Gå til innhold

Hvem brøt vikeplikten i denne situasjonen? (rundkjøring)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rundkjøring med 2 felt inni og 2 ut rundkjøring. Høyrefelt ut av rundkjøring er sperret grunnet arbeid, det er dette skiltet som vises. 
0331uxuxyChn?dimension=1200x1200
Når du kjører ut den vegen som er delvis stengt, så skal du ligge i venstre felt. Altså innerst i rundkjøring. De som nå ligger i høyrefelt, må legge seg i venstre i siste sekund. Du får ikke til å bare svinge inn fra høyrefelt, uten å kjøre over 50% inn på venstrefelt, du har ikke sjanse til å klare den skarpe svingen. Så man må bytte felt for å komme seg ut. 

2 bilder skal ut, en ligger i venstrefelt og en i høyre felt. Hvem har vikeplikt?

I dag så opplevde jeg å nesten få en bil i siden, den lå bak meg og kom inn etter meg i rundkjøringen. Jeg var på veg ut, og hun holdt på å kjøre inni siden på bilen min. Såpass at han bak tutet og det ble bråstopp på oss alle tre. Hun viste meg fingeren. Jeg mener hun brøt vikeplikten. Virket som at hun mente at jeg brøt vikeplikten. Jeg så at han bak løftet armen og så mot damen, ikke mot meg. Så han virket irritert på henne i det sekundet jeg sjekket speilet før jeg kjørte videre. 
Hvem brøt egentlig vikeplikten? 

Anonymkode: b1fb0...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som bytter felt i rundkjøringen. Den som ligger innerst må bytte felt i rundkjøringen. 

Anonymkode: b412d...0a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som bytter felt i rundkjøringen. Den som ligger innerst må bytte felt i rundkjøringen. 

Sånn det står forklart forstår jeg det at det er bilen i den ytterste filen, altså til høyre, som må bytte felt. Derfor er det bilen til høyre (ytterst) som brøt vikeplikten.

Anonymkode: ffe90...ab6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn det står forklart forstår jeg det at det er bilen i den ytterste filen, altså til høyre, som må bytte felt. Derfor er det bilen til høyre (ytterst) som brøt vikeplikten.

Sånn forstår jeg det også. TS skriver at deler av høyrefelt er sperret, dermed må bil til høyre bytte felt - ergo vikeplikt.

Anonymkode: d4074...9a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige regler for feltskifte gjelder også i rundkjøringer. Føreren i høyre felt må derfor forvisse seg om at det ikke ligger biler i feltet den skal skifte til. Her er det bilen i høyre fil som burde ha stoppet og ventet til det ble klar bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen til høyre har vikeplikt da feltet er stengt å de må benytte det innerste. 

Anonymkode: 53def...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bilen i venstre felt må jo krysse høyrefilen for å komme ut, og da er det vel bilen i venstrefil som bryter vikeplikten? Hvis bilen ikke hadde kjørt ut ved veien som er stengt hadde jo i hvert fall bilen i venstre felt brutt vikeplikten. 

Anonymkode: 5b7a2...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bilen i venstre og høyre bytter felt, så i slike situasjoner går et vel mest på folkeskikk egentlig, alle må ta hensyn og sikre trygghet for seg selv og andre.

Anonymkode: 5079f...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I teorien ja... men når man kjører ut av en rundkjøring når du ligger i venstre og skal ut i et to-felt og da ut i venstre og ikke høyre. Så kan jo ikke de innerst i rundkjøringen stoppe for dem som ligger i høyrefelt. De ligger jo naturlig bak deg og det er sjeldent man ligger side mot side. Om de i venstre felt må stoppe for dem i høyre når man skal ut. Så kommer man jo seg aldri ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bilene må bytte felt, så da er det vikeplikt fra høyre. Du brøt vikeplikten ts. Ellers er det generelt greit å lese trafikkbildet rundt seg og gjøre det smidig for alle parter, fremfor å stå på sitt. 

Anonymkode: c78fc...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt om det er høyre felt i rundkjøringen eller på utsiden av rundkjøringen som er sperret. Det er den som bytter felt som har vikeplikt, så om ulykken nesten skjedde fordi en bil kjørte fra høyre felt til venstre felt i rundkjøringen, var det den som har vikeplikt. Om ulykken nesten skjedde når bil i venstre felt ville krysse høyre felt for å kjøre ut av rundkjøringen, er det denne som har vikeplikt. Men min erfaring er at biler ofte lar folk i innerste felt få lov til å kjøre ut der de skal, for da flyter trafikken best. Uansett synes jeg ikke rundkjøring er det beste stedet for forbikjøring om dere skulle ut samme sted. 

Anonymkode: 0006b...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I teorien ja... men når man kjører ut av en rundkjøring når du ligger i venstre og skal ut i et to-felt og da ut i venstre og ikke høyre. Så kan jo ikke de innerst i rundkjøringen stoppe for dem som ligger i høyrefelt. De ligger jo naturlig bak deg og det er sjeldent man ligger side mot side. Om de i venstre felt må stoppe for dem i høyre når man skal ut. Så kommer man jo seg aldri ut.

