Gå til innhold

Nøytroner og protoner - hjelp


Gjest Verden

Anbefalte innlegg

Beklager dumt spørsmål 😄 Men hva bestemmer hvor mange nøytroner det skal være i atomkjernen? Jeg vet at antall protoner i kjernen bestemmer atomnummeret og derigjennom hvilket grunnstoff dette gjelder. Spørsmål nr 2: Jeg vet at i det innerste skallet (k-skallet) er det bare plass til 2 elektroner. I det nest innerste skallet (l-skallet) er det plass til 8 elektroner. Men hvor mange elektroner kan det være i for eksempel 3,4 og 5 skall? Hva bestemmer hvor mange plasser det skal være til de forskjellige elektroner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har peiling? Har sett flere youtube-videoer men ingen nevner om dette :(  Hadde vært veldig takknemlig for svar ettersom det haster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mange nøytroner som protoner er vel hovedregelen? Er det for mange nøytroner er den plutselig radioaktiv, om jeg ikke tar helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tamsi skrev:

Like mange nøytroner som protoner er vel hovedregelen? Er det for mange nøytroner er den plutselig radioaktiv, om jeg ikke tar helt feil. 

Enig i denne. Da jeg lærte min kjemi var det like mange nøytroner som protoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall nøytroner anngir isotop. Ett og samme grunnstoff kan ha flere ulike stabile isotoper, dvs kan ha utgaver med ulikt antall nøytroner.

Anonymkode: c135d...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antall nøytroner kan variere, vi snakker da om grunnstoffets ulike isotoper. Protontallet derimot er konstant, det er antallet protoner som avgjør hvilket grunnstoff det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, tusen takk for all info! Men vet dere hva bestemmer hvor mange elektroner det må være i 4 og 5 skall? Fant ut at i 3 skall må det være 18 elektroner 🤔 Skjønner ikke helt regelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket pensum er det du leser til? 

All vgs pensum er jo forenklinger, og det er lettere å forklare om jeg vet hvilket nivå du skal ha prøve/eksamen i. 

Anonymkode: 126ae...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket pensum er det du leser til? 

All vgs pensum er jo forenklinger, og det er lettere å forklare om jeg vet hvilket nivå du skal ha prøve/eksamen i. 

Anonymkode: 126ae...d63

Det er snakk om Vg1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle grunnstoff vil oppnå edelgasstruktur; dvs 8 elektroner i ytterste skall. De som ikke har dette, feks. Har kun 1 e- i ytterte skall er svært reaktiv med andre atomer og danner ofte bindinger, eks h20. 

Google:-) 

Anonymkode: a26d2...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; I de øvrige elektronskall kan det være massevis av e- og de er forholdsvis uvesentlig. 

Anonymkode: a26d2...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Verden skrev:

Beklager dumt spørsmå😄 Men hva bestemmer hvor mange nøytroner det skal være i atomkjernen? Jeg vet at antall protoner i kjernen bestemmer atomnummeret og derigjennom hvilket grunnstoff dette gjelder. Spørsmål nr 2: Jeg vet at i det innerste skallet (k-skallet) er det bare plass til 2 elektroner. I det nest innerste skallet (l-skallet) er det plass til 8 elektroner. Men hvor mange elektroner kan det være i for eksempel 3,4 og 5 skall? Hva bestemmer hvor mange plasser det skal være til de forskjellige elektroner? 

Ved vanlig grunnstoff er antall protoner=nøytroner. karbon inneholder eksempelvis 6 protoner og 6 nøytroner.

isotoper er variasjoner der antall nøytroner er ulikt antallet protoner. Det er fortsatt protonene som bestemmer grunnstoffet, i karbon-14 er det fortsatt de 6 protonene som bestemmer at det er karbon, men med 8 nøytroner gjør det til et isotop. Disse isotopene kan enten være radioaktive (karbon-14), eller stabile (karbon-13).

1 time siden, Verden skrev:

Beklager dumt spørsmål 😄 Men hva bestemmer hvor mange nøytroner det skal være i atomkjernen? Jeg vet at antall protoner i kjernen bestemmer atomnummeret og derigjennom hvilket grunnstoff dette gjelder. Spørsmål nr 2: Jeg vet at i det innerste skallet (k-skallet) er det bare plass til 2 elektroner. I det nest innerste skallet (l-skallet) er det plass til 8 elektroner. Men hvor mange elektroner kan det være i for eksempel 3,4 og 5 skall? Hva bestemmer hvor mange plasser det skal være til de forskjellige elektroner? 

