Gå til innhold

Tips til å "holde" i bakkestart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg driver å tar kjøretimer, men jeg får liksom ikke helt til dette med å "vente" i kryss i bakker (oppover og litt nedover, mest oppoverbakker.) Jeg har sett en del youtube videoer om hvordan å mestre dette, men de aller fleste der tar i bruk håndbrekk for å hjelpe på flyten. Kjøreskolebilen jeg bruker har ikke håndbrekk i den forstand. (Bare parkbrems) men jeg får ikke lov å bruke den. Kjørelæreren vil at jeg skal sitte og ri på clutchen. Han vil heller ikke at jeg bruker brems for å stanse i kryss i bakker, men bare clutch. Jeg får det til av og til, men jeg føler det bare er på flaks - så jeg får ikke ikke lærdommen til å sitte.

Er det noen som har noen konkrete råd? Altså, hva er lurest å gjøre først, i hvilken rekkefølge osv? For eks om jeg kjører i 2. gir opp en bakke. I bakken er det et kryss jeg må stoppe. Men jeg får ikke bruke brems. Så inn med clutch for å bytte til 1. gir? Hvordan skal jeg klare å holde meg stående uten å miste kontroll? Jeg føler at jeg knoter med rekkefølgen og dermed kveler bilen også blir jeg sittende og knuge med clutch og brems samtidig for ikke å rulle bak osv og blir kjempestressa. 

Av og til i nedoverbakke blir jeg sittende og holde inne clutchen så alt forlenge, føler jeg? Er dette normalt. Føler at jeg bruker clutch først fordi jeg må avpasse fart ned til 1. gir i kryss i nedoverbakke, men så får jeg ikke tatt den ut fordi jeg "rir" på den istedet for gass/brems. Er dette feil? Kjørelærer har ikke korrigert meg på det. men jeg vet ikke om det bare ikke merkes. Huff, føler meg så elendig. Noen ganger får bakkestart greit, andre ganger, spesielt hvis jeg må stoppe helt, så glemmer jeg rekkefølgen og blir så usikker og jo mer jeg glemmer jo verre blir det med å sitte og trø på bremsen for ikke å rulle inn i de bak meg osv. 

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakkestart: Det sliter på clutchen å bruke den på den måten, så det er litt rart at du ikke får bruke håndbrekk/parkeringsbremsen. 

Mine tips er: øv deg mye, da vil det komme etter hvert. Planlegg i forkant (om du skal inn mot et kryss, avpass farten tidlig). Selv girer jeg ned, bruker første gir for å tilpasse farten, og så trykker jeg inn clutch og brems, tar clutchen ut til jeg kjenner det «tar» og står der. 

Men jeg skjønte ikke hva du mente med nedoverbakke. 

Anonymkode: b3ceb...7df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å holde clutchen på "vippepunktet". Beveger bilen seg framover så trykker du litt inn og beveger den seg bakover så slipper du litt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve mye, finne ut når clutchen begynner å ta tak, men ikke hold bilen stille på clutchen! Da er er den utslitt på kort tid. Det skal være ganske bratt før man gjør lurest i å bruke håndbrekk, har nesten aldri brukt det selv. Bilen bør holdes på brems om du må stoppe helt opp mot et kryss, men om kjørerlærer mener du skal gjøre det slik, så gjør det men den bilen og ikke din egen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du girer ned til første i det du nærmer deg stopp ved å trykke (og holde) inne bremsen. Hold fortsatt inne bremsen samtidig som du sakte slipper løs clutchen. På et punkt vil du kjenne at bilen nærmest murrer. Da gjelder det å holde dette punktet, men ikke ta clutchen mer ut (da vil du kvele den), slippe bremsen og trykke gassen ørlitegranne inn slik at motoren ikke kveles.

Det er noe dritt og tar på både clutch og fot (har en kneskade), så jeg bruker heller brekket når jeg selv kjører manuell.

 

Mengdetrening er det som må til, og gjerne med samme bilen du skal bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakkestart: Det sliter på clutchen å bruke den på den måten, så det er litt rart at du ikke får bruke håndbrekk/parkeringsbremsen. 

Mine tips er: øv deg mye, da vil det komme etter hvert. Planlegg i forkant (om du skal inn mot et kryss, avpass farten tidlig). Selv girer jeg ned, bruker første gir for å tilpasse farten, og så trykker jeg inn clutch og brems, tar clutchen ut til jeg kjenner det «tar» og står der. 

