sommerfugl154 Skrevet 10. november 2019 #21 Del Skrevet 10. november 2019 Jeg har ikke barn da, men er ikke kjempelenge siden jeg selv var 17 og da måtte jeg betale for alt "ekstra" selv. Jeg hadde et mobilabonnement som moren min betalte men hvis jeg ville bestille ekstra data så betalte jeg det selv. Samme med klær og ferier, hvis jeg skulle noe sted uten familien betalte jeg det selv (kino, Tusenfryd, godteri, bli med venninne til syden, badeland ol.) og hvis jeg ville handle noe ekstra klær og sko utover det mest nødvendige så kjøpte jeg det selv. Hadde en jobb ved siden av vgs da. Men syns det er og var god lærdom i å jobbe og se hvor mye jobb som faktisk skal til for å kunne kjøpe et par sko til 1000 kr. Det er en hel arbeidsdag liksom, er det da verdt det? Ble også motivert for skole fordi jeg mislikte jobben og dermed skjønte verdien av videregående og utdanning. Dette er nok lurt for ungdommene å lære allerede på vgs, det er ofte da man er som mest umotivert og ikke helt skjønner hvordan verden funker. Jeg lærte meg også å spare og å betale regninger. Kjenner flere i 20-årene som aldri har fysisk betalt en regning selv en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #22 Del Skrevet 10. november 2019 Jeg er 17, jobber 10 timer i uka og tjener ca 5000-6000 i måneden. Foreldrene mine betaler mat, busskort, abonnement på treningssenter, aktiviteter (feks heiskort til slalom), shampo etc., og «nødvendige» klær. Ellers må jeg betale selv for sminke, «unødvendige klær», sosiale ting, kino, ut og spise osv, ny mobil/elektronikk osv. Anonymkode: 4390c...440 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #23 Del Skrevet 10. november 2019 17 åringen vår «betaler» for en hel del. Det vil si at hun får ansvaret for selv å betale for eksempel egen telefonregning ( for å øve seg) men det er vi som foreldre som gir henne pengene først. Anonymkode: f2947...7ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #24 Del Skrevet 11. november 2019 Er vel ikke så uvanlig at en mann (og far) brummer litt når det shoppes klær og ikke helt ser behovet, langt mindre står for slikt selv? Hva er problemstillingen egentlig? Anonymkode: ffffb...4ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 11. november 2019 #25 Del Skrevet 11. november 2019 Synes du høres ut som en god og reflektert stemor TS. Dette greier du fint. At far brummer får du bare ta som tegn på at han er i live. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #26 Del Skrevet 11. november 2019 Hun kommer hjem fra skolen annenhver helg og tar fjøset og gården da, av og til oftere og jobber litt for naboer + ferier. Hun betaler det meste på det hesten koster å ha, samt klær som er utover det nødvendige. Så betaler vi resten. Hun er flink å jobbe og tar alltid sin del og vel så det. Jobber fra morgen til kveld om sommeren, så er lett å gi henne penger når hun trenger det resten av året. Anonymkode: a0077...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 11. november 2019 #27 Del Skrevet 11. november 2019 17åringer skal ikke behøve betale for noenting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 11. november 2019 #28 Del Skrevet 11. november 2019 Enig med ts. Det er flott om egne tjente penger kan gå til sparing, i alle fall deler av inntekten. Motivasjonen for å jobbe forsvinner gjerne om pengene må brukes til sånt hun ellers ville fått hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 11. november 2019 #29 Del Skrevet 11. november 2019 På 10.11.2019 den 10.25, AnonymBruker skrev: Jeg gjetter 17-åringen er ei jente som ikke "har noen ting å ha på seg"? Det som bør dekkes av foreldre er klær man har behov for. Jenter som bare vil ha noe nytt fordi det er moten som skifter, bør dekke det selv. Jeg er tilbøyelig til å være enig med far her. Eller et sted i midten, om far er gnien. Men det leser jeg ikke at han er. Dessuten har ikke en 17-åring noen grunn til å bli sjalu på at en baby får utstyr. Det er det rareste... Anonymkode: 341cb...5c9 Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #30 Del Skrevet 11. november 2019 Selv flyttet jeg ut som 15 åring og har bodd alene og forsørget meg selv siden. Er 30 år nå. Dersom mitt barn bor hjemme som 17 åring, så bor han gratis, mot daglige plikter og en bi jobb hvor 80% av inntekten skal gå til sparing til egen bolig og bil og lappen. Det skal også innen den tid (17 år) være en plan for hvordan og når gutten dkal gjennomføre og ha gjennomført skole/jobb for å oppnå sine fremtidige mål. Sånn er det. Anonymkode: d82a8...