Gå til innhold

Hvordan klarte dere å slanke dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, SPOCA skrev:

Vel. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Og det kan være fint som et konkret mål for å være hverdagsaktiv.

Jeg har gått ned over 80 kg ved å gå minst 10 000 skritt hver dag og telle kalorier. Nå er jo dette bare er mål jeg har satt meg, og ofte går jeg mer enn det, men det er fint utgangspunkt hvis man f.eks ikke er veldig glad i å trene eller lignende. For noen vil også 10 000 skritt være for lite, for andre for mye, men for meg er det akkurat passe mtp mål. Jeg forbrenner ca 3000 kalorier med et slikt skrittmål, og da kan jeg leve rimelig komfortabelt kalorimessig.

Det var et pr stunt

Jeg kvittet meg med kiloene ved å selge bilen, fikk låne de få gangene jeg faktisk trengte det.

Bodde sentralt med ok rutetilbud hadde ikke kunne gjort det der jeg bor nå

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg var det faktisk sinne, som kom av ulike ting, men blant annet at det var klin umulig å gå ned i vekt. Så det endte med at jeg pushet meg alt for hardt, for mye trening og for lite kalorier. Jeg klarte ikke holde det gående i mer enn 6mnd, da sa det ene kneet min nope. Men jeg rakk å gå ned 10 kg. Legen min syntes dette var lite mpt. regimet jeg hadde holdt, og testa stoffskiftet. Det løste alle mine fysiske og psykiske problemer. Det høres helt idiotisk ut, men jeg ble gjenfødt til et nytt menneske etter jeg ble medisinert. Det første som slo meg var hvor sjokkerende enkelt alt plutselig var. Stoffskiftet er faen meg noe alle bør sjekke...

Anonymkode: bb0e1...d15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Det var et pr stunt

Jeg kvittet meg med kiloene ved å selge bilen, fikk låne de få gangene jeg faktisk trengte det.

Bodde sentralt med ok rutetilbud hadde ikke kunne gjort det der jeg bor nå

Javel. Litt usikker på hva du vil frem til, siden det virker som du dermed beveger deg mer (med tanke på at du har solgt bilen) og dermed bekrefter du vel egentlig indirekte at det er noe i det å gå og bevege seg, uavhengig om det er 10 000 skritt eller ikke. ;) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket å bli gravid. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis barnet hadde blitt skadet, gått en misdannelser, en tilstand i barndommen, eller dødd under fødsel pga at jeg ikke orket å gå ned i vekt. 

Anonymkode: c1501...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SPOCA skrev:

Javel. Litt usikker på hva du vil frem til, siden det virker som du dermed beveger deg mer (med tanke på at du har solgt bilen) og dermed bekrefter du vel egentlig indirekte at det er noe i det å gå og bevege seg, uavhengig om det er 10 000 skritt eller ikke. ;) 

Sier ikke at det ikke har bie for seg å gå sier bare at 10 000 skritt var i sin tid en pr jippo for å selge skrittellere 

Antall skritt betyr lite, er mengden og intensiteten i bevegelsene som betyr noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 13 kg i fjor og var ganske nær trivselsvekten. Problemet var at jeg gikk ned fordi jeg var i et dårlig forhold og hadde elendig matlyst, i tillegg til at jeg hadde en jobb som besto av mye fysisk aktivitet hver dag. Nå har jeg gått opp en god del av det jeg mista igjen, og alt er kjærestekilo etter at jeg kom i et nytt og fantastisk forhold. Med andre ord spiser jeg og koser meg når jeg har det fint. Har også gått fra en fysisk aktiv jobb til å være stillesittende på skolen. Er medlem på treningssenter, men sliter med treningsmotivasjonen. 

Det jeg ønsker å vite er hva det var som utgjorde forskjellen på suksess og fiasko hos dere som har greid å nå trivselsvekten og bli der. Både jeg og samboeren har litt for dårlig viljestyrke og er litt for glade i å kose oss med mye god mat. Vi ønsker egentlig å ha et stort sett sunt kosthold, men det synes vi er utfordrende med studentøkonomi. Veien til å ha pølser og grandis til middag er med andre ord litt for kort. Samtidig er dørstokkmila alt for lang. Målet mitt er å gå ned ca. 15 kg til mai. 

