Gå til innhold

Hestebæsj på fortau/ gangvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Diskusjon på en lokal Facebook gruppe for byen jeg bor i. 

Saken er at en er sur fordi en hesteeier ikke plukker opp hestebæsjen fra hesten sin som ligger på et fortau/gangvei. 

Alle skriver «gjør det noe da?» osv, men jeg syns selv det er ekkelt og ser ikke pent ut. 

Hvorfor skal vi plukke opp etter hundene våre, men ikke hestene? De kan ta med en bærepose og plukke opp på tur, evt sparke det inn i kanten. 

Anonymkode: e9b3b...2ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Oslo, og irriterer meg mye over ridende politi som bare rir videre mens møkka ligger midt i gata. 

Enig med deg

Anonymkode: 8ca16...9d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utmerket plantegjødsel! Bare å feie opp og ha i en potte (med noe vanlig jord over, så det ikke lukter).

Anonymkode: 2d4ad...98f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo, og irriterer meg mye over ridende politi som bare rir videre mens møkka ligger midt i gata. 

Enig med deg

Anonymkode: 8ca16...9d2

Hva tenker du de skal gjøre? Ha med spade og sekk på ridetur? Hestemøkk er gjødsel, det er ille hundemøkk. 

Anonymkode: b734f...28b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Oslo, og irriterer meg mye over ridende politi som bare rir videre mens møkka ligger midt i gata. 

Enig med deg

Anonymkode: 8ca16...9d2

Det er egne folk som rydder bort møkk fra politihester om natta, det blir ikke liggende i dagevis. 

 

Jeg rir selv og det er helt vanlig folkeskikk alle steder jeg har hatt hest å hoppe av og skyve møkk ut i grøfta hvis hesten bæsjer på gangveier eller andre steder det er mye folk eller på private veier. Det er det jo ikke noe i veien å foreslå som en policy i kommunen deres. Mange områder har avtaler med ridesenterene om å dele på sykkelstier og sånt så lenge ryttere er flinke til å skyve bort møkk. 

Å begynne å be hestefolk ta med pose nytter ikke, det er ikke gjennomførbart - hestepærer er ikke bare å plukke opp på den måten. Det er heller ikke gjennomførbart å ta med greip og spade på tur eller på vei til trening. Men å skyve ut i grøfta med foten er en god løsning som alle klarer. Jeg gjør det alltid selv, men vet noen ikke gjør det med en gang fordi de sliter med å komme seg opp på hesten igjen uten hjelp (ridning er god terapi og ikke alle som rir klarer seg like godt til fots + at noen hester er veldig store og ryttere små). Da må man ha litt forståelse for at rytter kanskje av og til venter med å skyve det til siden på vei hjem fra tur eller at de kommer tilbake for å gjøre det etter ridning. 

Av og til blir det allikevel litt møkk av og til, og skjønner det er kjipt. Men heldigvis er hestemøkk stort sett bare gress og vann og forsvinner med første regnskyll/snøfall eller blir spist opp av fugler/insekter om vår/sommer. Også er det jo veldig fint gjødsel! Så gjør seg godt i grøfta ihvertfall :)

 

uansett blir det mye bedre stemning all around om man kan ha en positiv dialog rundt temaet. Hester var mest sannsynlig der lenge før området ble tettbebygd. Og ridning er en veldig sunn og givende hobby for mange. 

Anonymkode: be65c...9a9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hesten jeg hadde på for merket jeg om den var på tur til å bæsje, da kunne jeg bare vrenge rumpa ut i grøfta. 
på en annen jeg har hatt måtte jeg titt og ofte hoppe av hesten for å sparke det ut i grøfta. 
 

greia med hestemøkk er at det stort sett bare er fordøyd gress/høy, i motsetning til hundemøkk som bruker en evighet på å råtne og i tillegg lukter død (ikke at hestemøkk lukter blomster, men lukten er langt fra så intens som ved hundemøkk)

Anonymkode: 4623b...6a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det alltid selv, men vet noen ikke gjør det med en gang fordi de sliter med å komme seg opp på hesten igjen uten hjelp (ridning er god terapi og ikke alle som rir klarer seg like godt til fots + at noen hester er veldig store og ryttere små).

I så fall bør de uansett ri i følge med noen som kan det. Noe annet vil være svært uansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Traktor said:

I så fall bør de uansett ri i følge med noen som kan det. Noe annet vil være svært uansvarlig.

Det er helt vanlig, også hos unge spreke ryttere med små hester, å bruke krakk for å stige på hest for å skåne hestens rygg i stedet for å stige opp fra bakken. 

