Gå til innhold

Hvordan klarte dere å slanke dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ned 13 kg i fjor og var ganske nær trivselsvekten. Problemet var at jeg gikk ned fordi jeg var i et dårlig forhold og hadde elendig matlyst, i tillegg til at jeg hadde en jobb som besto av mye fysisk aktivitet hver dag. Nå har jeg gått opp en god del av det jeg mista igjen, og alt er kjærestekilo etter at jeg kom i et nytt og fantastisk forhold. Med andre ord spiser jeg og koser meg når jeg har det fint. Har også gått fra en fysisk aktiv jobb til å være stillesittende på skolen. Er medlem på treningssenter, men sliter med treningsmotivasjonen. 

Det jeg ønsker å vite er hva det var som utgjorde forskjellen på suksess og fiasko hos dere som har greid å nå trivselsvekten og bli der. Både jeg og samboeren har litt for dårlig viljestyrke og er litt for glade i å kose oss med mye god mat. Vi ønsker egentlig å ha et stort sett sunt kosthold, men det synes vi er utfordrende med studentøkonomi. Veien til å ha pølser og grandis til middag er med andre ord litt for kort. Samtidig er dørstokkmila alt for lang. Målet mitt er å gå ned ca. 15 kg til mai. 

Hvordan knakk dere koden? 

Anonymkode: d6412...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endret litt og litt av gangen. F.eks blandet jeg Cola og Pepsi Max som saft. Til slutt var det bare Pepsi Max igjen.

Ting tar tid. Det tar tid å opparbeide seg nye vaner. Det tar tid for hodet og kropp og bli vant til nye vaner (og vekt). 

For min del kan jeg IKKE ha godteri liggende. Da blir det spist de dagene jeg er ekstra sliten og uten viljestyrke. 

I tillegg måtte jeg "gi opp" sunne, hjemmelagde middager. Det ble for mye å ordne for meg med utmattelse. Tenkte det var bedre å spise variert (hel og halvfabrikata) enn å spise den samme retten med noen variasjoner. Spedde på med grønnsaker da, så det ble jo nogenlunde sunt allikevel :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å spise så mye usunt. Begynte å trene.

Anonymkode: 028fa...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trenger å gå ned noen kilo har jeg det litt for varmt hjemme. Fyrer i ovnen til det er så varmt at jeg må gå barbeint og lettkledd. Da forsvinner matlysten som dugg for solen, men jeg vet ikke om andre fungerer på samme måten. Jeg er alltid flink med kostholdet når jeg er på jobb og ute med andre, men jeg kan lett skeie ut og småspise hjemme, så da er det der jeg må sette inn støtet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte mer om ernæring og begynte å spise riktigere. Jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater og kuttet derfor ut matvarer som gir ustablt blodsukker, som frukt, brød, poteter, ris, pasta. Jeg gikk ned 25 kg i løpet av 9 måneder og har holdt vekta i 10 år med det kostholdet (med litt mer karbohydrater siden det var vedlikeholdskosthold og ikke vektnedgangskosthold).

Senere har jeg fortsatt min ernæringsreise og spiser nå carnivore, altså kun animalskt. Så lite planter som mulig. Kun kjøtt, fisk og innmat stekt i godt med meierismør eller ghee i det daglige, kanskje med litt salt. Litt gule oster, melk, fløte, creme fraiche, krydder til "fest".

Jeg var nylig på årlig helsesjekk og legen sa at det var veldig flotte blodprøver og at jeg var kanskje den sunneste pasienten hans. Så da fortalte jeg hva jeg spiser og da ble han plutselig veldig bekymret, til tross for at jeg har spist slik i 2 år og hadde fantastiske blodprøver. Men da jeg spurte ham om veganere, så måtte han innrømme at det var mye dårlige blodprøver blant dem, ja, men DET trodde han var et sunt kosthold. Go figure. Dessverre kan leger generelt veldig lite om ernæring.

