Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020

Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

Mitt i disse corona tider har vi fått lagt permisjons planene. Det er nok et litt ambisiøst set up, men har dette som plan A ihvertfall:

- jeg tar 3-4 måneder permisjon og begynner så i full jobb (starter litt opp de siste ukene)

- far jobber skift (2-4), så tar ut permisjon i friperiodene. De ukene han er borte får vi hjelp av min mor og/eller svigermor. 

- jeg tar ut siste del av permisjonen som ferie iløpet av de neste 3 årene

Plan B:

Det viser seg at jeg elsker å gå hjemme, eller det dukket opp noen utfordringer, så blir jeg hjemme de første to årene og så tar vi en ny vurdering:)

Blir spennende og se hva det blir til! 

Håper det går fint med alle i disse corona tider. Jeg pleier ikke bekymre meg så mye, men kan godt merke jeg ikke synes dette er noe gøy. Hjemmekontor kan jeg derimot fint leve med en stund til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det også planlegging av permisjon på gang. Foreløpig ser det ut til at jeg tar min del + hele fellesperioden, og deretter én måned ulønnet. Samboer tar så sin del og den dagen han er ferdig i permisjon starter sommerferien for min del 😊

Vi har ventet en del med å starte med innkjøp til baby da vi har vurdert å flytte før fødsel, men slik alt er nå legger vi flytting på is inntil videre. Så nå når vi vet at vi blir boende ei stund var det bare å sette i gang. 

Har sett litt på vogner på Finn ei stund, og når det plutselig dukket opp ei av de jeg har hatt lyst på pent brukt og til en veldig fin pris var det bare å slå til. Så nå er vi eiere av ei knallfin Emmaljunga mondial deluxe 😁 Så nå har vi forhåpentligvis ei vogn som holder ei god stund. 

Endret av Vilblimamma90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vilblimamma90 skrev:

Her er det også planlegging av permisjon på gang. Foreløpig ser det ut til at jeg tar min del + hele fellesperioden, og deretter én måned ulønnet. Samboer tar så sin del og den dagen han er ferdig i permisjon starter sommerferien for min del 😊

Vi har ventet en del med å starte med innkjøp til baby da vi har vurdert å flytte før fødsel, men slik alt er nå legger vi flytting på is inntil videre. Så nå når vi vet at vi blir boende ei stund var det bare å sette i gang. 

Har sett litt på vogner på Finn ei stund, og når det plutselig dukket opp ei av de jeg har hatt lyst på pent brukt og til en veldig fin pris var det bare å slå til. Så nå er vi eiere av ei knallfin Emmaljunga mondial deluxe 😁 Så nå har vi forhåpentligvis ei vogn som holder ei god stund. 

Vi har gjort samme vurdering angående flytting. Var egentlig litt på utkikk etter et nytt sted, og har til og med vært med i et par budrunder, men nå med alt som står på tenker vi det er lite klokt å makse ut lånet vårt i en større bolig, pluss at det er risikabelt å skulle selge egen bolig. Så da blir vi boende her i minst et år til og ser an tilstanden da 🙂 

Så fint med vogn! Vi kommer nok også til å kjøpe inn vogn nå snart. Føler liksom det er så lenge til juli, men er samtidig stressa for at butikkene skal stenge, eller at produksjon/transport av varer går tregere pga situasjonen, så er vel like greit å bare slå til. Vi lander på Britax smile 3 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 uker på vei, og hadde 24-ukers kontroll i dag. Heldigvis prioriterer helsestasjonen svangerskapskontroller som vanlig her, så jeg fikk en ordentlig konsultasjon med lytting av hjertelyd, symfysemål, prøvetaking og god samtale. Ny kontroll satt opp om fire uker, og fått rekvisisjon til å gjøre glukosebelastning. Bestiller meg selv time dit mellom nå og uke 28. 

Formen min er fremdeles utrolig bra. Jeg har energi, har lite vondt og stortrives egentlig som gravid. Har lagt på meg 10 kg og fått relativt stor mage, så det begynner jo å bli litt tungt, men synes samtidig jeg ser utrolig vakker ut som gravid 🥰 Lillegutt i magen stortrives og alt så bra ut på kontroll. Han spreller mye hver dag, noe som er utrolig betryggende. 

Ellers føler jeg virkelig vi begynner å bli klare til å møte den lille om litt under fire måneder. Har kjøpt inn vogn, seng, bilstol, stellematte, litt klær og litt diverse utstyr. Mer klær satser vi å få i gaver, eller at vi kjøper en klespakke på finn. Ellers så mangler vi bare sånn små ting som bleier og kremer osv. Barnerom skal pusses opp nå de neste ukene. Selv om lille selvfølgelig skal bo på vårt rom de første månedene blir det fint å ha et eget rom til klær og utstyr. Vi har også landet på navn tror vi! 

