Gå til innhold

Valpen som kom med baggasje - «problemvalp»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst, vi elsker valpen. Hun skal selvsagt bo hos oss så lenge hun lever. 
 

MEN.... Hun er rett og slett valpen fra h*****. Vi hadde to hunder, frem til gammeltispa døde i sommer. Vår andre hund ble ensom og sturet mye, så da ting fortsatt var trist etter en måned reserverte vi ny valp fra en anerkjent oppdretter.
 

Lite visste vi om at valpen på 2 måneder skulle komme med fysisk utagerende atferd ovenfor andre hunder, ressursforsvar i ovenfor matskåla og en atferd som er så uforutsigbar at selv en hundeinstruktør ikke klarte å tolke signalene hennes. Ressursforsvaret er ikke noe problem i hverdagen da den andre hunden sliter litt med magen og generelt spiser lite tyggebein, men de spiser adskilt når de får mat. Men atferden ovenfor andre hunder (spesielt valper) er slik: ser valpen, logrer, snøser litt, *bang* knurrer og biter. Instruktøren som observerte henne sa at dette var noe av det mest uforutsigbare han hadde sett på en valp, og at vi burde grave litt i valpeperioden hos oppdretter. 
 

Med en kjent oppdretter tenkte jeg ikke at det skulle være noen feil i vilkårene, men altså... Kullet var ikke planlagt da far var kjemisk kastrert, så da kullet på 11 valper kom til verden ventet oppdretter et nytt kull bare 2 uker senere - som også ble et stort kull på 10 valper. Tidsmessig og plassmessig ble det utfordrende, så valpene vokste opp på et oppvarmet garasjeloft (uten tilsyn fra kvelden 22.00 og neste morgen 10.00). Dette ble vi ikke informert om på forhånd, og vi regnet med frasen «vokser opp i stua» var gjeldende. Med så mye alenetid og lite oppfølging vet vi heller ikke hvilke opplevelser hun har hatt med sine søsken, og om dette kan forklare hvorfor hun viser frykt for valper.

Vi er erfarne hundeeiere, men samtidig er «problemhund» nytt for oss. Å si at vi ikke har vurdert å heve kjøpet ville vært løgn, men hun er en valp som lett kan bli en kasteball fordi hun allerede fra start trenger ekstra oppfølging. Derfor skal hun være hos oss, og vi skal hjelpe henne gjennom utfordringene. Med fagkyndig veiledning. 
 

Er det noen som har kjøpt en «problemvalp», som med tiden ble en flott hund? Vår andre hund er så sosial sammen med andre hunder, gjerne flere ganger i uka, så vi håper valpen blir trygt og kan ta del i det. 

Anonymkode: ce942...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempeflott av dere at dere ønsker å ta på dere denne jobben. Det kan være en stor utfordring. Jeg har selv tatt til meg en problemvalp, jeg visste det bare ikke da.

Det jeg ville prioritert over alt annet er sosialisering med andre hunder. Minst èn ny hund hver dag. Hvis valpen plutselig biter (biter den ordentlig eller bare knurrer og glefser etter den andre hunden?) så ville jeg hatt begge hundene i bånd. Gå båndtur med både valpen og den fremmede hunden i bånd, gjerne flere ganger. Ikke la dem hilse, bare bli kjent på avstand. Hvis hun er ekstra redd valper, så begynn med rolige, voksne hunder.

Hvilken rase er det snakk om? Enkelte raser har et utrolig raskt reaksjonsmønster - noe som gjør dem til en drøm å trene, men til et mareritt hvis de sliter med redsel. Fordi reaksjonsmønsteret er like kjapt på frykt som på trening.

Er ressursforsvaret bare ovenfor andre hunder eller også ovenfor dere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tabris skrev:

Det er kjempeflott av dere at dere ønsker å ta på dere denne jobben. Det kan være en stor utfordring. Jeg har selv tatt til meg en problemvalp, jeg visste det bare ikke da.

Det jeg ville prioritert over alt annet er sosialisering med andre hunder. Minst èn ny hund hver dag. Hvis valpen plutselig biter (biter den ordentlig eller bare knurrer og glefser etter den andre hunden?) så ville jeg hatt begge hundene i bånd. Gå båndtur med både valpen og den fremmede hunden i bånd, gjerne flere ganger. Ikke la dem hilse, bare bli kjent på avstand. Hvis hun er ekstra redd valper, så begynn med rolige, voksne hunder.

Hvilken rase er det snakk om? Enkelte raser har et utrolig raskt reaksjonsmønster - noe som gjør dem til en drøm å trene, men til et mareritt hvis de sliter med redsel. Fordi reaksjonsmønsteret er like kjapt på frykt som på trening.

