Gå til innhold

Hvordan klarte dere å slanke dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.11.2019 den 13.03, Albbas skrev:

50 000 skritt uten å bli svett er bedre enn 40 000. Når man teller skritt er det opp mot sin egen prestasjon og kvalitet man gjør det, og da har antall noe å si. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Du har helt rett i at gåturer (man trenger ikke bli svett) er sunt. Det kan redusere tidlig død. Det viktigste er at man rører på seg. Man trenger ikke sprenge seg og svette før det skal være sunt.

Dette iflg ny studie, står her i NRK.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ikke direkte

Du kan gå 50 000 skritt uten å bli svett på en dag men det vil ikke likevel være bedre enn 5000 skritt som gjør deg svett

 

Dette er faktisk ikke sant. Du bruker den samme mengden energi på å forflytte deg 500 meter enten du løper eller går. Forskjellen er i at dersom du løper bruker du kortere tid. Vekt handler om energiforbruk og dermed er det irrelevant om du løper eller går, gitt at du beveger deg samme distanse. 

Anonymkode: ace6c...ffb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg 6 kg siden i sommer ved å kutte ut så godt som alt av sjokolade og snacks, og byttet ut brød med knekkebrød, samt passet på å få minst 10 000 skritt hver dag. 

Anonymkode: b69b5...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 114 kg på mine 162 cm for to år siden. Veier nå 70 kg. Skulle kanskje gjerne vært enda lettere, men trives her. 
nekta meg selv aldri noe, spise normal husmannskost; men telte kalorier og unngikk overspising, verre var det ikke. Lå på rundt 2000 kcal om dag i starten, og det er jo mye mat om en ikke bruker de på tomme kalorier! 
den dag i dag spiser jeg som regel noe usunt hver dag, men holder kontroll på kcal enda, da jeg har veldig lett for å overspise uten å være klar over hvor mye jeg putter i munnen. 

Anonymkode: 379f2...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sluttet å spise søtsaker. Om jeg absolutt må ha noe søt, blir det enten frukt eller tørr frukt som rosiner. 

- Slutter å spise mer når jeg føler meg mett. Før kunne jeg fortsette å spise selv om jeg var mett.

- Har sluttet å spise når vi er ute. Junkfood og diverse.

- Prøver å unngå å spise masse karbohydrater, spiser det heller med måte.

- Har ikke hatt mulighet til å trene mye

- har gått ned 10 kilo siden mai. 

Anonymkode: 4c703...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Erkjennelsen av at det tar 20 minutter før du får metthetsfølelse. Ikke spis deg mett.

- Endre livsstil, ikke tenk på det som er kur. 

- Finn noe som kan erstatte godteri. 

 

 

Anonymkode: ed345...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gått ned 10 kg sakte men sikkert på et år. Først og fremst det mest effektive, tell kalorier! Mindre porsjoner, mer frukt og grønt, ha alltid noe sunt tilgjengelig, slik at du ikke blir for sulten og gå på en smell.

Og når du går på en smell ( for det gjør man) legg det bak deg og begynn på ny frisk neste dag. Man legger ikke på seg av de smellene man har, så lenge det ikke er hver dag. Trener ingenting, men går nok 10-14000  skritt hver dag. 

I tillegg har jeg sett at det lønner seg for meg å bestille mat på nett. Kjøper ikke mye dritt  og blir ikke fristet i butikken. Sparer faktisk penger på det og 😀 

Er nede i idealvekt nå og er såå deilig, men jeg å hele tiden passe på matinntak og må spise enda mindre porsjoner nå, men det går seg til. Det skal sies at jeg skeier ut av og til, elsker god mat. 

Anonymkode: 14baf...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet stor middagstallerken med frokosttallerken. Øynene er sultnere enn magen.

2/4 av tallerken består av grønt.

Du trenger ikke å trene, bare du beveger deg hver dag. Liker du ikke å trene, så gå tur hver dag i raskt tempo.

ikke drikke sukkerholdig drikke, og kun snop på lørdag.

Ikke unne seg "litt" hver dag/hver gang du har lyst.

Altså, en "normal" livsstil er godt nok.

"eat less move more" er mottoet.

Anonymkode: df20c...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to store måltider om dagen siden jeg hater å spise "lite", må ha mye mat på en gang for å bli fornøyd og hvis jeg hopper over frokosten er jeg mett hele dagen med en stor lunsj og sen middag. sunne mellommåltider hvis jeg blir fysen på noe. trener ikke, men er mye fysisk aktiv på jobb samt at jeg sykler/går til jobb. tillater meg selv en stor chipspose i uka siden det er den utskeielsen jeg liker best, ingen godteri eller brus da. gikk ned ca 10 kilo med dette, det synes ikke så godt rent visuelt men føler meg bedre. sultfølelsen om morgenen blir borte av en stor kopp kaffe og snus så jeg holder meg til lunsj, og legger meg før jeg rekker å bli sulten om kvelden.

