Gå til innhold

Tips til å "holde" i bakkestart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 8.11.2019 den 22.18, Trolljeger skrev:

Nei, du har vel byttet bil lenge før den har røket, men du har slitt den unødig mye. Vet du hva en kløtsj er?!

Nei, det har jeg ikke. Jeg vet hva en clutch er, og at den skal tåle dette. Derimot virker det som du sitter på litt utdatert kunnskap. 

Anonymkode: 1fd8a...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke. Jeg vet hva en clutch er, og at den skal tåle dette. Derimot virker det som du sitter på litt utdatert kunnskap. 

Anonymkode: 1fd8a...1f0

Nei, en kløtsj skal ikke tåle at du rir på den på denne måten. Du sliter unødvendig på lamellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.11.2019 den 18.49, addict skrev:

Det er bare å holde clutchen på "vippepunktet". Beveger bilen seg framover så trykker du litt inn og beveger den seg bakover så slipper du litt ut. 

Tror du mener gripepunktet.

På 7.11.2019 den 18.51, tdm900 skrev:

Øve mye, finne ut når clutchen begynner å ta tak, men ikke hold bilen stille på clutchen! Da er er den utslitt på kort tid. Det skal være ganske bratt før man gjør lurest i å bruke håndbrekk, har nesten aldri brukt det selv. Bilen bør holdes på brems om du må stoppe helt opp mot et kryss, men om kjørerlærer mener du skal gjøre det slik, så gjør det men den bilen og ikke din egen.

Trafikklæreren prøver vel å lære henne kort stans ny start. Type hvordan du oppfører deg hvis du må stoppe i type 2 sekunder og så fortsette. Det er en del av det obligatoriske i trinn 2. Kan ikke tenke meg at en trafikklærer vil godta at noen holder en bil i ro i 30-sekunder på clutchen (det blir i såfall dyrt...).

På 7.11.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også det er litt snodig, for det er ikke det de sier når jeg ser kjøretime-videoer på nett. Men det er kanskje annet når det ikke er fysisk håndbrekk i bilen (bare en sånn liten vippeknapp for parkbrems) 

Holder du brems til du kjenner clutchen tar? Og holder du bremsen mens du har clutchen inne? (Altså, når du skal stå helt i ro?) Kjørelæreren min vil at jeg skal kunne holde bilen helt bare ved hjelp av clutch, ikke bremsen. Han mener brems er for å tilpasse fart, ikke for å holde seg i ro i kryss. 

Han vil jeg skal gjøre mye av det samme i nedoverbakke (altså kryss i nedoverbakke.) - Dvs, ikke stanse helt med brems, bare bruke brems for å avpasse fart og så "holde" med clutch til jeg kan kjøre igjen. Men jeg ender ofte opp med å bare holde inne clutchen helt (etter å ha skiftet til 1.gir, bremse hvis jeg må stå helt i ro, og så "trille" videre til jeg kan komme opp i fart, mens jeg holder clutchen inne.

Anonymkode: eb918...967

Hvis du med kjenner mener: Hører, føler eller på annen måte sanser? Da er svaret ja. På Mercedesen min er det veldig lite vibrasjoner og lyd. Hvis jeg skal stoppe i en bakke må jeg selvsagt holde inne bremsen og clutchen; holder jeg kun clutchen triller jeg bakover, holder jeg kun bremsen kveler jeg bilen. 

Jeg vil tippe trafikklæreren din er over 60, finn en annen. Idioten du kjører med har mest sannsynlig et tre ukers brevkurs. Sier han også at du skal kjøre tilnærmet oppå hvitlinjen? I såfall: BYTT LÆRER, han er inkompetent og utdatert.

På 7.11.2019 den 19.00, Jr.Garcon skrev:

Mener han at du skal stå helt i ro i bakken ved kun å bruke clutch og gass? Hvorfor i all verden mener han du ikke skal trykke inn clutchen så brems og så slippe brems kombinert med gass til å kjøre videre? 

Eneste gangen jeg bruker den teknikken han nevner (er hvis jeg gidder)  i sakte gående kø i oppoverbakker - da kan det jo være kjekt å kunne det. Du må nok bare øve øve og få følelsen av gass-clutch så du holder de akkurat riktig.

Glad jeg ikke hadde det sånn når jeg tok lappen :ler: jeg hadde mer enn nok med en normal clutch brems og så bakkestart. Noe av det særere jeg har hørt om.