Men jeg skjønte ikke hva du mente med nedoverbakke. 

Anonymkode: b3ceb...7df

Jeg syns også det er litt snodig, for det er ikke det de sier når jeg ser kjøretime-videoer på nett. Men det er kanskje annet når det ikke er fysisk håndbrekk i bilen (bare en sånn liten vippeknapp for parkbrems) 

Holder du brems til du kjenner clutchen tar? Og holder du bremsen mens du har clutchen inne? (Altså, når du skal stå helt i ro?) Kjørelæreren min vil at jeg skal kunne holde bilen helt bare ved hjelp av clutch, ikke bremsen. Han mener brems er for å tilpasse fart, ikke for å holde seg i ro i kryss. 

Han vil jeg skal gjøre mye av det samme i nedoverbakke (altså kryss i nedoverbakke.) - Dvs, ikke stanse helt med brems, bare bruke brems for å avpasse fart og så "holde" med clutch til jeg kan kjøre igjen. Men jeg ender ofte opp med å bare holde inne clutchen helt (etter å ha skiftet til 1.gir, bremse hvis jeg må stå helt i ro, og så "trille" videre til jeg kan komme opp i fart, mens jeg holder clutchen inne.

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens. Jeg driver å tar kjøretimer, men jeg får liksom ikke helt til dette med å "vente" i kryss i bakker (oppover og litt nedover, mest oppoverbakker.) Jeg har sett en del youtube videoer om hvordan å mestre dette, men de aller fleste der tar i bruk håndbrekk for å hjelpe på flyten. Kjøreskolebilen jeg bruker har ikke håndbrekk i den forstand. (Bare parkbrems) men jeg får ikke lov å bruke den. Kjørelæreren vil at jeg skal sitte og ri på clutchen. Han vil heller ikke at jeg bruker brems for å stanse i kryss i bakker, men bare clutch. Jeg får det til av og til, men jeg føler det bare er på flaks - så jeg får ikke ikke lærdommen til å sitte.

Er det noen som har noen konkrete råd? Altså, hva er lurest å gjøre først, i hvilken rekkefølge osv? For eks om jeg kjører i 2. gir opp en bakke. I bakken er det et kryss jeg må stoppe. Men jeg får ikke bruke brems. Så inn med clutch for å bytte til 1. gir? Hvordan skal jeg klare å holde meg stående uten å miste kontroll? Jeg føler at jeg knoter med rekkefølgen og dermed kveler bilen også blir jeg sittende og knuge med clutch og brems samtidig for ikke å rulle bak osv og blir kjempestressa. 

Av og til i nedoverbakke blir jeg sittende og holde inne clutchen så alt forlenge, føler jeg? Er dette normalt. Føler at jeg bruker clutch først fordi jeg må avpasse fart ned til 1. gir i kryss i nedoverbakke, men så får jeg ikke tatt den ut fordi jeg "rir" på den istedet for gass/brems. Er dette feil? Kjørelærer har ikke korrigert meg på det. men jeg vet ikke om det bare ikke merkes. Huff, føler meg så elendig. Noen ganger får bakkestart greit, andre ganger, spesielt hvis jeg må stoppe helt, så glemmer jeg rekkefølgen og blir så usikker og jo mer jeg glemmer jo verre blir det med å sitte og trø på bremsen for ikke å rulle inn i de bak meg osv. 

Anonymkode: eb918...967

Mener han at du skal stå helt i ro i bakken ved kun å bruke clutch og gass? Hvorfor i all verden mener han du ikke skal trykke inn clutchen så brems og så slippe brems kombinert med gass til å kjøre videre? 

Eneste gangen jeg bruker den teknikken han nevner (er hvis jeg gidder)  i sakte gående kø i oppoverbakker - da kan det jo være kjekt å kunne det. Du må nok bare øve øve og få følelsen av gass-clutch så du holder de akkurat riktig.

Glad jeg ikke hadde det sånn når jeg tok lappen :ler: jeg hadde mer enn nok med en normal clutch brems og så bakkestart. Noe av det særere jeg har hørt om.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening. Dra til en slak motbakke. Øv igjen og igjen på å holde bilen på samme sted, kun ved hjelp av clutchen. Synes det var vanskelig i begynnelsen. Nå kan jeg helt fint holde bilen på plass i en bratt motbakke kun ved clutchen over lang tid. 

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakkestart: Det sliter på clutchen å bruke den på den måten, så det er litt rart at du ikke får bruke håndbrekk/parkeringsbremsen. 

