Jump to content
AnonymBruker

Hvordan enkelt få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg har i mange år hatt et veldig dårlig kosthold, stort sett bestående av kun brød og godteri. Jeg merker på kroppen og helsen at jeg ikke får i meg det jeg trenger, og det er jo ikke så rart ut i fra det jeg spiser.

Jeg må gjør noe med det, men jeg får ikke til å ha et «normalt» kosthold (depresjon, tiltaksløshet, latskap mm), hvertfall ikke over natten. Har dere noen tips til hvordan enkelt få i meg det jeg trenger? Har underskudd av alt egentlig, unntatt sukker.. 

Tenker om det finnes noen shaker eller ferdigretter som inneholder dagsbehovet for proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Karbohydrater er ikke et problem. 

Jeg skal kutte kraftig ned på sukkerinntaket, og har allerede vært noen dager uten godteri. Jeg er magisk nok fortsatt slank, men sunt er det ikke likevel, og jeg både ser og føler meg sliten. 

Anonymkode: ddd34...b3b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

De slankeshakene har en del rett næring i seg, men skal du ikkenlegge på deg må du jo da redusere mengden kalorier du får i deg.  5 shaker pr dg gir ca 800-1000 kalorier pr dag, da får du nok næringstoffer, men da må du redusere godismengden betraktelig. Vil du ikke endre kosthold nå, så er vel vitamintabletter tingen.

Anonymkode: 8f939...e83

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rusken

Har du noen måte jeg kan kontakte deg på? :) Jeg har trengt akkurat det samme som deg tidligere, og funnet en veldig fin livsstil. 

Bruker shake til frokost og kvelds, og gjerne en midt på dagen. Den inneholder alt vi trenger av fett, protein, karbohydrater og vitaminer - i ett måltid, perfekt balansert 🙂 holder meg mett i tre-fire timer.

Så spiser jeg to måltider i tillegg. Middag og lunsj. Bruker shaken som et verktøy i hverdagen der jeg har "hull", eller ikke har tid eller ork til å lage noe ordentlig sunt.

 

Har gått ned alle overflødig kilo og kjenner meg energisk og uthvilt:-) Jeg hjelper deg gjerne med dette! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Så fint at du har funnet en løsning for deg! 

Hva slags type shake bruker du? 

Anonymkode: ddd34...b3b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, Rusken skrev:

Har du noen måte jeg kan kontakte deg på? :) Jeg har trengt akkurat det samme som deg tidligere, og funnet en veldig fin livsstil. 

Bruker shake til frokost og kvelds, og gjerne en midt på dagen. Den inneholder alt vi trenger av fett, protein, karbohydrater og vitaminer - i ett måltid, perfekt balansert 🙂 holder meg mett i tre-fire timer.

Så spiser jeg to måltider i tillegg. Middag og lunsj. Bruker shaken som et verktøy i hverdagen der jeg har "hull", eller ikke har tid eller ork til å lage noe ordentlig sunt.

 

Har gått ned alle overflødig kilo og kjenner meg energisk og uthvilt:-) Jeg hjelper deg gjerne med dette! 

Glemte å sitere deg😄

Så bra at du har funnet ut hva som passer for deg:)) Hvilken Shake bruker du? 

Anonymkode: ddd34...b3b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Dra på apoteket og kjøp næringsrikk der, de drakk jeg da hadde en spiseforstyrrelse og levde på to avokado om dagen. Besteforeldrene mine drikker de også fordi de ikke klarer lage+spise ordentlig lenger. 

Anonymkode: a05e0...6f1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Sessan_

Syns det er synd at folk går rett på å anbefale preparat (piller og pulver) fremfor helt vanlig mat. Skjønner at det er godt ment, men det er ingen god løsning i lengden. Med et normalt, variert kosthold, får de aller aller fleste i seg alt de trenger av næringsstoffer. Kosttilskudd (med unntak av D-vitamin om vinteren og folat for gravide) er helt unødvendig for de aller fleste i Norge.

TS, jeg vil anbefale deg å begynne veldig enkelt. Bestem deg for noen faste frokost- og lunsjvaner, også kan du variere litt mer i middagen. Etterhvert kan du variere på frokost og lunsj også, om du blir lei. 

Frokost kan f.eks. være brødskive med forskjellig pålegg. Ost, skinke, makrell i tomat, salami etc. Prøv gjerne å få med noe grønt også (salat, tomat, agurk, paprika) både for næringsstoffer, smak og utseende. Få gjerne med et meieriprodukt i form av melk, ost eller yoghurt. Juice er også fint.