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #31 Del Skrevet 11. november 2019 Synes det hørtes ut som en fornuftig tenåring som ikke krever og maser på masse klær. Og har dere råd til det, så synes jeg det er fint av deg å ta henne med på shopping, så lenge det ikke er uvettige mengder med luksusklær Jeg er selv vant til fra barndommen at det skulle spares, og da jeg fikk jobb ved siden av videregående, så fikk jeg fortsatt klær, men kun det nødvendigste, så måtte jeg kjøpe klær jeg ikke trengte (men hadde lyst på) selv. Mobiler hadde vi ikke den gangen 😄 Men betalte kino/aktiviteter, snop og buss etc. Anonymkode: 04546...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #32 Del Skrevet 11. november 2019 1 time siden, O.G. skrev: Enig. Denne 17 åringen er ikke slik som den du siterer spekulerer i Så selvom du er "enig" så er synsing til AB irrelevant Ts Anonymkode: d5b35...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 11. november 2019 #33 Del Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne 17 åringen er ikke slik som den du siterer spekulerer i Så selvom du er "enig" så er synsing til AB irrelevant Ts Anonymkode: d5b35...558 Men da burde du kanskje ha fylt inn med relevant informasjon i HI, sånn at folk ikke synser feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #34 Del Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Men da burde du kanskje ha fylt inn med relevant informasjon i HI, sånn at folk ikke synser feil. Mange som fikk det essensielle med seg, og iløpet av tråden så kom det også klart frem etterhvert som mange kom med meninger og erfaringer Ts Anonymkode: d5b35...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 11. november 2019 #35 Del Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mange som fikk det essensielle med seg, og iløpet av tråden så kom det også klart frem etterhvert som mange kom med meninger og erfaringer Ts Anonymkode: d5b35...558 Kom frem etterhvert ja, men det er ikke bra nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #36 Del Skrevet 11. november 2019 Tenkte å gi henne 1000,- i mnd. Og så har hun en liten jobb som gir ca. 1000,- i mnd. Hvis hun har behov for feks. ny jakke eller bukse dekker jeg det. Småplagg og fjoll dekker hun selv. Anonymkode: 51fbb...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #37 Del Skrevet 11. november 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Kom frem etterhvert ja, men det er ikke bra nok. Ærlig talt, det er bra nok. Anonymkode: 78074...87b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #38 Del Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Kom frem etterhvert ja, men det er ikke bra nok. Det er helt ok at du mener det altså, det er jo veldig mange mennesker på dette forumet med utrolig mange forskjellige oppfattelser Noe som gjør at det er interessant å få andres erfaringer så en kan tenke litt mer "out of the box" TS Anonymkode: d5b35...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #39 Del Skrevet 11. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å gi henne 1000,- i mnd. Og så har hun en liten jobb som gir ca. 1000,- i mnd. Hvis hun har behov for feks. ny jakke eller bukse dekker jeg det. Småplagg og fjoll dekker hun selv. Anonymkode: 51fbb...4d3 Gjør hun noen oppgaver hjemme da? Ts Anonymkode: d5b35...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #40 Del Skrevet 11. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjør hun noen oppgaver hjemme da? Ts Anonymkode: d5b35...558 Holder orden på rommet, tar ut av oppvaskmaskinen, vasker badet. Anonymkode: 51fbb...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå