Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020

Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, grønnkål skrev:

Har vært på 32- ukers kontroll hos jordmor i dag. Alt er som det skal med lille i magen, men det er litt verre med meg. Har lavt blodtrykk og noe jernmangel, og formen er deretter. Opplever daglig å bli svimmel og skjelven, så må legge meg nedpå titt og ofte. Jeg har bestilt legetime for å høre om gradert sykemelding for en periode, da stress på jobb ikke gjør ting lettere. Det lille overskuddet jeg hadde før på jobb går i dag til å tenke på kun baby og dette nye livet som venter. 

Så har jeg begynt med nedtelling til permisjon, og jeg må ærlig si jeg gleder meg til å kun fokusere på babyen som kommer. 

Hvordan er det med dere? 😊

Uff, bra du skal til legen. Tar du noe jerntilskudd da? Gradert sykemelding høres lurt ut!

Jeg er 31+4 og skal på 32-ukerskontroll på mandag. Dessverre får ikke mannen være med nå heller, og han føler seg nok litt tilsidesatt denne graviditeten. Jeg er i god form, men syns det begynner å bli tungt å bære gravidkroppen. Bekkenplagene har riktig nok gitt seg litt, men jeg strever i bakker og trapper. Har også fått trøbbel med leggkramper og vann i kroppen. Så gleder meg til den lille kommer, og jeg kan begynne å jobbe meg tilbake til en litt lettere kropp. 

Har fremdeles tilrettelagt på jobb, så det er rolige og usosiale dager hjemme. Akkurat det siste der tærer litt på, og jeg begynner å bli litt lei av å bare snakke med meg selv. Samtidig er jeg litt opptatt av å holde på 5-personers regelen og unngå så mange sosiale sammenkomster frem til fødsel. VIKTIG for oss at vi holder oss friske til fødsel, slik at mannen får være med. Enn så lenge har de ikke åpnet for at mannen får være på barsel, men det ser ut som sykehuset skal ta en ny vurdering av situasjonen i løpet av denne uka eller neste uke. Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Uff, bra du skal til legen. Tar du noe jerntilskudd da? Gradert sykemelding høres lurt ut!

Jeg er 31+4 og skal på 32-ukerskontroll på mandag. Dessverre får ikke mannen være med nå heller, og han føler seg nok litt tilsidesatt denne graviditeten. Jeg er i god form, men syns det begynner å bli tungt å bære gravidkroppen. Bekkenplagene har riktig nok gitt seg litt, men jeg strever i bakker og trapper. Har også fått trøbbel med leggkramper og vann i kroppen. Så gleder meg til den lille kommer, og jeg kan begynne å jobbe meg tilbake til en litt lettere kropp. 

Har fremdeles tilrettelagt på jobb, så det er rolige og usosiale dager hjemme. Akkurat det siste der tærer litt på, og jeg begynner å bli litt lei av å bare snakke med meg selv. Samtidig er jeg litt opptatt av å holde på 5-personers regelen og unngå så mange sosiale sammenkomster frem til fødsel. VIKTIG for oss at vi holder oss friske til fødsel, slik at mannen får være med. Enn så lenge har de ikke åpnet for at mannen får være på barsel, men det ser ut som sykehuset skal ta en ny vurdering av situasjonen i løpet av denne uka eller neste uke. Krysser fingrene!

Begynte på jerntilskudd i dag, så håper jeg merker noe endring snart 🤞

Vi er også spente på dette med barsel, så er spent om det kommer noe nytt der snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Er altfor lenge siden jeg har sjekket inn her. Rett og slett glemt kg litt 🙈 Lille jenta vår i magen har det fint, og vi har kommet oss til 32+1. Syns tiden går utrolig seint da vi begge er permittert og jeg har slitt med humør og lite tiltakslyst. Hadde akkurat fått min første faste 100% jobb etter studier og en god stund som arbeidssøker, for så å bli permittert nå i koronatider. Jobber i oljebransjen og er usikker på framtida. Så det har satt en stor demper på det mentale. Prøver å fokusere på mirakelet i magen, og koser oss med det ☺️

Ellers går det veldig fint, lille ligger på snittet på alle vekstkontrollene (UL på sykehuset), og hun ser ut til å ha det fint i magen. Holder meg våken i skrivende stund, liker å turne på natta og holde mor våken 😄 

