Gå til innhold

Sosialister og verdiskapning


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest DemosKratein
> Forøvrig: Sosialisme=Kommunisme=Planøkonomi.  

Dæven!  :sjarmor:  

Jeg tror du er inne på noe her.

Skulle ønske jeg hadde din politiske innsikt, altså.

Dette er hva Trøffelhelten svarte meg lenger opp:

"Jeg ser at du fortsatt blander sosialisme, kommunisme og planøkonomi " sitat slutt.

Derfor måtte jeg presisere for han noe som er en ren selvfølgelighet for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diktern, hva skal du og de andre kommunistene gjør med de som protesterer mot denne konfiskeringen du beskriver, og kanskje anmelder dere til menneskerettighetsdomstolen i Haag? Skal dere gjøre det samme som Stalin gjorde?

Din beskrivelse av idealsamfunnet, vil være så langt fra demokratiet som det er mulig å komme. Historien har vist oss nok eksempler på det.

Når revolusjonen kommer vil jo menneskerettsdomstolen i Haag være drevet av kommunister :)

Nei, alvorlig talt, så hører jeg ikke til dem som vil sperre inne alle kapitalister etter revolusjonen osv, men når revolusjonen kommer, vil jo disse være i mindretall. Det er jo via folket revolusjonen skal komme.

Selvagt er det noen som ikke vil være fornøyde, men slik vil det alltid være. Det perfekte samfunn finnes ikke, men det sosialistiske samfunn skal være et samfunn hvor folk har like muligheter uavhengig av bakgrunn. Det er jo det som et grunnprinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Diktern, tenk om en eller annen, eller mange, etter "revolusjonen" får en god produkt- eller forretningsidè som vedkommende vil sette ut i livet, å sterte en privat næringsvirksomhet? Kan du og de andre kommunistene tillate det?

Svaret er sannsynligvis nei, og da vil du jo slite litt med demokratiet, eller? :wink:

Dere kommunister er etterhvert kun interessante som et merkelig fenomen. Til tross for at man verden over de senere årene stort sett har kvittet seg med al kommunismen, unntatt Nord-Korea og til en viss grad Cuba, så bærer dere fortsatt på denne drømmen altså? Morsomt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vi kan ikke ha et samfunn hvor noen få mennesker eier og styrer alt. Den friheten dere på høyresida så gjerne vil ha' date= blir jo bare tilgjengelig for noen få mennesker når alt skal koste penger. Ja, de rikeste får sikkert en veldig stor frihet under et FrP-styre el.l, men vanlige folk får det ikke.

Jeg mener at alle skal ha like muligheter, og at verdens ressurser skal være tilnærmet jevnt fordelt. Derfor er jeg sosialist.

Det er vel dette de blå ikke klarer å se...

Jeg skjønner at de som faktisk sitter med penger kan være egoistiske nok til å kjøpe denne politikken, men at folk som er langtidssykemeldte, uføretrygdede, arbeidsledige, you name it, tror de har noe å hente ved et sånt styre..... DET går over min forstand.

Selv ville jeg ikke stemt blått den dagen jeg ble rik uansett - jeg er ikke så egoistisk. Jeg bidrar gjerne med skattepengene mine for at andre også skal kunne ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diktern, tenk om en eller annen, eller mange, etter "revolusjonen" får en god produkt- eller forretningsidè som vedkommende vil sette ut i livet, å sterte en privat næringsvirksomhet? Kan du og de andre kommunistene tillate det?

Svaret er sannsynligvis nei, og da vil du jo slite litt med demokratiet, eller? :wink:

Dere kommunister er etterhvert kun interessante som et merkelig fenomen. Til tross for at man verden over de senere årene stort sett har kvittet seg med al kommunismen, unntatt Nord-Korea og til en viss grad Cuba, så bærer dere fortsatt på denne drømmen altså? Morsomt faktisk.

Man har da ikke problemer med demokratiet fordi man har lover og regler?

Mange kommunister mener faktisk at det skal være tillatt med en viss privat næringsvirksomhet. Hovedpoenget er bare at de viktigste næringene (som skoler, sykehus, strøm, vannkraft osv) skal være statlig eide. Det er omfanget det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Det er vel dette de blå ikke klarer å se...

