Gå til innhold

Hestebæsj på fortau/ gangvei

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 9.11.2019 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Ha forståelse for at vi sitter på dyr på rett under ett tonn, som vi skal klare å kontrollere under alle omstendigheter. 

Hvorfor skal jeg ta hensyn til at du sitter på ryggen til et dyr på gangvei....?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hestemøkk er supert gjødsel til rosene. Neste gang en blir irritert over at det ligger møkk, gå hjem og hent en spade og en pose. Spa opp møkken og ta den med hjem på rosene.

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Trolljeger skrev:

Hvorfor skal jeg ta hensyn til at du sitter på ryggen til et dyr på gangvei....?

Og hva i alle verden gjør et dyr på ett tonn som kan være vanskelig å kontrollere på en gangvei forbeholdt myke trafikanter? 

Anonymkode: c902a...654

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på Askøy og det som skjedde der så er det åpenbart nødvendig med restriksjoner. Og de kommer. 

Altså... Problemet på Askøy kom av for dårlig anlegg for vannet og manglende kontroll med vannet. Vann som er drikkeklart skal ikke ha mulighet til å komme i kontakt med noe utenfra. Nettopp fordi bakterier fra alt mulig kan forurense det, enten det er hest, mus eller rev. Hestebæsj er ikke verre enn noe annet. Tror du de skal hindre reven å bæsje i skogen også? 

https://www.tu.no/artikler/drikkevannet-i-askoy-er-friskmeldt/469947  

Anonymkode: 0914b...9cc

• Liker 5
Skrevet
På 8.11.2019 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Diskusjon på en lokal Facebook gruppe for byen jeg bor i. 

Saken er at en er sur fordi en hesteeier ikke plukker opp hestebæsjen fra hesten sin som ligger på et fortau/gangvei. 

Alle skriver «gjør det noe da?» osv, men jeg syns selv det er ekkelt og ser ikke pent ut. 

Hvorfor skal vi plukke opp etter hundene våre, men ikke hestene? De kan ta med en bærepose og plukke opp på tur, evt sparke det inn i kanten. 

Anonymkode: e9b3b...2ba

Hestene spiser ikke kjøtt og avføringen er helt annerledes enn med hunder 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Trolljeger skrev:

Fordi du kan få en hest gjennom frontruta på bilen din kanskje? Hva er greia med å være så egoistisk at man kun tar hensyn til seg selv? Ofte må man faktisk ut på veien for å komme seg til egnede ridesteder, å en hest med rytter har like mye rett på å bruke veien som alle dere andre, uansett hvor mye dere kanskje misliker det. 

Anonymkode: 4623b...6a6

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du kan få en hest gjennom frontruta på bilen din kanskje? 

Det er ditt ansvar. Det er du som skal kontrollere dyret ditt. Og avføringen fra det. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ditt ansvar. Det er du som skal kontrollere dyret ditt. Og avføringen fra det. 

Men du kan bli drept av det, er det virkelig verdt risikoen for deg? Hester er et fluktdyr, og uansett hvor kald i hodet hesten er ellers så kan den faktisk reagere veldig brått på diverse situasjoner man ikke klarer å forutse. Da er det DITT fuckings ansvar å holde avstand til hesten

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Trolljeger skrev:

Kanskje på tide å ta førerprøven på nytt?

Vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Anonymkode: 0914b...9cc

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke akkurat en menneskerett å ri hest på offentlig vei/gangvei eller i offentlig skog.  Fjern dritten eller ri på privat tomt.

Anonymkode: a3fd7...e3e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke akkurat en menneskerett å ri hest på offentlig vei/gangvei eller i offentlig skog.  Fjern dritten eller ri på privat tomt.

Anonymkode: a3fd7...e3e

Man har like stor rett til å ri på offentlig vei som du har rett til å gå der. Lik det eller ei 

• Liker 7
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så lei meg og fortvilt over at dette skal være en så enormt viktig sak. Jeg var selv hestejente i mine yngre dager, dette reddet meg og flere jente- og guttevenner fra et ordentlig dårlig miljø. På stedet jeg kom ifra var det langt inn til byen, og lite annet og gjøre enn og drive dank, hærverk eller og ruse seg. Alle hadde venner som gjorde dette, og idag er mange av dem som havnet i dette miljøet arbeidsledige, uten utdanning eller har en smørbrødliste av lovbrudd på rullebladet. 