Lunsj kan enten være mye det samme som til frokost, eller det kan være en salat med diverse grønnsaker, gjerne pasta eller brødskive ved siden av, og helst en proteinkilde i form av kylling, skinke, tunfisk, laks eller liknende. Lunsjen kan også være middagsrester fra igår.

Middag: her er det helt greit å starte med Fjordland, hvis du har lite motivasjon og lite kunnskap om matlaging. Fjordland kommer i mange forskjellige varianter, og er enkelt å tilberede. Etterhvert som man begynner å få litt orden på frokost og lunsj, så kan man begynne å utvide middagsreportoiret også. Tenk her at du skal ha en proteinkilde (kjøtt, fisk, kylling), en karbohydratkilde (potet, ris, pasta) og en (eller helst flere) grønnsakskilder (brokkoli, gulrot, kålrot, blandet salat, løk etc.)

Prøv også å få i deg litt frukt og grønt som mellommåltider. Epler, bananer, gulrøtter etc, er fine å spise på mellom måltider.

Vil anbefale deg å begynne i det små. Få orden på et måltid av gangen. Start for eksempel med frokosten. Få orden og rutine på den. Også kan du trappe opp de andre måltidene etterhvert. Men prøv å gå for ordentlig mat, fremfor kosttilskudd. Kroppen trenger mange forskjellige næringsstoffer for å fungere optimalt, og dette tar den best opp fra vanlig mat, ikke fra preparater.

Lykke til. ❤️

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
3 timer siden, Rusken skrev:

Har du noen måte jeg kan kontakte deg på? :) Jeg har trengt akkurat det samme som deg tidligere, og funnet en veldig fin livsstil. 

Bruker shake til frokost og kvelds, og gjerne en midt på dagen. Den inneholder alt vi trenger av fett, protein, karbohydrater og vitaminer - i ett måltid, perfekt balansert 🙂 holder meg mett i tre-fire timer.

Så spiser jeg to måltider i tillegg. Middag og lunsj. Bruker shaken som et verktøy i hverdagen der jeg har "hull", eller ikke har tid eller ork til å lage noe ordentlig sunt.

 

Har gått ned alle overflødig kilo og kjenner meg energisk og uthvilt:-) Jeg hjelper deg gjerne med dette! 

Hello Herbalifeselger.

Anonymkode: 11cd3...3f8

Share this post


Link to post
Share on other sites
CabinCruiser

Spis mat. Da får du i deg næring. Jeg er egentlig akkurat som deg. Liker det enkelt og raskt. Jeg lager gjerne opp mat for uka på søndager sånn at jeg slipper det der i hverdagen. Jeg spiser helt normale ting, du trenger absolutt ikke å bruke 1000vis på piller, shaker, helsekost, nøttemel og sukkererstatninger. Det har jeg gjort - bare spar pengene.

Enkel rett: Biffstrimler, ferdigoppskjært salat i pose (ja, det er litt fancy faktisk), ett par poteter som jeg allerede har kokt opp noen dager i forveien. Tar 5 minutter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter

Fryste grønnsaker - skal bare kokes opp.

Koke egg- kok i 5-7 minutter. (kommer ann på om du vil ha myk eller hardere eggeplomme)

Pasta er heller ikke så vanskelig, bare koke i vann til det er mykt. Ferdig tomatsaus i butikken 

I tillegg det brødet med ulikt pålegg du allerede spiser.

Det er en god start.

 

Kjøp multivitamin på apoteket, ev noen omega også (fiskeolje),

 

Vet ikke om sånne ferdigretter er så næringsrike. Men som et komplement er det nok uansett bedre enn godteri. ;)

 

Men mat som er enkel å tilberede:

- tomatsaus 

- pesto

-nøtter

-yoghurt

-frysegrønnsaker

- juice (ikke konsentrat)

- frukt

- pasta 

- ris (finns bag in boil som du bare har posen i kokende vann)

- couscous (skal bare trekke i vann noen minutter

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Million

Spis egg hver dag. Hvert egg inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, unntatt ett; vitamin C. Det c-vitaminet får du ved å hive i deg en klementin om dagen, eller er raus med rød paprika i ringer f.eks. på brødskivepålegget. Veldig godt på gulost, for eksempel. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, Million skrev:

Spis egg hver dag. Hvert egg inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, unntatt ett; vitamin C. Det c-vitaminet får du ved å hive i deg en klementin om dagen, eller er raus med rød paprika i ringer f.eks. på brødskivepålegget. Veldig godt på gulost, for eksempel. 

