Gå til innhold

Selvbjetenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.11.2019 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Det var veldig mange kontroller i starten da jeg begynte å bruke det. Nå er det så godt som aldri kontroll. Med kontrollene finner de jo ut hvem som er til å stole på og da blir man kontrollert stadig sjeldnere.

Anonymkode: 1a200...87d

Nei, det er ikke vi ansatte som styrer når det er kontroll. Det går automatisk.

Anonymkode: 1c428...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.11.2019 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Bruker dem aldri. Vil ikke at de ansatte skal miste jobbene sine.

Anonymkode: 673f0...fbd

Er det noen som har mistet jobben ? På min arbeidsplass har vi hatt selvbetjening i over 4 år, vi har ikke mistet noen. Vi har bare fått mer varierte arbeidsoppgaver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som de har hos Obs (muligens flere) hvor man scanner under veis er fantastiske, også når man har et hav av varer. Alt annet fungerer bare når man har få varer, men bruker de om jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er ubrukelige

For det første jobber jeg selv i butikk, og har et MYE bedre verktøy bak kassa enn når jeg prøver meg i de selvbetjeningsræla.
Du kan feks ikke gange en vare, men må i stedet slå hver eneste vare separat, litt ubrukelig om du har mer enn tre av en spesifikk vare. Spiller ingen rolle om det er potetmos, hermetikk eller tyggis, den kan ikke ganges opp og scannes kun én gang.

For det andre kan du ikke bruke butikkens egne PLU-koder, slik at du må trykke på sladrelisten for hver gang du har en vare som må slåes inn med kode, lete deg frem til varen med bilder (og nei, de står ikke alltid i alfabetisk rekkefølge, jeg har sjekka) for så å trykke på bildet av den aktuelle varen. Jeg har sett noen steder kan man gange opp disse varene, men ikke over alt.
Så har man mer enn én, eller flere typer grønnsaker feks, så er det minst fem tastetrykk (skjermpress) før man får slått inn én vare. Gang det opp med antall grønnsaker eller småvarer, så blir det mye hamring på den fordømte skjermen.
Jeg har prøvd å slå dem inn med plu-kodene som gjelder for "min" kjede, de er ikke aktivert i programvaren til selvbetjeningskassene, noe som gjør at det tar minst ti ganger så lang tid for meg å slå det inn i en selvbetjeningskasse, som å gå til den nærmeste betjente kassen.

For det tredje; Jeg jobber ikke i den butikken, og jeg gidder ihvertfall ikke jobbe med et så udugelig verktøy, så jeg foretrekker å la være.

For de som kommenterer at det er bedre at det ikke er noen i kassa for da får de gjort andre ting, så har jeg ikke sett ett eneste selvbetjent kassepunkt uten en stakkar som må stå rett opp og ned og følge med på kassepunktet, (eller som et minimum har én kasse åpen samtidig som de skal klare å følge med på selvscanningen i fall noen trenger hjelp), jeg føler ikke akkurat at det er velbrukt tid, eller spesielt bra for den stakkaren som må stå der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Minya skrev:

Jeg synes de er ubrukelige

For det første jobber jeg selv i butikk, og har et MYE bedre verktøy bak kassa enn når jeg prøver meg i de selvbetjeningsræla.
Du kan feks ikke gange en vare, men må i stedet slå hver eneste vare separat, litt ubrukelig om du har mer enn tre av en spesifikk vare. Spiller ingen rolle om det er potetmos, hermetikk eller tyggis, den kan ikke ganges opp og scannes kun én gang.

For det andre kan du ikke bruke butikkens egne PLU-koder, slik at du må trykke på sladrelisten for hver gang du har en vare som må slåes inn med kode, lete deg frem til varen med bilder (og nei, de står ikke alltid i alfabetisk rekkefølge, jeg har sjekka) for så å trykke på bildet av den aktuelle varen. Jeg har sett noen steder kan man gange opp disse varene, men ikke over alt.
Så har man mer enn én, eller flere typer grønnsaker feks, så er det minst fem tastetrykk (skjermpress) før man får slått inn én vare. Gang det opp med antall grønnsaker eller småvarer, så blir det mye hamring på den fordømte skjermen.
Jeg har prøvd å slå dem inn med plu-kodene som gjelder for "min" kjede, de er ikke aktivert i programvaren til selvbetjeningskassene, noe som gjør at det tar minst ti ganger så lang tid for meg å slå det inn i en selvbetjeningskasse, som å gå til den nærmeste betjente kassen.

