Gå til innhold

Noen som har greie på dette med puls under trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra før av rimelig utrent, men har blitt litt hektet på ganske hard intervalltrening  pluss styrketrening den siste måneden. har også hatt obstruktive lungeproblemer i mange år. Men er egentlig frisk nå. Det er derfor jeg trener. 

Nå ville de der jeg trener måle meg med pulsklokke. Og jeg har gjort dette under flere omganger. 

Prøver å lese meg opp til ting rundt dette med puls og skjønner at man får godt utbytte av trening når pulsen er høy. 

Når jeg ser mine egne resultater, så blir forvirret. Minimum puls hos meg under trening (hard intervall spinning) ligger på 61 og maks ligger på 173. 

Jeg ser på grafen at det er sjeldent jeg er på mitt maksnivå. Og jeg ligger stort sett på mellom 120 og 140 i puls på det hardeste. Og det er så hardt at jeg nesten ikke klarer mer. 

Så bør jeg til lege for det her? Hva kan årsaken være til at jeg ligger så lavt? Til opplysning går jeg ikke på noen medisiner, jeg er 42 år og har periodisk faste som livsstil. 

Er det kanskje noen andre her som opplever noe tilsvarende under trening?

Anonymkode: 0a4f0...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, kaleidoskop skrev:

Det er vel fordi du er utrent. Maxpuls vil øke etter hvert som formen din blir bedre. 

Makspuls er genetisk betinget og kan ikke trenes. Det kan tenkes at en person vil kunne oppnå en noe høyere puls under trening når man blir bedre trent eller vant med øvelsene, men dette er separat fra hva som er din faktiske makspuls. Var kanskje dette du mente, men greit å presisere :)

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan årsaken være til at jeg ligger så lavt?

Det kan det være utallige årsaker til. Akkurat hvordan er drag og pauser lagt opp under treningen? Hvordan gjennomføres oppvarmingen? Er det brystbelte eller måles pulsen på håndleddet av en aktivitetsklokke? Føler du syra treffer deg hardt/tidlig? Hvilken tråkkfrekvens har du når du sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken klokke bruker? Jeg bruker en Fitbit, trener også HIIT og styrke. Den klokka suger :) så skal kjøpe meg ny etter jul tenkte jeg. Men den sier at jeg gjennomsnittlig ligger på rundt 100bpm, men hvis jeg stopper opp og lar den telle så er den plutselig på 180bmp. Så klokke har mye å si, det beste du kan bruke er jo pulsbelte. 

Anonymkode: ff296...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra før av rimelig utrent, men har blitt litt hektet på ganske hard intervalltrening  pluss styrketrening den siste måneden. har også hatt obstruktive lungeproblemer i mange år. Men er egentlig frisk nå. Det er derfor jeg trener. 

Nå ville de der jeg trener måle meg med pulsklokke. Og jeg har gjort dette under flere omganger. 

Prøver å lese meg opp til ting rundt dette med puls og skjønner at man får godt utbytte av trening når pulsen er høy. 

Når jeg ser mine egne resultater, så blir forvirret. Minimum puls hos meg under trening (hard intervall spinning) ligger på 61 og maks ligger på 173. 

Jeg ser på grafen at det er sjeldent jeg er på mitt maksnivå. Og jeg ligger stort sett på mellom 120 og 140 i puls på det hardeste. Og det er så hardt at jeg nesten ikke klarer mer. 

Så bør jeg til lege for det her? Hva kan årsaken være til at jeg ligger så lavt? Til opplysning går jeg ikke på noen medisiner, jeg er 42 år og har periodisk faste som livsstil. 

Er det kanskje noen andre her som opplever noe tilsvarende under trening?

Anonymkode: 0a4f0...ba8

Her blir jeg litt forvirret. Makspuls under trening ligger på 173, men du sier at grafen ligger på maks 140. Hvilken makspuls og hvilken graf er det du snakker om her? Måler du makspulsen din manuelt til 173, mens pulsmåleren din (klokken) viser noe annet? I så fall så er det jo klokken som viser feil. Hva slags klokke er det du bruker og bruker du pulsbelte?

Selv har jeg en klokke som viser det samme enten jeg bruker pulsbelte eller ikke, men jeg har forstått det slik at det ikke alltid er slik med alle klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Her blir jeg litt forvirret. Makspuls under trening ligger på 173, men du sier at grafen ligger på maks 140. Hvilken makspuls og hvilken graf er det du snakker om her? Måler du makspulsen din manuelt til 173, mens pulsmåleren din (klokken) viser noe annet? I så fall så er det jo klokken som viser feil. Hva slags klokke er det du bruker og bruker du pulsbelte?

Selv har jeg en klokke som viser det samme enten jeg bruker pulsbelte eller ikke, men jeg har forstått det slik at det ikke alltid er slik med alle klokker.

Tolker det slik at det meste hen har målt under trening med klokka er 173, mens vanligvis ligger hen mellom 120 - 140 under hard intervalltrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sandum.PT skrev:

Tolker det slik at det meste hen har målt under trening med klokka er 173, mens vanligvis ligger hen mellom 120 - 140 under hard intervalltrening.

Ja, men hvordan er de 120-140 målt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Ja, men hvordan er de 120-140 målt?

Sikkert under en økt med samme klokke som 173. Tolket ikke 173 som en måling under en makspulstest. Akkurat hvilken klokke venter vi svar på! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sandum.PT said:

Makspuls er genetisk betinget og kan ikke trenes. Det kan tenkes at en person vil kunne oppnå en noe høyere puls under trening når man blir bedre trent eller vant med øvelsene, men dette er separat fra hva som er din faktiske makspuls. Var kanskje dette du mente, men greit å presisere :)

 

Ja godt poeng. Var det jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...