Gå til innhold

Selvbjetenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes de er veldig greie - så lenge alt går som det skal. Det er ikke alle butikker som er like raske med å reagere hvis man trenger hjelp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.11.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har testet dem fem-seks ganger og ble stoppet for kontroll to av gangene. Det er altfor mye syns jeg. Ingenting ble funnet galt i min håndtering av selvbetjent, men jeg foretrekker betjent kasse heretter. Jeg har ikke hastverk. Mindre tull og hyggeligere å ha et menneske der. 

Anonymkode: 1b543...734

Det var veldig mange kontroller i starten da jeg begynte å bruke det. Nå er det så godt som aldri kontroll. Med kontrollene finner de jo ut hvem som er til å stole på og da blir man kontrollert stadig sjeldnere.

Anonymkode: 1a200...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater dem. Det er alltid noe feil som skjer, og det er ingen ansatte i kassa området, så kan man velge om man vil gå. Fra alt og lete, eller bare stå og vente og lage kø, og jeg kvier meg for å kjøpe frukt og grønt for de må letes frem og da blir det kø. 

Anonymkode: 54e1a...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER selvbetjeningskassene! Bruker dem både til småhandel og storhandel. Til storhandel har jeg med en ganske stor handlepose, og scanner og pakker samtidig. Det gjør at jeg slipper presset om å få pakket alt så kjapt som mulig i de "vanlige" kassene, da det som oftest står noen bak meg i køen som også skal ha sine varer der mine varer allerede fyller opp plassen. I selvbetjeningskassene har jeg et system som fungerer helt gull, og jeg kommer ut av butikken med en pose som er pakket systematisk, i motsetning til stresspakkingen jeg vanligvis har gjort i de vanlige kassene. Nå velger jeg så og si bare butikker med selvbetjeningskasser, selv om de er hakket dyrere enn butikkene jeg pleide å handle i. Selvbetjening slår ut lav pris, for å si det sånn.

Anonymkode: 679bd...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dem. Jeg handler stort sett kun 1-2 handleposer, og jeg er meget rask etter mange års personlig erfaring i dagligvarehandelen. Min lokale Coop Extra har alltid en ansatt som følger med på kasseområdet, så det går raskt å få klarert aldersbegrensede varer.

På 14.11.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Merkelig at "det enkleste ofte er det beste" Rema ikke har fått slike enda. 

Rema 1000 ved Majorstua T-banestasjon har det, så vil tro det er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig glad i dem. Arbeidsplasser blir borte, og man lar kundene gjøre jobben som butikken egentlig burde gjort. Jeg velger konsekvent ikke selvbetjeningskasser. Jeg handler også alltid mye hvis jeg først skal handle, og da foretrekker jeg at noen gjør den jobben for meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, SPOCA skrev:

Ikke veldig glad i dem. Arbeidsplasser blir borte, og man lar kundene gjøre jobben som butikken egentlig burde gjort. Jeg velger konsekvent ikke selvbetjeningskasser. Jeg handler også alltid mye hvis jeg først skal handle, og da foretrekker jeg at noen gjør den jobben for meg.

Da kan de ansatte fokusere på andre oppgaver, som å sørge for bedre varetrykk, rullering, prismerking, ryddighet osv. Kassererarbeidet er jo det kjipeste i butikken, og det jeg bryr meg minst om som kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det kun hvis jeg har få varer og kjøp av litt mer usunne varer. Synes skanningen lager så høy lyd at jeg helst unngår. 

Anonymkode: f3727...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trolljeger skrev:

Da kan de ansatte fokusere på andre oppgaver, som å sørge for bedre varetrykk, rullering, prismerking, ryddighet osv. Kassererarbeidet er jo det kjipeste i butikken, og det jeg bryr meg minst om som kunde.

Og det fører også til at de ikke trenger å ha like mange ansatte på jobb. I nærbutikken her har det vært markant nedgang i antall ansatte på jobb etter at de fikk selvbetjeningsløsning. Hvilket er helt håpløst, for det hender man også trenger hjelp ved selvbetjeningen (f.eks en vare som ikke vil scanne seg eller what not). Jeg har sluttet å handle der, for man får jo aldri hjelp til det man trenger å få hjelp til. Sist ble jeg stående i nesten 15 min fordi det ikke var noen å oppdrive. Det gidder jeg ikke.

