Gå til innhold

Dere som har vært kaffegjester i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kaffegjester må vel være en etterlevning fra når fattigfolket kunne komme og få litt festmat og få lov til å ta på seg noe annet enn de utslitte arbeidsklærne. Også en måte for unge å møte hverandre med tanke på å få noen gift.

Hva er vitsen med det idag?

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere blir bedt som kaffegjester, kan jeg spørre hvilken relasjoner dere har til brudeparet da? Har vært i flere bryllup, og aldri opplevd kaffegjester som kommer midtveis i festen. Bryllupet starter med middag, og hele røklet har vært invitert til det.

Får en sånn "dere er ikke nære/betydningsfulle nok for oss, men blir bedt for samvittighetens skyld"-følelse.

Hvor mange kaffegjester bruker det å være? 4? 10? 30? Tenker at hvis bryllupet har mange kaffegjester så er det jo greit, men er det type 4-5 stk så er det litt sånn njæææ. 

Men kanskje ikke en realistisk oppfatning av meg. 

Skrevet
On 11/13/2019 at 5:52 PM, AuroraB said:

Har vært kaffegjest tre ganger. Alle gangene har middagen gått over tiden, og vi har måttet vente. Dessverre var ingen så forutseende at det var rigget til noe noen av gangene. En av gangene måtte vi faktisk vente på utsiden av lokalet, for det var ikke engang et sted vi kunne sette oss ned inne. Det var ikke veldig ålreit. 

Dere måtte vente UTE? Det er det verste jeg har hørt, her må det jo skjedd en glipp? Hvis jeg hadde vært bruden i dette bryllupet hadde jeg fått sykt dårlig samvittighet 

Anonymkode: b9a8f...247

• Liker 6
Skrevet

Jeg drar aldri når jeg blir invitert som kaffegjest i brylluper. Begge gangene jeg faktisk har "måttet" så har vi endt opp med å måtte vente lenge. Ene gangen i bilen, den andre gangen I gangen. 

Anonymkode: a305f...9ff

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes også kaffegjester er en uting. Men jeg skjønner at det kan fungere i enkelte tilfeller. Hvis jeg for eksempel spilte på et fotballag der jeg kjente alle veldig godt, men ikke godt nok til å invitere dem i bryllupet, så kanskje? Da kunne man invitert hele gjengen på kaffe, som en hyggelig gest. Men hadde jeg forventet å bli invitert i et bryllup, hadde jeg nok blitt litt lei meg for å være på B-laget hvis andre felles venner var invitert til middag. Men å være kaffegjest blir jo bare å stikke innom, da man bør planlegge slik at man er helt sikker på at middagen er ferdig før de siste gjestene kommer.

Anonymkode: 5f211...0a1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i en del bryllup, men dette fenomenet har jeg aldri hørt om. Høres litt kvalmt ut.

Anonymkode: 88dc7...a9d

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vært kaffegjest en gang. Det var i bryllupet til en barndomsvenninne, som jeg ikke hadde hatt så mye kontakt med de siste årene. Jeg ble invitert uten samboer, og to andre venninner ble også bedt til kaffe. Det var bare noen få kaffegjester, og vi satt på gangen en stund før middagen var ferdig. Må innrømme at det føltes lite rart, ikke minst å komme inn i lokalet når alle allerede hadde feiret i flere timer. Men det gikk seg fort til og ble en hyggelig kveld. 

Anonymkode: 87165...3d6

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Juks skrev:

Når dere blir bedt som kaffegjester, kan jeg spørre hvilken relasjoner dere har til brudeparet da? Har vært i flere bryllup, og aldri opplevd kaffegjester som kommer midtveis i festen. Bryllupet starter med middag, og hele røklet har vært invitert til det.

Får en sånn "dere er ikke nære/betydningsfulle nok for oss, men blir bedt for samvittighetens skyld"-følelse.

Hvor mange kaffegjester bruker det å være? 4? 10? 30? Tenker at hvis bryllupet har mange kaffegjester så er det jo greit, men er det type 4-5 stk så er det litt sånn njæææ. 

Men kanskje ikke en realistisk oppfatning av meg. 

TS her. 

Bryllupet vi er invitert i som kaffegjester er en i familien til en steforelder. 

Er alltid vært motstander av kaffegjester i bryllup, men tenkte jeg skulle høre her hvilke erfaringer andre hadde med å komme senere enn resten av besøket. 

Frister mest å bare takke nei til invitasjonen, vi har ikke noen særlig relasjon til brudeparet uansett...

Anonymkode: 3fa44...900

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frister mest å bare takke nei til invitasjonen, vi har ikke noen særlig relasjon til brudeparet uansett...

Anonymkode: 3fa44...900

Det første jeg tenker til dette er at når man er bedt som kaffegjest så har man ikke samme forpliktelser til bryllupet som hvis man blir bedt som middagsgjest. Jeg ville kjent på hva jeg følte om det selv. Hvis jeg hadde ansett at jeg ikke hadde lyst til å gå, og heller ikke følte at jeg måtte gå, så ville jeg takket nei hvis jeg bare var kaffegjest. Litt basert på den følelsen jeg har om kaffegjester at dem ikke blir sett som viktige nok, men blir bedt mer for syns skyld eller samvittighetens skyld. Det er selvfølgelig synd at kaffegjester takker nei, men er ingen som kommer til å "savne" dem. Ufin eller feil oppfatning av meg kanskje, men det er heller ingen som synes det er stas å komme midtveis i en fest kontra være med fra starten, eller? 

