Gå til innhold

Bileier og forsikringstaker - må det være samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi vurderer å kjøpe oss ny bil, men er veldig i tvil om jeg som medlånetaker kan stå som bileier, og forsikring og lån i samboers navn? 

Både Gjensidige, SpareBank1 og Eika sier det er ok - men IF sier at eier og forsikringstaker må være samme person. Prøvd å google meg i hjel etter svar, så om ingen vet får jeg vel ta en telefon til vegvesenet imorgen.. 😊 

Noen som vet?

Anonymkode: 97e08...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det må ikke være samme.

Jeg har forsikret en bil i If som eies av eksmannen min. Vi har ikke lån på den da.

Endret av Macaroni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må eie bilen du skal forsikre 

Anonymkode: 1c82a...1f2

Nei det må man ikke. Men man må være oppmerksom på at man ikke får avsluttet forsikringen hvis ikke bileier tegner en ny forsikring, f.eks ved et brudd. Jeg har endt opp med å betale på eksens BMW i to år nå, fordi har har betalingsanmerkninger og ikke får tegnet ny forsikring. Jeg har begjært administrativ avskilting men fikk avslag. Så da er det bare å betale og se glad ut da. 😔

Anonymkode: ca112...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det må man ikke. Men man må være oppmerksom på at man ikke får avsluttet forsikringen hvis ikke bileier tegner en ny forsikring, f.eks ved et brudd. Jeg har endt opp med å betale på eksens BMW i to år nå, fordi har har betalingsanmerkninger og ikke får tegnet ny forsikring. Jeg har begjært administrativ avskilting men fikk avslag. Så da er det bare å betale og se glad ut da. 😔

Anonymkode: ca112...1b8

Det er jo bare å drifte i å betale, så blir den avskiltet etter hvert.

Anonymkode: 46791...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det må man ikke. Men man må være oppmerksom på at man ikke får avsluttet forsikringen hvis ikke bileier tegner en ny forsikring, f.eks ved et brudd. Jeg har endt opp med å betale på eksens BMW i to år nå, fordi har har betalingsanmerkninger og ikke får tegnet ny forsikring. Jeg har begjært administrativ avskilting men fikk avslag. Så da er det bare å betale og se glad ut da. 😔

Anonymkode: ca112...1b8

Har/hadde dere lån på den da? Har forstått det som at det ikke går med annen eier hvis det er lån i bildet 🧐

Anonymkode: 97e08...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å drifte i å betale, så blir den avskiltet etter hvert.

Anonymkode: 46791...4fd

Det er ikke et alternativ. Jeg ønsker ikke å bli sett på som en dårlig betaler. Og muligens bli svartelistet hos forsikringsselskapet pga manglende betaling. Jeg har hus, hytte, bil, innbo og livs-/uføreforsikring på meg selv og barna og ønsker å ha et godt forhold til forsikringsselskapet jeg bruker. 

Anonymkode: ca112...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har/hadde dere lån på den da? Har forstått det som at det ikke går med annen eier hvis det er lån i bildet 🧐

Anonymkode: 97e08...4f7

Nei, det hadde han ikke. 

Anonymkode: ca112...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi vurderer å kjøpe oss ny bil, men er veldig i tvil om jeg som medlånetaker kan stå som bileier, og forsikring og lån i samboers navn? 

Både Gjensidige, SpareBank1 og Eika sier det er ok - men IF sier at eier og forsikringstaker må være samme person. Prøvd å google meg i hjel etter svar, så om ingen vet får jeg vel ta en telefon til vegvesenet imorgen.. 😊 

Noen som vet?

Anonymkode: 97e08...4f7

Så lenge du og din samboer står sammen på forsikringene så kan din samboer stå som hovedforsikringstaker på forsikringene og du kan stå som eier på bilen. Du må kobles opp mot forsikringen.

 

Det er ikke mulig å registrere en bil i et navn og å forsikre den i en annens navn. Det går på fødsels og personnummer. Det går ikke an i andre selskap heller. 

 

Hilsen jobber i If

Anonymkode: 3cca3...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du og din samboer står sammen på forsikringene så kan din samboer stå som hovedforsikringstaker på forsikringene og du kan stå som eier på bilen. Du må kobles opp mot forsikringen.

 

Det er ikke mulig å registrere en bil i et navn og å forsikre den i en annens navn. Det går på fødsels og personnummer. Det går ikke an i andre selskap heller. 

 

Hilsen jobber i If

Anonymkode: 3cca3...d7d

Men om han står som medlånetaker, må han kunne stå på forsikringen og jeg som eier? Vi solgte nettopp vår gamle bil, hvor faren til kjøper sto som medeier på lån og forsikring, men gutten selv som eier. Dette var i DNB

Anonymkode: 97e08...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men om han står som medlånetaker, må han kunne stå på forsikringen og jeg som eier? Vi solgte nettopp vår gamle bil, hvor faren til kjøper sto som medeier på lån og forsikring, men gutten selv som eier. Dette var i DNB

Anonymkode: 97e08...4f7

Hovedveier og forsikringstager må være den samme, uten unntak utenom ved leasing da leasingselskapet står som eier. Dette har da egne rutiner. 

Anonymkode: 3cca3...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du og din samboer står sammen på forsikringene så kan din samboer stå som hovedforsikringstaker på forsikringene og du kan stå som eier på bilen. Du må kobles opp mot forsikringen.