Anonymkode: e4430...d3f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en livsendring og ikke bare slanket meg, og dermed har jeg også klart å gå ned i vekt i over fem år. Det har vært veldig lite strevsomt, men så har jeg heller ikke måtte gi avkall på noe. Jeg har telt kalorier og gått mine daglige 10 000 skritt. Utover det har det krevd svært lite av meg, noe som også var intensjonen da jeg begynte - det måtte være mulig å gjennomføre selv på dager hvor man er sliten og egentlig ganske giddalaus. ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arwen Undómiel

Bor i femte etasje så jeg begynte å ta trappene i stedet for heisen og gikk ned 10 kg bare på det. OG kuttet ut sukker.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arwen Undómiel skrev:

Bor i femte etasje så jeg begynte å ta trappene i stedet for heisen og gikk ned 10 kg bare på det.

Høyst tvilsomt, såfremt du ikke løp daglig i trappene.

Anonymkode: 421a3...352

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høyst tvilsomt, såfremt du ikke løp daglig i trappene.

Anonymkode: 421a3...352

Gikk ned 5 kg da jeg mistet lappen i 6 mnd da jeg studerte. (Hastighet). Hadde vel 1,5 km å gå hver vei. Identisk livsstil. Alle monner drar.

Anonymkode: 028fa...f31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ned 5 kg da jeg mistet lappen i 6 mnd da jeg studerte. (Hastighet). Hadde vel 1,5 km å gå hver vei. Identisk livsstil. Alle monner drar.

Anonymkode: 028fa...f31

Høres mer plausibelt ut.

Anonymkode: 421a3...352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig matlyst på grunn av psykiske vansker. Anbefales ikke. Nå har matlysten blitt bedre, men jeg har ikke gått opp i vekt selv om jeg kunne hatt behov for noen kilo ekstra. 

Anonymkode: 00f11...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Brimi skrev:

Endret litt og litt av gangen. F.eks blandet jeg Cola og Pepsi Max som saft. Til slutt var det bare Pepsi Max igjen.

Ting tar tid. Det tar tid å opparbeide seg nye vaner. Det tar tid for hodet og kropp og bli vant til nye vaner (og vekt). 

For min del kan jeg IKKE ha godteri liggende. Da blir det spist de dagene jeg er ekstra sliten og uten viljestyrke. 

I tillegg måtte jeg "gi opp" sunne, hjemmelagde middager. Det ble for mye å ordne for meg med utmattelse. Tenkte det var bedre å spise variert (hel og halvfabrikata) enn å spise den samme retten med noen variasjoner. Spedde på med grønnsaker da, så det ble jo nogenlunde sunt allikevel :)

 

Det samme gjelder for søsteren min, men for meg er det helt motsatt. Jeg spiser ikke godteri eller snacks så lenge det er mye tilgjengelig i skapene. :laugh:

Anonymkode: 00f11...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg har gjort en livsendring og ikke bare slanket meg, og dermed har jeg også klart å gå ned i vekt i over fem år. Det har vært veldig lite strevsomt, men så har jeg heller ikke måtte gi avkall på noe. Jeg har telt kalorier og gått mine daglige 10 000 skritt. Utover det har det krevd svært lite av meg, noe som også var intensjonen da jeg begynte - det måtte være mulig å gjennomføre selv på dager hvor man er sliten og egentlig ganske giddalaus. ;) 

Hvordan klarer du å gå 10 000 skritt de dagene du er sliten? 

Anonymkode: 00f11...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å gå 10 000 skritt de dagene du er sliten? 

Anonymkode: 00f11...a11

Har ikke bil, så går en del pga det. Selv om jeg har en stillesittende kontorjobb har jeg gått ca 6000 skritt innen jeg er hjemme fra jobb, og de siste 4000 skrittene tar jeg når jeg kommer hjem. 

Det har aldri vært et problem, men absolutt en fordel at jeg ikke har bil sånn sett. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å gå 10 000 skritt de dagene du er sliten? 

Anonymkode: 00f11...a11

De 10 000 skrittene var et godt pr stunt i sin tid

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise mye kalorifattig mat. Og holde meg under 1700 kcal for dag, samt være moderat aktivt. 

