Lissygloss Skrevet 12. mai 2020 #561 Del Skrevet 12. mai 2020 Da har jeg gått ut i 100% sv.penger. Har blitt så plaget med bekken, korsrygg og carpal tunnel syndrom på begge hender. Klarer ikke gjennomføre arbeidet lenger, selv om tilrettelegging siden mars. Blir helt skutt etter jobb, klarer omtrent ikke reise meg hvis jeg setter meg ned. Så, slik går det ikke an å ha det. Går over i 27+0 i morgen, og har 3 uker til mannen har fått ferie. Hvordan står det til med dere andre? 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #562 Del Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, Lissygloss skrev: Da har jeg gått ut i 100% sv.penger. Har blitt så plaget med bekken, korsrygg og carpal tunnel syndrom på begge hender. Klarer ikke gjennomføre arbeidet lenger, selv om tilrettelegging siden mars. Blir helt skutt etter jobb, klarer omtrent ikke reise meg hvis jeg setter meg ned. Så, slik går det ikke an å ha det. Går over i 27+0 i morgen, og har 3 uker til mannen har fått ferie. Hvordan står det til med dere andre? 🤗 Uff! Det høres ikke bra ut. Bra du får hvile nå fremover. Men hvorfor har du egentlig fått svangerskapspenger? Høres jo mer ut som du burde få sykemelding? 🙈 Jeg er 30+3 i dag og formen er grei. Bare tung og litt vondt i rygg/bekken. Hadde en ubehagelig opplevelse denne helgen, med mange hyppige kynnere. Så det resulterte i en sjekk på sykehuset, men alt sto heldigvis bra til! Ellers har jeg fremdeles tilrettelegging for hjemmekontor, så da blir jeg nok hjemme i de neste 5 ukene før jeg går ut i permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissygloss Skrevet 12. mai 2020 #563 Del Skrevet 12. mai 2020 Som jordmor sa, så er det hovedsaklig på grunn av jobben. Fordi jobben og oppgavene mine ikke kan tilrettelegges på best mulig måte for å unngå «vondter». Det gikk frem til nå men nå må jeg gi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #564 Del Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, Lissygloss skrev: Som jordmor sa, så er det hovedsaklig på grunn av jobben. Fordi jobben og oppgavene mine ikke kan tilrettelegges på best mulig måte for å unngå «vondter». Det gikk frem til nå men nå må jeg gi opp. Skjønner. Uansett fint at du blir hørt og at du får bruke tiden fremover til å hvile 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 14. mai 2020 #565 Del Skrevet 14. mai 2020 Har dere jenter fått svar på tildelt fødeplass? Hvis man får svar på det da 🙈 Eller er det lege/jordmor som får det svaret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #566 Del Skrevet 14. mai 2020 6 minutter siden, J1994 skrev: Har dere jenter fått svar på tildelt fødeplass? Hvis man får svar på det da 🙈 Eller er det lege/jordmor som får det svaret? Man får svar tidlig i svangerskapet - samtidig som man får innkallingen til OUL 😅 Har ikke du vært på OUL? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 15. mai 2020 #567 Del Skrevet 15. mai 2020 9 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Man får svar tidlig i svangerskapet - samtidig som man får innkallingen til OUL 😅 Har ikke du vært på OUL? Jo, var på OUL i slutten av Februar. Men den timen fikk jeg når jeg var på TUL på sykehuset i uke 8 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #568 Del Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, J1994 skrev: Jo, var på OUL i slutten av Februar. Men den timen fikk jeg når jeg var på TUL på sykehuset i uke 8 🤔 Men når ble det søkt om fødeplass til deg da? Hos meg så ble hvertfall dette gjort på første svangerskapskontroll, som jeg hadde når jeg var sånn 7 uker på vei. Også tok det litt tid, så jeg fikk ikke svar før tidlig januar. Da fikk jeg svarbrev i posten, som inneholdt både noen prøvesvar som var analysert av sykehuset, slik som blodtype osv., og innkalling til OUL. Så du må nok regne med at du har fått fødeplass der du har hatt OUL, men du kan jo ringe for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #569 Del Skrevet 15. mai 2020 Andre her inne som har begynt å