 

Det er ikke mulig å registrere en bil i et navn og å forsikre den i en annens navn. Det går på fødsels og personnummer. Det går ikke an i andre selskap heller. 

 

Hilsen jobber i If

Anonymkode: 3cca3...d7d

Nå vet jeg ikke hvordan If løser det rent teknisk, men det må nødvendigvis gjøres hele tiden siden mange biler er leasingbiler hvor leasingselskapet står som eier av bilen og den som leaser bilen forsikrer den. 

I selskapet hvor jeg har mine forsikringer er jeg forsikringstaker, mens kjøretøy som tilhører min samboer legges inn med ham som "annen eier" og forsikringserklæringen går da med hans personalia og fødselsnummer. Foreldrene mine har det på samme måte i et annet selskap: En står som forsikringstaker og kjøretøy legges inn med den andre som eier når det er aktuelt. Har aldri vært noe problem! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hovedveier og forsikringstager må være den samme, uten unntak utenom ved leasing da leasingselskapet står som eier. Dette har da egne rutiner. 

Anonymkode: 3cca3...d7d

Bare å styre unna If da for det er veldig greit å kunne ha alle forsikringer samlet på en person med en regning og ett hovedforfall! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem for oss, jeg har forsikringen på både mine og mannens kjøretøy. 

Anonymkode: 9349c...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedveier og forsikringstager må være den samme, uten unntak utenom ved leasing da leasingselskapet står som eier. Dette har da egne rutiner. 

Anonymkode: 3cca3...d7d

Hvorfor har If det så tungvindt? Jeg har alle forsikringene våre hos Gjensidige i mitt navn, også samboeren min sin bil som han står som eier av. Har aldri blitt nevnt at dette er noe som helst problem hos dem.

Anonymkode: 46791...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi vurderer å kjøpe oss ny bil, men er veldig i tvil om jeg som medlånetaker kan stå som bileier, og forsikring og lån i samboers navn? 

Både Gjensidige, SpareBank1 og Eika sier det er ok - men IF sier at eier og forsikringstaker må være samme person. Prøvd å google meg i hjel etter svar, så om ingen vet får jeg vel ta en telefon til vegvesenet imorgen.. 😊 

Noen som vet?

Anonymkode: 97e08...4f7

Nå har vi ikke lån på bilene våre men alle er registrert på meg, uavhengig av hvem som står som eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har If det så tungvindt? Jeg har alle forsikringene våre hos Gjensidige i mitt navn, også samboeren min sin bil som han står som eier av. Har aldri blitt nevnt at dette er noe som helst problem hos dem.

Anonymkode: 46791...4fd

Slik er det her også. Alle forsikringer står på meg. Selv om samboer eier sin bil. 

Anonymkode: 17bcc...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leo skrev:

Bare å styre unna If da for det er veldig greit å kunne ha alle forsikringer samlet på en person med en regning og ett hovedforfall! 

 

Tror ikke helt du leste hva jeg skrev akkurat. Jeg spesifiserte også leasing lengre ned. Hvis du vil ha enda et unntak som ikke er relevant for situasjonen så vil ektefelle og trygdebil på funksjonshemmede barn også ha unntak. 

 

Det er ikke noe problem å ha alle forsikringene på en person og avtalen mer, men eier må registreres i systemet som medforsikstaker (samboer eller ektefelle) og opp mot personnummer. Dette gjelder også barn med trygdebil, siden du er så nøye på akkurat det.

 

Du kan ikke registrere bilen på deg og sette forsikringen på din far, for eksempel.

 

Dette er ikke If sine systemer, men trafikkforsikringsforeningen som må kobles opp med fødsels og personnummer. Men for all del, du må gjerne unngå If 😊

Anonymkode: 3cca3...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du og din samboer står sammen på forsikringene så kan din samboer stå som hovedforsikringstaker på forsikringene og du kan stå som eier på bilen. Du må kobles opp mot forsikringen.

 

Det er ikke mulig å registrere en bil i et navn og å forsikre den i en annens navn. Det går på fødsels og personnummer. Det går ikke an i andre selskap heller. 

 

Hilsen jobber i If

Anonymkode: 3cca3...d7d

Det går i de selskapene jeg har vært borti, med da er det bare å plassere dere i samme pott som Nemi (aka no go zone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke helt du leste hva jeg skrev akkurat. Jeg spesifiserte også leasing lengre ned. Hvis du vil ha enda et unntak som ikke er relevant for situasjonen så vil ektefelle og trygdebil på funksjonshemmede barn også ha unntak. 

 

Det er ikke noe problem å ha alle forsikringene på en person og avtalen mer, men eier må registreres i systemet som medforsikstaker (samboer eller ektefelle) og opp mot personnummer. Dette gjelder også barn med trygdebil, siden du er så nøye på akkurat det.

 

Du kan ikke registrere bilen på deg og sette forsikringen på din far, for eksempel.

 

Dette er ikke If sine systemer, men trafikkforsikringsforeningen som må kobles opp med fødsels og personnummer. Men for all del, du må gjerne unngå If 😊

Anonymkode: 3cca3...d7d

Da er det merkelig jeg akkurat har forsikret den nye bilen til samboer i mitt navn. Aldri oppgitt annet enn bilnummeret til damboers bil. Trafikkavgiften går på bilnummer ikke navn.

Anonymkode: 17bcc...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...