Gå til innhold

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): - Miljøbevegelsen truer det kristne menneskesynet


NordicViking

Anbefalte innlegg

Den grønne bevegelsen har bidratt med enormt mye bra, men deler av den grønne bevegelsen i Europa kommer også med et farlig tankegods med på kjøpet: En total avvisning av tanken om at mennesket er skapt med iboende egenverdi, hevder barne- og familieministeren. (ABC Nyheter)

– Det kristne menneskesynet er under angrep fra miljøbevegelsen. Deler av den mener mennesket ikke er noe annet enn et litt intelligent dyr, fremholdt han.

---

Ropstads påstand har skapt sterke reaksjoner både blant norske politikere og i sosiale media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

– Det kristne menneskesynet er under angrep fra miljøbevegelsen. Deler av den mener mennesket ikke er noe annet enn et litt intelligent dyr, fremholdt han.

 

Hvis han med "deler av miljøbevegelsen" mener "all vitenskap, forskning, rasjonell tankegang og observerte realiteter" så stemmer det jo.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke noe særlig til overs for retorikk av type "mennesker er skadedyr på planeten og burde vært fjernet". Stupid og kontraproduktivt.

Endret av Nicathv
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det vi teknisk sett er? Vi er nakne aper bokstavelig talt. Homo sapiens er klassifisert som aper. 

Vi er dyr, dyr som er litt mer intelligente enn andre dyr.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ropstad mener at mennesket er Guds utvalgte art. Dette er vel ikke akkurat noe nytt fra de kristnes side, er det?

Deler av miljøbevegelsen mener at mennesker ikke kan spise andre dyr, og der er de på villstrå, mener jeg. Kjøttetere og omnivorer, bortsett fra mennesket, spiser jo andre dyr. Så hvis mennesker ikke skal gjøre det samme, må det være fordi vi er en helt spesiell art. Guds utvalgte, kanskje?

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
24 minutter siden, T-Rex skrev:

Ropstad mener at mennesket er Guds utvalgte art. Dette er vel ikke akkurat noe nytt fra kristnes side, er det?

Deler av miljøbevegelsen mener at mennesker ikke kan spise andre dyr, og der er de på villstrå, mener jeg. Kjøttetere og omnivorer, bortsett fra mennesket, spiser jo andre dyr. Så hvis mennesker ikke skal gjøre det samme, må det være fordi vi er en helt spesiell art. Guds utvalgte, kanskje?

Det er jødene som er det. Det hevder i alle fall dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, 007_008_007 said:

Det er jødene som er det. Det hevder i alle fall dem selv.

Det er ikke den samme guden. Tror jeg. Men jeg er ikke så inne i dette her, altså.

Forvirrende nok er det flere av disse gudene som er den eneste guden. Men de kommer visst fra Midt-Østen alle sammen, så de er kanskje i slekt, i det minste.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kågebruker skrev:

Hvis miljøbevegelsen truer det kristne menneskesynet så sier jeg takk Gud for det.

 

 

Ja, hvis det er snakk om det menneskesynet Ropstad representerer så håper jeg det er utryddet innen kort tid. Gjerne allerede i dag! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Leo skrev:

Ja, hvis det er snakk om det menneskesynet Ropstad representerer så håper jeg det er utryddet innen kort tid. Gjerne allerede i dag! 

Det er det jeg mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske velgere har da talt om dette for lenge siden. 85% av velgerne mener islam er fremtiden og sannheten. Og at islam ikke kan komme hit fort nok. Så fort en muslim planter beina på norsk ord beskrives han som "berikende" for det norske samfunnet. Det sier jo sitt om hva vi mener om oss selv.

Så Ropstad, ta deg en Mullah.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, A-hunter skrev:

Norske velgere har da talt om dette for lenge siden. 85% av velgerne mener islam er fremtiden og sannheten. Og at islam ikke kan komme hit fort nok. Så fort en muslim planter beina på norsk ord beskrives han som "berikende" for det norske samfunnet. Det sier jo sitt om hva vi mener om oss selv.

Så Ropstad, ta deg en Mullah.

Og det kom muslimer inn i bildet🤐

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kågebruker skrev:

Og det kom muslimer inn i bildet🤐

Jepp. Tilbake til steinalderen med oss. Velgerne har sagt sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NordicViking skrev:

Den grønne bevegelsen har bidratt med enormt mye bra, men deler av den grønne bevegelsen i Europa kommer også med et farlig tankegods med på kjøpet: En total avvisning av tanken om at mennesket er skapt med iboende egenverdi, hevder barne- og familieministeren. (ABC Nyheter)

– Det kristne menneskesynet er under angrep fra miljøbevegelsen. Deler av den mener mennesket ikke er noe annet enn et litt intelligent dyr, fremholdt han.

---

Ropstads påstand har skapt sterke reaksjoner både blant norske politikere og i sosiale media. 

Så lenge vi unngår menneskesynet til tullingen Kjell Ingolf Ropstad så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Denne saken er et godt eksempel på hvordan en politiker kan koke suppe på spiker, og få masse oppmerksomhet kun på grunn av en uttalelse uten innhold.

Selvfølgelig er mennesket et dyr blant andre dyr, forstår man ikke dette henger man fast i et utdatert, førdarwinistisk syn på mennesket. 

Ingen mener at dyr bør ha samme verdi som mennesker, dette er bare en stråmann som ingen tenkende person kan tro på. Det som derimot er sant, er at mennesket lenge har overdrevet forskjellen mellom seg selv og andre dyr, og brukt dette som unnskyldning for grusomheter mot dyr. At stadig flere innser dette er veldig positivt og gir grunnlag for et mer etisk samfunn i fremtiden. At antallet vegetarianere og veganere øker er et tegn på at dyrevern og dyrs verdi blir tatt mer og mer seriøst. Og det er et godt tegn, selv om man ikke nødvendigvis er vegetarianer selv.

Til syvende og sist er verdi noe vi mennesker gir ting. Selvfølgelig gir vi oss selv størst verdi. Det er en blanding av egeninteresse og empati med andre mennesker (fordi vi innser vi er grunnleggende like) som er grunnlaget for menneskeverdet, en menneskelaget verdi. Hadde delfiner kunne tenkt som oss ville de etterhvert formulert en idé tilsvarende delfinverd. For en hvithai er derimot både mennesker og delfiner kun mat, slik vi betrakter mange andre dyr kun som mat.

Å være opptatt av miljø handler egentlig ikke om abstrakte idealer om verdien av mennesker, dyr, planter og naturen som helhet, men en grunnleggende forståelse av at vi inngår i et økosystem og er avhengig av hverandre. Å ødelegge naturen er å ødelegge oss selv. Å forurense er å forurense oss selv. Vi er natur.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...