Hvis jeg kjører i en oppoverbakke og vil stå i ro i et sekund eller to holder det å trykke inn clutchen (tyngekraften er en god bremse) og så slippe den ut til gripepunktet så den står i ro. I en moderne bensinbil (med noen bedritne unntak) eller en dieselbil trenger du absolutt ikke å gi gass. Hverken for å stå i ro eller for å ta bakkestart (dog vil det gå fortere). 

Han prøver nok å lære bort kort stans - ny start. Noe som til tider er nyttig å kunne. 

På 7.11.2019 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Synes også det er sært at du ikke får bruke brems. Det må jo være vranglære. Ikke er det spesielt trygt heller. For om bilen begynner å rulle, så ruller den ganske fort på kort tid. Står du i et kryss og venter på luke eller lys. Så er det lett å glippe med foten nok til at bilen begynner å rulle bittelitt. Og om han bak da sitter helt oppi deg, noe man ofte gjør i kryss og når man står stille. Så skal det faktisk ikke så mye til før du krasjer med noen. Det er ikke alltid slik at man merker med en gang at bilen ruller heller. 

Anonymkode: b1125...173

Hvis du ikke er i stand til å merke hvilken retning motorvognen du fører beveger deg vil jeg henvise deg til en sykkel eller til å gå. Du er bokstavelig talt livsfarlig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror ikke det er det at jeg ikke "får lov", men hvis jeg gjør det, så korrigerer han meg og spør hvorfor jeg bremser i oppoverbakke, (fordi man "bremser for å avpasse fart" osv) og det skal ikke være nødvendig å bremse i en bakke.

Jeg syns også det er ubehagelig å ikke kunne bremse (jeg øvelseskjører hjemme med automatgir og litt med manuelt alt etter hva som er ledig), og med automatgir er det jo så klart bare å holde bremsen og jevne ut med gass og det der. 

Når jeg øver i vanlige bakker uten spesielt trafikk, så pleier det å å gå bra. Men der får man jo litt "plass" og øve, og kan bruke tid. Når jeg står i et kryss i en oppoverbakke med folk oppi rompa på meg, så er det ikke mye tid eller slingringsmonn for å stå og "fange" clutchen. Antar det bare er å øve, øve, øve - men måtte spørre for føler at det er noe jeg gjør "feil" eller "glemmer" i regnestykket. 

Har forstått det slik at på nyere biler så er det ikke sånn kjempestress å ri på clutchen men jeg aner jo ikke noe om biler.

Anonymkode: eb918...967

En gjenganger som trafikklærer er at hvis en elev er i feil gir, så sparker de inn bremsen slik at bilen bråstopper isteden for å clutche og så bytte gir rolig (regner med de er redd for å trille bakover). 

Noen ganger er det riktig å bremse i en oppoverbakke (en unge springer foran bilen) andre ganger er det meningsløst (rødt lys et stykke fram, man må gire).

Å ri på clutchen er for korte stans, ikke for å vente på at det blir grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han ikke vil at du skal bruke bremsen er at du da aktiverer bakkeatartassistenten eller "hill holder" som holder bilen bremset mot å trille bakover et øyeblikk slik at du kan slippe foten fra bremsen og over på gassen (og clutchen) til du finner gripepunktet på clutchen. Med litt erfaring er det heller ikke noe problem å gire ned til første gir mens bilen fortsatt er i bevegelse fremover og oppover for så å la den stoppe naturlig og kontrollere eller holde den stabil i et øyeblikk ved hjelp av clutchen. Det er nok dette ha ønsker at du skal kunne. Å holde bilen sliter nok litt på  clutchen så det bør man ikke gjøre lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

En gjenganger som trafikklærer er at hvis en elev er i feil gir, så sparker de inn bremsen slik at bilen bråstopper isteden for å clutche og så bytte gir rolig (regner med de er redd for å trille bakover). 

Noen ganger er det riktig å bremse i en oppoverbakke (en unge springer foran bilen) andre ganger er det meningsløst (rødt lys et stykke fram, man må gire).

Å ri på clutchen er for korte stans, ikke for å vente på at det blir grønt.