Det går fint an å ligge på sofaen å slanke seg, selv om litt aktivitet er å anbefale for helsen generelt. 

Dypt innerst vet alle hva som må til og hva man må gjøre. Det handler mest om å endre rutiner og være bombastisk til målene man setter. Det er visst dette som er den store kneika. 

Anonymkode: fd9a8...6f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, SPOCA skrev:

Har ikke bil, så går en del pga det. Selv om jeg har en stillesittende kontorjobb har jeg gått ca 6000 skritt innen jeg er hjemme fra jobb, og de siste 4000 skrittene tar jeg når jeg kommer hjem. 

Det har aldri vært et problem, men absolutt en fordel at jeg ikke har bil sånn sett. ;)

Kanskje jeg skal forsøke å sette meg det som mål. Jeg har generelt sett ikke noen problemer med å nå 10 000 skritt når jeg studerer eller er på jobb, men jeg har problemer med å nå det når jeg har fri eller er syk. Har du fitbit eller lignende, og hjelper det på motivasjonen? Går du turer rundt hjemområdet ditt? 

Anonymkode: 00f11...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

De 10 000 skrittene var et godt pr stunt i sin tid

 

Vel. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Og det kan være fint som et konkret mål for å være hverdagsaktiv.

Jeg har gått ned over 80 kg ved å gå minst 10 000 skritt hver dag og telle kalorier. Nå er jo dette bare er mål jeg har satt meg, og ofte går jeg mer enn det, men det er fint utgangspunkt hvis man f.eks ikke er veldig glad i å trene eller lignende. For noen vil også 10 000 skritt være for lite, for andre for mye, men for meg er det akkurat passe mtp mål. Jeg forbrenner ca 3000 kalorier med et slikt skrittmål, og da kan jeg leve rimelig komfortabelt kalorimessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp til å legge om kostholdet. Var hos en legespesialist og fikk en del veiledning, og i løpet av halvannet år gikk jeg ned 15 kg. Lager det meste av middager fra bunnen av, har slutta å bruke "halv-fabrikata". Jeg trener ikke da jeg går på medisiner som slår meg ut for trøtthet, i tillegg til epileptisk aktivitet under søvn. Tidligere var jeg på treningssenter, men nå består min trening av korte spaserturer, og trapper opp og ned. 

Hvis du "tror på" helsekost vil jeg anbefale deg å prøve proteinpulver og et produkt som heter Glucosan. Glucosan hjelper med vektreduksjon, om du så må gå på det en liten stund. I tillegg er det som jeg nevner, spis litt sunnere. Lag mer mat fra bunnen. Spis mer grønnsaker og bønner, mindre poteter og stivelse. Kikerter, tomater, linser, aubergine, squash...utrolig mye du kan putte i en gryterett. Søk på nettet så finner du mange gode oppskrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal forsøke å sette meg det som mål. Jeg har generelt sett ikke noen problemer med å nå 10 000 skritt når jeg studerer eller er på jobb, men jeg har problemer med å nå det når jeg har fri eller er syk. Har du fitbit eller lignende, og hjelper det på motivasjonen? Går du turer rundt hjemområdet ditt? 

Anonymkode: 00f11...a11

Jeg forstår hva du mener, jeg synes søndager er verst, for da er jeg alltid hjemme. Jeg går rett og slett skrittene mine innendørs, dvs rundt i boligen min. Det er en grunn til at leiligheten alltid ser finest ut på søndager, for da gjør jeg mye husarbeid for å gå nok skritt. ;)

Er ikke så veldig glad i å gå tur (spesielt på vinteren), så da blir det til at jeg går inne. 

Jeg bruker Fitbit ja. Har gjort dette i fem år nå, så det er en vane og noe jeg føler jeg "må" gjøre. Får helt mark hvis jeg ikke går alle skrittene mine, jeg har nemlig ikke gått under 10 000 skritt mer enn fire ganger de siste fem år, og det har vært pga influensa. Og jeg kan jo ikke stoppe nå. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...