Det er mulig du bryr deg minst om det, men som kunde bryr jeg faktisk ganske mye om det. Vi er forskjellige. ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SPOCA skrev:

Og det fører også til at de ikke trenger å ha like mange ansatte på jobb. I nærbutikken her har det vært markant nedgang i antall ansatte på jobb etter at de fikk selvbetjeningsløsning. Hvilket er helt håpløst, for det hender man også trenger hjelp ved selvbetjeningen (f.eks en vare som ikke vil scanne seg eller what not). Jeg har sluttet å handle der, for man får jo aldri hjelp til det man trenger å få hjelp til. Sist ble jeg stående i nesten 15 min fordi det ikke var noen å oppdrive. Det gidder jeg ikke.

Det er mulig du bryr deg minst om det, men som kunde bryr jeg faktisk ganske mye om det. Vi er forskjellige. ;) 

Har ikke opplevd dårligere service i min nærbutikk, tvert i mot langt bedre da de ikke har så mye folk bundet opp i kassa til enhver tid.

Hvorfor er kassererarbeidet så viktig? Vedkommende skal bare skanne inn varene og trykke på en knapp så du får betalt. Er det ikke viktigere at hyllene er fylt opp, varene er rullert slik at du ikke kjøper ting med elendig dato, at det er ryddig osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er supre! Jeg har jobbet lenge i butikk så jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, så det er null stress😅 De trenger alltid folk til å fylle på i butikken samt i hvertfall en kasse åpen for en ansatt så tror ikke mange har mistet butikkjobben sin fordet. 

Anonymkode: 01a60...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolljeger skrev:

Har ikke opplevd dårligere service i min nærbutikk, tvert i mot langt bedre da de ikke har så mye folk bundet opp i kassa til enhver tid.

Hvorfor er kassererarbeidet så viktig? Vedkommende skal bare skanne inn varene og trykke på en knapp så du får betalt. Er det ikke viktigere at hyllene er fylt opp, varene er rullert slik at du ikke kjøper ting med elendig dato, at det er ryddig osv?

Jeg tenker begge deler er viktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dem aldri. Vil ikke at de ansatte skal miste jobbene sine.

Anonymkode: 673f0...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker dem heller aldri, av prinsipp. Det er viktig å ha folk i arbeid! Ikke alle stillinger skal kreve høyere utdanning, det må finnes jobb for alle.

I tillegg er det rart at man ikke får avslag på prisen når man tross alt gjør jobben selv, slik at butikken ikke trenger å lønne ansatte. Fantastisk for butikkeiere med selvbetjente kasser, men for oss andre er det bare tap.

Anonymkode: 2a8d4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Helt topp! Bruker dem så mye som mulig. Prioriterer faktisk å handle i butikker som har det. 

Merkelig at "det enkleste ofte er det beste" Rema ikke har fått slike enda. 

Anonymkode: 2c311...652

Det har de vel. De har hatt det lenge. 

Anonymkode: 544fc...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et selvbetjening et alternativ, så velger jeg det. Har gjort det i flere år. Trives best der man bruker en håndskanner underveis, for da kan jeg kontrollere summene og antall, samt pakke ned mens jeg finner varer. 

Ettersom jeg handler ofte og lite, er selvskanning mye mer effektivt enn å komme i en betjent kasse, og ha to familier foran meg med fulle handlevogner. Gleder meg til min lokale Rema 1000 innfører dette!

Anonymkode: e0109...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, asterix skrev:

Jeg handler alltid mye og elsker håndscannerene. Har med ikeabag'er og setter alt rett i disse inne i butikken, går kjapt gjennom "utsjekkingen" og er ferdig. Helt fantastisk ordning så man slipper stå i kø.

Det med å pakke systematisk fungerte ikke der jeg prøvde det (OBS Tromsø). Jeg la rett i handleposer, men det er ikke så mange handleposer man får plass til i en handlevogn, og det ble fort tungvindt. Skulle jeg ha pakket systematisk, måtte jeg ha trålet frem og tilbake i butikken, istedenfor å slentre meg innover fra start til kasse. Mulig det hadde fungert noe bedre med to store bagger. En for frys/kjøl, og en uten.

Med scanneren fikk jeg følelsen av at jeg jobbet for butikken uten lønn.