Takk for at du rettet på forklaringen min, nå ble det nok veldig mye klarere for alle og endelig skjønte alle hva jeg mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Ja jeg vet rett og slett ikke hva som forventes/er normalen. Kjørelæreren min er høvelig ung, snodig nok. Vi har en del kryss her hvor du kan ende med å bli stående i oppoverbakke i stillestående trafikk, og hvis man skal stå slik og "fange" den? Høres veldig ukomfortabelt ut i lengden.

 

- TS 

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet rett og slett ikke hva som forventes/er normalen. Kjørelæreren min er høvelig ung, snodig nok. Vi har en del kryss her hvor du kan ende med å bli stående i oppoverbakke i stillestående trafikk, og hvis man skal stå slik og "fange" den? Høres veldig ukomfortabelt ut i lengden.

 

- TS 

Anonymkode: eb918...967

Stillestående kø i oppoverbakke vil alltid være ubehagelig med forbrenningsmotor. Jeg kan ikke se for meg at han mener du skal gjøre det hele tiden, men at du gjør det når du er med ham for å lære det, for det er noe du bør kunne. Det blir mye lettere å få tak på glatta, bilen vil ikke trille ukontrollert bakover om du må ta bakkestart på vei opp til en ferge eller i annen bakke med bil rett bak, og det vil kunne gi mer sømløs kjøring i enkelte tilfeller. Når du har blitt god på det, vil jeg tro han ikke maser så mye om det lenger. 

Anonymkode: e585a...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stillestående kø i oppoverbakke vil alltid være ubehagelig med forbrenningsmotor. Jeg kan ikke se for meg at han mener du skal gjøre det hele tiden, men at du gjør det når du er med ham for å lære det, for det er noe du bør kunne. Det blir mye lettere å få tak på glatta, bilen vil ikke trille ukontrollert bakover om du må ta bakkestart på vei opp til en ferge eller i annen bakke med bil rett bak, og det vil kunne gi mer sømløs kjøring i enkelte tilfeller. Når du har blitt god på det, vil jeg tro han ikke maser så mye om det lenger. 

Anonymkode: e585a...962

Det kan godt være! Pugging rett og slett. Men hva gjør folk ellers når de ikke har armbrekk? Bruker folk parkbremsknapp osv da? 

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slure på klutsjen i 2-3 sekunder mens man venter på en luke sliter da ingenting/minimalt på klutsjen, med mindre du gir mye gass samtidig, da.

Grunnen til at kjørelærer vil du skal beherske dette, er nok at denne teknikken må sitte/være automatisert godt nok til at du klarer bruke den også i kryss der det er mye annet å forholde seg til, uten at du trenger bruke kapasitet på dette.

Liksom grunnen til at han ikke vil du skal sette igang / finne gripepunktet med bremsen inne (som sliter mer på klutsjen enn å bare la den slure), er at dette er oppskriften på kveling av motor hvis du skal sette igang i en litt stresset situasjon. Du må da klare å sette igang / finne grupepunktet samtidig som du gir litt gass («grunngass»).

Anonymkode: 74560...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på råd: Finn en bakke med MINIMAL helling, prøv å sette igang med denne rytmen her:

1. Slipp brems og vipp foten over på gass (uten å trykke på gassen)

2. Gi ørlitegrann gass, samtidig som du fører klutsjen ut til gripepunktet.

3. (Om du virkelig vil bli godt kjent med klutsjen) - Tren på å kjøre fremover - i 1-2 km/t. Stopp litt med klutsjen (uten å bruke brems). Kjør fremover igjen i 1-2 km/t.

Gjør dette 20 ganger hver gang du kjører.

Anonymkode: 74560...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være! Pugging rett og slett. Men hva gjør folk ellers når de ikke har armbrekk? Bruker folk parkbremsknapp osv da? 

Anonymkode: eb918...967

Ja, det går an, men det er svært sjeldent jeg bruker det. Om jeg setter på parkbrems fordi det er så lenge å vente med bremsepedalen inne, tar jeg av denne og gjør meg klar med brems og clutch når det nærmer seg grønt lys eller hva det nå er jeg venter på. Om det er en ekstremt bratt bakke, kan jeg kanskje få en litt enklere start med parkbrems, men i normale bakker er det ikke noe problem å ta ut clutchen til det nærmer seg gripepunktet for så å sliippe bremsen forsiktig slik at clutchen kan justeres i overgangen, og så gå over til speeden som trykkes inn akkurat passe sånn at den tar nok, men ikke for mye når clutchen slippes langsomt. 

Anonymkode: e585a...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...