicbj
fel start på setninga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jessicbj skrev:

Jeg har fått ung ufør fra 1 februar. Så skal ha første utbetaling nå den 20. Fikk etterbetalt på mandag, fra 1 september i fjor da virkningstidspunktet blei satt til da men uføretidspunktet var 1993 da jeg ble 16. Har gått på aap fra 2011-2018(uten uførtillegg) kun minstesats. Lurer på om jeg og vil få etterbetalt for de årene.

Du får etterbetalt for alle årene du hadde AAP etter fylte 20 år

Anonymkode: c781f...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jessicbj skrev:

Jeg har fått ung ufør fra 1 februar. Så skal ha første utbetaling nå den 20. Fikk etterbetalt på mandag, fra 1 september i fjor da virkningstidspunktet blei satt til da men uføretidspunktet var 1993 da jeg ble 16. Har gått på aap fra 2011-2018(uten uførtillegg) kun minstesats. Lurer på om jeg og vil få etterbetalt for de årene.

Du får kun fra når du ble 20 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...