Gå til innhold

Hestebæsj på fortau/ gangvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi: Annen hver borger eier ikke hest. Hadde det vært 1 hund per 1000 borgere, ville det neppe vært noen sak at bæsjen skal plukkes opp.

 

Og en hundebæsj er faktisk noe værre en hestebæsj. Hest kan få noe kraftfor som inneholder ting som ikke er bra, men primært er det snakk om gress og lignende. Hunden har et helt annet kosthold.

 

Ta åsså trø på en hestebæsj og en hundebæsj, kjenn på forskjellen i nasen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.11.2019 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du de skal gjøre? Ha med spade og sekk på ridetur? Hestemøkk er gjødsel, det er ille hundemøkk. 

Anonymkode: b734f...28b

Det går an å sparke det ned i veikanten. Det trenger ikke å ligge midt på fortauet.

Anonymkode: 700aa...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Helt uavhengig vil jeg si hundritt er mange ganger verre. Det holder å dytte hestemøkka ut av veien, men hundemøkk stinker og har lang nedbrytningstid. 

Anonymkode: 1e080...1fe

Det er en annen diskusjon, svar heller i en av de tusen trådene som handler om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skubber alltid hestemøkka ut i grøfta, med noen unntak:
- Hvis hesten er veldig stresset, slik at det kan bli en potensiell farlig situasjon å gå av/jeg risikerer å ikke komme meg på igjen
- Hvis vi rir i skogen
- Hvis jeg kjører hest. Å gå ut av vognen når den er spent for hesten kan bli veldig farlig.

Hvis hesten har gjort fra seg på en upraktisk plass og jeg ikke får skubba møkka ut der og da, kjører jeg tilbake senere og skubber den ut. 

Hestebæsj er bedre enn hundebæsj, både fordi den er lettere å se og derfor lettere å unngå å tråkke i, pluss at hundebæsj lukter helt forferdelig og er vanskelig å få bort fra skoene. Jeg mener likevel at hestefolk ikke skal la møkk ligge igjen der andre folk ferdes. Vi må ta hensyn vi, som alle andre i trafikken.

Anonymkode: df5a3...547

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk må rulle inn. Hestebæsj er ikke annet enn gress og høy trykket sammen i klumper, fatter ikke hva folk synes er ekkelt med det.

Som hundeeier synes jeg det er dødsekkelt med hundebæsj som ligger i grøfter og veier. Men hestebæsj? Ikke noe stress, det lukter knapt også. Forsvinner etter kort tid. 

Anonymkode: 7aeba...d2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så lei meg og fortvilt over at dette skal være en så enormt viktig sak. Jeg var selv hestejente i mine yngre dager, dette reddet meg og flere jente- og guttevenner fra et ordentlig dårlig miljø. På stedet jeg kom ifra var det langt inn til byen, og lite annet og gjøre enn og drive dank, hærverk eller og ruse seg. Alle hadde venner som gjorde dette, og idag er mange av dem som havnet i dette miljøet arbeidsledige, uten utdanning eller har en smørbrødliste av lovbrudd på rullebladet. 

Det som reddet mange av oss var det at vi drev med hest. Vi hadde noe og gjøre i helgene, etter skolen og vi var en stor gjeng hvor det og drive dank ikke var et tema. På sommerferien bodde vi i stallen, og vi var på lange turer i skogen hver eneste dag. Våre andre bekjente hang i byen og ble introdusert for ting du ikke akkurat ønsker at barna dine skal bedrive. 

Selv om vi var de ungdommene som drev minst ugagn av alle (det var mye hærverk der), ble vi kjeftet på flere ganger i uka, folk tutet, lot bilvinduet stå åpent forbi med bikkja halsende. Vi gikk pent av hesten og dytta møtta i grøfta og gikk til og med strekka på fortau/vei med trillebår et par ganger i uka. Men dette holdt ikke. Folk ble sure for at vi red på grusvei, stier, skogsveier, på siden av skispor, på isen. Altså, det var ikke et eneste sted bortsett fra ridebanen vi fikk være i fred.

En kar kjeftet oss ned fordi jeg snudde hesten innenfor en traktorvei som var innenfor tomta hans (var omringet av trailer og biler på alle kanter, og karen måtte kjefte noen uker etter det hadde blitt observert), en ville forby oss og rii traktorsporene i skogen (ikke grunneier, der var alt ok) fordi det gjorde traktorsporene dypere(!). Grunneierne på området var alltid helt topp, de synes det var flott at barna var ute, men småkongene rundt i bygda lagde drama for alt mulig.