Ligger man i venstre (innerste) felt vil man alltid få vikeplikt når man må krysse ytre felt for å kjøre ut av rundkjøringen. Kjøretøy i ytre kan helt lovlig fortsette videre rundt i rundkjøringen, eller plassere seg direkte i det venstre feltet om det er to felt ut av rundkjøringen. Sikkert ikke lurt å kjøre slik, men fullt lovlig. Uansett så aldri ligg parallelt med en bil før, i gjennom og ut av en rundkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begge bilene må bytte felt, så da er det vikeplikt fra høyre. Du brøt vikeplikten ts. Ellers er det generelt greit å lese trafikkbildet rundt seg og gjøre det smidig for alle parter, fremfor å stå på sitt. 

Anonymkode: c78fc...320

Egentlig så er det ingen faste regler i rundkjøringen når man skal ut. Men, det du sir gir egentlig liten mening. Siden bilen bak kom inni rundkjøringen etter meg. Jeg kom inn i rundkjøringen 1 arm før henne. Hun lå bak meg. Jeg stoppet jo fordi jeg så henne, så jeg fulgte jo med. Og jeg byttet teknisksett ikke fil, siden jeg skulle ut den veien som er der du skal ut, når du ligger i den filen jeg lå i, og jeg skulle ut i venstre. Hun skulle til å bytte fil til venstre for å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøringer er kompliserte og mange kan ikke de få fastsatte reglene. vikeplikt når du kjører inn, vikeplikt for den til høyre (i dette tilfellet så skal man egentlig ikke bruke høyre felt, siden alle må bytte til venstre allikevel, så den gjelds ikke her) og vikeplikt når du bytter fil. Og dette med å blink til venstre om du skal hele veien rundt og blink deg ut. Mange vet ikke dette. Det er mye som er uavklart om rundkjøringer. "Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring." fra vegvesenet sine sider om rundkjøring. Jeg kjører med den tankesettet at alle er idioter og ingen kan noe som helst med rundkjøringer og at de fleste tenker at det er alle mot en. Nordmenn er fæle til å stå på sine krav 😂 Så jeg underkaster meg og er den som stopper, selv når jeg egentlig ikke må fordi den andre bryter vikeplikten. 

Men hun her kom i en enorm fart. Jeg følger godt med i speil. Kastet blikket frem i et sekund for å forsikre meg om at ingen var i gangfeltet (det er sperret, men har møtt på 2 som har klatret over). Og da jeg så til høyre i det jeg var på vei ut, så var hun plutselig der. Jeg sjekket gangfeltet før jeg begynte å kjøre ut også, så det gikk fort og hun må ha hatt en ekstrem fart. Det er en relativ stor rundkjøring med god sikt og det er normalt at folk har høy fart i denne rundkjøringen. de siste 2 ukene så har det gått sakte, på grunn av bygging og endret kjøremønster. 

Må nevnes at de aller fleste legger seg rett i venstre felt når de kjører inni rundkjøringen. Fordi man må bytte til venstre for å komme seg ut. De få som bruker høyre, er de som ser helt forvirret ut og de blir mest sannsynligvis tatt på senga av endringene. Gjorde det selv første gangen, for da var det ikke skilting om endret kjøremønster. Jeg kjører der 4 ganger om dagen, og har sett flere som bråbremser mitt i rundkjøringen, fordi de aner ikke hva de skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så er det ingen faste regler i rundkjøringen når man skal ut. Men, det du sir gir egentlig liten mening. Siden bilen bak kom inni rundkjøringen etter meg. Jeg kom inn i rundkjøringen 1 arm før henne. Hun lå bak meg. Jeg stoppet jo fordi jeg så henne, så jeg fulgte jo med. Og jeg byttet teknisksett ikke fil, siden jeg skulle ut den veien som er der du skal ut, når du ligger i den filen jeg lå i, og jeg skulle ut i venstre. Hun skulle til å bytte fil til venstre for å komme seg ut.

Innkjøringsrekkefølgen har ingen betydning når begge bilene er inne i rundkjøringen. Da er alt nullstilt. Man opparbeider ingen "medarvet forkjørsrett".

Jeg antar at det er en skrivefeil i denne setningen: "Hun skulle til å bytte fil til venstre for å komme seg ut." Man kommer ikke ut av en rundkjøring fra venstre felt. I en rundkjøring går feltene rundt i en ring. All utkjøring skjer ved at du foretar en høyresving ut av rundkjøringen fra høyre (ytre) felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Gjest Anonym skrev:

Hvem rundkjøring er dette? Har du en link i Google Maps eller et flyfotobilde du kan dele med oss?

Hvilken rundkjøring heter det, ikke hvem rundkjøring!

