Gå til innhold

Når er det greit å være syk fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage hvor barna ikke får komme på jobb dersom de har feber. Hele helgen har jeg hatt feber, veldig vondt i halsen når jeg snakker og generelt dårlig. Likevel føler jeg at jeg kunne dratt på jobb dersom jeg hadde hatt en annen jobb enn barnehage ved å prøve med paracet/ibux. Hva tenker dere? Det som er med å jobbe i barnehage er at man må være på topp hele tiden. Man kan ikke ha dårlige dager for barna trenger at du er tilstede 100%. I tillegg er det svææært mye snakking, og det gjør så vondt i halsen når jeg prater. Burde jeg være hjemme eller dra på jobb?

Anonymkode: 76054...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg hatt barn i bhg så ville jeg foretrukket minst mulig smitte fra syke ansatte. Men selvsagt vil ikke din leder se slik på det. Der teller bare kroner og øre. Tenker det blir dårlig samvittighet på deg enten du går på jobb eller er hjemme. 

Anonymkode: 9ac42...b76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt barn i bhg så ville jeg foretrukket minst mulig smitte fra syke ansatte. Men selvsagt vil ikke din leder se slik på det. Der teller bare kroner og øre. Tenker det blir dårlig samvittighet på deg enten du går på jobb eller er hjemme. 

Anonymkode: 9ac42...b76

Ja det er nettopp dette. Og det er hele tiden mas om at vi har så lavt vikarbudsjett, i tillegg var det sykdom sist uke som gjorde at vi måtte jobbe ræven av oss da de ikke fikk tak i vikar. Syns det er kjedelig da jeg er nyutdannet og syk fryktelig ofte. De sier det er normalt pga alle bakteriene men likevel. 

Anonymkode: 76054...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele helgen har jeg hatt feber, veldig vondt i halsen når jeg snakker og generelt dårlig.

Anonymkode: 76054...5c1

Jeg har rolig kontorjobb og ville ikke gått på jobb i morgen. Hvis du var ansatt i min sønns barnehage, ville jeg foretrukket at du tok deg en rolig dag hjemme. God bedring!

Anonymkode: 2e4bf...8c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nettopp dette. Og det er hele tiden mas om at vi har så lavt vikarbudsjett, i tillegg var det sykdom sist uke som gjorde at vi måtte jobbe ræven av oss da de ikke fikk tak i vikar. Syns det er kjedelig da jeg er nyutdannet og syk fryktelig ofte. De sier det er normalt pga alle bakteriene men likevel. 

Anonymkode: 76054...5c1

Så sant du ikke har feber i morgen så ville jeg reist på jobb. Litt rusk i halsen og rufsete i formen er ikke til å komme utenom på denne årstiden, og forkjølelse finnes det jo i en barnehage uansett. Kommer det ikke fra deg så kommer det fra noen andre. 
handler vel heller ikke bare om økonomi for barnehagen sin del, men det må jo faktisk være nok folk på jobb. 

Anonymkode: 2b46d...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig dette her. Har venner som har kontorjobb og kan ta hjemmekontor om de ikke er helt i form. Eller de sitter på eget kontor og kan isolere seg litt og jobbe i et litt lavere tempo. Selv er jeg helsefagarbeider og kjenner på det samme som deg. Jeg er sjelden syk, men jeg vet det raskt går rykter om noen er litt hyppigere syk enn andre. Selv mener jeg at terskelen bør være lavere for å holde seg hjemme når man jobber med mennesker. Det er ikke bra å smitte andre. Dessuten er det veldig vanskelig å trekke seg litt unna eller få en liten ekstra pause om man ikke er i form. Man må være "på" hele tiden. 

Men i slike yrker får man ofte dårlig samvittighet for å være vekke også fordi man vet kollegaer nesten konstant går underbemannet og er veldig sårbare når noen er syk. 

Anonymkode: 336a0...d93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i kaffebar og kjenner meg igjen i problemstillingen - er man syk nok til å bli hjemme eller klarer man ta seg sammen slik at det ikke går utover kolleger?

