Gå til innhold

Begravelse til farmor, må jeg delta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neste uke er det begravelse, men jeg vet ikke om jeg skal dra eller ei. Hvem skal jeg gå for liksom?
Har ikke sett farmor på noen år, hun var egentlig kun en del av livet mitt som barn. Nå er jeg 40. Det er snakk om minst 6 timer å kjøre fram og tilbake (alt etter været), det er ingen sammenkomst etter begravelsen. Altså kun den kirkelige sermonien og ved grava.

 

Jeg antar resten av familien forventer meg der, selv om de heller ikke er en del av livet mitt. Jeg personlig har ikke noe behov for å delta.

 

Usikker på hva jeg skal gjøre... Noen som har gode råd?

Anonymkode: 4fbde...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den døde merker ikke om du er der eller ikke. Hvis du ikke har familie du føler du bør støtte (feks. faren din som har mistet sin mor?) så synes jeg ikke du trenger å reise. 

Anonymkode: d9eed...23b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok at din far finner trøst i at du er der... Da jeg (eldre enn deg, endel yngre enn din far) mistet min mor for ikke så veldig lenge siden var mine voksne barn en enestående trøst og oppmuntring!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Du velger helt selv, jeg var heller ikke i min farmors begravelse siden jeg ikke hadde noe nært forhold til henne og ikke til min far heller, så jeg så ingen grunn til støtte ham på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda den døde både ser og hører, hun kan bare ikke svare tilbake. Når det gjelder om du skal dra eller ikke anbefaler jeg å dra, det er jo bestemoren din? Hvis du ikke kommer, kommer ingen til din begravelse heller.

Anonymkode: d7ba9...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dra. Hvorfor skal du dra for noen du ikke hadde et forhold til? Jeg selv dro ikke i oldefaren min sin begravelse, nettopp fordi jeg møtte han kanskje et par ganger her og der i løpet av 20 år. Vi snakket aldri sammen engang, bare forvekslet et par ord her og der i familieselskap 

Anonymkode: b9fb9...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning har jeg ikke snakket med faren min på flere år.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kommer, kommer ingen til din begravelse heller.

Tror jeg vil merke hvor/hvem som er min begravelse?

 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sende noen blomster og et fint kort.

Anonymkode: 2adda...d4a

Det kan jeg gjøre. Det var et greit alternativ :) Takk for tipset :)

Anonymkode: 4fbde...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke dra i min farmor sin begravelse, hadde ikke snakket med henne på noen år og hadde heller ikke kontakt med min far. Jeg har ikke angret på valget i ettertid. 

Anonymkode: c8f6a...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drar, er det for å vise din støtte til de i din familie som sto din farmor nær. Jeg har dratt i tilsvarende tilfeller, selv om det har vært langt å reise. Men da har det vært en enkel sammenkomst etterpå, ikke nødvendigvis for alle i begravelsen, men med noen av dem jeg har kjent best. Begravelser er med på å bevare og styrke familiebåndene.

Anonymkode: e1e86...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begravelse står foran alt annet. Og det var trossalt farmoren din. Ikke forvent at noen kommer i din begravelse hvis du skal droppe andres over en lav sko.. 

Anonymkode: 45749...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dagen handler om farmor, den handler om familie og den handler om å minnes noen. Den handler ikke først og fremst om det, men om familieforhold du ubønnhørlig er en del av. Med mindre hun var ond og voldelig mot deg synes jeg du skal møte opp. Og selv om du ikke har så mye med familien din: er det verdens undergang å hilse på dem en sjelden gang, da?  

For din egen del bør du også tenke at farmor dør og begraves bare en gang. Det er bare denne sjansen du har til å møte i begravelsen, og dermed å ta et symbolsk og seremonielt farvel. Kjipt å angre etterpå hvis du ikke møter. Erfaringer viser at man sjelden angrer på det man har gjort, men gjerne angrer på ting man ikke har gjort. 

Anonymkode: d2008...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i min farmors begravelse, hun ville ikke ha noe med oss å gjøre. Noen av mine søsken var der, og angret i ettertid. Det var tøft å sitte der å høre på hvor fantastisk hun var som bestemor, når hun ikke var det for oss i det hele tatt. Jeg angrer ikke på at jeg ikke dro. 

Anonymkode: 85420...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2019 den 14.47, Luna Llena skrev:

Du velger helt selv, jeg var heller ikke i min farmors begravelse siden jeg ikke hadde noe nært forhold til henne og ikke til min far heller, så jeg så ingen grunn til støtte ham på noen måte.

Fy deg !

Anonymkode: 3c323...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy deg !

Anonymkode: 3c323...780

Du vet ikke hva som er grunnen til at de ikke hadde noe nært forhold, så den der kunne du jaggu spart deg. 

Anonymkode: 8c9b3...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...