Andre som sliter med smerter i ribbeina? Jeg bærer høyt og hun ligger og presser rumpa opp i ribbeina mine 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Silisium skrev:

😄

Andre som sliter med smerter i ribbeina? Jeg bærer høyt og hun ligger og presser rumpa opp i ribbeina mine 

Press på ribbeina høres kjent ut 😅 Men her er det beina som trykker. Lillegutt har lagt seg til med hodet ned, og til tider tror jeg han ligger nesten i spagaten og sparker i ribbeina på begge sider samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nærmer jeg meg nå 33 uker (er 32+5) og synes egentlig formen er stadig bedre, bortsett fra at jeg blir stadig tyngre. Målte 18 kg opp på 32 ukers kontrollen, og synes at nå er det nok 😝 Er så sykt tungt å sette seg opp, reise seg opp, gå trapper/bakker og plukke opp ting fra bakken. 

Alt står bra til med lille i magen og vi begynner virkelig nedtellingen nå snart. Tror vi skal starte så smått med pakkingen til sykehusbagen snart! Det kan jo fremdeles ta lang tid til han kommer, men om han kommer før termin er det jo samtidig ikke lenge igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakking av sykehusbag står på "må gjøres snart"-lista her og. Har tross alt kommet til 35+3 nå😅 Mindre enn to uker igjen til permisjonsstart 😱 Føler endelig at det meste begynner å komme på plass av praktiske ting knyttet til jobb osv. Og godt å få bekreftelse fra nav på at foreldrepengesøknaden var innvilget. Regnet ikke med noe annet, men alt som ikke er avklart blir fort et lite stressmoment. 

Nå til helga får vi besøk av foreldrene mine, og det blir første gang jeg ser dem siden februar 😍 Og i tillegg kommer de med bilen stappfull av babyting. Bl.a. noen sekker med arveklær, og en splitter ny og lekker Stokke tripptrappstol 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende å snakke om at vi ikke har så lenge igjen (helt til jeg kommer på at jeg har hvertfall 7-8 uker igjen 🙄

Her også planlegges det innkjøp fra kommende besteforeldre, klær som skal arves og ting vi må få på plass i hjemmet. Jeg har en lang handleliste hos farmasiet.no, det kløøør i fingrene av å vaske babyklær, og i fødselsbagen har jeg pakket en mobillader jeg hadde til overs - så er liksom det gjort 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+3 her i dag og vesla er aktiv døgnet rundt 🥰 Alle babyklærne jeg har kjøpt/fått til nå er vasket og sortert i kommode, vet jeg skal arve litt mer fremover, så får vel finne en plass til det senere. Sykehusbagen er tenkt på, men ikke startet på. Alt av det praktiske tror jeg skal være innkjøpt, og sprinkelsenga har kommet opp - selv om baby blir å sove i bedsidecrib første stunden *klør i fingrene* ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!

Helsestasjonen har åpnet for at far får være med på svangerskapskontroll igjen, så da får typen endelig vært med på noe. Sist han var med var OUL, og det begynner å bli ei stund sida iom at neste uke blir det 36-ukerskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vilblimamma90 skrev:

Hurra!

Helsestasjonen har åpnet for at far får være med på svangerskapskontroll igjen, så da får typen endelig vært med på noe. Sist han var med var OUL, og det begynner å bli ei stund sida iom at neste uke blir det 36-ukerskontroll.

Å, så bra! Min helsestasjon hadde ikke åpnet for det på mandag da det var 32-ukerskontroll, men krysser fingrene for at de har åpnet for det til 36-ukerskontrollen. 

Det viktigste er jo seff at de har åpnet for at far får bli med på barselhotellet!❤️ Så vi er lykkelige uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Å, så bra! Min helsestasjon hadde ikke åpnet for det på mandag da det var 32-ukerskontroll, men krysser fingrene for at de har åpnet for det til 36-ukerskontrollen. 

Det viktigste er jo seff at de har åpnet for at far får bli med på barselhotellet!❤️ Så vi er lykkelige uansett

Her venter vi enda i spenning på om det åpnes på barsel eller ikke. Sykehuset skulle komme med svar over helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vilblimamma90 skrev:

Her venter vi enda i spenning på om det åpnes på barsel eller ikke. Sykehuset skulle komme med svar over helga. 