Jeg ville nok prøvd litt febernedsettende og dratt på jobb - men sagt ifra til kolleger med en gang du kommer at du er i dårlig form. Da viser du at du ga det ett forsøk. Når andre kolleger ser at du er dårlig så slipper du sure miner i ettertid og, hvis du ender opp med å måtte dra hjem tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så hadde du kanskje klart å dra deg til jobb, men hadde du klart å gjøre en god jobb? 
 

Synes heller det er spørsmålet du kan stille deg. 

Anonymkode: 19108...8e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna har regel om 24/48 timer etter feber/oppkast osv så må jo det gjelde de ansatte også. Ellers er jo regelen meningsløs. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har ryggen klikket fullstendig. Så jeg ligger/sitter på sofaen hjemme og tar unna mail og telefoner. 

Så må si meg enig i at det er avhengig av hvilken jobb man har. 

Med tanke på smitte er det vel mer enn nok som beveger seg i en barnehage uansett. Og som voksen klarer man å passe på handhygienen og kontakt med barn. Så om du er feberfri ville jeg dratt. 

Anonymkode: 3cfbd...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i barnehage og er syk nå. Har hatt feber hele helgen, vondt i halsen, hoster og verker i kroppen. Jeg holder meg hjemme, fordi jeg aldri hadde klart tempoet på jobb i denne tilstanden. Må jo også være ute i kulda, ofte i flere timer, og det er ikke så forenelig med sykdom. 

God bedring Ts! 

Anonymkode: 98934...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser på allmenntilstand, feber og diaré/oppkast.

Her eg jobbar er det ingen som takkar dei som sleper seg på jobb fulle i snørr og feber. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage hvor barna ikke får komme på jobb dersom de har feber. Hele helgen har jeg hatt feber, veldig vondt i halsen når jeg snakker og generelt dårlig. Likevel føler jeg at jeg kunne dratt på jobb dersom jeg hadde hatt en annen jobb enn barnehage ved å prøve med paracet/ibux. Hva tenker dere? Det som er med å jobbe i barnehage er at man må være på topp hele tiden. Man kan ikke ha dårlige dager for barna trenger at du er tilstede 100%. I tillegg er det svææært mye snakking, og det gjør så vondt i halsen når jeg prater. Burde jeg være hjemme eller dra på jobb?

Anonymkode: 76054...5c1

Du er vel smittsom så du burde vel bli hjemme da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min regel er at jeg ikke går på jobb hvis jeg føler meg for dårlig. Enkelt og greit. Noen ganger kan det være feber, andre gangen kan det være en smertefull halsbetennelse uten feber.

Anonymkode: 29ffe...379

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter min erfaring er det som regel sånn at hvis man må spørre "når er det greit å være syk fra jobb", så er man ikke syk nok til ikke å gå på jobb.

Anonymkode: c8e86...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva definerer dere som feber? 

37,3

37.7

38.1

38.5

38.9

39.3

39.7

Mitt enkle utgangspunkt for å bli hjemme eller dra på jobb er... (trommevirvel) 

1) Er allmenntilstand så bra at jeg klarer å utføre jobben jeg er satt til å gjøre eller ikke.. Ikke 100%, men i hvert fall 70%.

2)Kan jeg smitte andre? 

Er den ikke det, så blir jeg hjemme. 

 

 

 

Anonymkode: a8a06...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Var på jobb idag men har så utrolig vondt i halsen at jeg følte meg dårlig humør og det gikk utover barna da jeg hadde lite tålmodighet.. Er vondt bare å snakke og burde nok holdt meg hjemme. Hadde lyst å dra hjem men man kan ikke høre at jeg er dårlig i halsen og følte derfor det er vanskelig. 

Anonymkode: 76054...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med syke intensivpasienter, drar ikke på jobb om jeg har oppkast/diare/feber/herpes munnsår. Er jeg forkjølet får jeg friskere pasienter eller annet arbeid.

Anonymkode: 06add...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Var på jobb idag men har så utrolig vondt i halsen at jeg følte meg dårlig humør og det gikk utover barna da jeg hadde lite tålmodighet.. Er vondt bare å snakke og burde nok holdt meg hjemme. Hadde lyst å dra hjem men man kan ikke høre at jeg er dårlig i halsen og følte derfor det er vanskelig. 

Anonymkode: 76054...5c1

Du må lære deg å si ifra. "Dere, nå er jeg så syk at jeg må dra hjem."

Anonymkode: 2e4bf...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...