Før dere lager ramaskrik for den hestebæsjen, se hva positivt det gjør for menneskene der du bor. Hva er det egentlig dere til slutt ønsker? Det er jo ikke barn som leker i gatene lengre, på dette stedet hvor mange er ressurssvake, sitter de fleste barna nå inne nesten hele sommeren. Som ungdom fikk vi kjeft og slengbemerkninger slengt etter oss uansett hva vi gjorde. Dette gjaldt selvfølgelig ikke alle, de aller fleste var glade for og se aktiv ungdom ute med hest, men den 2% ødelegger ganske kraftig. 

Anonymkode: 5c3cc...e2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud folk må rulle inn. Hestebæsj er ikke annet enn gress og høy trykket sammen i klumper, fatter ikke hva folk synes er ekkelt med det.

Som hundeeier synes jeg det er dødsekkelt med hundebæsj som ligger i grøfter og veier. Men hestebæsj? Ikke noe stress, det lukter knapt også. Forsvinner etter kort tid. 

Anonymkode: 7aeba...d2f

Hesteskjit inneholder bakterier som er potensielt dødelig for mennesker. Ref forgiiftningen av drikkevannet på Askøy. Som medførte dødsfall og 2000 alvorlige syke mennesker. 

På grunn av at noen lot hesten drite fritt. 

Anonymkode: c902a...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med litt hestemøkk. Joda, man må av og til passe seg når man går nedover Karl Johan, men det er virkelig ikke verdens undergang. Er mye annet som er mye mer irriterende i bybildet, tar heller litt hestefolk enn en by full av tiggere og langere. 

Anonymkode: dc4e7...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hesteskjit inneholder bakterier som er potensielt dødelig for mennesker. Ref forgiiftningen av drikkevannet på Askøy. Som medførte dødsfall og 2000 alvorlige syke mennesker. 

På grunn av at noen lot hesten drite fritt. 

Anonymkode: c902a...654

Men du drikker vel ikke av sølepytter langs veien..? 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hesteskjit inneholder bakterier som er potensielt dødelig for mennesker. Ref forgiiftningen av drikkevannet på Askøy. Som medførte dødsfall og 2000 alvorlige syke mennesker. 

På grunn av at noen lot hesten drite fritt. 

Anonymkode: c902a...654

Du bør lese deg litt opp:

https://nhi.no/livsstil/reise/campylobacteriose/

Hest er ikke nevnt her, man har størst sjanse for å få i seg denne bakterien ved å spise fjærfe, daglig kontakt med hund/katt, på reise osv. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du drikker vel ikke av sølepytter langs veien..? 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

Nei men et barn kan miste isen sin, ta den opp og spise den. Regn kan føre bakteriene til drikkevann, en hund kan spise hesteskiten og slikke et menneske i ansiktet osv... 

Avføring har ingen ting å gjøre på steder der mennesker ferdes. Absolutt ikke. 

Plukk opp eller la andre ta over dyret ditt. Hvis du ikke er i stand til å plukke opp så er du ikke i stand til å ha dyr. 

Alternativt holde seg langt vekk fra der mennesker ferdes. 

Anonymkode: c902a...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør lese deg litt opp:

https://nhi.no/livsstil/reise/campylobacteriose/

Hest er ikke nevnt her, man har størst sjanse for å få i seg denne bakterien ved å spise fjærfe, daglig kontakt med hund/katt, på reise osv. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

DU bør lese deg litt opp: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAVGna/proeveresultater-fra-askoey-hestemoekk-i-vannet

Anonymkode: c902a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men et barn kan miste isen sin, ta den opp og spise den. Regn kan føre bakteriene til drikkevann, en hund kan spise hesteskiten og slikke et menneske i ansiktet osv... 

Avføring har ingen ting å gjøre på steder der mennesker ferdes. Absolutt ikke. 

Plukk opp eller la andre ta over dyret ditt. Hvis du ikke er i stand til å plukke opp så er du ikke i stand til å ha dyr. 

Alternativt holde seg langt vekk fra der mennesker ferdes. 

Anonymkode: c902a...654

Denne bakterien finnes overalt! Fra hund, katt, ville fugler som bæsjer overalt. På offentlige toaletter fra folk som er diarésyke. 

Du prøver å få det frem slik at det kun er hester som har denne bakterien, og det er jo helt feil! 

Helt enig i at hestemøkk skal skyves langt ut i veikanten/gresset, men ikke kom her og påstå at hestemøkka er farligere enn annen bæsj, for det er den virkelig ikke. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne bakterien finnes overalt! Fra hund, katt, ville fugler som bæsjer overalt. På offentlige toaletter fra folk som er diarésyke. 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

Men det er da ikke noe argument for å ikke plukke opp etter hesten din? 

