Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det stemmer. Usikker på om de trakk så mye som hele 44% på hele beløpet, men jeg mener det er riktig da nav trekker 44% av alt av etterbetalinger.

Anonymkode: c781f...c9f

De trakk 34% på min etterbetaling, så er ikke alltid :) Fikk utbetalt ca 170 000kr, og fikk tilbake rundt 25 000kr på skatten året etter👍🏻

Anonymkode: 90b39...40f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De trakk 34% på min etterbetaling, så er ikke alltid :) Fikk utbetalt ca 170 000kr, og fikk tilbake rundt 25 000kr på skatten året etter👍🏻

Anonymkode: 90b39...40f

Fint å høre. Tok kontakt med skatteetaten ang en annen utbetaling, og de sa at alt skjer automatisk. At de vil regne riktig skatt når du får det tilbake på skatten... men kommer nok til å sende en melding ang å ønske skatt for hvert år som ble nevnt i tråden. 

Anonymkode: 25c63...777

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjenner det er surt å lese i denne tråden når jeg selv har endt på minstesats, men egentlig er ung ufør. Gjorde meg selv litt vondt av å lese her kjenner jeg. :fnise:

Anonymkode: 67e77...667

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uff, kjenner det er surt å lese i denne tråden når jeg selv har endt på minstesats, men egentlig er ung ufør. Gjorde meg selv litt vondt av å lese her kjenner jeg. :fnise:

Kan du klage på vedtaket? Eventuelt kontakte en trygderettsadvokat? Har sett mange som først har fått minstesats men som ved hjelp av advokat har fått innvilget ung uføretillegget etter en runde eller to. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du klage på vedtaket? Eventuelt kontakte en trygderettsadvokat? Har sett mange som først har fått minstesats men som ved hjelp av advokat har fått innvilget ung uføretillegget etter en runde eller to. 

Jeg har allerede klagd to ganger, siste gang med advokat. Nå har jeg klagd en tredje gang, men tviler på om jeg kommer noen vei. 
Men nå har jeg funnet ut med lege at jeg skal utredes for Asperger, da mye vitner om at jeg har det. Jeg vet ikke om jeg kanskje har større mulighet til å få ung ufør hvis jeg får diagnosen. Har slitt og vært meget spesiell siden jeg var barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og dyrt med advokat. Vi på minstesats har ikke rett på fri rettshjelp lenger. :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har allerede klagd to ganger, siste gang med advokat. Nå har jeg klagd en tredje gang, men tviler på om jeg kommer noen vei. 
Men nå har jeg funnet ut med lege at jeg skal utredes for Asperger, da mye vitner om at jeg har det. Jeg vet ikke om jeg kanskje har større mulighet til å få ung ufør hvis jeg får diagnosen. Har slitt og vært meget spesiell siden jeg var barn. 

Asperger vil jeg tro gir deg rett på ung ufør tillegget. Asperger er en av diagnosene mine som ble brukt da jeg fikk innvilget ung ufør da jeg var 28 år ( i tillegg til borderline og epilepsi ) ,og det er jo en diagnose som er med deg fra du er født og som for de fleste er invalidiserende ( mener å ha lest at så mye som 90% av de med asperger ender opp som uføre). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Asperger vil jeg tro gir deg rett på ung ufør tillegget. Asperger er en av diagnosene mine som ble brukt da jeg fikk innvilget ung ufør da jeg var 28 år ( i tillegg til borderline og epilepsi ) ,og det er jo en diagnose som er med deg fra du er født og som for de fleste er invalidiserende ( mener å ha lest at så mye som 90% av de med asperger ender opp som uføre). 

Ja, det er en diagnose som har vært veldig vanskelig å vokse opp med og utfordrende å fungere med. Nå gjenstår det bare å få en grundig vurdering og få det på papiret. Takk for at du tok deg tid til å svare meg! :hjerte: :klem: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en diagnose som har vært veldig vanskelig å vokse opp med og utfordrende å fungere med. Nå gjenstår det bare å få en grundig vurdering og få det på papiret. Takk for at du tok deg tid til å svare meg! :hjerte: :klem: 

Det er så absolutt en svært krevende diagnose å leve med, og hvis det stemmer at du har den så håper jeg du får den på papiret og dermed også rettighetene som medfølger den. Det kan nemlig være slik at nav ser helt annerledes på saken din om du kan slå i bordet med en medfødt diagnose som er såpass hemmende :) Bare spør meg igjen når som helst om det er noe mer du lurer på 🤗

Jeg kan også anbefale AAP-aksjonen på facebook.  Der sitter det mange med mye erfaring akkurat rundt slike tema 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2020 den 0.34):

At dette innlegget får 50 likes er utrolig.  Du skjønner kanskje ikke det at vi som er uføretrygdet vil ha mest mulig, da vår inntekt vil aldri bli som din. Som regel får man et sted mellom 18-20 tusen i måneden (netto). Og vedder en million på at du er en av de gjøkene som sitter der med minst 40 tusen i måneden og kan fint kjøpe det du trenger.  Hvorfor skal ikke vi, som kommer til å ende opp med minstepensjon få litt ekstra så vi har litt ekstra til alderdommen? 

Evt gi oss litt penger så vi har ek og kanskje har en snill bank som gjør at man slipper husbanken for å få et boliglån osv.  Kjenner at JEG blir irritert(over sånne som deg)

Anonymkode: 6b9cf...147

Det er mye for uføretrygde. Denne burde vært redusert.

Anonymkode: 2338d...b32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2019 den 3.06):

Synes ufør ordningene i Norge er helt supre og vikite, men kjenner jeg blir små irritert av denne "alt jeg skulle ha". Du bor i ett av særdeles få land i verden med slike gode ordninger og hvor du nå vil være sikret inntekt resten av livet. Så er du misfornøud fordi du bare fikk etterbetalt for de FIRE siste årene?! Det var vel uansett en feit sum du fikk etterbetalt?

