Gå til innhold

Barn eller ikke barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke singel, har data en fyr et halvt år. Vi er begge i slutten av 30-årene. Av div grunner har jeg ikke fått barn til nå. Men jeg har alltid tenkt at jeg ønsket. Hadde ganske aktive barneplaner med en eks - som forlot meg bla fordi jeg ville ha (altså, han ombestemte seg). Faktisk var jeg i kontakt med en fertilitetsklinikk før jeg traff kjæresten min. Jeg vil ikke bruke hormonell prevensjon. Jeg overvåker syklusen min istedet, og bruker pessar ei uke i mnd. Jeg vil ikke bli uplanlagt gravid. Akkurat nå har jeg kun et årsvikariat. Men når jeg får fast full jobb er det fristende å bli gravid. 

Dilemmaet mitt er:

ta det opp med han som jeg har vært sammen med ganske kort tid, si at jeg ønsker å få barn og håpe han også ønsker det,

eller slå opp med ham og begynne å reise til klinikk (og belage meg på å være uten kjæreste lenge)?

Er det noen som har vært i tilsvarende situasjon? Jeg vet jo ikke om jeg hadde blitt en god forelder, heller...Men har alltid sett for meg å bli mor. Antageligvis ikke mange barn. Men ett, kanskje to.

Har fortalt kjæresten om at jeg planla barn med eksen. Han har ikke hatt så seriøse forhold før, så jeg tror ikke han har tenkt på om han ville ha barn. Han er familiekjær og opptatt av nevøer og nieser. Men det er såklart ikke det samme som å ville ha egne barn. Synes også det er vanskelig å spørre hva han mener i fall han bare sier ting han tror jeg vil høre. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Kan du ikke konsentrere deg om å få fast jobb og så ta det opp med kjæresten?

Ja, er det jeg kommer til å gjøre. Ha fokus på fast jobb og god økonomi framover. Men når jeg har fått jobben, begynner det å haste. Veldig. 

Spørsmålet er mer hva jeg skal si, når jeg tar det opp. Vi kommer vel til å begynne med å prate om å flytte sammen før den tid. 

Jeg er redd for å såre ham, eller meg selv. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er det jeg kommer til å gjøre. Ha fokus på fast jobb og god økonomi framover. Men når jeg har fått jobben, begynner det å haste. Veldig. 

Spørsmålet er mer hva jeg skal si, når jeg tar det opp. Vi kommer vel til å begynne med å prate om å flytte sammen før den tid. 

Jeg er redd for å såre ham, eller meg selv. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Enten så ønsker man barn eller så gjør man det ikke, det er ikke noe rett svar på det. Så lenge man er ærlig og respekterer den andres mening, så bør ikke noen bli såret. Temaet vil vel komme naturlig opp i en eller annen sammenheng.

Jeg vil tro at det verste er om han er vag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere begge i slutten av 30-årene, men ikke i stand til å ha en samtale omkring temaet barn? Og er du i slutten av 30-årene, vil jeg si at det mer enn bare litt haster, hvis planen er å få barn. Her må du bare kvinne deg opp og ta denne samtalen!

Anonymkode: 65cc5...847

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Enten så ønsker man barn eller så gjør man det ikke, det er ikke noe rett svar på det. Så lenge man er ærlig og respekterer den andres mening, så bør ikke noen bli såret. Temaet vil vel komme naturlig opp i en eller annen sammenheng.

Jeg vil tro at det verste er om han er vag.

Vag betyr som kjent nei. Nei er ok. Det verste er en reprise av det som skjedde med eksen. 

Mange sier at de fleste menn ikke tenker over dette før de evt blir eldre, møter ei dame de virkelig liker osv. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk inntrykk av at det kanskje virket litt enkelt for deg å slå opp med han? Hvis du ikke vet om han er en du vil satse seriøst med eller ikke, ville jeg funnet ut av dette før jeg tenkte på barn med han.

Dersom du virkelig liker han, eller skal vi si elsker han, ville jeg uten tvil snakket litt om hva han tenker om barn. Behøver ikke spør om dere skal starte prøvingen i morgen, men høre hva han ser for seg. Du finner vel fort ut om han vil ha eller ikke, og dersom han vil ha, er det jo fint. Da tar du det litt om litt.

Dersom du ikke liker han nok, eller han ikke vil ha barn, må du satse på assistert befruktning eller hva du hadde i tankene.