Anonymkode: b3ceb...7df

Gammel lærdom.

Nå lærer alle bakkestart ved å slure på clutchen.

Husker min far var forferdet over dette for 15 år siden, fordi det sliter på clutchen. Så fikk ikke lov å trene slik hjemme. Sjåførlæreren bare lo, og forklarte at ting har gått fremover. Nå har jeg gjort det med begge bilene jeg har eid siden, uten problemer. Og synes det er fryktelig irriterende med mannen som bruker handbrekket, med all rykk og napp det medfører. 

Anonymkode: ba40f...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelærer vil ikke at du skal bruke bremsen? 😂

Øv d eg på å bruke høyrefoten til å holde brems og gasse litt samtidig.  Ellers ikke vær redd for å bruke litt gasspedal og slure litt på clutsjen. Det er ikke verdens undergang med litt slitasje mens du lærer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at du ikke for lov til å bruke bremsen 😳

Det er enda helt grusomt å ta bakkestart, med brems, biler bak ligger jo alltid helt opp i rompa på deg. Men ikke lov å bruke brems. Her kan jeg noen ganger bli stående i flere minutter i lyskrysset i oppoverbakke, og forurenser det ikke masse å sitte å clutche? 🤔

Virker som en veldig merkelig kjørelærer.

Tips, du må lære å kjenne bilen. Gire ned til 1 mens du enda har noe fart, og vite akkurat hvor punktet på clutch/gass du må ha pedalene for å holde bilen stående. 

Høres mer ut som om du burde få deg en ny kjørelærer. Jeg hadde først en selv, som heldigsvis gikk over til MC når sommeren kom, fikk en my som forsto meg helt, hvordan jeg freaka ut over giringa, og han sa til meg alltid, ta inn clutchen og se hva som skjer :) For med clutchen inne kan bilen bare rulle avgårde, uten fare for å kvele dem. Jeg kom meg videre fra trinn 2 med en gang der jeg hadde stått fast med han forrige i mange mnd 🙌🏻🙌🏻
 

Anonymkode: ee823...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tdm900 skrev:

Øve mye, finne ut når clutchen begynner å ta tak, men ikke hold bilen stille på clutchen! Da er er den utslitt på kort tid. Det skal være ganske bratt før man gjør lurest i å bruke håndbrekk, har nesten aldri brukt det selv. Bilen bør holdes på brems om du må stoppe helt opp mot et kryss, men om kjørerlærer mener du skal gjøre det slik, så gjør det men den bilen og ikke din egen.

Haha, ja jeg har tenkt det samme. Blir forsåvidt automatgir på meg når tiden kommer - men vil jo såklart lære med manuelt. Skal ihvertfall ikke sitte og trampe ihjel en clutch i min egen bil. Vet ikke hvorfor han vil det, men det kan være han rett og slett vil at jeg skal kunne mestre akkurat dette.

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig merkelig at du ikke for lov til å bruke bremsen 😳

Det er enda helt grusomt å ta bakkestart, med brems, biler bak ligger jo alltid helt opp i rompa på deg. Men ikke lov å bruke brems. Her kan jeg noen ganger bli stående i flere minutter i lyskrysset i oppoverbakke, og forurenser det ikke masse å sitte å clutche? 🤔

Virker som en veldig merkelig kjørelærer.

Tips, du må lære å kjenne bilen. Gire ned til 1 mens du enda har noe fart, og vite akkurat hvor punktet på clutch/gass du må ha pedalene for å holde bilen stående. 

Høres mer ut som om du burde få deg en ny kjørelærer. Jeg hadde først en selv, som heldigsvis gikk over til MC når sommeren kom, fikk en my som forsto meg helt, hvordan jeg freaka ut over giringa, og han sa til meg alltid, ta inn clutchen og se hva som skjer :) For med clutchen inne kan bilen bare rulle avgårde, uten fare for å kvele dem. Jeg kom meg videre fra trinn 2 med en gang der jeg hadde stått fast med han forrige i mange mnd 🙌🏻🙌🏻
 

Anonymkode: ee823...594

Ja, det er virkelig udeilig å sitte i et kryss i oppoverbakke med biler helt oppi baken, og du vet at de sitter der og irriterer seg - men jeg prøver jo bare å lære. :P Syns ellers kjørelæreren min er meget god da. Han har full kontroll, og jeg stoler helt på han. Jeg har sett andre kjørelærer jeg skulle kunne drømt om, men syns han er både tålmodig og stabil. Bare akkurat dette som stresser meg så, for jo mer man forviller seg i bakkestart jo verre blir det, haha. Han sier også at jeg har begynner å bli god på å "fange" bilen med clutchen, men jeg kan jo ikke fange den med masse biler bak meg, jeg må jo ha stålkontroll. 