slite med leggkramper?! Jeg har for andre natt på rad våknet av intense smerter i den ene leggen. Eneste som hjelper er at mannen står opp og masserer den. Leser jo på nett at det er helt vanlig for gravide, men finner liksom ingenting man kan gjøre mot det - unntatt å holde seg i aktivitet sånn generelt og å tøye. Og jeg gjør i grunnen begge deler. Bør jeg holde foten høyt i senga? Støttestrømper? Noen tips?? Er i hvertfall sykt vondt og ubehagelig måte å våkne på. Ellers er jeg nå 31 uker, og virkelig komt i vaggestadiet. Er svær og begynner å få en del vann i kroppen, da særlig i lår og legger. Sikkert dette som gir meg kramper. Kan ikke forstå at jeg skal fortsette å vokse i hele to måneder til 😳 Har også fått litt mer hormonelle utbrudd. Dette har jeg faktisk ikke hatt tidligere i svangerskapet. Men nå tar jeg meg selv i å begynne å gråte av å høre på en sang, eller av å tenke på baby. Men det er jo mest at jeg bare virkelig gleder meg til han kommer ❤️ Hvordan går det med dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 15. mai 2020 #570 Del Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Andre her inne som har begynt å slite med leggkramper?! Jeg har for andre natt på rad våknet av intense smerter i den ene leggen. Eneste som hjelper er at mannen står opp og masserer den. Leser jo på nett at det er helt vanlig for gravide, men finner liksom ingenting man kan gjøre mot det - unntatt å holde seg i aktivitet sånn generelt og å tøye. Og jeg gjør i grunnen begge deler. Bør jeg holde foten høyt i senga? Støttestrømper? Noen tips?? Er i hvertfall sykt vondt og ubehagelig måte å våkne på. Ellers er jeg nå 31 uker, og virkelig komt i vaggestadiet. Er svær og begynner å få en del vann i kroppen, da særlig i lår og legger. Sikkert dette som gir meg kramper. Kan ikke forstå at jeg skal fortsette å vokse i hele to måneder til 😳 Har også fått litt mer hormonelle utbrudd. Dette har jeg faktisk ikke hatt tidligere i svangerskapet. Men nå tar jeg meg selv i å begynne å gråte av å høre på en sang, eller av å tenke på baby. Men det er jo mest at jeg bare virkelig gleder meg til han kommer ❤️ Hvordan går det med dere andre? Jeg har slitt med leggkramper i flere uker. Bruker støttestrømper noen dager da jeg kjenner det er veldig stramt. Tar også magnesium ca annenhver dag (man er vel ikke helt sikre på faktisk effekt av dette, men min jordmor sa det var ok å ta). Og prøver å strekke ut leggene samt massere de litt hver dag. Om du våkner av det på natten så reis deg opp med en gang, det hjelper hvertfall på meg. Nattesøvnen min er lite kul for tiden da jeg våkner hver gang jeg snur meg. Har vondt i hoftene på natten og kjenner det veldig i symfysen, så våkner av det og den er kjip. Jeg tar gjerne i mot råd her om noen har opplevd lignende! Unntatt disse plagene går det ellers bra 😅 Leste på gravidoppdatering i dag at babyens vekt skal doble seg fram til termin om bare litt over to måneder - hjelp 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilblimamma90 Skrevet 15. mai 2020 #571 Del Skrevet 15. mai 2020 Her har jeg også kjent litt på leggkramper i perioder. Jeg har og begynt å ta magnesium etter tips fra jordmor, og jeg vet ikke om det er det som har gjort det eller om det er tilfeldig, men jeg har ikke hatt noen skikkelige kramper på lenge. Et tips som og har fungert for meg er at om man kjenner antydningene til at en krampe melder seg så kan man strekke/presse tærne så langt oppover som man klarer. Strekker man med tærne pekende nedover trigger det lettere krampene. Nattesøvnen er så som så for tiden. Jeg er oppe på do minst to ganger per natt, men jeg sovner heldigvis greit igjen etterpå. Det som er kjipest akkurat nå er at symfysen har begynt å gjøre en del vondt etter at lillegutt la seg til skikkelig for litt siden. Stikker bra til hver gang jeg snur meg, og noen ganger må jeg rett og slett bare massere det bort. Ellers er det litt småplager i form av periodevis treg mage, og halsbrann enkelte kvelder. Heldigvis