Hvordan knakk dere koden? 

Anonymkode: d6412...d97

Jeg begynte å telle kalorier. Det er mye lettere å forholde seg til målbare data, enn å bare "spise sunnere", spesielt hvis man er glad i mat og glad i å kose seg. Det finnes masse sunn mat som man går lett opp i vekt av. Hvorfor ikke investere i en kjøkkenvekt og holde et øye med kaloriene? 

En halv grandis er ca. 650 kcal, en brødskive med pålegg er ca. 250 kcal. For å gå ned i vekt må du som ung kvinne ligge på rundt 1600 kcal om dagen. Det er ikke lett å gå ned i vekt, hvis det var lett ville alle gjort det. Men jeg synes det var verdt det, og føler meg helt fantastisk nå som jeg har gått ned 15 kg. 

Anonymkode: 06488...f35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å telle kalorier. Det er mye lettere å forholde seg til målbare data, enn å bare "spise sunnere", spesielt hvis man er glad i mat og glad i å kose seg. Det finnes masse sunn mat som man går lett opp i vekt av. Hvorfor ikke investere i en kjøkkenvekt og holde et øye med kaloriene? 

En halv grandis er ca. 650 kcal, en brødskive med pålegg er ca. 250 kcal. For å gå ned i vekt må du som ung kvinne ligge på rundt 1600 kcal om dagen. Det er ikke lett å gå ned i vekt, hvis det var lett ville alle gjort det. Men jeg synes det var verdt det, og føler meg helt fantastisk nå som jeg har gått ned 15 kg. 

Anonymkode: 06488...f35

Hvordan kan en brødskive med pålegg være 250 kalorier? Da må det være et temmelig kaloririkt brød og pålegg. 

Anonymkode: 00f11...a11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sulten hele tida, og derfor også overvektig (fedme). Fikk respet på medisiner som skal hjelpe på matlysta. Og det gjorde den, var kvalm og følte meg syk hele tiden da jeg tok disse pillene (og gikk selvfølgelig ned i vekt).

 Så om man har nok penger (for den er dritdyr), høy nok BMI og tåler bivirkninger fra helvete så er det et alternativ. Vel og merke et jeg absolutt ikke anbefaler. 

Anonymkode: f601b...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en brødskive med pålegg være 250 kalorier? Da må det være et temmelig kaloririkt brød og pålegg. 

Anonymkode: 00f11...a11

Det skal ikke mye til for at en brødskive blir 250 kalorier. Spiser man i tillegg et godt grovt brød så er jo det nesten 200 kalorier i seg selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Sier ikke at det ikke har bie for seg å gå sier bare at 10 000 skritt var i sin tid en pr jippo for å selge skrittellere 

Antall skritt betyr lite, er mengden og intensiteten i bevegelsene som betyr noe

Hm... antallet er jo nettopp mengden... eller?

Anonymkode: e42e9...cf4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- skille fysisk og psykisk sult. Har jeg ikke lyst på en rugsprø med magerost eller noen gulrotstaver er jeg ikke sulten, og da spiser jeg ikke. 

- de små valgene, til hvert måltid. Droppe pesto og ostebiter i salatbaren på jobb. Magerost i stedet for gulost. Lårfilet av kylling i stedet for kyllinglår. 

- aldri spise meg mer enn passe mett. 

- kuttet sjokolade, fullstendig. Innså at jeg aldri kom til å klare å ha et normalt forhold til sjokolade, der 100g føltes nok. 

- planla menyen og ukeshandler. Det er eneste gangen i uka vi er på butikken, og da handler vi kun det som står på lista. 

- aktivitet inn i kalenderen, basert på hva jeg realistisk kan klare den uka. Trener på morgenen, og tar på meg treningstøy før jeg rekker å tenke meg om. Da er det gjort, og jeg slipper å psyke meg selv ut av det gjennom dagen. Etter 5-6 uker med "skal" ble det plutselig en vane og noe som føltes godt. Men jeg har fortsatt å legge aktivitet inn i kalenderen. 

Alt dette var egentlig små grep. Ingen diett. Ingen endringer i kosthold. Ingenting jeg ikke kan leve med på sikt. Jeg kan fint gå ut på restaurant og bestille det jeg vil, ta litt chips i helgen, drikke vin, forsyne meg med kake, og vi planlegger gjerne retter som pizza, biff, med mer i helgene. 

