Gå til innhold

Sprøyteskrekk uten å vite det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et litt snålt spørsmål, men det kan jo hende noen her vet noe om slike ting:

Jeg skulle ta ei kortisonsprøyte i et betent håndledd. Jeg har egentlig aldri hatt noe sprøyteskrekk, og det har alltid gått bra å ta blodprøver og vaksiner. Derfor var ikke dette noe jeg gruet meg til eller bekymret meg over. Likevel, da legen var ferdig med å sette sprøyta, kjente jeg at det begynte å prikke for øynene, og jeg skjønte at jeg var i ferd med å besvime. Fikk lagt meg i senga og besvimte heldigvis ikke, men det var like før! Derfor lurer jeg på om det er mulig å ha sprøyteskrekk uten at man kjenner seg redd i forkant?

Skal sies at jeg har det lett for å besvime, som oftest hvis jeg reiser meg for fort om morgenen, og mest sannsynlig på grunn av lavt bloddtrykk. Har derfor utviklet en slags frykt for at det skal skje igjen. Kan det hende at det ikke var sprøyta som var problemet, men rett og slett frykten for å besvime i seg selv?

Anonymkode: 93467...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er nok inne på noe i siste setning der. Jeg tror det hadde en sammenheng med det.

Anonymkode: a8163...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok inne på noe i siste setning der. Jeg tror det hadde en sammenheng med det.

Anonymkode: a8163...d4d

Er det jeg også tenkte, men blir fortalt at den egentlige grunnen må være at jeg har sprøyteskrekk, og at det ikke er mulig å besvime av annen type angst. Så da begynner jeg jo å lure.😅

Anonymkode: 93467...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke ut som du har sprøyteskrekk når du ikke beskriver noen katastrofetanker tilknyttet stikket eller sprøyten. Det er faktisk ikke så uvanlig å være redd for å besvime når man har opplevd det før. 
 

Dersom du bevisst spenner alle de store muskelgruppene når du merker at det begynner (helst før, om det er en situasjon du tror du kan besvime), øker blodtrykket, og det er mindre sannsynlig at du besvimer. Du kan lese mer om metoden - applied tension technique her: https://anxietycanada.com/articles/applied-tension-technique-for-people-who-faint-at-the-sight-of-blood-or-needles/

 

Anonymkode: 8f1cd...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke sprøytespissen traff litt feil ?. Husker jeg skulle bedøves for å fjerne en føflekk. Låg helt avslappet på benken bedøvelsen ble satt og jeg begynte og å få smerter og skjelvinger som var ukontrollerte kun noen sekunder etter. Prøvde å reise meg i panikk over smertene. Legen beordret meg til å ligge. Vred på meg mens legen kikket på klokka og holdt handa mi i et fast grep. Etter noen minutter henvendte han seg til sekretæren at han måtte sette en dose bedøvelse til. Da ble jeg rolig. Tårene kom ukontrollert uten at jeg ville det. Og legen sa til sekretæren ovenfor hodet på meg at han hadde truffet en muskel. Derfor jeg fikk en sånn reaksjon. Legen klappet meg forsiktig på handa som en beklagelse etter at jeg hadde fått fjernet føflekken og sydd. og sekretæren skulle ta over å sette på bandasje.

Anonymkode: e7e38...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kortisonsprøyte i skulder, og da fikk jeg beskjed på forhånd at jeg måtte bli liggende noen minutter etterpå. 

Anonymkode: 5fbb2...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo en helt vanlig reaksjon på KORTISON-sprøyte, altså innholdet og det at den sprøytes inn i betente områder i kroppen... Det er ingen skjult sprøyteskrekk som plutselig oppsto 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...