Det som reddet mange av oss var det at vi drev med hest. Vi hadde noe og gjøre i helgene, etter skolen og vi var en stor gjeng hvor det og drive dank ikke var et tema. På sommerferien bodde vi i stallen, og vi var på lange turer i skogen hver eneste dag. Våre andre bekjente hang i byen og ble introdusert for ting du ikke akkurat ønsker at barna dine skal bedrive. 

Selv om vi var de ungdommene som drev minst ugagn av alle (det var mye hærverk der), ble vi kjeftet på flere ganger i uka, folk tutet, lot bilvinduet stå åpent forbi med bikkja halsende. Vi gikk pent av hesten og dytta møtta i grøfta og gikk til og med strekka på fortau/vei med trillebår et par ganger i uka. Men dette holdt ikke. Folk ble sure for at vi red på grusvei, stier, skogsveier, på siden av skispor, på isen. Altså, det var ikke et eneste sted bortsett fra ridebanen vi fikk være i fred.

En kar kjeftet oss ned fordi jeg snudde hesten innenfor en traktorvei som var innenfor tomta hans (var omringet av trailer og biler på alle kanter, og karen måtte kjefte noen uker etter det hadde blitt observert), en ville forby oss og rii traktorsporene i skogen (ikke grunneier, der var alt ok) fordi det gjorde traktorsporene dypere(!). Grunneierne på området var alltid helt topp, de synes det var flott at barna var ute, men småkongene rundt i bygda lagde drama for alt mulig.

Før dere lager ramaskrik for den hestebæsjen, se hva positivt det gjør for menneskene der du bor. Hva er det egentlig dere til slutt ønsker? Det er jo ikke barn som leker i gatene lengre, på dette stedet hvor mange er ressurssvake, sitter de fleste barna nå inne nesten hele sommeren. Som ungdom fikk vi kjeft og slengbemerkninger slengt etter oss uansett hva vi gjorde. Dette gjaldt selvfølgelig ikke alle, de aller fleste var glade for og se aktiv ungdom ute med hest, men den 2% ødelegger ganske kraftig. 

Anonymkode: 5c3cc...e2b

De aller fleste her har vel ikke noe i mot at hester rir ute, problemet er bare når det blir liggende møkk på fortau. Hvis du ser det forrige innlegget mitt her ser du at her jeg bor har det skapt farlige situasjoner (barn som går ut i veien og store kjøretøy som kommer opp en bakke). 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan bli drept av det, er det virkelig verdt risikoen for deg? Hester er et fluktdyr, og uansett hvor kald i hodet hesten er ellers så kan den faktisk reagere veldig brått på diverse situasjoner man ikke klarer å forutse. Da er det DITT fuckings ansvar å holde avstand til hesten

Feil. Det er DITT ansvar å holde dyret ditt unna situasjoner der andre kan bli skadet. Hvis ikke hesten din er trygg nok til.å ferdes blant biler og myke trafikanter så får DU holde den unna slike situasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er DITT ansvar å holde dyret ditt unna situasjoner der andre kan bli skadet. Hvis ikke hesten din er trygg nok til.å ferdes blant biler og myke trafikanter så får DU holde den unna slike situasjoner. 

En hest er et dyr og kan plutselig bli skremt av noe, samme hvor snill og rolig hesten er. Slakk ned og sving utenom så godt det lar seg gjøre, både når du kjører eller sykler forbi, så går det så bra. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hest kan være så trygg som bare pokkern, men om du er så dum at du ruser bilen rett bak rumpa på hesten så er det DIN skyld om noe skjer! Få det inn i hodet er du snill

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hest kan være så trygg som bare pokkern, men om du er så dum at du ruser bilen rett bak rumpa på hesten så er det DIN skyld om noe skjer! Få det inn i hodet er du snill

Nå har jeg aldri ruset en bil bak en hest. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg snakker om gangveier, hestedrit og myke trafikanter. Ikke biler og hester. 