Er ressursforsvaret bare ovenfor andre hunder eller også ovenfor dere?

Takk for svar! Hvordan ble din hund?

 

Det er en Border Collie. Tanken var å bruke valpen i agility med tiden, fordi den andre hunden ikke har noen interesse for det og heller trener lydighet og kommando (og mor synes agility er gøy!!). Så reaksjonsmønsteret hennes vil nok dermed være raskt. 
 

Ressursforsvaret gjelder ikke oss, bare mat og tyggebein rundt den andre hunden. Hun er veldig avslappet til å ha oss rundt maten. Å belønne hundene ved innkalling side om side er ingen problem. Vi gir minst et måltid mat direkte fra hendene våre, legger mer og mer mat i skåla mens hun spiser og holder griseører mens hun tygger på dem. Dette etter konsultasjon hos instruktør, som anbefalte dette for å assosiere mat og oss mennesker med noe hyggelig, slik at vi kan forebygge ressursforsvar ovenfor mennesker. 
 

 

Anonymkode: ce942...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tabris skrev:

Det jeg ville prioritert over alt annet er sosialisering med andre hunder. Minst èn ny hund hver dag.

Er ressursforsvaret bare ovenfor andre hunder eller også ovenfor dere?

Absolutt ikke. Vanligvis gir du gode råd om hunder, men her er du på jorden. En hund som er fryktaggressiv mot andre hunder skal ikke oversosialiseres. Gå langsomt frem, og ikke bruk tilfeldige hunder, men prøv å finn stødige, voksne hunder, som kan overse dårlig adferd. Bruk den samme hunden flere ganger, til hun er trygg, deretter en ny hund, og så en ny. 

Ressursforsvar kan også skyldes stor apetitt, min valp hadde det i den mest intense vokseperioden. Sørg for at hun får nok mat, og i tillegg bør dere trene på bytteleker. Finnes videoer om dette på nett, men kortversjonen er at du gir hunden en kul ting, også bytter du den i en enda kulere ting. Da vil hun lære at å gi fra seg ting fører til en oppgradering. 

Hadde også forsøkt en annen adferdsterapaut, dersom den du har snakket med sliter med å lese hunden. 

Anonymkode: 17602...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevneverdig greie på hund, men jeg vet at dyr kan være psykisk syke, som mennesker kan det. Og dette kan skyldes kjemiske ubalanser i hjernen, som må medisineres. Det er ikke sikkert trening og oppdragelse hjelper så mye.

Anonymkode: 1d9a6...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Vanligvis gir du gode råd om hunder, men her er du på jorden. En hund som er fryktaggressiv mot andre hunder skal ikke oversosialiseres. Gå langsomt frem, og ikke bruk tilfeldige hunder, men prøv å finn stødige, voksne hunder, som kan overse dårlig adferd. Bruk den samme hunden flere ganger, til hun er trygg, deretter en ny hund, og så en ny. 

Ressursforsvar kan også skyldes stor apetitt, min valp hadde det i den mest intense vokseperioden. Sørg for at hun får nok mat, og i tillegg bør dere trene på bytteleker. Finnes videoer om dette på nett, men kortversjonen er at du gir hunden en kul ting, også bytter du den i en enda kulere ting. Da vil hun lære at å gi fra seg ting fører til en oppgradering. 

Hadde også forsøkt en annen adferdsterapaut, dersom den du har snakket med sliter med å lese hunden. 

Anonymkode: 17602...32b

Vi har allerede vært hos 2 stykker, som begge påpekte at hun vipper fort fra nyskjerrig og utforskende, til utagerende og redd. Det skjer på sekundet. Derfor skal hun ikke sosialiseres med valper i tiden framover, men voksne trygge hunder som ikke er så «på» henne, slik at sosialiseringen blir på hennes initiativ. 

Anonymkode: ce942...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt ikke. Vanligvis gir du gode råd om hunder, men her er du på jorden. En hund som er fryktaggressiv mot andre hunder skal ikke oversosialiseres. Gå langsomt frem, og ikke bruk tilfeldige hunder, men prøv å finn stødige, voksne hunder, som kan overse dårlig adferd. Bruk den samme hunden flere ganger, til hun er trygg, deretter en ny hund, og så en ny. 

Anonymkode: 17602...32b

Da har du misforstått meg. Jeg skrev trygge, stødige hunder og båndtur om valpen reagerer med aggresjon. 

Det viktigste for valpen nå er å få gode erfaringer med mange forskjellige hunder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...