Hvordan går det med dere, damer? Hvor langt på vei, hvordan er formen, og hvor ligger dere i løypa med innkjøp? 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kassiopeia8 skrev:

Hvordan går det med dere, damer? Hvor langt på vei, hvordan er formen, og hvor ligger dere i løypa med innkjøp? 

Her har jeg kommet til uke 26 nå, og foreløpig er formen over all forventning. Jeg hadde en skikkelig låsning i bekkenet for noen få uker siden, men fikk heldigvis ordnet opp i det hos kiropraktor før alt ble stengt. Nå trenger jeg foreløpig bare vedlikeholde med øvelser hjemme. Vekta er bare 2 kg over startvekt, men da gikk jeg ned 5 kg i første trimester pga kvalme. 

Lillegutt i magen blir bare mer og mer aktiv, og de siste dagene har jeg til og med sett det på utsiden av magen innimellom når han sparker. Vi og har mer eller mindre landet på navn, og nå bruker vi det både om/til baby 🥰

Ellers har vi ikke kommet så langt med innkjøp enda. Vi har skaffet vogn, og tar over bilsete etter svigers som fikk ei lita ei i november. Vi har og arvet tre(!) sekker med klær men jeg har ikke gått gått gjennom det da de for øyeblikket står hos mine foreldre som jeg ikke får besøkt 😅

Vi har begynt sånn smått å rydde ut av gjesterommet som skal bli barnerom, og selv om vi har mye igjen skal vi nok komme i mål før den lille kommer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vilblimamma90 skrev:

Her har jeg kommet til uke 26 nå, og foreløpig er formen over all forventning. Jeg hadde en skikkelig låsning i bekkenet for noen få uker siden, men fikk heldigvis ordnet opp i det hos kiropraktor før alt ble stengt. Nå trenger jeg foreløpig bare vedlikeholde med øvelser hjemme. Vekta er bare 2 kg over startvekt, men da gikk jeg ned 5 kg i første trimester pga kvalme. 

Lillegutt i magen blir bare mer og mer aktiv, og de siste dagene har jeg til og med sett det på utsiden av magen innimellom når han sparker. Vi og har mer eller mindre landet på navn, og nå bruker vi det både om/til baby 🥰

Ellers har vi ikke kommet så langt med innkjøp enda. Vi har skaffet vogn, og tar over bilsete etter svigers som fikk ei lita ei i november. Vi har og arvet tre(!) sekker med klær men jeg har ikke gått gått gjennom det da de for øyeblikket står hos mine foreldre som jeg ikke får besøkt 😅

Vi har begynt sånn smått å rydde ut av gjesterommet som skal bli barnerom, og selv om vi har mye igjen skal vi nok komme i mål før den lille kommer 😊

Sååå deilig med mye arvetøy!! Skulle ønske noen dumpa innom med sekker hit også. Men de i familien som har barn tipper jeg enten har gitt det bort allerede eller kastet det de hadde, da det er tre år siden baby 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Sååå deilig med mye arvetøy!! Skulle ønske noen dumpa innom med sekker hit også. Men de i familien som har barn tipper jeg enten har gitt det bort allerede eller kastet det de hadde, da det er tre år siden baby 😅

Veldig kjekt med arvetøy, ja 😊

Får det fra et søskenbarn av meg som har en gutt på 2,5, og som fikk ei jente nå før jul. De hadde spart på det meste til nummer to, men mye av det skulle de ikke ha når det ble jente. Så da ble det en del på oss. Gleder meg til å få tak i det etter hvert for å gå igjennom og se hva alt er 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Hvordan går det med dere, damer? Hvor langt på vei, hvordan er formen, og hvor ligger dere i løypa med innkjøp? 😊

I uke 22 nå (22+4) og kan absolutt ikke klage :) Sliter fortsatt med hodepine, men tror ikke jeg kommer til å fortsette hos kiropraktor når de åpner igjen, da det verken har blitt bedre eller dårligere disse ukene de har hatt stengt. Tror jeg rett og slett må leve med det til ungen er født ;) På forrige kontroll for snart tre uker siden hadde jeg gått opp rundt 1kg fra startvekt. Men gikk ned noe i starten, så regner med at jeg har lagt på meg mer til nå. Ny kontroll i uke 25 der jeg blant annet skal ta glukosebelastning og rhesus-prøver av babyen.

Har kjent innvendige bevegelser siden 20+2, en sjelden gang jeg har sett det på utsiden. Har foranliggende morkake, så vil vel ta litt tid :) Kjenner en del ene dagen, mens andre dager er det lite aktivitet.