 

Takk, skal prøve å spise egg:-)

Anonymkode: ddd34...b3b

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sandum.PT

Husk at det finnes flere næringsstoffer enn bare vitaminer og mineraler. Det finnes for eksempel flere fytokjemikalier enn vi vet om, som er viktig for helsen. Vanlig mat inneholder så utrolig mye mer enn ernæringsvitenskapen har klart å kartlegge til nå. Dette får du ikke gjennom shaker og vitaminpiller.

En mulitivitaminpille anbefales heller ikke da du kan få for mye av visse næringsstoffer som blokkerer opptak av andre basert på hvilken kost du har osv. Mulitivitaminpille for å "sikre seg" er ikke en god strategi selv om det kan virke sånn. Da er det bedre å ta blodprøver og supplere der det trengs med individuelle tilskudd.

En kjapp rett som jeg bruker å lage er å kjøpe ferdig thaisuppe eller annet i pose fra kjøleskapet på Kiwi. De har mange typer. Så kutter jeg litt kyllingfilet og tar oppi en hel pose brokkoliblanding. Dette fordeler jeg ut over fire bokser og har lunsj til fire dager. Fryser det om jeg ikke ønsker samme lunsj hele uka. Koker ikke opp hjemme da jeg kan koke på jobb, men ikke noe problem å koke hjemme og varme i mikrobølgeovn heller.

Funker bra for meg!

Eller cottage cheese med blåbærsyltetøy og litt granola. Enkelt, billig og godt med næring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Juks
34 minutter siden, Sandum.PT skrev:

Husk at det finnes flere næringsstoffer enn bare vitaminer og mineraler. Det finnes for eksempel flere fytokjemikalier enn vi vet om, som er viktig for helsen. Vanlig mat inneholder så utrolig mye mer enn ernæringsvitenskapen har klart å kartlegge til nå. Dette får du ikke gjennom shaker og vitaminpiller.

TS. Dette som Sandum.PT skriver er veldig viktig å huske på. Anbefaler deg heller å lage deg shake/smoothie selv i stedet for å kjøpe dette på apotek, med mindre du absolutt må. 

Du kan mikse banan, bringebær, blåbær, jordbær, ananas, mango (hva du enn vil selv av frukt og bær - gjerne fryste!) sammen med litt kokosmelk, yoghurt og/eller cottage cheese. Blir en smaksbombe av alt kroppen din trenger, som er lett å få i seg ettersom det er så friskt og godt, samt at du føler deg bra etterpå! Er heller ikke krevende å lage, samt går ganske fort. Selv lager jeg meg 2 store smoothier pr. dag, og klarer nesten ikke gå en dag uten. Du trenger garantert ikke multivitaminer ved å gjøre dette. 

Hvis du likevel ønsker å supplere med apotek-shaker, så ikke overdriv eller la kun dette overta for kostholdet ditt. Det fungerer greit med en slik shake i ny og ned, men her som alt annet mat bør man ikke overdrive inntaket av kun dette, med mindre du har en medisinsk tilstand som tilsier det.

Anbefaler deg også å alltid ha råvarer som gulrot, banan og eple liggende tilgjengelig. Det er lett å bare ta med seg eller spise raskt når du ikke gidder noe annet eller har dårlig tid. 

Ellers så finnes det mange gode og næringsrike "ferdigretter" både i frysedisken og i kjøledisken på butikken, som kan varmes kort i en panne eller noen minutt i mikro. Det er definitivt bedre at du spiser deg en pakke Fjordland til middag enn en pose smågodt. Det finnes også enkle og gode wok-blandinger som varmes ganske raskt i en panne. Ville også sett meg etter ferdigsalater på butikken, som ikke trenger noe som helst forberedelser. Fungerer godt som både lunsj, mellommåltid og kvelds alt etter hva du selv ønsker.

Edit: Jeg anbefaler deg også å spise det du aller helst liker av mat. Det er lettere å både prioritere mat, tilberede mat og spise mat når maten er noe du absolutt har lyst på. Mat, ikke snop! Hvis du er veldig glad i f.eks toast (som forsåvidt går raskt å lage) så bør du kanskje lage dette oftere slik at det går inn i kostholdet i stedet for snopet. Det er definitivt et bedre valg. 

Edited by Juks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...