Hva om hundeiere sier det samme? Hundeskjit finnes over alt. Det er ingen vits å plukke opp. 

 

Anonymkode: c902a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da ikke noe argument for å ikke plukke opp etter hesten din? 

Hva om hundeiere sier det samme? Hundeskjit finnes over alt. Det er ingen vits å plukke opp. 

 

Anonymkode: c902a...654

Det er ikke gjennomførbart _å plukke opp_ hestemøkka. Å skyve den bort fra veien, ja, selvfølgelig! 

Hester spiser gress/høy, det er god gjødsel, løser seg raskt opp i regnet, stinker ikke om man skal være uheldig å få litt inntørket under skoen. Det er svært få hester sammenlignet med hunder, hestene går ikke rundt i parker og bysentrum (minus politihester)... 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gjennomførbart _å plukke opp_ hestemøkka. Å skyve den bort fra veien, ja, selvfølgelig! 

 

Anonymkode: 7fbb2...7cf

Selvfølgelig er det gjennomførbart. Det er bare å ta med seg spade og dra tilbake og plukke opp når en er ferdig. 

Eller holde seg vekke fra der folk ferdes. 

 

Anonymkode: c902a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har verken hest eller hund, men hestemøkk gjør meg absolutt ingenting! Blir fort borte, lukter ikke vondt og er ingen krise å tråkke i det. Syns bare det er trivelig å se at hester har vært på tur, skjønner og at det er vanskelig å firhindre/ fjerne. Humdemøkk derimot, stinker ut av en annen verden og kan for meg nesten likestilles med menneske bæsj, og er jo så mange fler som eier hund. Æsj. 

Anonymkode: 8d95c...560

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Det er egne folk som rydder bort møkk fra politihester om natta, det blir ikke liggende i dagevis. 

 

Jeg rir selv og det er helt vanlig folkeskikk alle steder jeg har hatt hest å hoppe av og skyve møkk ut i grøfta hvis hesten bæsjer på gangveier eller andre steder det er mye folk eller på private veier. Det er det jo ikke noe i veien å foreslå som en policy i kommunen deres. Mange områder har avtaler med ridesenterene om å dele på sykkelstier og sånt så lenge ryttere er flinke til å skyve bort møkk. 

Å begynne å be hestefolk ta med pose nytter ikke, det er ikke gjennomførbart - hestepærer er ikke bare å plukke opp på den måten. Det er heller ikke gjennomførbart å ta med greip og spade på tur eller på vei til trening. Men å skyve ut i grøfta med foten er en god løsning som alle klarer. Jeg gjør det alltid selv, men vet noen ikke gjør det med en gang fordi de sliter med å komme seg opp på hesten igjen uten hjelp (ridning er god terapi og ikke alle som rir klarer seg like godt til fots + at noen hester er veldig store og ryttere små). Da må man ha litt forståelse for at rytter kanskje av og til venter med å skyve det til siden på vei hjem fra tur eller at de kommer tilbake for å gjøre det etter ridning. 

Av og til blir det allikevel litt møkk av og til, og skjønner det er kjipt. Men heldigvis er hestemøkk stort sett bare gress og vann og forsvinner med første regnskyll/snøfall eller blir spist opp av fugler/insekter om vår/sommer. Også er det jo veldig fint gjødsel! Så gjør seg godt i grøfta ihvertfall :)

 

uansett blir det mye bedre stemning all around om man kan ha en positiv dialog rundt temaet. Hester var mest sannsynlig der lenge før området ble tettbebygd. Og ridning er en veldig sunn og givende hobby for mange. 

Anonymkode: be65c...9a9

Dette. Det er normal folkeskikk å hoppe av hesten (Der jeg kommer fra), å sparke møkka ut i siden. Å ta med bærepose og greip på ridetur, lar seg ikke gjennomføre. 

Anonymkode: d0299...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det gjennomførbart. Det er bare å ta med seg spade og dra tilbake og plukke opp når en er ferdig. 

Eller holde seg vekke fra der folk ferdes. 

 

Anonymkode: c902a...654

Innse det, det vil faktisk AAAAAALDRI skje at alle som rir på tur plukker opp møkk etter hestene. Du får tåle at den sparkes ut i grøfta. 

Anonymkode: 4623b...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innse det, det vil faktisk AAAAAALDRI skje at alle som rir på tur plukker opp møkk etter hestene. Du får tåle at den sparkes ut i grøfta. 

Anonymkode: 4623b...6a6

Med tanke på Askøy og det som skjedde der så er det åpenbart nødvendig med restriksjoner. Og de kommer. 

 

Anonymkode: c902a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...