Anonymkode: bca03...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 11.29, AnonymBruker skrev:

to store måltider om dagen siden jeg hater å spise "lite", må ha mye mat på en gang for å bli fornøyd og hvis jeg hopper over frokosten er jeg mett hele dagen med en stor lunsj og sen middag. sunne mellommåltider hvis jeg blir fysen på noe. trener ikke, men er mye fysisk aktiv på jobb samt at jeg sykler/går til jobb. tillater meg selv en stor chipspose i uka siden det er den utskeielsen jeg liker best, ingen godteri eller brus da. gikk ned ca 10 kilo med dette, det synes ikke så godt rent visuelt men føler meg bedre. sultfølelsen om morgenen blir borte av en stor kopp kaffe og snus så jeg holder meg til lunsj, og legger meg før jeg rekker å bli sulten om kvelden.

Anonymkode: bca03...0d0

Det blir nesten litt som periodisk fasting. Holder på med det nå. Spiser lunsj og middag selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep, diskusjon rundt matinntak under 1500 Kcal og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk, og har foreløpig gått ned 20 kg på 10 måneder. Anbefales ikke, men er veldig effektivt. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2019 at 9:06 PM, AnonymBruker said:

Jeg var nylig på årlig helsesjekk og legen sa at det var veldig flotte blodprøver og at jeg var kanskje den sunneste pasienten hans. Så da fortalte jeg hva jeg spiser og da ble han plutselig veldig bekymret, til tross for at jeg har spist slik i 2 år og hadde fantastiske blodprøver. Men da jeg spurte ham om veganere, så måtte han innrømme at det var mye dårlige blodprøver blant dem, ja, men DET trodde han var et sunt kosthold. Go figure. Dessverre kan leger generelt veldig lite om ernæring.

Anonymkode: e4430...d3f

Interessant. Sist jeg sjekket meg hos legen sa han at veganere har som regel veldig bra bloprøver, og det eneste unntaket han kunne huske var ei som eld av spisefortyrrelse og brukte vegansk kosthold som unnskyldning til å la være spise. 

Men det er vel derfor man ikke skal bruke anekdoter som bevis. Noen leger ser mange bra bloprøver av veganere, mens andre husker kun de som har vært dårlige. Det er derfor man bruker stufier og vitenskap og ikke stoler på hva enkelte leger tror er bra eller dårlig. 

Skal sies at Shawn Baker som har levd carnivore i flere år har elendige blodpøver. Så det er ikke alle det går bra med. 

Anonymkode: a5ec1...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste mindre og begynte å trene mer rett og slett. Det er ikke mange kalorier jeg kan spise hver dag uten å legge på meg så jeg må være veldig forsiktig med hva jeg spiser.

liker heldigvis å trene da 😂

Anonymkode: ada5d...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerer er å innta færre kalorier en du forbrenner. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Min foretrukne måte er å telle kalorier. 

F8516217-C22C-45D2-B13C-79606F6FF521.jpeg

Anonymkode: 4f20b...31f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som fungerer er å innta færre kalorier en du forbrenner. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Min foretrukne måte er å telle kalorier. 

F8516217-C22C-45D2-B13C-79606F6FF521.jpeg

Anonymkode: 4f20b...31f

Så du vil bare ignorere at de fleste måtene der er usunne og noen av dem til og med helsefarlige mens noen av dem er sunne måter å gå ned i vekt mens man spiller på lag med kroppen?

Men ja, kaloriunderskudd må til. Men dette er en grov oversimplifisering. Hvis du tror at lavkarbo, carnivore, paleo og keto bare fungerer fordi de begrenser matutvalget har du virkelig ikke mye forståelse av hvordan menneskekroppen fungerer. Den er ingen simpel forbrenningsovn. Hva du spiser påvirker så utrolig mange prosesser i kroppen.

Anonymkode: e4430...d3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 8.36, AnonymBruker skrev:

Så du vil bare ignorere at de fleste måtene der er usunne og noen av dem til og med helsefarlige mens noen av dem er sunne måter å gå ned i vekt mens man spiller på lag med kroppen?

Men ja, kaloriunderskudd må til. Men dette er en grov oversimplifisering. Hvis du tror at lavkarbo, carnivore, paleo og keto bare fungerer fordi de begrenser matutvalget har du virkelig ikke mye forståelse av hvordan menneskekroppen fungerer. Den er ingen simpel forbrenningsovn. Hva du spiser påvirker så utrolig mange prosesser i kroppen.