Anonymkode: eb918...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det er kjempemange fine svar her inne, og gode tips! 

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at du ikke «får lov» til å bremse. Aldri hørt om den pedagogikken i kjøreopplæringen. Det er absolutt ikke bra for kløtsjen at du skal slure på den i oppoverbakke i lang tid heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nedoverbakke kan du godt bruke brems, og det er det kjørelærer sier, hvis jeg leser riktig? Men i nedoverbakke gjør det ikke noe å stoppe helt, fordi bilen triller riktig vei, når du skal i gang igjen. 

'I oppoverbakke er det helt suverent å ri på clutchen, i stedet for å bakkestarte fra brems. Jeg bor i Oslo, og rushet er dette helt nødvendig. Trikset er som andre sier mengdetrening. Start gjerne på flatt underlag, på en åpen plass, og øv-øv-øv. Bruk gass+clutch, kjenn når den tar, og når den blir hengende. Så prøver du det samme i en slak bakke, så i brattere bakker.

Jeg har aldri brukt bakkestart med brekk etter at jeg tok lappen, og hater brem+gass-start, men hadde en periode en bil som hadde for svak motor til å ri på clutchen uten å kveles, og det var jo helt forferdelig. Spesielt i rushet, jeg ble nesten glad da den lille drittbilen blåste toppen og måtte skrotes. 

Anonymkode: 1fd8a...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I oppoverbakke er det helt suverent å ri på clutchen, i stedet for å bakkestarte fra brems. 

Tror du skal lære deg hva dette gjør med kløtsjen din, tjommis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Trolljeger skrev:

Tror du skal lære deg hva dette gjør med kløtsjen din, tjommis...

Tullkopp. Hat hatt lappen i tjue år, og ikke måttet bytte en eneste clutch uten at den har gått langt over vanlig intervall.

Anonymkode: 1fd8a...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er sært at du ikke får bruke brems. Det må jo være vranglære. Ikke er det spesielt trygt heller. For om bilen begynner å rulle, så ruller den ganske fort på kort tid. Står du i et kryss og venter på luke eller lys. Så er det lett å glippe med foten nok til at bilen begynner å rulle bittelitt. Og om han bak da sitter helt oppi deg, noe man ofte gjør i kryss og når man står stille. Så skal det faktisk ikke så mye til før du krasjer med noen. Det er ikke alltid slik at man merker med en gang at bilen ruller heller. 

Anonymkode: b1125...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolljeger skrev:

Merkelig at du ikke «får lov» til å bremse. Aldri hørt om den pedagogikken i kjøreopplæringen. Det er absolutt ikke bra for kløtsjen at du skal slure på den i oppoverbakke i lang tid heller...

Ja, jeg tror ikke det er det at jeg ikke "får lov", men hvis jeg gjør det, så korrigerer han meg og spør hvorfor jeg bremser i oppoverbakke, (fordi man "bremser for å avpasse fart" osv) og det skal ikke være nødvendig å bremse i en bakke.

Jeg syns også det er ubehagelig å ikke kunne bremse (jeg øvelseskjører hjemme med automatgir og litt med manuelt alt etter hva som er ledig), og med automatgir er det jo så klart bare å holde bremsen og jevne ut med gass og det der. 

Når jeg øver i vanlige bakker uten spesielt trafikk, så pleier det å å gå bra. Men der får man jo litt "plass" og øve, og kan bruke tid. Når jeg står i et kryss i en oppoverbakke med folk oppi rompa på meg, så er det ikke mye tid eller slingringsmonn for å stå og "fange" clutchen. Antar det bare er å øve, øve, øve - men måtte spørre for føler at det er noe jeg gjør "feil" eller "glemmer" i regnestykket. 

Har forstått det slik at på nyere biler så er det ikke sånn kjempestress å ri på clutchen men jeg aner jo ikke noe om biler.

Anonymkode: eb918...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Tullkopp. Hat hatt lappen i tjue år, og ikke måttet bytte en eneste clutch uten at den har gått langt over vanlig intervall.

Anonymkode: 1fd8a...1f0

Nei, du har vel byttet bil lenge før den har røket, men du har slitt den unødig mye. Vet du hva en kløtsj er?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...