Anonymkode: 4da4b...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ned 5 kg da jeg mistet lappen i 6 mnd da jeg studerte. (Hastighet). Hadde vel 1,5 km å gå hver vei. Identisk livsstil. Alle monner drar.

Anonymkode: 028fa...f31

Det er vel enklere å ta av seg kilo jo større du er? Jeg er slank, alltid vært det - men kunne gjerne fått bort litt side"flesk". Da må jeg virkelig gå til verks, nytter ikke bare å gå i trapper og ute å gå da. Jeg må kutte sjokolade (som øker fettprosenten) samt trene styrke. 

Anonymkode: c1815...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en brødskive med pålegg være 250 kalorier? Da må det være et temmelig kaloririkt brød og pålegg. 

Anonymkode: 00f11...a11

Folk undervurderer ofte veldig hvor mange kcal det er i maten de spiser.

250kcal for en brødskive med pålegg er virkelig ikke vanskelig å lage. Grovt brød, et lag smør, skinke, ost og paprika. Voilá.

Alle som slanker seg vet at man burde droppe smøret. I én porsjonspakke smør fra Tine, er det 80kcal... to skiver til frokost og to til kvelds er 320kcal, eller 1/5-del av det daglige inntaket der altså.

 

Folk sier man skal tenke mest på kostholdet når man skal slanke seg, men for min del har det vært enklere å øke aktivitetsnivået. Hvis jeg går 10.000 skritt hver dag så går jeg ned i vekt sakte men sikkert. Spiser relativt sunt fra før, så er kanskje derfor. Jeg er bare en sjokoholiker som aldri kan ha sjokolade liggende, da sprenger kaloriinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan knakk dere koden?

Jeg har gått ned 15+ kg 3 ganger løpet av 10 år. Det sier seg selv at jeg ikke er flink til å holde vekten stabil :) 

1.gang da jeg var 20 år gammel
Jeg meldte meg på Vektklubben og fikk vite om kalorier for første gang. Jeg bestemte meg for å gå ned 1 kg per uke og spiste ca 1690 kcal hver dag (er mann og ung den gangen) - jeg fulgte det slavisk. Gikk ned uten problem. Spiste stort sett bare normal lunsj og stor middag. Fra 85 kg ned til 72 på 3-4 måneder. Sluttet å abonnere etter "suksessen".

2.gang da jeg var 29 år gammel
Jeg ble sammen med en kjæreste og gikk opp kjærestekilo. Vi koste oss med mye snop osv.. Da veide jeg nesten 90 kg. Jeg meldte meg på Vektklubben igjen. Samme oppskrift som sist, normal lunsj og stor middag. Ingen frokost eller kveldsmat. Jeg sluttet å abonnere etter "suksessen".

3.gang da jeg var 31 år gammel
Jeg gikk veldig raskt opp fordi jeg sluttet å abonnere og dreit i å passe på meg. Jeg trente heller ikke. Denne gangen er jeg mer opptatt av å passe på hvor mye karbohydrater, fett og protein jeg får. Nå fokuserer jeg mest på å innta minst 100g protein hver dag. Det skal være nok til å vedlikeholde musklene (og beholde forbrenningen). Mister man muskler ved vektnedgangen, blir det lett å gå opp i vekta igjen.
 Istedenfor Vektklubben, satset jeg på MyFitnessPal (gratis). Funker like bra for meg.

Nå har jeg litt mer avslappet forhold til spising. Jeg har holdt vekten min stabil i de 2-3 siste årene. Passet på å spise nok protein. Trene 3 ganger i uken (løping for det meste). Og jeg er mer opptatt av fettprosent fremfor vekten. Jeg veier nå 2-3 kg mer enn vekten jeg ønsker å være, men min fettprosent er perfekt. Da er disse ekstra kiloene bare musklene :) 

Oppsummering:
For meg er vektnedgangen ikke et problem, men å holde vekten i lengde. Jeg har lært at det er viktig å spise nok protein og trene regelmessig. Muskler = forbrenning. Ved raskt vektnedgang er det risiko for å miste muskler. Da går man lett opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm... antallet er jo nettopp mengden... eller?