For det tredje; Jeg jobber ikke i den butikken, og jeg gidder ihvertfall ikke jobbe med et så udugelig verktøy, så jeg foretrekker å la være.

For de som kommenterer at det er bedre at det ikke er noen i kassa for da får de gjort andre ting, så har jeg ikke sett ett eneste selvbetjent kassepunkt uten en stakkar som må stå rett opp og ned og følge med på kassepunktet, (eller som et minimum har én kasse åpen samtidig som de skal klare å følge med på selvscanningen i fall noen trenger hjelp), jeg føler ikke akkurat at det er velbrukt tid, eller spesielt bra for den stakkaren som må stå der.

I kjeden jeg jobber i fungerer vanlig plu-koder i selvbetjente kasser. 

Anonymkode: 8935f...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber selv i butikk, og elsker selvbetjente kasser. Skal alltid stå noen for å hjelpe til der, så har faktisk blitt flere ansatte etter selvbetjeningen kom! Er det lite folk hjelper de i selvbetjeningen til med å fylle varer, er alltid noe som kan gjøres..

Anonymkode: 2f779...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 19.26, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/11002233/ 

Blir skeptisk til selvbetjente kasser når jeg leser det her. Stakkars jente! Har sikkert gjort den samme feilen jeg også uten å være klar over det. 

Anonymkode: 57a7a...39a

Jeg har jobbet med selvbetjening i mange år , og det der er virkelig ikke normen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 11.35, SPOCA skrev:

Ikke veldig glad i dem. Arbeidsplasser blir borte, og man lar kundene gjøre jobben som butikken egentlig burde gjort. Jeg velger konsekvent ikke selvbetjeningskasser. Jeg handler også alltid mye hvis jeg først skal handle, og da foretrekker jeg at noen gjør den jobben for meg.

Før i tiden fylte man heller ikke bensin selv, det var ansatte på stasjonen som håndterte pumpene (mange steder i USA er det slik ennå). Ønsker du deg tilbake til den tiden? Det gjør ikke jeg, gjør heller litt mer arbeid selv mot at prisene blir lavere. Arbeidskraft har vi til dels for lite av her i landet (spesielt innen helsevesenet) så jeg ser ikke problemet med at enkelte jobber blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker dem. På den butikken jeg handler er det mest godt voksne som handler, så det er alltid lang kø i de vanlige kassene og null kø i selvbetjeningskassene. Dessuten liker jeg bedre å kjøpe f.eks tamponger uten å måtte føle meg flau i vanlig kasse. Litt irriterende at det er enkelte varer som mangler i systemet, men jeg har pleid å slå det inn som det nærmeste jeg finner. Må si jeg har blitt litt mer skeptisk nå etter de historiene som har vært fremme i media.

Anonymkode: b60d1...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, -jk- skrev:

Før i tiden fylte man heller ikke bensin selv, det var ansatte på stasjonen som håndterte pumpene (mange steder i USA er det slik ennå). Ønsker du deg tilbake til den tiden? Det gjør ikke jeg, gjør heller litt mer arbeid selv mot at prisene blir lavere. Arbeidskraft har vi til dels for lite av her i landet (spesielt innen helsevesenet) så jeg ser ikke problemet med at enkelte jobber blir borte. 

For meg er ikke billig det viktigste. Og ja, f.eks mangler vi hender i helsevesenet, problemet er at ikke alle kan eller vil jobbe i helsevesenet. Ikke passer inn i slike jobber. 

Jeg er ikke i mot all automatisering, men det må være lov å ha to tanker i hodet samtidig; erkjenne at det kan bli et problem i fremtiden, og også erkjenne at ikke alle synes helautomatisering er like kjekt, samtidig som man kan like noen aspekter ved automatisering. Jeg er en av dem. Også fordi jeg liker den menneskelige kontakten. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vi ansatte som styrer når det er kontroll. Det går automatisk.

Anonymkode: 1c428...d96

Selvfølgelig er det ikke de ansatte som styrer når det er kontroll, men det registreres i systemet om man får avvik på kontroller eller ikke og jo mindre avvik en bruker har jo sjeldnere blir denne brukeren plukket ut til kontroll. Når man er ny kunde vet jo ikke systemet om man er til å stole på og det er mange kontroller til man har kartlagt om vedkommende kunde kan overlates mer til seg selv.

Anonymkode: 1a200...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dem ikke. Greit å ha begge deler så folk kan få velge selv, men jeg foretrekker å få handle hos et menneske.