Dere som elsker scannerne, hvordan gjør dere det? (Dere som handler MYE, du @asterix , eller andre)

Jeg handler med liste på mobil, dvs én hånd allerede opptatt med mobilen (evt. handlelapp) i hånden. Den andre hånden plukker varer. Hvilken hånd holder dere scanneren i? Jeg har bare to :vetikke:

Slik gjorde jeg det noen ganger: Plukker vare i høyre hånd. Venstre hånd pakker mobilen i lomma og tar opp scanneren. Scanner. For. Hver. Vare. Deretter legges varen i posen. (I hvilken pose passer denne nå da??!) Tar opp mobilen igjen og sjekker neste post. Rinse and repeat.

Eller: Beholde mobilen i venstre hånd (ønskelig). Høyre hånd: Legger varen ned i vogna, oppå posene. Tar opp scanneren. Scanner. (Av og til plunder med scanning pga. vinkel.) Legger fra meg scanner. Finner riktig pose. Legge vare i forsøksvis riktig pose. Plundrete :raven:  og varmere og varmere vinterstid. Det gikk greiere til å begynne med, men jeg ble lei av å pakke ned mobil og legge fra meg/ta opp scanner.

Har jeg bare fått en dårlig start på min scanne-karrière?

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scanner selv der det er mulig, synes det går mye raskere når jeg slipper å legge varer på båndet først og så pakke dem ned. Scanner etterhvert og legger i de greie handlenettene som kan henges tvers over handlevognen (gjenbruksnett som er kjøpt på coop), sorterer sånn noenlunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 14.11.2019 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om disse selvbetjenings kassene?

Anonymkode: 58554...f38

Makkverk. 

Er motstander av å erstatte mennesker med maskiner. Snart har vi automatisert alt, (også de høyere yrkesgruppene. En kirurgrobot er oppfunnet hørte jeg. ) og mottar borgerlønn. Så sitter vi alle der og går til grunne fordi vi ikke har annet å ta oss til enn å sitte på sosiale medier og å gå i nettbutikken. 

Litt dramatisk, men sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zenobia skrev:

Det med å pakke systematisk fungerte ikke der jeg prøvde det (OBS Tromsø). Jeg la rett i handleposer, men det er ikke så mange handleposer man får plass til i en handlevogn, og det ble fort tungvindt. Skulle jeg ha pakket systematisk, måtte jeg ha trålet frem og tilbake i butikken, istedenfor å slentre meg innover fra start til kasse. Mulig det hadde fungert noe bedre med to store bagger. En for frys/kjøl, og en uten.

Med scanneren fikk jeg følelsen av at jeg jobbet for butikken uten lønn.

Dere som elsker scannerne, hvordan gjør dere det? (Dere som handler MYE, du @asterix , eller andre)

Jeg handler med liste på mobil, dvs én hånd allerede opptatt med mobilen (evt. handlelapp) i hånden. Den andre hånden plukker varer. Hvilken hånd holder dere scanneren i? Jeg har bare to :vetikke:

Slik gjorde jeg det noen ganger: Plukker vare i høyre hånd. Venstre hånd pakker mobilen i lomma og tar opp scanneren. Scanner. For. Hver. Vare. Deretter legges varen i posen. (I hvilken pose passer denne nå da??!) Tar opp mobilen igjen og sjekker neste post. Rinse and repeat.

Eller: Beholde mobilen i venstre hånd (ønskelig). Høyre hånd: Legger varen ned i vogna, oppå posene. Tar opp scanneren. Scanner. (Av og til plunder med scanning pga. vinkel.) Legger fra meg scanner. Finner riktig pose. Legge vare i forsøksvis riktig pose. Plundrete :raven:  og varmere og varmere vinterstid. Det gikk greiere til å begynne med, men jeg ble lei av å pakke ned mobil og legge fra meg/ta opp scanner.

Har jeg bare fått en dårlig start på min scanne-karrière?

 

Der jeg oftest handler har de store vogner og jeg bruker altså ikeabag'er til å ha varene i. Vognene har også holder for scanneren og jeg bruker barneklappsetet til å legge fra meg huskelappen/mobilen etc. Jeg detaljsorterer kanskje ikke så mye som det høres ut til at du gjør, men samler frysevarer i en bag, frukt og grønt i en osv, men jeg blir ikke stresset om det blir litt blandet i bagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...