Jeg skjønner at de som faktisk sitter med penger kan være egoistiske nok til å kjøpe denne politikken, men at folk som er langtidssykemeldte, uføretrygdede, arbeidsledige, you name it, tror de har noe å hente ved et sånt styre..... DET går over min forstand.

Selv ville jeg ikke stemt blått den dagen jeg ble rik uansett - jeg er ikke så egoistisk. Jeg bidrar gjerne med skattepengene mine for at andre også skal kunne ha det bra.

De røde har ingen enerett på sosialt ansvar. Det kaller jeg å blåse opp ego'et sitt.

Det de røde ikke helt skjønner, er at vi trenger lønnsomme bedrifter fo å kunne finansiere sosiale ytelser. Hvor skal vi ellers få pengene fra? Et vitalt næringsliv er selve basisen i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staten får penger til å finansiere sosialhjelp ved at folk betaler skatt. Jo mer man tjener, jo mer må man betale.

Selv drømmer jeg om et pengeløst samfunn. Tror det blir noen år til det skjer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
Staten får penger til å finansiere sosialhjelp ved at folk betaler skatt. Jo mer man tjener, jo mer må man betale.

Greit nok det, Diktern, men skulle ønske du kunne si litt om hvilke mekanismer som du mener man skal ta i bruk, for å ØKE OG STYRKE grunnlaget for beskatning, i et kommunistisk system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsplassene vil være statlig eide. Vi vil fortsatt ha en økonomisk utvikling, men ikke på samme måte som i dag, hvor markedet presser prisene i været. Jeg ser for meg en styrking av alle statlige instanser. Grunnlaget for beskatning er folket, og folket er staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
De fleste arbeidsplassene vil være statlig eide. Vi vil fortsatt ha en økonomisk utvikling' date=' men ikke på samme måte som i dag, hvor markedet presser prisene i været. Jeg ser for meg en styrking av alle statlige instanser. Grunnlaget for beskatning er folket, og folket er staten.[/quote']

Etter min mening halter din logikk en del her, Diktern. Jeg skjønner ihvertfall lite av den.

Det er bare produktivitet og verdiskapning, som gir vekst i skattegrunnlaget for å finansiere nye viktige fellesoppgaver. Produktivitet og effektivitet har vel vært kommunismens største problem, i de regimer som verden hittil har sett.

All vellykket økonomi for et land, har historisk sett vært privat næringsliv, som med de effektivitets-stimulanser det gir, medfører en lønnsomhet som kan beskattes av Staten, til gode formål.

Skal ikke markedet, med tilbud og etterspørsel, bestemme prisene i ditt samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må selvfølgelig være etterspørsel etter de varer som produseres, uansett økonomisk system.

Hvorfor kan ikke statlig virksomhet også være lønnsom og føre til økonomisk vekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Hvorfor kan ikke statlig virksomhet også være lønnsom og føre til økonomisk vekst?

Du må skaffe deg litt informasjon om lønnsomheten i alle de statlige bedrifter vi har hatt, og har. Det sier seg selv, at et kommunistisk samfunnssystem som ikke belønner kreativitet, effektivitet, produktivitet og idèer, aldri kan skape lønnsomme bedrifter. Kommunisme har historisk sett bare skapt korrupsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fortsatt komme med egne ideer og bruke kreativiteten sin. Jeg er drittlei av å måtte unnskylde meg for tidligere kommunistiske system. Vi ønsker ikke på noen måte å gjenskape fortida. Tida går framover, og det gjør også kommunismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DemosKratein
Man kan da fortsatt komme med egne ideer og bruke kreativiteten sin. Jeg er drittlei av å måtte unnskylde meg for tidligere kommunistiske system. Vi ønsker ikke på noen måte å gjenskape fortida. Tida går framover, og det gjør også kommunismen.

1. Skal de som bruker kreativiteten sin, utvikler og skaper nye produkter, og får de ut på markedet, ha samme lønn som de som bare går til jobben hver dag, uten å interessere seg for bedriftens framtid og utvikling?

2. Hvilke "framskritt" er det kommunismen plutselig har gjort, som ikke var tilstede når regime etter regime ble avskaffet i 90-årene, slik at det nå stort sett bare er Nord-Korea og Cuba som er kommunistland? Er f eks Nord-Korea et land som viser at kommunismen har "gått framover"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kommer jo helt an på hva slags behov de forskjellige har. Jeg synes kreativitet og initiativ bør bli verdsatt, men jeg mener samtidig at vi ikke skal ha de himmelvide lønnsforskjellene som i dag.