Enig, et bedre bilde av rundkjøringen hadde hjulpet. Men i de fleste tilfeller blir det delt skyld i slike saker.  Du som ligger i venstre felt (og dermed innerst) kan holde innerste fil (og dermed venstre fil) også ut av rundkjøringen. Men du må likevel krysse høyre (ytterste felt) får å komme deg ut. Dersom bilen til høyre skal hele veien ut, så må du som skal ut av rundkjøringen vike for bilen som ligger i ytterste felt, selv om denne bilen kjørte inn i rundkjøringen etter deg. Men, siden dere begge skulle ut, og bilen til høyre måtte litt over i venstre feilt, så er det jo åpenbart bilen i høyere feilt som må vike. Denne bilisten kan jo ikke kjøre på deg, og i hvert fall ikke i hekken din, og fortsatt mene at du har vikeplikt. 

Dersom du var på vei ut av rundkjøringen, fra venstre til høyre felt, så kan jeg forstå frustrasjonen til bilen bak. Det kan tyde på at bilen bak ikke var oppmerksom på at han måtte litt over i venstre felt for å komme ut. Han forventet helt sikkert at du skulle kjøre ut i venstre felt, så når du kjører ut i høyre felt, blir han sur fordi du bryter deg inn foran. Men dersom du var på vei ut i venstre felt, og den andre i høyre felt, så er det nok bilen bak som bryter vikeplikten. Men kollisjoner i rundkjøring ender ofte i delt skyld. 

Anonymkode: c8aae...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rundkjøring heter det, ikke hvem rundkjøring!

Enig, et bedre bilde av rundkjøringen hadde hjulpet. Men i de fleste tilfeller blir det delt skyld i slike saker.  Du som ligger i venstre felt (og dermed innerst) kan holde innerste fil (og dermed venstre fil) også ut av rundkjøringen. Men du må likevel krysse høyre (ytterste felt) får å komme deg ut. Dersom bilen til høyre skal hele veien ut, så må du som skal ut av rundkjøringen vike for bilen som ligger i ytterste felt, selv om denne bilen kjørte inn i rundkjøringen etter deg. Men, siden dere begge skulle ut, og bilen til høyre måtte litt over i venstre feilt, så er det jo åpenbart bilen i høyere feilt som må vike. Denne bilisten kan jo ikke kjøre på deg, og i hvert fall ikke i hekken din, og fortsatt mene at du har vikeplikt. 

Dersom du var på vei ut av rundkjøringen, fra venstre til høyre felt, så kan jeg forstå frustrasjonen til bilen bak. Det kan tyde på at bilen bak ikke var oppmerksom på at han måtte litt over i venstre felt for å komme ut. Han forventet helt sikkert at du skulle kjøre ut i venstre felt, så når du kjører ut i høyre felt, blir han sur fordi du bryter deg inn foran. Men dersom du var på vei ut i venstre felt, og den andre i høyre felt, så er det nok bilen bak som bryter vikeplikten. Men kollisjoner i rundkjøring ender ofte i delt skyld. 

Anonymkode: c8aae...ed2

Enig, slik tenker jeg også. Når jeg skal ut, så sjekker jo alltid om det er noen til høyre for meg. Hadde vi vært side om side, så måtte jeg ha stoppet og viket for henne. Men hun lå bak meg og kom inni rundkjøringen i det jeg skulle ut. 

Det er 2 felt inni og 4 felt ut/inn av rundkjøringen. Rundkjøringen er sperret med et heldekket gjerde og ikke enkle kjegler. Vi kjører i dag i motsatt kjøreretning, fordi 2 felt er stengt med gjerde. Vi kjører på feil side av veien, fordi hele høyresiden er sperret for. Det var 4 felt inn og ut, nå er det bare 2 og det er de to venstrefilene. Gjerdet ligger langs siste del av rundkjøring fra en arm til neste arm, og gjerdet ligger halvveis innpå høyrefeltet mot slutten. Slik at man må bytte felt for å komme seg ut. Dersom du ligger konsekvent i høyrefelt langt gjerdet, så vil svingen være så skarp at du har ikke sjanse til å svinge deg ut, uten å havne i motgående felt eller skrape opp siden på bilen din på gjerdet. Hun lå helt inntil og havnet i motgående felt. Jeg så det i speilet etter at jeg hadde kjørt. Jeg vet ikke hvem det var som tutet siste gangen, men tror det var han i motgående felt. Så om hun forventet at jeg skulle helt rundt, så hadde hun fortsatt vært til bry for han i motgående felt. 

Men er enig, jeg tenker alltid at jeg har vikeplikt når jeg skal ut. Samtidig så tenker jeg at dersom bilen i venstrefil ligger foran meg, så vil jeg naturlig nok stoppe for den bilen. Fordi hen var inne før meg og ligger i rett fil. Når jeg ligger i venstre og skal ut, så tenker jeg at jeg har vikeplikt fra høyre. Selv om at jeg egentlig mener at jeg har ikke det, så lenge bilen er bak meg. Er vi side om side så er det høyreregel tenker jeg, det er for meg mest logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Gjest Anonym skrev:

Hvem rundkjøring er dette? Har du en link i Google Maps eller et flyfotobilde du kan dele med oss?

Det er jo ingen vits med bilde. Det er midlertidig arbeid. Det ligger ikke ute på google maps. Dessuten så er selve rundkjøringen bare 6-7 mnd gammel, så den ligger ikke der. Bare det gamle krysset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...