Jeg syntes det er noe skikkelig dritt med hestefolk som ikke rydder opp etter seg. De gir oss andre et dårlig rykte. Det er ikke noe kjekt å kose seg på tur også bli skjelt ut av tilfeldig forbipasserende fordi andre ikke rydder opp etter seg. Så jeg er supernøye med å plukke opp når jeg er på tur og er hyggelige og hilser på alle jeg møter. Jeg er ingen vondter eller utfordringer og har en veldig rolig og trygg liten hest som jeg kan gå av og på tusen ganger i løpet av en tur også uten sal. Men jeg har jo forståelse for at det ikke er like lett for alle for det. 

Ridning er en bred hobby som er inkluderende og for alle, også om man er kort, har vonde knær, er over 70år, syntes det er ubehagelig å gå av hesten og skyve vekk møkk ved en trafikkert vei hvis hesten er litt nervøs eller foretrekker å ri i bakbakpad uten stigbøyler. Om det betyr at en hestepære blir liggende i 30 minutter før noen kommer for å skyve den unna, so be it. 🤷

Anonymkode: be65c...9a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- hestepærer er ikke bare å plukke opp på den måten. Det er heller ikke gjennomførbart å ta med greip og spade på tur eller på vei til trening. Men å skyve ut i grøfta med foten er en god løsning som alle klarer. Jeg gjør det alltid selv, men vet noen ikke gjør det med en gang fordi de sliter med å komme seg opp på hesten igjen uten hjelp (ridning er god terapi og ikke alle som rir klarer seg like godt til fots + at noen hester er veldig store og ryttere små). Da må man ha litt forståelse for at rytter kanskje av og til venter med å skyve det til siden på vei hjem fra tur eller at de kommer tilbake for å gjøre det etter ridning. 

Hadde du likt at jeg kom og bæsjet på gulvet ditt? 

Klarer du ikke ta med spade og pose til dritten får du ri i din egen hage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utmerket plantegjødsel! Bare å feie opp og ha i en potte (med noe vanlig jord over, så det ikke lukter).

Anonymkode: 2d4ad...98f

Den er ikke bra som gjødsel, før den har vært lagret/ kompostert en stund. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FrodeF said:

Hadde du likt at jeg kom og bæsjet på gulvet ditt? 

Klarer du ikke ta med spade og pose til dritten får du ri i din egen hage. 

Så du regner alt felles uteareal som ditt personlige gulv? 🤔 Det er ikke mulig å ha en saklig diskusjon om noe som helst når man diskuterer på den måten..

"Jeg syntes motorsyklister som bråker og forurenser er skikkelig irriterende. De må  ha lyddemper og en slags pose til å samle opp alt eksosen i og ta med hjem i stua, og får de ikke til det får de finne seg en annen hobby. 

Rulleskiløpere er også plagsomme, stavene bråker og jeg er redd for å få en stav i øyet. Så de får bare droppe stavene, klarer de ikke det får de holde seg inne på tredemølla.

Og folk med hund er ihvertfall plagsomt, den bjeffinga blir jeg gal av, og får man ikke lært hunden å slutte å bjeffe burde man ikke ha hund. "

Dette er selvfølgelig ikke mine meninger, men det er bare for å illustrere at det er ulemper med det meste og at de fleste ting vi mennesker gjør vil være sjenerende for noen. Så lenge man snakker sammen på en konstruktiv måte og tar hensyn til hverandre så går det bra allikevel. 

Anonymkode: be65c...9a9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart at flere her ikke kjenner til hest. 

Min hest bruker jeg fort 20 minutter på å i det hele tatt komme meg på, fra krakk. 

Det er en hest som er i til riding, og han er en pingle. Det vil si at alt er skummelt. Når jeg først har kommet meg på, er neste kamp å holde meg på. 

Vet dere hva hester gjør når de blir stresset? De bæsjer.

Så om jeg skal komme meg av på en trygg måte hvor enn jeg er, for å ta opp den ene bæsjen der og da, istedenfor å ta det på hjem turen, kan jeg garantere deg at innen det har gått en time ligger det syv nye der, og jeg prøver fremdeles å komme meg på. 

 

Så ja, selvsagt skal vi fjerne bæsjen til hesten når det ligger i vegen/på gangsti. Men om det skjer pronte eller en time senere spiller ingen rolle. Ha forståelse for at vi sitter på dyr på rett under ett tonn, som vi skal klare å kontrollere under alle omstendigheter. 