Anonymkode: f14bd...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i slutten av 30årene er det ikke engang lengre sikkert at du kan få barn

Anonymkode: f69f9...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere begge i slutten av 30-årene, men ikke i stand til å ha en samtale omkring temaet barn? Og er du i slutten av 30-årene, vil jeg si at det mer enn bare litt haster, hvis planen er å få barn. Her må du bare kvinne deg opp og ta denne samtalen!

Anonymkode: 65cc5...847

Vi snakka ikke om det på første daten, nei. Det er typisk et tema som blir mer aktuelt etterhvert. 

Og vi har snakka om barn, fordi han spurte om jeg med vilje ikke hadde fått barn, og hva som hendte med eksene mine (han har fortalt om sine ekser tidligere). Jeg sa det som det var. Dette var ei uke sia. Ville vært litt overkill å straks spørre om han vil være barnefar. 

Jeg vet at det haster mye. Derfor mitt dilemma. Jeg har fortsatt fertilitetsklinkken på speed dial. De har sendt liste over hva jeg må gjøre.

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du er i slutten av 30årene er det ikke engang lengre sikkert at du kan få barn

Anonymkode: f69f9...3b9

Jeg har testa meg. Jeg er fruktbar. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med karen. Si at på grunn av alderen din begynner klokka å tikke, og du ønsker barn. Spør om han vil være med på det, eller ikke, for hvis han ikke er med på det så gjør du det på egenhånd. Kjipt å date han i årevis for så å finne ut at han aldri vil ha barn om du virkelig vil ha det, så best å bare finne ut av sånt raskt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk inntrykk av at det kanskje virket litt enkelt for deg å slå opp med han? Hvis du ikke vet om han er en du vil satse seriøst med eller ikke, ville jeg funnet ut av dette før jeg tenkte på barn med han.

Dersom du virkelig liker han, eller skal vi si elsker han, ville jeg uten tvil snakket litt om hva han tenker om barn. Behøver ikke spør om dere skal starte prøvingen i morgen, men høre hva han ser for seg. Du finner vel fort ut om han vil ha eller ikke, og dersom han vil ha, er det jo fint. Da tar du det litt om litt.

Dersom du ikke liker han nok, eller han ikke vil ha barn, må du satse på assistert befruktning eller hva du hadde i tankene.

Anonymkode: f14bd...e92

Nei, det er ikke enkelt. Jeg liker ham veldig godt. Jeg oppfatter oss som seriøse. At han virkelig liker meg. Og jeg føler meg veldig heldig som har møtt ham.

Men dette er et sårt tema for meg. Vil veldig gjerne bli mor, og føler meg dum som ikke har lykkes med å bli det før. Mamma hadde 4 barn da hun var på min alder. Leser på alle datingapper at ingen vil ha barn med oss damer i 30-årene. Så hvorfor skulle han ville det? 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PrinsesseNila skrev:

Ta en prat med karen. Si at på grunn av alderen din begynner klokka å tikke, og du ønsker barn. Spør om han vil være med på det, eller ikke, for hvis han ikke er med på det så gjør du det på egenhånd. Kjipt å date han i årevis for så å finne ut at han aldri vil ha barn om du virkelig vil ha det, så best å bare finne ut av sånt raskt

Ja, det var det... Bare snakke om det. 

Jeg fant raskt ut med eksen at han gjerne ønska barn med meg. Følte meg flink og heldig. Så stakk han for 2 år sia, da det var på tide å få. Har vel mista litt tillit til ordene, på en måte. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke enkelt. Jeg liker ham veldig godt. Jeg oppfatter oss som seriøse. At han virkelig liker meg. Og jeg føler meg veldig heldig som har møtt ham.

Men dette er et sårt tema for meg. Vil veldig gjerne bli mor, og føler meg dum som ikke har lykkes med å bli det før. Mamma hadde 4 barn da hun var på min alder. Leser på alle datingapper at ingen vil ha barn med oss damer i 30-årene. Så hvorfor skulle han ville det? 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Selvsagt skulle han ville det! 😊 Min opplevelse av gutter/menn er at de aller, aller fleste ønsker seg en egen familie! Oddsene er på din side - vi mennesker har jo et instinkt om å få barn, og føre genene videre.

Ble selv gravid etter 1,5 år sammen med min kjæreste. Det er ikke så lang tid! Vi er en del yngre da, men uansett.

Ta praten med han, og husk at du ikke har noe å tape. Dersom han er positiv til barn, har du alt å vinne! Dersom han er negativ, er kanskje ikke dette drømmemannen?