Anonymkode: e4430...d3f

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du diskuterer på. Jeg har ikke nevnt noe om hvilke slankemetoder som er sunne/usunne (hva nå en du legger i det). 

Det jeg sier er at det er mange veier til et lettere liv (ned i fettprosent, ikke vann etc), men kaloriunderskudd er cluet uavhengig av metoden du finner mest motiverende. Det være seg keto, faste, lav-fett etc. 

Anonymkode: 4f20b...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet ikke mye å gå ned, rundt 15kg, men hadde mye smerter, var depressiv umotivert og med ekstreme cravings for hvete, sukker og poteter. Jeg la på meg i et jevnt tempo og hadde en antagelse om at jeg snart stod i fare for å bli rammet av et eller annet som virkelig ville gjøre livet mitt tungt og vondt. Vi har en del helseproblemer i familien, og subjektivt "kjente" at mye av det samme var på vei til min kropp. 

Helsa har i de tre siste månedene tatt helomvending. "Vanlig mat" vil aldri gi meg en vanlig kropp, jeg føler meg aldri tilfredsstilt, har enten diaré eller forstoppelse, skorper i hodebunnen, poser under øynene og lite energi. Etter å ha prøvd både vegetar, paleo, vanlig lavkarbo, et vanlig ketogent kosthold og so on, gikk jeg helt tilbake til begynnelsen og startet på storfekjøtt, smør, vann og litt kaffe. Kanskje er jeg nyfrelst, men ser ingenting som gjør at jeg vil ha særlig mer planter i kosten. 11,3 kg er borte uten noe fokus på kaloriunderskudd. Har egentlig bare spist fett kjøtt til jeg ikke får i meg, og repetert hver gang jeg kjenner antydninger til sult. 

Moderasjon er ikke et begrep min hjerne forstår. Det er enten all in eller all out. Spiser jeg (sett inn navn på diett) overspiser jeg etterhvert på enten x, spiser jeg den andre dietten overspiser jeg på y. Det går alltid fint de første mnd, men etterhvert bruker jeg  mer viljestyrke enn hva jeg har for å kjempe mot cravings, spesielt før mensen. Det høres for mange sikkert ut som jeg har hatt for lite viljestyrke tidligere, og ja, det stemmer nok, jeg har jo aldri stått løpet ut. Så fort jeg får slengt en stressende periode i fleisen er det fult smågodtparty igjen. 

Forskjellen idag er at stressende perioder ikke rammer meg på samme måte som før. Det høres rart ut, men det er som om det er mindre angst og mer "likegyldighet". Har blitt flinkere til å se situasjonen fra utsiden før jeg går bonanza i mitt eget hode. Etter noen uker med enorme mengder kjøtt fikk jeg en følelse av ro og lykke i kroppen. Så til forskjell fra tidligere trenger jeg ikke kjempe mot tvilende tanker.

Det verste med å spise så sært og spesielt som hva jeg gjør er presset utenfra, ironien når veldig overvektige mennesker forteller at jeg må spise frukt og grønt, fordi jeg kommer til å dø. Nå skal det også sies at mange jeg møter på min vei viser enorm interesse dersom de ser jeg spiser biffen min, de ser at huden gløder, jeg virker mindre stressa og begynner og få en definert kropp uten trening. Humøret er også på topp. Alle små smerter og følelsen av å være syk er borte og jeg kunne virkelig ikke hatt det bedre. Livet er for kort til å la medieoverskrifter og dårlig forskning diktere hva jeg skal spise. 

Beklager for at dette ble så langt. Til vanlig legger jeg mye innsats i å ikke prøve og frelse andre på noen måte, og jeg ser at utblåsninga, den kom her :) Er bare så innmari happy og stolt av helomvendinga mi, samtidig som jeg er stolt av å ha turt og trosse alt jeg tidligere trodde på. Etter såpass mange år med et komplisert forhold til mat, kompliserte dietter, kaloritelling og tvil er jeg nå mer trygg på dette valget noensinne tidligere.

 

Anonymkode: 74fb1...2b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut cirka kcal-forbruket ditt og hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag.

1grandis er over 1400 kcal og pluss 100 gram sjokolade så er du oppi 1900 kcal...du trenger kanskje 1800 for å ligge i underskudd....hvis du spiser frokost og lunch i tillegg her er det ikke rart du går kun oppover.

All mat har innholdsfortegnelse, bruk den til din fordel.

 

Anonymkode: 48c50...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...