Anonymkode: 83202...dce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger det nesten alltid hestemøkk på et fortau som brukes av mange elever som gjør at mange elever (gjerne de litt eldre) sykler eller går ut i veien i stedet. Det er heldigvis ikke så mye trafikk der, men når det er det er det oftest store lastebiler og andre store kjøretøy. Hvis man ikke kan gå av hesten på tur, kan man vel dra tilbake etterpå å skyve det ut i grøfta? Det er ikke gøy med møkk under sko uansett hvilket dyr den kommer fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hestemøkk har ingen ting langs veier å gjøre. Det SKAL plukkes opp. 

Årsaken til dette er enkel: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAVGna/proeveresultater-fra-askoey-hestemoekk-i-vannet

Bakteriene er potensielt dødelige. 

Hestefolk: skjerp dere! Sløvheten deres kan ha tatt menneskeliv. 

Anonymkode: c902a...654

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hest selv og de gangene han bæsjer på tur, hopper jeg av og skyver det uti grøfta. Men skjønner at ikke alle kan gjøre det på den måten, men da bør de gå tilbake etter tur og fjerne det. Hestebæsj plager meg ikke, jeg tråkker rundt i det dagen lang, men jeg skjønner godt at ikke andre vil traske rundt i det. 

Men nei, å ha med pose og spade på tur er ikke veldig gjennomførbart. For det første kan det være farlig med en spade mtp ulykker, for det andre er det ikke alle hester som takler en raslende pose med tilhørende spade når det skal plukkes opp. Gjerne da også i mørket mens det regner. 

Om alle bare hadde ryddet opp etter seg hadde vi sluppet hele diskusjonen, jeg ser ikke at det skal være så vanskelig? 

Anonymkode: 87180...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uavhengig vil jeg si hundritt er mange ganger verre. Det holder å dytte hestemøkka ut av veien, men hundemøkk stinker og har lang nedbrytningstid. 

Anonymkode: 1e080...1fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hestemøkka skyves alltid godt ut i veigrøfta. Det er stort sett bare gress hestene spiser, så den løser seg lett opp i regnet og er god gjødsel. Ikke stinker den så fælt som katt/hundebæsj heller, det er jo helt døden å få på seg. Er det et område veldig mange rir på tur (stor stall), så kan det være en idé og jevnlig sende ut møkkapatrulje med trillebår i tillegg. Vet de pleier det ved et ridesenter i byen her. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uavhengig vil jeg si hundritt er mange ganger verre. 

Anonymkode: 1e080...1fe

To døde og 2000 syke mennesker på Askøy vil nok være sterkt uenig med deg. 

Sitat

– Vi har også fått opplysninger om at det ikke er usannsynlig at det er Campylobacter i tarmen til hester, men det er viktig å være klar over at det ikke er entydige konklusjoner i rapporten, sier Espelid.

– Jeg har blitt fortalt fra andre at det har blitt observert rideaktivitet i området ved høydebassenget, legger han til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAVGna/proeveresultater-fra-askoey-hestemoekk-i-vannet

Jeg er sjokkert over den lemfeldige holdningen hestefolket viser til dødsbombene hestene deres slipper fra seg over alt. 

Hestemøkk er ikke ufarlig. Hestemøkk kan potensielt være dødelig. 

Vet dere virkelig ikke dette? 

Anonymkode: c902a...654

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev en egen privatstall i noen år hadde vi en KLAR stallregel om at alle måtte skyve hestebæsj ut i grøfta om hesten bæsjet på gangvei. Sånn har det alltid også vært på alle stallene jeg har hatt hestene oppstallet også, både i Oslo og utenfor. Jeg trodde det var normen! Jeg var bortskjemt da, hesten min bæsjet kun i grøftekantene 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 8.58, AnonymBruker skrev:

To døde og 2000 syke mennesker på Askøy vil nok være sterkt uenig med deg. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAVGna/proeveresultater-fra-askoey-hestemoekk-i-vannet

Jeg er sjokkert over den lemfeldige holdningen hestefolket viser til dødsbombene hestene deres slipper fra seg over alt. 

Hestemøkk er ikke ufarlig. Hestemøkk kan potensielt være dødelig. 

Vet dere virkelig ikke dette? 

Anonymkode: c902a...654

Ridning i vannkanten ved drikkevannskilder er selvfølgelig svært uheldig (muligens ulovlig?), men ellers så er ikke hestemøkk spesielt farlig.  

Du kan få stivkrampe hvis du har et dypt kutt (ikke rifter eller skrubbsår) og du får hestemøkk i det, men det kan du også få ved å få helt vanlig jord i såret.

Du kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...