Jeg er en vennlig og høflig kunde, så det blir nesten alltid smil og en fin liten dialog ut av det, og det setter jeg faktisk pris på i hverdagen. Med robotkassene blir jeg bare stressa og sur og ukomfortabel, og jeg er hele tiden litt redd for at jeg skal komme i skade for å stjele noe uten å mene det.

Anonymkode: 82f7c...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker dem. Har opplevd så mange ganger at det blir feil i betjent kasse. Menneskelig feil men jeg liker bedre at de kan utelukkes. Enn så lenge er det kun hos Obs de har selvbetjente kasser. Der har handlevogn en dings der man setter håndskanner inn, så ingen problem med å ha for få hender.

Det er 12 selvbetjente kasser og alltid minst 1 ansatt som er tilgjenglig hvis man trenger hjelp. Har opplevd et par ganger at varen ikke kunne skannes og det tok 30 sekunder med ansattes hjelp, mye mindre tid og styr enn å laste varene ut av vognen, på bånd og så inn i handleposer, alltid med en annen kunde i nakken som også vil pakke inn. Nå kan jeg legge inn systematisk allerede når jeg legger varen i vogna. Bruker mye oftere gjenbrukbare poser også.

Innsparing av ansattes lønn kommer nok ikke kundene til gode men jeg får forenklet handel så det er god nok belønning.

Skulle man gjøre en feil og det blir oppdaget i kontroll håper jeg at man ikke blir behandlet som en kriminell, jeg beskylder jo ikke kassabetjent å være kjeltring heller skulle de gjøre en feil. Det burde gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke de ansatte som styrer når det er kontroll, men det registreres i systemet om man får avvik på kontroller eller ikke og jo mindre avvik en bruker har jo sjeldnere blir denne brukeren plukket ut til kontroll. Når man er ny kunde vet jo ikke systemet om man er til å stole på og det er mange kontroller til man har kartlagt om vedkommende kunde kan overlates mer til seg selv.

Anonymkode: 1a200...87d

Det er feil. Vi registrerer ikke avvik inn i noe "system" om vi finner avvik hos deg. Jeg jobber med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater de! Forrige gang ble det fullstendig kaos. Fikk "hjelp" av en liten gutt som ville prøve å scanne. Foreldrene ignorerte ham, og hver vare ble slått inn type 10 ganger. Fikk ikke slettet noe heller. Har kun prøvd de sånn 5 ganger eller noe, så mulig jeg blir mer dreven etter hvert, men håper virkelig ikke selvbetjente kasser tar helt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elsker dem. Slår inn smågodtet mitt som poteter så jeg slipper sukkeravgift. Eneste jeg ikke liker er at de ikke selger aviser i løsvekt slik at jeg kan slippe moms også.

Hvis noen vet hva man kan søke opp som har negativ pris på coop, let me know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 0.29, Daraya skrev:

Jeg liker dem. Har opplevd så mange ganger at det blir feil i betjent kasse. Menneskelig feil men jeg liker bedre at de kan utelukkes. Enn så lenge er det kun hos Obs de har selvbetjente kasser. Der har handlevogn en dings der man setter håndskanner inn, så ingen problem med å ha for få hender.

Det er 12 selvbetjente kasser og alltid minst 1 ansatt som er tilgjenglig hvis man trenger hjelp. Har opplevd et par ganger at varen ikke kunne skannes og det tok 30 sekunder med ansattes hjelp, mye mindre tid og styr enn å laste varene ut av vognen, på bånd og så inn i handleposer, alltid med en annen kunde i nakken som også vil pakke inn. Nå kan jeg legge inn systematisk allerede når jeg legger varen i vogna. Bruker mye oftere gjenbrukbare poser også.

Innsparing av ansattes lønn kommer nok ikke kundene til gode men jeg får forenklet handel så det er god nok belønning.

Skulle man gjøre en feil og det blir oppdaget i kontroll håper jeg at man ikke blir behandlet som en kriminell, jeg beskylder jo ikke kassabetjent å være kjeltring heller skulle de gjøre en feil. Det burde gå begge veier.

Hvis det ikke fungerer å slå inn varen jeg vil ha slår jeg bare inn noe som ligner litt. 

Man sparer masse tid på å droppe å veie varene og bare ta å scanne strekkoden på hyllen (så tar du bare etter øyemål).

De kan behandle meg som de vil. Det koster dem mer enn det koster meg. Man må ha verdens mest ubrukelige advokat for å bli dømt for å slå inn noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...