2. I disse landa har ikke kommunismen gått noe særlig "framover". Det jeg sikta til var det kommunistiske system vi ønsker å få fram i dagens norske kommunistpartier, da spesielt RV som jeg er medlem av. Der synes jg vi har modernisert oss. Vi kan ikke lese de gamle kommunistiske skriftene og tro at dette vil fungere i dagens samfunn. Det er jo akkurat som å følge bibelen etter punkt og prikke - ei bok som er flere tusen år gammel. Kommunismen må også følge tida. Gå gjerne inn på www.sosialisme.no eller www.rv.no

Jeg synes du burde bli medlem her, det virker som om du har litt å bidra med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
1. Det kommer jo helt an på hva slags behov de forskjellige har. Jeg synes kreativitet og initiativ bør bli verdsatt, men jeg mener samtidig at vi ikke skal ha de himmelvide lønnsforskjellene som i dag.

2. I disse landa har ikke kommunismen gått noe særlig "framover". Det jeg sikta til var det kommunistiske system vi ønsker å få fram i dagens norske kommunistpartier, da spesielt RV som jeg er medlem av. Der synes jg vi har modernisert oss. Vi kan ikke lese de gamle kommunistiske skriftene og tro at dette vil fungere i dagens samfunn. Det er jo akkurat som å følge bibelen etter punkt og prikke - ei bok som er flere tusen år gammel. Kommunismen må også følge tida. Gå gjerne inn på www.sosialisme.no eller www.rv.no

Jeg synes du burde bli medlem her, det virker som om du har litt å bidra med. :)

Drømmene, og idealismen, var nok der også hos de andre kommunistregimene en gang i tiden. "Problemet" i et kommunistisk system, er at menneskene er ulike individer, med ulike behov og ønsker. Det er når disse gjerne vil kritisere systemet, at "proletariatet" må kneble deres meninger, evt arrestere de, og kanskje i verste fall likvidere de. De blir for "brysomme" for makthaverne, de skaper "uro i folket", og de kommunisistiske rekkene.

Sensur av media har brukt å være en effektiv måte å stoppe kritikk på, og hindre at "feil" meninger sprer seg i folket.

Forøvrig, så vil nok jeg bli svært vanskelig å verve. Frihet og demokrati står nok altfor høyt i kurs hos meg når det gjelder politiske holdninger. :wink:

Forresten...er du tilhenger av flerpartisystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du beskriver nå, et den gammeldagse Sovjet-kommunismen, som jeg tar avstand fra.

Vi vil ha demokrati, og jeg mener at demokrati er forutsetningen for et velfungerende sosialistisk samfunn.

Jeg er for flerpartisystem. Vi trenger en opposisjon.

Tror ikke vi kommer noe særlig lengre med denne diskuskjonen, så eg foreslår at vi bare konstanterer at vi har forskjellige meninger om dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
Det du beskriver nå, et den gammeldagse Sovjet-kommunismen, som jeg tar avstand fra.  

Vi vil ha demokrati, og jeg mener at demokrati er forutsetningen for et velfungerende sosialistisk samfunn.

Jeg er for flerpartisystem. Vi trenger en opposisjon.

Tror ikke vi kommer noe særlig lengre med denne diskuskjonen, så eg foreslår at vi bare konstanterer at vi har forskjellige meninger om dette.

:)

Vi kan nok avslutte ja, men det må da være frustrerende å tro på kommunismen, uten sjans til å få politisk innflytelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
Neida!

Revolusjonen kommer nok den, men jeg trur det blir ei stund til!

Du er litt selvmotsigende, Diktern. Du har stor tro på at revolusjonen kommer, men du gir like fullt signaler om at du aksepterer flerpartisystem?

Jeg forstod at det kunne være grobunn for revolusjon i land som for 50-80 år siden levde i enorm fattigdom, mens noen makthavere var søkkrike og knuget folk ned. Men at noen drømmer om å få med seg folk i den vestlige verden på en kommunistisk revolusjon i dag, er ganske ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...