Dessuten vil det alltid være din feil hvis hesten din skader noen. Akkurat som når en hund biter noen. Det er eierens feil. Ikke den som blir skadd eller dyret selv. 

Men det er ikke du som blir avlivet. Det er dyret. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2019 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Med tanke på Askøy og det som skjedde der så er det åpenbart nødvendig med restriksjoner. Og de kommer. 

Det er restriksjoner for ferdsel i nærheten av drikkevannskilder. 

For noen år siden, var det observert mennesker og hunder som badet i en av kommunens drikkevannskilder. Det er forbudt. Og et langt større problem mtp vanntrygghet enn en hest som driter langs gangvegen. Nærmeste gangveg til akkurat denne drikkevannskilden, er vel minst en mil unna. 

Hvordan det er på Askøy skal jeg ikke påstå å ha inngående kjennskap til, men ut fra det kartet jeg såvidt kastet et blikk på for en tid siden, kan jeg ikke huske å ha sett gangveg som indikerer spesiell nærhet til hestemøkk sluppet på sådan. 

Så, å diskutere renhet og ferdsel langs drikkevannskilder i samme åndedrag som hestemøkk langs asfalterte ferdselsårer - dét blir etter min mening å sammenligne epler og bananer.

Anonymkode: b91d5...d87

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er restriksjoner for ferdsel i nærheten av drikkevannskilder. 

For noen år siden, var det observert mennesker og hunder som badet i en av kommunens drikkevannskilder. Det er forbudt. Og et langt større problem mtp vanntrygghet enn en hest som driter langs gangvegen. Nærmeste gangveg til akkurat denne drikkevannskilden, er vel minst en mil unna. 

Hvordan det er på Askøy skal jeg ikke påstå å ha inngående kjennskap til, men ut fra det kartet jeg såvidt kastet et blikk på for en tid siden, kan jeg ikke huske å ha sett gangveg som indikerer spesiell nærhet til hestemøkk sluppet på sådan. 

Så, å diskutere renhet og ferdsel langs drikkevannskilder i samme åndedrag som hestemøkk langs asfalterte ferdselsårer - dét blir etter min mening å sammenligne epler og bananer.

Anonymkode: b91d5...d87

Nå er det altså funnet avføring fra hest i drikkevannet på Askøy. Og med mindre det løper flokker med villhester rundt på Askøy så må nødvendigvis et eller flere mennesker med hest ha ridd langs vannet. Latt hesten drite og gitt faen i å plukke opp. 

Jeg håper det blir tatt DNA-prøver av denne dritten og at den som er ansvarlig for 2 dødsfall og 2000 alvorlig syke mennesker blir straffet. Slik at hestefolk kanskje forstår at den "ufarlige" dritten fra hestene deres ikke er så ufarlig likevel. Jeg forventer faktisk at det blir gjort. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det altså funnet avføring fra hest i drikkevannet på Askøy. Og med mindre det løper flokker med villhester rundt på Askøy så må nødvendigvis et eller flere mennesker med hest ha ridd langs vannet. Latt hesten drite og gitt faen i å plukke opp. 

Jeg håper det blir tatt DNA-prøver av denne dritten og at den som er ansvarlig for 2 dødsfall og 2000 alvorlig syke mennesker blir straffet. Slik at hestefolk kanskje forstår at den "ufarlige" dritten fra hestene deres ikke er så ufarlig likevel. Jeg forventer faktisk at det blir gjort. 

Det er vannverket som står ansvarlig for å sikre området, hva mener du reven osv skal gjøre da? De leser ikke skilt 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vannverket som står ansvarlig for å sikre området, hva mener du reven osv skal gjøre da? De leser ikke skilt 

Er denne tråden om rever? 

Jeg formoder at hestefolk følger lover og regler som andre folk. Og hvis de ikke kan lese,  at de får noen som kan lese til å forklare reglene for dem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...