Gå til innhold

Er det mulig å bli toppidrettsutøver etter 25?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hva tror dere? Er det mulig å bli en toppidrettsutøver etter fylte 25 år? I noe man ikke har trent så mye før? Eventuelt hva?

Anonymkode: 51362...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å bli en toppidrettsutøver etter fylte 25 år? I noe man ikke har trent så mye før? Eventuelt hva?

I idretter som krever mye fysisk styrke/kondisjon etc, nei. Eneste er vel bodybuilding som jeg kommer på.

I idretter som krever lite fysisk styrke/kondisjon og der alder har lite påvirkning, (bueskyting, pistolskyting, sjakk osv.), ja. 

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Er du kvinne er det nok ikke mulig. Er du mann kan du nok hevde deg i idretter hvor teknikk ikke er det vesentlige, f.eks utholdenehetsidretter, eller rene styrkeidretter.

Kvinner når gjerne toppen fysisk i tenårene, så er du kvinne vil du aldri kunne hevde deg. Det er derfor de fleste verdensrekorder og gullmedaljer i kvinneidretter går til jenter gjerne rundt 15-16 år.

Anonymkode: ac4e1...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kvinner er det ikke slik at mange blir bedre og bedre i maratonløp? Kvinner blir gjerne seigere med åra.

Anonymkode: a0be8...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor de fleste verdensrekorder og gullmedaljer i kvinneidretter går til jenter gjerne rundt 15-16 år.

Kilde?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abc123detvardet skrev:

I idretter som krever mye fysisk styrke/kondisjon etc, nei. Eneste er vel bodybuilding som jeg kommer på.

I idretter som krever lite fysisk styrke/kondisjon og der alder har lite påvirkning, (bueskyting, pistolskyting, sjakk osv.), ja. 

Som sjakkinteressert blir jeg nesten litt provosert her 🤣 nå er ikke sjakk i Norge pr. definisjon en idrett, selv om det kanskje kunne ha vært, men uansett: Det å kunne bli toppspiller i sjakk hvis du aldri har spilt det før fylte 25, er i grunn like usannsynlig som at man kan bli en toppidrettsutøver i ski eller fotball.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pierre Gynt said:

Som sjakkinteressert blir jeg nesten litt provosert her 🤣 nå er ikke sjakk i Norge pr. definisjon en idrett, selv om det kanskje kunne ha vært, men uansett: Det å kunne bli toppspiller i sjakk hvis du aldri har spilt det før fylte 25, er i grunn like usannsynlig som at man kan bli en toppidrettsutøver i ski eller fotball.

Ikke meg du siterte. Men det at det er usannsynlig å bli toppspiller i sjakk når man starter etter man er 25 handler vel litt om at man ikke får trent nok. En 25 åring kan jo sjeldent prioritere sjakk på fulltid i 20 år i håp om å bli toppspiller. De fleste ville vel sagt det var helt uforsvarlig av en 25 åring å slutte på jobben for å prioritere sjakk på fulltid når vedkommende aldri hadde spilt sjakk tidligere. Barn derimot har jo mye mer fritid, mindre ansvar og mindre å tape på å satse alt på hobbyen sin. 

Anonymkode: f8aad...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte. Men det at det er usannsynlig å bli toppspiller i sjakk når man starter etter man er 25 handler vel litt om at man ikke får trent nok. En 25 åring kan jo sjeldent prioritere sjakk på fulltid i 20 år i håp om å bli toppspiller. De fleste ville vel sagt det var helt uforsvarlig av en 25 åring å slutte på jobben for å prioritere sjakk på fulltid når vedkommende aldri hadde spilt sjakk tidligere. Barn derimot har jo mye mer fritid, mindre ansvar og mindre å tape på å satse alt på hobbyen sin. 

Anonymkode: f8aad...96c

Barn i Norge går på skole, har lekser og legger seg tidligere enn voksne. Har de så mye mer fritid enn voksne? Uansett, jeg skjønner jo hva du mener, men det handler også om at enkelte ting fester seg lettere når man er barn. Både motoriske og kognitive ferdigheter. Det er sistnevnte som er relevant for sjakk. Mønstertenking, memorisering, kalkulering, osv. Så må man jo selvsagt ta i betraktning at sjakk er utrolig populært og tilgjengelig, og at nåløyet der er utrolig mye mindre enn f.eks. bueskyting og pistolskyting. Skal man bli ordentlig god i noe relativt til andre i voksen alder, så må det bli i mindre idretter der ikke rekrutteringa er særlig høy. Skulle man ha talent i den aktuelle idretten, så er det kanskje mulig å komme opp på et høyt nivå. Det blir uansett bare spekulasjoner. Ikke kjenner jeg bueskytteridretten spesielt godt heller, men jeg tviler på at smågutter i india holder på med det i like stor grad som sjakk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på. Er du kvinne er det nok ikke mulig. Er du mann kan du nok hevde deg i idretter hvor teknikk ikke er det vesentlige, f.eks utholdenehetsidretter, eller rene styrkeidretter.

Kvinner når gjerne toppen fysisk i tenårene, så er du kvinne vil du aldri kunne hevde deg. Det er derfor de fleste verdensrekorder og gullmedaljer i kvinneidretter går til jenter gjerne rundt 15-16 år.

Dette er jo faktisk det dummeste jeg har lest på lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.11.2019 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Dette er så dumt sagt at det henger ikke på greip. Tydelig at du er meget kunnskapsløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert mulig, og jeg vil tro det finnes flere eksempler på det også. 

Utfordringen er nok først og fremst at det krever utallige timer med trening for å bli teknisk god nesten uansett idrett. Så om man er helt blank krever det at alt ligger til rette og en enorm innsats. 

Jeg vil tro at jo renere kondisjonsidretter det er, jo bedre sjanse. Kondisjon går det relativt sett ganske raskt å trene opp. Styrke og musklatur derimot - not so much, og er du naturlig har du tiden i mot deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 13.29, OPIgirl skrev:

Dette er så dumt sagt at det henger ikke på greip. Tydelig at du er meget kunnskapsløs.

Er det pga likestilling eller hadde du et argument også?

Naturen likestiller ikke, og uten at jeg har noen direkte kunnskap på området høres det nødvendigvis ikke helt dumt ut. Kvinnekroppen er ikke bygget for idrett på lik linje med menns, og dette kan nok logisk sett bli mer fremtrendende når kroppen utvikler seg. Bredere hofter osv.

Se på de kvinnene som hevder seg i sprint, de har kroppsfasonger som ligner menns - fordi det er anatomisk mer effektivt.

Der kvinner kan være bedre er på idretter som krever maksimal utholdenhet, uten store krav til styrke. Sånn sett er det kanskje også mye som taler for at kvinner i større grad vil kunne hevde seg etter 25 om du ser det i sammenheng med det andre svarer mitt i tråden.

Likevel er jeg litt nyskjerrig på hva du mener? Siden innlegget du svarte på var så åpenbart håpløst for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...