Anonymkode: e42e9...cf4

Ikke direkte

Du kan gå 50 000 skritt uten å bli svett på en dag men det vil ikke likevel være bedre enn 5000 skritt som gjør deg svett

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 13 kg i fjor og var ganske nær trivselsvekten. Problemet var at jeg gikk ned fordi jeg var i et dårlig forhold og hadde elendig matlyst, i tillegg til at jeg hadde en jobb som besto av mye fysisk aktivitet hver dag. Nå har jeg gått opp en god del av det jeg mista igjen, og alt er kjærestekilo etter at jeg kom i et nytt og fantastisk forhold. Med andre ord spiser jeg og koser meg når jeg har det fint. Har også gått fra en fysisk aktiv jobb til å være stillesittende på skolen. Er medlem på treningssenter, men sliter med treningsmotivasjonen. 

Det jeg ønsker å vite er hva det var som utgjorde forskjellen på suksess og fiasko hos dere som har greid å nå trivselsvekten og bli der. Både jeg og samboeren har litt for dårlig viljestyrke og er litt for glade i å kose oss med mye god mat. Vi ønsker egentlig å ha et stort sett sunt kosthold, men det synes vi er utfordrende med studentøkonomi. Veien til å ha pølser og grandis til middag er med andre ord litt for kort. Samtidig er dørstokkmila alt for lang. Målet mitt er å gå ned ca. 15 kg til mai. 

Hvordan knakk dere koden? 

Anonymkode: d6412...d97

Som erfaren jojoslanker så er min erfaring at det er relativt enkelt å gå ned i vekt, det er det å holde vekta som er utfordringen. Årsaken til dette er såklart at jeg ikke egentlig har gjennomført en livsstilsendring, men gått på "dietter". Jeg er også glad i mat og ikke spesielt glad i å trene (bl.a. fordi det ikke er tilbud her jeg bor innenfor de treningsformene jeg foretrekker), så kiloene kommer fort tilbake om jeg ikke passer på. Jeg kan dermed egentlig ikke påstå at jeg har "knekt koden", men jeg er i gang med 5:2-metoden nå og har gått ned ca. 2 kg på 3 uker, jeg skal ned 10. Planen er å gå over til 6:1 når jeg har nådd målvekt for å se om det kan bidra til at jeg holder vekta. Nå skal det sies at jeg har et ganske sunt koshold i utgangspunktet, mitt problem er nok at jeg har en tendens til å spise litt for store porsjoner, noe jeg håper at 5:2 vil hjelpe meg til å få kontroll på etterhvert. Merker allerede at jeg har plass til mindre mat enn før, så det er en positiv utvikling.

Ellers vil jeg tipse om boka "Fattig student - 20 ukemenyer for under 250 kroner". Forfatteren har også en instagramkonto med masse oppskrifter: https://www.instagram.com/fattig.student/?hl=nb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig glad i sjokolade, og på disse tider i fjor, begynte jeg å handle inn flere store sjokoladeplater for å ha liggende i skapet frem til jul. De ble spist opp i rekordfart, så jeg kjøpte nye, la i skapet... og det samme gjentok seg. Jeg var glad i sjokolade fra før, men jeg var fullstendig hekta. Og la på meg 6 kg frem til våren.

Bestemte meg i April for å passe litt mer på kalori-inntaket hver dag, og greide å kutte ut den daglige sjokoladespisingen. Det var vanskelig, og jeg sprakk innimellom, men det går riktig vei nå. Jeg har 2 kg igjen å gå ned før jeg er tilbake der jeg var mtp vekt. Egentlig har jeg lyst til å gå ned ytterligere 2-3 kg etter det, for å få vekk litt mer av magen.... men vi får se om jeg klarer det.

Jeg trener ikke, men har ikke bil og går derfor til fots overalt, i butikken, ut med hunden, opp trappene til tredje etg der jeg bor (ikke heis i bygget) osv. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 11.11.2019 den 11.58, Fru Uperfekt skrev:

Ikke direkte

Du kan gå 50 000 skritt uten å bli svett på en dag men det vil ikke likevel være bedre enn 5000 skritt som gjør deg svett

 

50 000 skritt uten å bli svett er bedre enn 40 000. Når man teller skritt er det opp mot sin egen prestasjon og kvalitet man gjør det, og da har antall noe å si. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...