Har kjøpt litt utstyr som bedside crib, babynest, tripp-trapp stol (med nyfødt-innlegg), vippestol etc. Kjøpt flere brukte klespakker i de minste str, og bittelitt nytt selv. Har ikke helt oversikt over hva vi trenger av klær enda, så får ta det litt nærmere :) Vogn og bilstol har vi bestemt å kjøpe ila.april :) Må til en fysisk butikk da vi har null peiling 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Hvordan går det med dere, damer? Hvor langt på vei, hvordan er formen, og hvor ligger dere i løypa med innkjøp? 

Vi ligger helt likt i løypa, og jeg var og på 24-ukers kontroll i går 😊 Det måtte to jordmødre til før de fant fosterlyd, fordi morkaken ligger godt i front her. Formen er stort sett fin, men det er korsryggen jeg kjenner det mest i som noen ganger er vondt og plagsomt. 

Av innkjøp har vi kjøpt klær til de første ukene, kluter/håndklær/tepper og dyne med sengetøy (usikker på om denne skal brukes fra starten av, men så har vi hvertfall), og kombinasjon av bæresjal/sele.

Av ting vi vil ha klart til baby kommer er babynest, tripp trapp stol med nyfødtsete, vogn, seng, og stellebord.

Vi bor såpass sentralt at vi ikke trenger bil, så har ikke tenkt å kjøpe bilstol. Aner ikke om dette er noe man burde ha uansett 🤔 

Noe barnerom har vi ikke begynt med, da planen er at hun sover med oss i begynnelsen. Vi har et ekstra soverom, så tenker en kommode går inn der etterhvert med babyens ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2020 den 19.06, Kassiopeia8 skrev:

24 uker på vei, og hadde 24-ukers kontroll i dag. Heldigvis prioriterer helsestasjonen svangerskapskontroller som vanlig her, så jeg fikk en ordentlig konsultasjon med lytting av hjertelyd, symfysemål, prøvetaking og god samtale. Ny kontroll satt opp om fire uker, og fått rekvisisjon til å gjøre glukosebelastning. Bestiller meg selv time dit mellom nå og uke 28. 

Formen min er fremdeles utrolig bra. Jeg har energi, har lite vondt og stortrives egentlig som gravid. Har lagt på meg 10 kg og fått relativt stor mage, så det begynner jo å bli litt tungt, men synes samtidig jeg ser utrolig vakker ut som gravid 🥰 Lillegutt i magen stortrives og alt så bra ut på kontroll. Han spreller mye hver dag, noe som er utrolig betryggende. 

Ellers føler jeg virkelig vi begynner å bli klare til å møte den lille om litt under fire måneder. Har kjøpt inn vogn, seng, bilstol, stellematte, litt klær og litt diverse utstyr. Mer klær satser vi å få i gaver, eller at vi kjøper en klespakke på finn. Ellers så mangler vi bare sånn små ting som bleier og kremer osv. Barnerom skal pusses opp nå de neste ukene. Selv om lille selvfølgelig skal bo på vårt rom de første månedene blir det fint å ha et eget rom til klær og utstyr. Vi har også landet på navn tror vi! 

Vi er nå 24 uker på vei (23+5) og skal etter planen på glukosebelastning og til 24-ukers kontroll denne uken. Krysser fingrene for at de ikke blir avlyst 🤞

Det går stort sett bra med meg. Formen går litt opp og ned, men er for det meste fin. Sliter litt innimellom med vondt i korsryggen og prøver å forebygge med yoga og turer. Har morkaken liggende foran på magen, men har nå de to siste ukene kjent liv daglig. Det er veldig stas. Mannen har også kjent bevegelsene og i dag morges lå han med hodet inntil magen når vår lille jente hilste med spark eller slag 😅💛

Ellers så bekymrer jeg meg en god del for korona-tider og graviditet generelt. Håper på at kontroller hos jordmor og lege går som normalt fremover og at jeg fortsatt kan ha samtaler med psykologen på helsestasjonen.

Vi har nå malt barnerommet, så det begynner å ta form. Planen er at babyen ikke skal ha soverommet sitt i bruk den første tiden, så vi har god tid til å lage det til. Vi har kjøpt inn babyvogn, stellebenk og bilstol. Har også kjøpt litt klær, men ikke så mye. Vi hadde egentlig tenkt til å vente til babyshower for å se hva vi trenger, men det spørs om det heller blir barselbesøk dersom corona-situasjonen er like alvorlig de neste månedene. Tenker å ha litt i størrelse 50-56-62 og så fylle på etterhvert med større størrelser 😊 

Hva har dere handlet av babyklær?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 16.56, unknown1 skrev:

Fire-fem bodyer, et par kjoler, tre par sokker, ullue, pysjamas, og et par tights/genser i strl 56. Ca det samme i 62/68. Har ikke kjøpt noe dress/tjukkere tøy siden vi får på sommeren. Så tar vi videre handling etter hvert som behovet melder seg. 