Hovedgreia er vel at antall protoner =antall elektroner

Jeg tenker at du kan kikke litt på denne tabellen på wikipedia;

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronskall

skall 1 består som du nevner bare av opp til 2 elektroner, her er begge plassert i underskall s. Grunnstoff 1-2

skall 2 består av underskallene s og p, underskall s kan fortsatt bare ha opp til 2 elektroner, mens underskall p kan ha opp til 6, som blir totalt 8 som du også er inne på. Her må man først fylle opp det innerste skallet, og så begynne å fylle opp skallet utenfor. Gjelder grunnstoff 3-10

skall 3 består av underskallene s, p og d. overnevnte regler gjelder fortsatt og d underskallet kan inneholde inntil ti elektroner, slik at skall nr 3 kan maks inneholde s(2) + p(6) + d(10) =18 elektroner. gjelder fra grunnstoff 11 og utover, men forbi her blir det litt mer hårete med disse skallgreiene. :P

Jeg vet ikke om det ble noe klarere av dette jeg, men den tabellen på wikipedia er fin å se på ihvertfall

o\

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, anonyyy skrev:

 

 

Endret av anonyyy
jeg stilte spørsmål ved noe jeg hadde forklart riktig i den forrige posten min, derfor overflødig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke viktig hvor mange elektroner som går i hvert skall. Det viktige er at det kun er plass tik 2 i det innerste, og så ønsker atomene å få fullt ytterskall. I det ytterste skallet kan det ikke være mer enn 8 elektroner. 

Hvis man ser på grunnstoffene frem til grunnstoff 20 (kalsium), så fylles elektronene på først 2 i innerste skall, så 8 i skall to og så 8 i skall tre. Kalsium har 20 elektroner,  altså 2, så 8, så 8 og så 2 ytterst. 

 

Antall nøytroner varierer. Dette kalles isotoper, noen isotoper er stabile, andre er ustabile og dermed radioaktive. Men som hovedregel pleier antall nøytroner ligge i samme størrelsesorden som antall protoner. Er det 20 protoner er antall nøytroner også rundt 20, er det hundre protoner er det rundt hundre nøytroner osv. 

Anonymkode: 126ae...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tro alt du leser her inne forresten. Det står en del feil i svarene lenger opp. 

 

-kjemilæreren

Anonymkode: 126ae...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke viktig hvor mange elektroner som går i hvert skall. Det viktige er at det kun er plass tik 2 i det innerste, og så ønsker atomene å få fullt ytterskall. I det ytterste skallet kan det ikke være mer enn 8 elektroner. 

Hvis man ser på grunnstoffene frem til grunnstoff 20 (kalsium), så fylles elektronene på først 2 i innerste skall, så 8 i skall to og så 8 i skall tre. Kalsium har 20 elektroner,  altså 2, så 8, så 8 og så 2 ytterst. 

 

Antall nøytroner varierer. Dette kalles isotoper, noen isotoper er stabile, andre er ustabile og dermed radioaktive. Men som hovedregel pleier antall nøytroner ligge i samme størrelsesorden som antall protoner. Er det 20 protoner er antall nøytroner også rundt 20, er det hundre protoner er det rundt hundre nøytroner osv. 

Anonymkode: 126ae...d63

Tusen takk, dette var en god forklaring! :) 

Endret av Verden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protoner bestemmer hvilke element/grunnstoff det er. Disse har positiv ladning - dvs at de egentlig ikke liker å være nære hverandre. Det er her nøytroner kommer inn. Nøytroner har ingen ladning, og fungerer som "lim" i atomkjernen. Jo flere protoner, jo flere nøytroner trenger man for at kjernen skal holdes sammen. Antall nøytroner i en atomkjerne sier noe om hvilket isotop det er. F eks uran-235 og uran-238 er kjemisk helt like, men er forskjellig kjernefysisk siden de har forskjellig antall nøytroner. U-238 er mer stabilt siden den har flere nøytroner enn u-235 sammenlignet med antall protoner.

Det som skrives over her om at det er ca like mange nøytroner og protoner er ikke riktig. Denne generelle "regelen" funker okei på lette atomkjerner, men fungerer ikke på tyngre atomkjerner. Jo flere protoner en atomkjerne har, jo flere nøytroner trenger den for å være stabil. Dvs er det et lett element, kan fordelingen mellom protoner/nøytroner være ganske lik, men i tunge atomkjerner må man ha vesentlig større andel nøytroner .Uran-238 er et eksempel på dette, da det er 92 protoner vs 146 nøytroner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2019 at 11:20 PM, AnonymBruker said:

Ikke tro alt du leser her inne forresten. Det står en del feil i svarene lenger opp. 

 

-kjemilæreren

Anonymkode: 126ae...d63

Ironisk at du skriver dette, da en del av det du skrev er feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massenummeret bestemmer antall nøytroner (massenummeret = antall protoner + antall nøytroner).

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...