er begge deler på et slikt nivå at jeg får holdt det greit i sjakk med kostholdet enn så lenge. Jeg begynner å kjenne litt på at ting nærmer seg. Bare litt over tre uker igjen til permisjonsstart 😮 Og tiden mellom hver kontroll hos jordmor føles som om den går utrolig fort. Om to ukers tid blir det også innskrivingssamtale med føden. Noe som gjennomføres via videosamtale på Skype for tida 😅 Og så bruker vi begge en stor del av tida på å forberede oss mentalt på at far ikke får være med på barsel. I tillegg vil det nok bli "frivillig isolasjon" på oss den siste tida før fødsel for å være sikre på at vi begge er friske og symptomfrie når dagen kommer så han i hvert fall får være med på fødselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 15. mai 2020 #572 Del Skrevet 15. mai 2020 @Vilblimamma90 Oi, da nærmer du deg, ja. Så spennende!☺️ Frivillig isolasjon er noe vi og snakker om, er jo greit å være på den sikre siden. Hva er innskrivingssamtale? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 15. mai 2020 #573 Del Skrevet 15. mai 2020 7 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Men når ble det søkt om fødeplass til deg da? Hos meg så ble hvertfall dette gjort på første svangerskapskontroll, som jeg hadde når jeg var sånn 7 uker på vei. Også tok det litt tid, så jeg fikk ikke svar før tidlig januar. Da fikk jeg svarbrev i posten, som inneholdt både noen prøvesvar som var analysert av sykehuset, slik som blodtype osv., og innkalling til OUL. Så du må nok regne med at du har fått fødeplass der du har hatt OUL, men du kan jo ringe for sikkerhets skyld. Ble sikkert søkt om på første svangerskapskontroll som var i uke 11? Men var jo på TUL i uke 8 på sykehuset og fikk innkallelsen til OUL med fra der, så har ikke peiling 🙈 Skal på ny ultralyd på sykehuset om 3 uker og til jordmor om 3,5 uke, så får høre med en av de da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilblimamma90 Skrevet 15. mai 2020 #574 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) 16 minutter siden, grønnkål skrev: @Vilblimamma90 Oi, da nærmer du deg, ja. Så spennende!☺️ Hva er innskrivingssamtale? 🤔 Det er en samtale med jordmor på fødeavdelingen hvor helseopplysninger og lignende blir gått igjennom, pluss praktisk info fra sykehuset. Her er det et tilbud til alle førstegangsfødende, men det er ikke noe det er felles retningslinjer for eller krav om at skal tilbys, så det er ikke alle sykehus som har det. Gjennomføres i uke 35-36 😊 Endret 15. mai 2020 av Vilblimamma90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 15. mai 2020 #575 Del Skrevet 15. mai 2020 Uke 29+3 her i dag Har også slitt noe med leggkramper på natt, men er ikke noen merkbar forskjell på om jeg reiser meg og går litt eller om jeg bare masserer litt utenpå leggen. Tar magnesium som en del av multivitamin hver morgen. Har også begynt på min andre pakke med Gaviscon-tabletter mot halsbrann. Kjenner det ekstra godt når jeg legger meg ned og går heldigvis fort over når jeg tar tabletter for det. Blitt avhengig av å sove med ørepropper på natta, sover da myye bedre enn uten. Er redd jeg skal bli for avhengig, redd jeg ikke kommer til å høre ungen hvis hun skriker på natt 🙈 Er også alltid oppe minst én gang på natt for å tisse.. Ny ultralyd om 3 uker og sv.kontroll om 3,5 uke. Og sykehuset har nå grønn beredskap som vil si at partner får være på barsel inntil 12t etter fødsel (2t som var gamle regelen), men mye kan fortsatt skje ila.sommeren 🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #576 Del Skrevet 15. mai 2020 Jeg føler det er ekstremt lite kontakt/oppfølging fra sykehuset her jeg bor. Var bare innom på OUL, og ellers er det ikke flere konsultasjoner eller samtaler der før fødsel er i gang. Heldige deg @Vilblimamma90 som får en sånn innskrivningssamtale! Høres veldig greit ut. Og kan jeg spørre @J1994 hvorfor du er på så mange ultralyder på sykehus? Har du fått svangerskapskomplikasjoner? Hos oss er det heller ikke åpnet for at partner får