Gå til innhold

Sykt barn vs bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det innenfor å spørre de ansatte i barnehagen om å gi barnet Paracet 1 gang? Eller er det forbudt å gi et barn febernedsettende fordi barnet må holdes hjemmet? 

Barnet mitt har fått feber innimellom de siste 5 dagene. Ringte legesenteret men sekretæren sa at feberen vil gi seg om noen dager og legetime var ikke nødvendig sa hun. Barnet har ikke vondt i øre, halsen, ingen smerter. Får bare tilbakekall av feber 3 ganger i døgnet. 1 gang tidlig om morgenen, 1 rett etter lunsjen ca.kl.13 og 1 siste gang før leggetid kl.19. 

Har holdt barnet hjemmet de siste 4 dagene. I morgen blir det en viktig dag der jeg skal og det er ingen tilrettelegging dessverre. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva ville dere gjort. Vet nesten at personalet i barnehagen er lite hjelpsomme når det gjelder sykdom og sånn. Har hendt 1 gang at jeg spurte dem om å gi barnet den siste dosen antibiotikaen og de virket sure og stilte meg maaaange spørsmål. Selv legen har sagt at barnet kunne gå i barnehagen siden formen var bra og hadde ingen smerter. Dette var Ifjor da. 

Anonymkode: 86c30...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre, og de kan nekte. Noen barnehager har totalnekt på medisiner, noen gir kun reseptbelagte (som astmamedisin), mens noen vil kanskje gå med på å gi paracet.

Anonymkode: e1003...7f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her.

Allmenntilstand til barnet er ellers bra. Få plutselig feber i løpet av dagen og da får barnet Paracet. Etter 20 min går barnet og leker fint til neste episode oppstår rett før leggetid.æ

Anonymkode: 86c30...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Barnet ditt skal være feberfri 24 timer før du sender det i bar

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men korleis er almenntilstanden dersom du ikkje gir pracet? Dersom den er dårleg utan medisin så bør verkeleg ikkje barnet i barnehage. Er den bra så gjer det ikkje noko å ha feber i seg sjølv, men den er no som regel eit teikn på at kroppen kjempar mot noko. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legemiddelhåndtering er veldig strengt, og med god grunn. Om medisiner gis galt kan det gi store konsekvenser, og barnehageansatte har ingen opplæring i dette slik som sykepleiere har. Derfor er det en del styr og papirarbeid når barn skal ha medisiner i barnehagen. Delvis for å sikre at de som skal gi medisinen vet hva de skal gjøre, og delvis for å frata barnehagen ansvar dersom det går galt. 

Derfor er mange barnehager veldig strenge på medisiner, og gir bare dersom det er helt nødvendig.

I tillegg er et barn med feber sykt, og syke barn skal ikke i barnehagen. Barnehage er slitsomt, og et sykt barn trenger hvile for å bli frisk.

Anonymkode: 1740d...427

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Jo men sånn er det å ha barn. De blir syke plutselig. Gjerne i denne perioden kan de være ofte syk. Ha barnet med på jobb da?

Hva med besteforeldre, faren, tanter eller onkler? Hjemmeværende? Kan de ta barnet noen timer?

Det å spørre barnehagen om å gi Paracet ved feber er virkelig ikke heldig. Barnet trenger ro, han kan sikkert være i god form hjemme men det krever mye mer å holde følge med barnehagens rutiner. Du risikerer at barnehagen ringer rundt lunsj og ber deg hente barnet uansett, hva svarer du da? At du ikke kan?

Hvis du ikke har noen mulighet til å holde han hjemme med andre tilstede, og MÅ på jobb (men det må du strengt talt ikke ved sykt barn), vurder å ta med barnet på jobb som nevnt.

Anonymkode: 04279...ed5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Hvis du ikke er istand til å gjøre det som er barnets beste så håper jeg virkelig at barnevernet blir involvert. Kan du ikke selv være hjemme så må du finne barnepass. Barn med feber skal ikke i barnehagen

Anonymkode: 7ba55...f3d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt barnet med til legen. Mitt barn var sånn som du beskriver. Legen tik CRP bare for å bekrefte at han ikke hadde infeksjon, men fikk seg en overraskelse da CRP var over 500. Legen klarte ikke å finne ut hvor infeksjonen satt, ungen var jo helt fin bortsett fra denne feberen som kom og gikk. Ble sykehusinnleggelse 

Anonymkode: fa9c1...415

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Spør bare, men det setter din omsorgsevne i dårlig lys. Og hva hvis de sier nei? 

 

Anonymkode: 04279...ed5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et barn som får så høy feber at det må få Paracet skal ikke i barnehagen. Sykt barn passer jo sjelden, men sånn er det. Det å spørre barnehagen om å gi siste dose antibiotika er noe helt annet enn å be dem gi febernedsettende. Om pappaen heller ikke kan være hjemme, må du sjekke med besteforeldre eller andre om du kan finne en barnevakt dersom du har noe ekstra viktig på jobb. 

Anonymkode: 4e517...0e1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt barnet med til legen. Mitt barn var sånn som du beskriver. Legen tik CRP bare for å bekrefte at han ikke hadde infeksjon, men fikk seg en overraskelse da CRP var over 500. Legen klarte ikke å finne ut hvor infeksjonen satt, ungen var jo helt fin bortsett fra denne feberen som kom og gikk. Ble sykehusinnleggelse 

Anonymkode: fa9c1...415

Godt poeng, glemte å ta det med i innlegget at feber utover 3 dager er legetilsyn for å utelukke andre tilstander barn kan få med feber som symptom.

Jeg forstår frustrasjonen i situasjonen, sitter i det selv men barnet kommer først.

Anonymkode: 04279...ed5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Du kan ikke levere i barnehagen om de sier nei. Det går ikke. Syke barn går foran jobb - uansett!

Anonymkode: 0eaf8...fcd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Sånn er det å ha barn. 

Ha barnet hjemme. Feber kommer av en grunn. Ikke smitt alle andre pga din egotripp. 

Anonymkode: c0c47...b8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke barn har ingenting i bhg å gjøre, det er stor smittefare og flere av barna risikerer å bli syke. Et sykt barn tar beslag på en voksen i bhg, og dermed mister resten av barnegruppen voksne som kan være sammen med de og passe på.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke at jeg skal være hjemme i en uke fordi jeg har ikke rett til tilrettelegging der jeg skal i morgen. Må nesten spørre de ansatte om å gi barnet Paracet. 

Anonymkode: 86c30...baa

Da får du finne en løsning, barnet ditt er ditt største og viktigste ansvar.

Anonymkode: e39ec...840

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, loveli skrev:

Barnet ditt skal være feberfri 24 timer før du sender det i barnehagen ofte.

Dette høres ut som gammel info. Ingen råd fra folkeinstituttet eller lignende som oppfordrer til det av jeg kan finne 

Anonymkode: 545e3...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...