Uff, hvilket sykehus? De MÅ jo åpne for det nå. Alle andre åpner jo for det! Går helt sikkert i orden ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kassiopeia8 skrev:

Uff, hvilket sykehus? De MÅ jo åpne for det nå. Alle andre åpner jo for det! Går helt sikkert i orden ❤️

St. Olavs. 

Så de har hele veien vært litt strengere enn flere små sykehus. 

Vi krysser fingrene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Vilblimamma90 skrev:

St. Olavs. 

Så de har hele veien vært litt strengere enn flere små sykehus. 

Vi krysser fingrene 😊

Nå har de jo åpnet opp i Oslo også, så da bør de jo hvertfall følge etter. Ahus der jeg skal føde tillater at far er med på barselhotell, og Ullevål tillater besøk på barsel (men at far må dra hjem igjen etter besøket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset Innlandet har åpnet opp for at far får være med på barsel inntil 12t etter fødsel med forbehold om romkapasitet, og at far og søsken får besøke avdelingen etter avtale :) Tenker at i mitt tilfelle er det fortsatt igjen to mnd til fødsel (forhåpentligvis) så mye som kan endre seg fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi endelig på plass arveklærne som har stått lagret hos mine foreldre siden før påske. Hvordan noen kan ha rukket å bruke så mye klær til en på 2 år er over min fatteevne 🙈 Vi har så langt sortert ut klær i størrelse 50-68, og bare der tror jeg vi er oppe i ca. 30 bodyer og 20 pysjer/heldresser. Og da har vi enda mer i de størrelsene som vi foreløpig har lagt til side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 28.5.2020 den 1.29, Silisium skrev:

Hei jenter! Er altfor lenge siden jeg har sjekket inn her. Rett og slett glemt kg litt 🙈 Lille jenta vår i magen har det fint, og vi har kommet oss til 32+1. Syns tiden går utrolig seint da vi begge er permittert og jeg har slitt med humør og lite tiltakslyst. Hadde akkurat fått min første faste 100% jobb etter studier og en god stund som arbeidssøker, for så å bli permittert nå i koronatider. Jobber i oljebransjen og er usikker på framtida. Så det har satt en stor demper på det mentale. Prøver å fokusere på mirakelet i magen, og koser oss med det ☺️

Ellers går det veldig fint, lille ligger på snittet på alle vekstkontrollene (UL på sykehuset), og hun ser ut til å ha det fint i magen. Holder meg våken i skrivende stund, liker å turne på natta og holde mor våken 😄 

Andre som sliter med smerter i ribbeina? Jeg bærer høyt og hun ligger og presser rumpa opp i ribbeina mine 😂

Jeg jobber også i oljebransjen, og uten å kunne spå fremtiden, så tror jeg det nok skal ordne seg:) Når du er tilbake fra permisjon tenker jeg det er gang i industrien igjen som aldri før! Så prøv å ikke bekymre deg for mye over det (vet det er lettere sagt enn gjort). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å fly i slutten av graviditeten (Innenfor reglene til flyselskapet såklart)? Jeg er ukependler, og nå åpner man opp for kravene for innreise til Norge uten å sitte i karantene (kun snakk om en times flytur altså). Så snart er det slutt på hjemmekontor for min del. Gleder meg veldig til å møte kollegene igjen. Men merker jeg er litt spent på det å skulle reise bare noen uker før termindato... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thea82 skrev:

Hva tenker dere om å fly i slutten av graviditeten (Innenfor reglene til flyselskapet såklart)? Jeg er ukependler, og nå åpner man opp for kravene for innreise til Norge uten å sitte i karantene (kun snakk om en times flytur altså). Så snart er det slutt på hjemmekontor for min del. Gleder meg veldig til å møte kollegene igjen. Men merker jeg er litt spent på det å skulle reise bare noen uker før termindato... 

Så vidt jeg har skjønt det er det ikke noe farlig for baby eller mor å fly, men det er jo ikke alle flyselskaper som tillater det i tredje trimester. Ville ringt med dem og hørt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Så vidt jeg har skjønt det er det ikke noe farlig for baby eller mor å fly, men det er jo ikke alle flyselskaper som tillater det i tredje trimester. Ville ringt med dem og hørt! 

Det er lov inntil tre uker før (for det aktuelle flyselskapet). Tror bare jeg overtenker, hva om jeg føder for tidlig og så blir det ikke på «mitt» sykehus, men i et annet land uten at samboer er med. Men sannsynligheten er jo kjempeliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...