Kjenner jeg blir irritert.

Anonymkode: d0aa4...c96

Jeg har vært ufør hele livet men det ble ikke innvilget ufør før jeg ble 36. De som får ung uføre bør være glade for at de fikk den hjelpen de fikk.

Anonymkode: 7e968...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men det blir jo ikke ufør-grunnlaget ditt for det.. for du ble jo ufør før du fikk den diagnosen på papiret og aspergers er ikke én diagnose, men en grad. 
Hvorfor mener du at du har rett på det?

Anonymkode: 15d09...05c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufør hele livet men det ble ikke innvilget ufør før jeg ble 36. De som får ung uføre bør være glade for at de fikk den hjelpen de fikk.

Anonymkode: 7e968...e80

Hvorfor søker du ikke på tillegget? 

Men det blir jo ikke ufør-grunnlaget ditt for det.. for du ble jo ufør før du fikk den diagnosen på papiret og aspergers er ikke én diagnose, men en grad. 
Hvorfor mener du at du har rett på det?

Asperger er en diagnose på autismespekteret. 

Anonymkode: e1561...0dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor søker du ikke på tillegget? 

Asperger er en diagnose på autismespekteret. 

Anonymkode: e1561...0dc

Er jo det jeg skrev🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Synes pensjonister hadde fortjent det samme, jeg....❤️ 

Anonymkode: f7d41...bd5

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun fått vedtak på uføretrygd og det står det innvilget ung ufør og hvilket år det er fra (2017). Står også "Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Dersom du har mottatt sosialstønad kan det bli tatt refusjon i etterbetalingen. Vi sender ut et eget brev om dette."

Jeg har hatt AAP i 4 år og sosialstønad i 1 måned. De har allerede tatt tilbake de pengene for den måneden på sosialhjelp (var fordi AAP gikk ut og jeg ventet på å få søke ufør). Det står også om dette kravet om tilbakebetaling i ufør-vedtaket, så den er gjort opp og ferdig. Men jeg har ikke hørt noe om etterbetaling for de 4 årene på AAP. Er det den jeg vil å eget brev om eller det den refusjonen de mener? for det brevet har som nevnt kommet der oppgjort. Ikke hørt noe om etterbetaling.

Fikk dere noe beskjed om etterbetalingen? er det virkelig slik at man ikke får det bekreftet eller avkreftet før pengene dukker opp på konto etter over et halvt år etter man får innvilget ung ufør? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har kun fått vedtak på uføretrygd og det står det innvilget ung ufør og hvilket år det er fra (2017). Står også "Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Dersom du har mottatt sosialstønad kan det bli tatt refusjon i etterbetalingen. Vi sender ut et eget brev om dette."

Jeg har hatt AAP i 4 år og sosialstønad i 1 måned. De har allerede tatt tilbake de pengene for den måneden på sosialhjelp (var fordi AAP gikk ut og jeg ventet på å få søke ufør). Det står også om dette kravet om tilbakebetaling i ufør-vedtaket, så den er gjort opp og ferdig. Men jeg har ikke hørt noe om etterbetaling for de 4 årene på AAP. Er det den jeg vil å eget brev om eller det den refusjonen de mener? for det brevet har som nevnt kommet der oppgjort. Ikke hørt noe om etterbetaling.

Fikk dere noe beskjed om etterbetalingen? er det virkelig slik at man ikke får det bekreftet eller avkreftet før pengene dukker opp på konto etter over et halvt år etter man får innvilget ung ufør? 

Jeg fikk aldri noe eget brev eller beskjed om det. Det stod i vedtaket mitt at jeg ville få en etterbetaling, og den dukket opp på konto noen måneder etter jeg fikk innvilget ung ufør. Det kan ta opptil ett år før man får etterbetalingen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Synes pensjonister hadde fortjent det samme, jeg....❤️ 

Anonymkode: f7d41...bd5

Pensjonister har vel gjerne jobbet store deler av livet den tiden det faktisk fantes jobber til de fleste og har betalt ned både bolig og diverse? Og langt ifra alle pensjoniser er minstepensjonister.

Mine foreldre og svigerforeldre er pensjonister nå, og har ikke dårlig råd til tross for at ingen av dem hadde noen topplønn da de var i arbeid. svigermor var husmor hele livet. De har ikke gjeld og bruker tiden sin på å reise masse ( ikke nå pga corona da ) , spise mye ute og andre opplevelser som koster endel penger, og tar seg råd til langt mer enn det jeg kan som er kontormedarbeider.

( nå er ikke jeg ufør så jeg aner ikke hvilken differanse det er mellom de to gruppene annet enn at minstepensjonister ofte har veldig lite, men de har til gjengjeld ofte lite eller ingen gjeld)

Anonymkode: 115ba...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg fikk aldri noe eget brev eller beskjed om det. Det stod i vedtaket mitt at jeg ville få en etterbetaling, og den dukket opp på konto noen måneder etter jeg fikk innvilget ung ufør. Det kan ta opptil ett år før man får etterbetalingen.

Har hørt det kan ta opp til et år ja, derfor jeg synes det er så rart at vi ikke får noe beskjed om forventet behandlingstid. 
Hvor mange måneder tok det hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har hørt det kan ta opp til et år ja, derfor jeg synes det er så rart at vi ikke får noe beskjed om forventet behandlingstid. 
Hvor mange måneder tok det hos deg?

Det er litt rart ja, men du kan sende en melding inne på "mine sider" og spørre dem hvis du vil være på den sikre siden. Jeg fikk innvilget ung ufør i januar, og mener å huske at jeg fikk etterbetalingen i mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...