Men samtidig er det kanskje mange som synes det er helt ålreit å slippe unna middag med venting og taler, og heller komme til høydepunktet, altså kaffe, cognac, kake, vin, fest og dans. Middag i bryllup er ofte en langvarig tålmodighetsprøve! Kunne faktisk tenkt meg å heller ha vært kaffegjest i flere av bryllupene jeg var invitert i, enn middagsgjest. Såfremt jeg ikke var den eneste kaffegjesten liksom, det hadde bare sett pinlig ut ;) 

Ja nei. Dette innlegget ble en dårlig drøftingsoppgave fra meg. Sammendrag: Kjenn på det selv, ikke tenk for mye på det, og takk ja eller nei ut ifra magefølelsen din! 

Skrevet

Middagen gikk ikke over tiden, men jeg følte meg annenrangs da jeg var kaffegjest i bryllupet til ei venninne. Vi var jo gode venner i ungdommen og hadde tilbrakt en del tid sammen i forkant av bryllupet. Jeg hadde vært med og stelt til et supert utdrikningslag for henne, og det var takken 🤷‍♀️ De fleste fra den gode gamle gjengen var invitert til middag bortsett fra meg og to andre. Det ble et tydelig skille. Vi mistet kontakten med henne etter bryllupet. Jeg synes det er en uting 

Anonymkode: 57bf4...0e0

• Liker 19
Skrevet

Det var da fryktelig så negative folk var til kaffegjester her da. Jeg synes i alle fall det er veldig koselig å bli invitert til kaffe i et bryllup. Da kan man kose seg med kake, drikke og fest. Er ikke det mye bedre enn å sitte hjemme uten å bli invitert i det hele tatt? Folk kan jo ikke akkurat invitere alle de kjenner på middag heller.. 

• Liker 6
Skrevet

Merkelig å skulle ha kaffegjester. Enten er menneskene viktige nok til å inviteres til hele bryllupet, eller så inviterer man ikke i det hele tatt.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Durinur skrev:

Det var da fryktelig så negative folk var til kaffegjester her da. Jeg synes i alle fall det er veldig koselig å bli invitert til kaffe i et bryllup. Da kan man kose seg med kake, drikke og fest. Er ikke det mye bedre enn å sitte hjemme uten å bli invitert i det hele tatt? Folk kan jo ikke akkurat invitere alle de kjenner på middag heller.. 

Vi er i 2019, ikke 1919. Det er ikke noe problem å ordne seg kake, drikke og fest uten et bryllup. Det er jo meningsløst å komme til kaffen.

Anonymkode: e1780...1e3

• Liker 12
Skrevet

Kaffegjester er en uting. Har vært i to selskaper hvor jeg var kaffegjest på det ene. Begge to gikk over tiden.
Merkelig at noen vil ha et selskap med A og B gjester. Men det er vel flest gaver de ønsker seg.

Anonymkode: a5610...5b5

• Liker 9
Skrevet

Vært i to bryllup hvor det var kaffegjester. I det ene var det neste bare familie og forlovere som var invitert til middag, og mange venner som ble invitert til kaffe og fest. Alle vennene bodde i nærheten. Da var det ikke så unaturlig, siden de i tillegg var mange. 

I det andre bryllupet var det kanskje 10 kaffegjester og 140 gjester totalt. Da synes jeg de 10 enten kunne vært invitert til hele bryllupet,  eller ikke invitert i det hele tatt. 

Anonymkode: a9f9b...c7f

• Liker 18
Skrevet

Kaffi gjester... 

Hva er poenget med det, egentlig? Jeg synes det er en uting. 

Anonymkode: c4bdc...9bd

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager takker noen ja til å være kaffegjest? Så utrolig nedverdigende. Hvertfall å måtte stå utenfor å vente?? Jeg er helt sjokkert. 

Nå er jeg ingen stor tilhenger av bryllup uansett, og drar kun om jeg absolutt må. Men kaffegjest hadde jeg aldri i verden takket ja til. 

Anonymkode: 2cda3...2f2

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ingen stor tilhenger av bryllup uansett, og drar kun om jeg absolutt må.

Hvorfor ikke "tilhenger" av bryllup?

Hva definerer om du "må"?

Skrevet
Akkurat nå, Trolljeger skrev:

Hvorfor ikke "tilhenger" av bryllup?

Hva definerer om du "må"?

Bryllup er ufattelig kjedelig. 

Venner og familie «må» jeg i bryllup til. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bryllup er ufattelig kjedelig. 

Venner og familie «må» jeg i bryllup til. 

Bryllup er da på ingen måte kjedelig, men om du har en bitter og negativ innstilling til livet og menneskene rundt deg blir åpenbart alt kjedelig.

Det høres ikke ut som du har en god relasjon med venner og familie. Jeg VIL i bryllupet til familien og vennene mine, og jeg håper alle som var i mitt bryllup ønsket å være der. Om ikke, så hadde jeg heller ønsket at de ikke kom.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...