Gå til innhold

Nøytroner og protoner - hjelp

Gjest Verden

Anbefalte innlegg

På 13.11.2019 den 0.15, physics skrev:

Ironisk at du skriver dette, da en del av det du skrev er feil også.

Hva skrev jeg som var feil?

Jeg skrev til en naturfagselev, så jeg forenklet alt, men alt jeg skrev er korrekte forenklinger.  

(Det er jo ikke vits å legge ut om orbitalteori osv feks, derfor holdt jeg meg til de 22 første grunnstoffa. Og hvis det var det om antall nøytroner så er jo poenget bare at de er i noen lunde samme størrelsesorden, man har ikke 50 protoner og 2 nøytroner, eller omvendt. Det holder for en vg1elev). 

Ønsker svært gjerne beskjed om hva du tenker er feil i det jeg skrev. Kan jo ha havnet inn en skrivefeil el som endrer ordlyden. 😊

Anonymkode: 126ae...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skrev jeg som var feil?

Jeg skrev til en naturfagselev, så jeg forenklet alt, men alt jeg skrev er korrekte forenklinger.  

(Det er jo ikke vits å legge ut om orbitalteori osv feks, derfor holdt jeg meg til de 22 første grunnstoffa. Og hvis det var det om antall nøytroner så er jo poenget bare at de er i noen lunde samme størrelsesorden, man har ikke 50 protoner og 2 nøytroner, eller omvendt. Det holder for en vg1elev). 

Ønsker svært gjerne beskjed om hva du tenker er feil i det jeg skrev. Kan jo ha havnet inn en skrivefeil el som endrer ordlyden. 😊

Jeg er klar over at du forenklet, men det å presisere at antall nøytroner øker mer enn antall protoner på tyngre atomkjerner er ikke uoverkommelig for en vgs-elev - pensum inkluderer jo tross alt halveringstid, radioaktivitet mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, physics skrev:

Jeg er klar over at du forenklet, men det å presisere at antall nøytroner øker mer enn antall protoner på tyngre atomkjerner er ikke uoverkommelig for en vgs-elev - pensum inkluderer jo tross alt halveringstid, radioaktivitet mm.

Det er jeg enig i, men det er jo ikke det samme som å si at jeg skrev noe feil.  

Det er jo vesentlig for eleven at alt jeg skrev er helt riktig. 

Jeg gikk ikke inn på stråling, da alle spørsmålene var om atommodellen, og jeg dermed tenkte det var redoksdelen av pensum eleven leste til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg enig i, men det er jo ikke det samme som å si at jeg skrev noe feil.  

Det er jo vesentlig for eleven at alt jeg skrev er helt riktig. 

Jeg gikk ikke inn på stråling, da alle spørsmålene var om atommodellen, og jeg dermed tenkte det var redoksdelen av pensum eleven leste til. 

Du skrev:

"er det hundre protoner er det rundt hundre nøytroner osv. "

Dette er jo feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, physics skrev:

Du skrev:

"er det hundre protoner er det rundt hundre nøytroner osv. "

Dette er jo feil.

Seriøst?  Er det unøyaktigheten min (til en vg1-elev(!)) i påstanden at nøytronantallet øker når protantallet øker, som får deg til å komme med følgende uttalelse: "Ironisk at du skriver dette, da en del av det du skrev er feil også." ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Seriøst?  Er det unøyaktigheten min (til en vg1-elev(!)) i påstanden at nøytronantallet øker når protantallet øker, som får deg til å komme med følgende uttalelse: "Ironisk at du skriver dette, da en del av det du skrev er feil også." ?

Jeg påpekte at det var ironisk at du skrev:

"ikke tro alt du leser her inne forresten. Det står en del feil i svarene lenger opp." Siden du også skrev noe som er feil.

Det å si at "er det hundre nøytroner er det rundt hundre protoner" er ikke bare unøyaktig, men feil - uavhengig om det er en vgs-elev eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...