Anonymkode: f14bd...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er noe du kan vente med til han evt. tar opp teamet å flytte sammen. Da kan du si at du ønsker å bli gravid neste år - er han interessert så kan dere flytte sammen, ellers kan dere slå opp, eller være helgekjærester mens du tar en tur til Danmark. Gi ham iallefall valget, og FØR dere flytter sammen. Meget mulig han sier ja dersom han også er rundt 40.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skulle han ville det! 😊 Min opplevelse av gutter/menn er at de aller, aller fleste ønsker seg en egen familie! Oddsene er på din side - vi mennesker har jo et instinkt om å få barn, og føre genene videre.

Ble selv gravid etter 1,5 år sammen med min kjæreste. Det er ikke så lang tid! Vi er en del yngre da, men uansett.

Ta praten med han, og husk at du ikke har noe å tape. Dersom han er positiv til barn, har du alt å vinne! Dersom han er negativ, er kanskje ikke dette drømmemannen?

Anonymkode: f14bd...e92

Han liker barn. Han snakker om nevøen og niesene sine hele tiden og viser meg bilder. 

Vi har snakka sammen om forhold. Han er opptatt av hvorfor eksen min dro. Jeg sa, det er litt flaut, for jeg skjønner ikke - han sa han ville ha barn med meg men så slo han opp. Da mente han (nåværende kjæreste) at folk i dag er så utålmodige og ikke gidder å stå i vanskene sine. Måtte si meg litt enig i det. Selv har kjæresten kun vært i kortere forhold før. Han sier at han før ikke kjente seg selv godt nok. Det var en samtale som var litt vond for meg. Jeg snakker sjelden med folk om eksen min. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Nuith skrev:

Jeg tror dette er noe du kan vente med til han evt. tar opp teamet å flytte sammen. Da kan du si at du ønsker å bli gravid neste år - er han interessert så kan dere flytte sammen, ellers kan dere slå opp, eller være helgekjærester mens du tar en tur til Danmark. Gi ham iallefall valget, og FØR dere flytter sammen. Meget mulig han sier ja dersom han også er rundt 40.

Ja, må nesten snakkes om før vi evt flytter sammen. Han er 35. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han liker barn. Han snakker om nevøen og niesene sine hele tiden og viser meg bilder. 

Vi har snakka sammen om forhold. Han er opptatt av hvorfor eksen min dro. Jeg sa, det er litt flaut, for jeg skjønner ikke - han sa han ville ha barn med meg men så slo han opp. Da mente han (nåværende kjæreste) at folk i dag er så utålmodige og ikke gidder å stå i vanskene sine. Måtte si meg litt enig i det. Selv har kjæresten kun vært i kortere forhold før. Han sier at han før ikke kjente seg selv godt nok. Det var en samtale som var litt vond for meg. Jeg snakker sjelden med folk om eksen min. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Det er jo et godt tegn at han prater om onkelbarna 😊

Skjønner at det er vondt for deg å snakke om eksen, men det er ganske vanlig når man går inn i et nytt forhold at man prater litt om tidligere partnere. Hva som har skjedd og sånn. Greit at han spurte litt om det, tenker jeg. Viret jo som han tok det fint, og at han synes eksen din reagerte umodent. Forhåpentligvis vil han selv ikke være slik.

Har aldri kostet meg mye å spør gutter jeg har møtt om de vil ha barn i fremtiden. Trenger ikke sette seg ned for en alvorlig samtale, men kan jo bare spør i en setting hvor det passer naturlig. Hvis han snakker om onkelbarna sine, eller det er snakk om noe med barn, bare spør ''Ser du for deg barn i fremtiden da?''.
 

Anonymkode: f14bd...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Har aldri kostet meg mye å spør gutter jeg har møtt om de vil ha barn i fremtiden. Trenger ikke sette seg ned for en alvorlig samtale, men kan jo bare spør i en setting hvor det passer naturlig. Hvis han snakker om onkelbarna sine, eller det er snakk om noe med barn, bare spør ''Ser du for deg barn i fremtiden da?''

Anonymkode: f14bd...e92

Det pleide ikke å koste meg mye heller. Jeg ble nok brent etter det som hendte med eksen. Vi kjøpte blant anna nåværende leilighet for å kunne ha barnerom. 

Jo, kan jo ta opp temaet litt løst når han snakker om onkelbarna, som er hele tida. 

Anonymkode: 6ce0e...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er 35 år så har dere fortsatt noe tid.  Jeg trodde vi snakket 39 år her. 

Jeg hadde gitt forholdet 1 år før jeg begynte med barn. 

Jeg er selv 35 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...