være med på barsel. Mye kan selvfølgelig skje frem til juli, men jeg begynner å innstille meg på å måtte gjøre det alene. Ang. leggkrampene så merker jeg at i dag er leggene helt harde! Tror jeg får kjøpe støttestrømper kanskje. Også jeg som gikk rundt hele 2. trimester og var så fornøyd med at jeg ikke hadde noe vann i kroppen da 😝 Jeg syns det blir veldig vanskelig nå med isolasjon kontra samfunnet åpner seg mer og mer. Jeg syns liksom det var så greit å følge retningslinjene når det var felles for alle og alle var stort sett ganske så påpasselig med avstand og sånn. Nå syns jeg det begynner å gå tilbake til normalen, selv om smitten fremdeles er der. På butikken i dag var det kaotisk og folk som presset seg inntil meg for å komme forbi o.s.v. Jeg har fremdeles hjemmekontor på jobben, men ettersom kolleger nå er tilbake på jobb er det flere sosiale samlinger, og det skal til og med arrangeres sommeravslutning før ferien på jobben... Kjenner det sitter langt inne å være den som må takke nei til disse sosiale og hyggelige sommerarrangementene. Men samtidig så har vi tatt et standpunkt på at vi prioriterer de nærmeste vennene og familien og da må vi nesten holde oss tro til det. Samtidig unngå at vi selv blir syke før fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 16. mai 2020 #577 Del Skrevet 16. mai 2020 15 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Og kan jeg spørre @J1994 hvorfor du er på så mange ultralyder på sykehus? Har du fått svangerskapskomplikasjoner? Fikk i uke 8 pga.jeg hadde tatt noen blodprøver rett før jeg fant ut at jeg var gravid, og svarene var ikke helt tilfredsstillende - ligger i en mild risikogruppe for å få blodpropp. Ekstra ul i uke 32 pga.morkakens plassering, den lå under 2cm fra åpningen på OUL, så må sjekke om den har flyttet seg ellers blir det ks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #578 Del Skrevet 16. mai 2020 6 minutter siden, J1994 skrev: Fikk i uke 8 pga.jeg hadde tatt noen blodprøver rett før jeg fant ut at jeg var gravid, og svarene var ikke helt tilfredsstillende - ligger i en mild risikogruppe for å få blodpropp. Ekstra ul i uke 32 pga.morkakens plassering, den lå under 2cm fra åpningen på OUL, så må sjekke om den har flyttet seg ellers blir det ks Skjønner! Krysser fingrene for at den flytter seg 🤞 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 17. mai 2020 #579 Del Skrevet 17. mai 2020 Jeg har begynt å gå ned i vekt, den var ny. Bare et kg eller noe, og er sikkert bare vannbalansen, for løper jo på do hele tiden. Ellers har jeg ikke så mye klage over, utenom at jeg har måttet legge ridningen på hylla. Som jeg er veldig lei meg over. Selv om samfunnet åpner mer og mer opp velger jeg å holde meg mest hjemme. Enig at det blir vanskeligere nå når det virker som alle bryr seg mindre og mindre om å holde avstand og smitterisiko. På sykehuset jeg skal føde blir man sendt hjem få timer etter fødselen, også førstegangsfødende. Så merker jeg har begynt å bekymre meg litt for hvordan det skal bli. Min samboer jobber skift og skal ikke ha 2 uker fri ifm fødsel, så jeg kan risikere å sitte der alene dagen etter fødsel... og som urutinert førstegangs er det noe som fyller mer og mer for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 20. mai 2020 #580 Del Skrevet 20. mai 2020 Har vært på 32- ukers kontroll hos jordmor i dag. Alt er som det skal med lille i magen, men det er litt verre med meg. Har lavt blodtrykk og noe jernmangel, og formen er deretter. Opplever daglig å bli svimmel og skjelven, så må legge meg nedpå titt og ofte. Jeg har bestilt legetime for å høre om gradert sykemelding for en periode, da stress på jobb ikke gjør ting lettere. Det lille overskuddet jeg hadde før på jobb går i dag til å tenke på kun baby og dette nye livet som venter. Så har jeg begynt med nedtelling til permisjon, og jeg må ærlig si jeg gleder meg til å kun fokusere på babyen som kommer. Hvordan er det med dere? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå