Gå til innhold

Jeg trenger tips til turgåingspåkledning i kulden


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg går omfangsrikt påkledd, lag på lag og kjenner at bevegelsesmulighetene blir tunge og omstendelige. 
Kan dere fortelle meg hva folk bruker av to tre tynnere plagg og ei treningsjakke og fremdeles er godt kledd ute?
Møtte et menneske i skogen i dag og hun var "lettkledd", men hadde sikkert noen gode kvalitetsvarme klær på
under og jeg tror jeg må på jakt etter slikt jeg også. Tips og linker/bilder mottas med stor takk. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var rett under 0 grader her i dag, og jeg hadde på fleecegenser og fleecejakke med en tynn dunjakke ytterst. Lue og ullskjerf i tillegg, men jeg er veldig frysen av meg og jeg var kald da jeg kom inn etter turen. Bevegeligheten var god, men kunne nok med fordel byttet ut en fleece med ull.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mhm...ullundertøy noteres. Sikkert noe slikt som transporterer svetten bort og ut...ja, for svetting
blir det på en effektiv trimtur i skogen og i kombinasjon med vanlig kulde og sterk vind, blir det veldig isnende
kaldt å være svett syns jeg. Hvordan gjør idrettsutøvere det mon tro? Ser de for meg på tv og svetten hagler
når de går over mål, men det de har på seg er jo minimalt og supertynt. Fryser de ikke? Blir de ikke syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull. Tynn ull. Flere lag om det er kaldt, da får du en termoeffekt. Plast hadde jeg holdt meg langt unna. Altså fleece.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Takk for svar. Mhm...ullundertøy noteres. Sikkert noe slikt som transporterer svetten bort og ut...ja, for svetting
blir det på en effektiv trimtur i skogen og i kombinasjon med vanlig kulde og sterk vind, blir det veldig isnende
kaldt å være svett syns jeg. Hvordan gjør idrettsutøvere det mon tro? Ser de for meg på tv og svetten hagler
når de går over mål, men det de har på seg er jo minimalt og supertynt. Fryser de ikke? Blir de ikke syke?

Ull holder på varmen selv om den blir våt. Tynn ull innerst, tykkere ull som mellomlag, avslutt med noe som tar vinden/regnet/snøen. Ytterlag bør være pustende. Dunjakke? Vindjakke? Gortex ? Husk å dekke områder med stort varmetap, som hals (buff i ull) og hodet. Ull på føttene. Legg ullsåle i sko dersom du fryser på føttene. 

Dersom man feks går topptur på ski og blir veldig svett, er det vanlig å skifte den innerste ulltrøya på toppen, iallefall i min gjeng. Blir fort kaldt ned igjen. Men det er vel ikke så aktuelt på en vanlig skogstur?

Den eneste fordelen med fleece er at det er et lett materiale, så man sparer vekt i sekken dersom man skal gå over lange avstander. Ellers foretrekker jeg alltid ull.

Anonymkode: f8c99...96b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler jakke med glidelåser under armene som kan åpnes ved behov, det synes jeg fungerer veldig bra når jeg går meg varm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg pleier å ta på ullundertøy, ullbukse, skallbukse, ullgenser, vinterjakke, hansker, pannebånd eller lue og gode sko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor kaldt det er: er det minus 1 eller er det minus 25, er det vind eller stille? 

Jeg bruker ofte bare en ganske standard bukse eller vindbukse med ullstilongs under og vindjakke med tykk ullgenser eller vinterjakke med en tynnere ullgenser under, dersom det ikke er så veldig kaldt.  Har ofte feltstøvler med ullsåle Viktig med votter og lue

Er det - 17, trår jeg til med ullstilongs, vinterbukse, ullundertrøye, ullgenser, vinterjakke, votter, lue og skjerf, ullstrømper og nesnalobber eller feltstøvler med ullsåle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Neida, det er rundt null i dag og av og til fem minus, men i sterk vind oppleves det som veldig
mye kaldere omgivelser og det sniker seg inn alle steder. Er ikke så vant med vinter og aktiv turgåing av det
lengre slaget, så påkledningsutfordringen må utprøves og løses. Denne vinteren blir det tur/trim, uansett vær.
Skal kjøpe meg ullsåler og stilongs/overdel av samme slaget. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått testet ullundertøyet i helgen? Noe som jeg sverger til på dager som denne, hvor det er noen pluss men kald trekk, er ull-bokser/hipster under vindtett bukse. Da slipper jeg stilongs, og rumpa holder seg varm. 

Anonymkode: f8c99...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått testet ullundertøyet i helgen? Noe som jeg sverger til på dager som denne, hvor det er noen pluss men kald trekk, er ull-bokser/hipster under vindtett bukse. Da slipper jeg stilongs, og rumpa holder seg varm. 

Anonymkode: f8c99...96b

Jeg ville ha frosset uten stillongs uansett hvor vindtett buksa var. Hjelper ikke at det er noen få plussgrader. Ull hipster og stillings i ull er et must. Men nå har vi alltid med varm kaffe/kakao på tur og tar en pause. 

Anonymkode: c3355...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått testet ullundertøyet i helgen? Noe som jeg sverger til på dager som denne, hvor det er noen pluss men kald trekk, er ull-bokser/hipster under vindtett bukse. Da slipper jeg stilongs, og rumpa holder seg varm. Anonymkode: f8c99...96b

Jeg lette, sammenlignet og sendte etter på nett fredag kveld. Passelig dyrt, vinteranbefalt med ekstra god
og lun innside, bra kritikk og jeg skal ta det  bruk så fort jeg får det. Er det bra, så blir det et sett til.
Her skal det trimmes og unnskyldningen skal være svært god for å bli sittende inne...vinterstorm eller ei.
                                                       :nigo: <<<  #veldigtøffitrynenåjah

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha frosset uten stillongs uansett hvor vindtett buksa var. Hjelper ikke at det er noen få plussgrader.
Ull hipster og stillings i ull er et must. Men nå har vi alltid med varm kaffe/kakao på tur og tar en pause. 
Anonymkode: c3355...03c

Høres koselig ut på tur, men når jeg trimmer kan jeg ikke pause meg og spise/drikke.
Det er belønningsgulroten min når jeg kommer hjem igjen. Bestilte ullsåler også. 
Dette blir helt sikkert flotte greier. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...