Har ikke noe i 50, for om baby arver sine mors babystørrelse, blir ikke dette en liten baby 😅

Hva har du handlet?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 16.56, unknown1 skrev:

Vi er ikke ferdige!

Men i str 56 har vi kjøpt to bodyer og en pysj. Ellers så har vi to bodyer i str 62 også, og så noen enkeltvise ullplagg kjøpt på salg i litt større størrelser. Har besteforeldre som kjøper inn litt diverse da. Så jeg tror egentlig vi venter med det meste av klær til siste måneden. Da vet vi kanskje om vi får arvet noe eller om hva vi får i gaver og sånn også 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får jo en gutt til, så har egentlig alt vi trenger. Byttet ut noen slitte bodyer bare. Vår første veide 3700 og var 51 cm, han brukte str. 50 en stund så ville hatt noe i det likevel 😊

Et dilemma er om vi skal kjøpe en søskenvogn eller ikke, for vet ikke hvor lenge det blir aktuelt at begge sitter i vogn samtidig. Kanskje bare et ståbrett til storebror? 🤔 

Kjenner masse bevegelse hver dag, veldig betryggende. 

Endret av Lissygloss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Lissygloss skrev:

Et dilemma er om vi skal kjøpe en søskenvogn eller ikke, for vet ikke hvor lenge det blir aktuelt at begge sitter i vogn samtidig. Kanskje bare et ståbrett til storebror?

Hvor gammel er storerbror? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir 2 i mai. Går ganske langt selv nå, til og med i snø, men regner med han vil sitte i vogn når lillebror bruker den😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lissygloss skrev:

Han blir 2 i mai. Går ganske langt selv nå, til og med i snø, men regner med han vil sitte i vogn når lillebror bruker den😅

Vanskelig! Er jo veldig tvilstilfelle tenker jeg 🙂 ville nok prioritert et søskenbrett. Eller evt slike søskenvogner der du kan være fleksibel på å ha plass til en eller to. Syns uppababy vista V2 ser veldig lur/fin ut! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy å lese om innkjøp:) jeg henger litt etter skjønner jeg! Jeg har kjøpt en tøypakke på nett, så er på plass ifht tøy, men det er også det eneste. Planen var å få og kikke litt i butikker siden jeg har null peiling, men så kom coronaen... Jeg har fortsatt ambisjoner om å handle det meste (utenom madrass og bilstol) brukt.

Men vi er ferdig med barnerommet, i den forstand at jeg har tømt rommet for ting. Og det er rosa, og vi venter en jente, så da slipper vi å male;) for å være ærlig hadde jeg ikke tenkt å male uansett. 

Jeg er 19 uker på vei, og formen er fin. Men  corona bekymrer meg bare mer og mer. Jeg har faktisk holdt meg hjemme i tre uker nå (frivillig, er ikke i karantene), og har også hjemmekontor. Leser alt for mye nyheter og får helt stress... Klarer dere koble litt av fra alt det som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thea82 skrev:

Jeg er 19 uker på vei, og formen er fin. Men  corona bekymrer meg bare mer og mer. Jeg har faktisk holdt meg hjemme i tre uker nå (frivillig, er ikke i karantene), og har også hjemmekontor. Leser alt for mye nyheter og får helt stress... Klarer dere koble litt av fra alt det som skjer?

Jeg jobber i risikoyrke i utgangspunktet (når man er gravid), og med corona oppi det hele søkte jeg om svangerskapspenger, så jobber 50% nå. Holder meg unna folk 

Endret av Lissygloss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lissygloss skrev:

Jeg jobber i risikoyrke i utgangspunktet (når man er gravid), og med corona oppi det hele søkte jeg om svangerskapspenger, så jobber 50% nå. Holder meg unna folk 

Så fint du har den muligheten:) jeg bor i Danmark, og her er gravide regnet med i risikogruppen. Så tror det skremte meg litt ekstra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thea82 skrev:

Så fint du har den muligheten:) jeg bor i Danmark, og her er gravide regnet med i risikogruppen. Så tror det skremte meg litt ekstra. 

Det eneste minuset er jo at mine kolleger jobber tett med folk, og de er jo nær meg. Så vet ikke hvor mye det har å si at jeg holder meg unna, når de ikke gjør det. Bruker mye antibac og såpevask da, så renholdet er jo helt prima til omstendighetene. Leste at en 6 uker gammel baby døde i USA nylig pga korona, noe som ikke akkurat roer nervene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...