Gå til innhold

Jeg er alene hver jul pga stefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fy faen for en drittfamilie!! Tenk å godta at sitt eget barn blir fryst ut av stefar, og bidra selv til denne utfrysingen! Hva sier besteforeldrene dine til dette? Når moren din har godtatt denne behandlingen av deg, så ser jeg dessverre ikke at hun klarer å se at du trenger å feire jul med henne uten stefar. Hun vil også få et forklaringsproblem ovenfor stefar om de skal splitte opp i julen. Han ser trolig kun deg som problemet, og tvinges henne til å synes det samme. Jeg vet ikke om hun er så bundet til han at det er mulig å bryte.

Jeg har så vondt av deg 😞 Håper besteforeldrene dine kan komme til fornuft. Jeg tror ikke moren din kan skifte side før stefar evt finner seg en ny kjæreste.

Anonymkode: bad54...ce0

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? Du kan umulig ha lest samme tråd som oss andre? Sikker på at du ikke har kommentert feil sted? 

Anonymkode: 7fc07...1eb

Det er skummelt å gi råd i slike situasjoner når en ikke vet hele historien. Ofte er det flere sider av saken. Å tvinge mor til å velge er ikke bra.. hun har sagt hva hun mener til mor og mer kan hun ikke gjøre. Det er til syvende og sist mors valg. Men hun kan bestemme hvilket forhold hun ønsker til sin mor framover. Familiekonflikter har alltid flere sider.. å sluke alt som blir skrevet her inne blir for naivt. Den eneste som kan hjelpe henne er psykologen. Der får hun luftet alt som er vanskelig og der vil hun få de riktige rådene. 

Anonymkode: d34d7...da8

• Liker 12
Skrevet

Søk jobb som julehjelp på sykehjem. Der er det masser av julestemning og takknemlige mennesker. Det er faktisk ganske koselig, pluss at du får godt betalt. Vinn-vinn. 😀

Anonymkode: 4e83d...0a3

• Liker 7
Skrevet

Håper du har anmeldt denne stefaren., og at du melder ham og moren til barnevernet når du har 2 mindreårige søsken som bor i samme hus som dem! 

sender en god klem og håper du får ordnet en Anne feiring. Kan du ikke feire hos en venninne eller annen slekt? 

• Liker 5
Skrevet

Ts dette er som å lese om min oppvekst. Nå var min stefar flott på de fleste måter, helt til han og moren min fikk barn sammen, da var jeg bare i veien. Vi har hatt våre brølekamper med smelling av dører og til slutt stakk jeg hjemmefra, flyttet på hybel som 16 åring og har ikke vært hjemme mer enn høyst nødvendig. Han ødela barndommen min, absolutt alt var min skyld og jeg ble brukt som hushjelp, moren min er absolutt ikke uten skyld, men hun gikk til slutt fra han (en stund etter at jeg hadde flyttet ut) og vi har et fint forhold nå, selv om jeg måtte gå mange runder med meg selv etter en følelse av at hun satte mine småsøsken før meg i alle situasjoner og at jeg ble overlatt til meg selv. 

Det hender seg at jeg fremdeles møtes han som var min stefar, han og moren min samarbeider godt om mine småsøsken og de er venner. Jeg har feiret jul med han til og med, men vi blir aldri noe mer en bekjente som aksepterer at den andre er i rommet. Jeg er ikke lenger redd for sinnet hans, for han har skjønt at han har mistet grepet på meg for leeeenge siden, nå er det jeg som har overtaket av oss, uten at jeg misbruker det av den grunn. 

jeg forstår jævlig godt, hvorfor du ikke ønsker å tilbringe tid med han for å si det sånn. Jeg har feiret jul med moren min 3 ganger på de siste 10 årene, hun veit hvor tungt det er for meg å være i samme rom som han, så jeg har heldigvis hatt muligheten til å være med andre i familien, å nå feirer jeg kun med min samboer og hans familie. 

Moren din virker hjernevasket, hun ser ikke hvor skadelig dette har vært for deg og hvor tungt det er. Å jeg tviler på at det vil forandre seg etter så mange år, helt ærlig. Sender deg en stor klem, ville bare fortelle deg at en slik situasjon er du ikke alene om ❤️

Anonymkode: 17b23...035

• Liker 7
Skrevet

God klem til deg TS. 
Mitt beste råd er å gjøre det beste ut av ditt liv. En dag får du deg din egen familie. Da blir jula koselig. 

Jeg håper du har kontakt med dine halvsøsken. Du har ikke sagt noe om det. Håper de er fine folk om enn preget kanskje av oppveksten. Når de blir voksne og dere har egne familier kan det hende du får flere av dine å feire jul med. For hvem vet hvilke traumer de har av stefar/sin far og hvordan de opplever alt. 

klem

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke orka å spørre henne. Virker jo som om dere har tatt den samtalen før. Selv feirer jeg jul med noen venner som heller ikke har noe familie å gå til, og vi har det veldig hyggelig. Fjerde året nå blir det! Anbefaler noe sånt.

Anonymkode: 8f470...e64

• Liker 3
Skrevet

Bor du i Bergen? Kom å feire jul med meg 😊

Anonymkode: c75c6...a44

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med flere her i at moren din har sviktet deg Ts, hun har valgt stefar fremfor deg, om det er på grunn av de nye barna hennes eller god økonomi, vet vi ikke. Men uansett hun har tydelig vist at du ikke er første prioritert i livet hennes. Hvorfor ønsker du å være avhengig av et sånt menneske? Hvorfor setter du henne så høyt at du vil feire jul med henne? Når hun behandler deg så dårlig? 

Helt ærlig, jeg synes du skal se fremover og bli din egen lykkes smed. Jobb med deg selv, en dag vil du ha din egen familie, kjæreste/samboer, gode venner å feire med. Da er ikke denne familien så viktig lenger. Dette er den vanskelige og langsiktige løsningen for deg. Husk at du er verdt like mye som alle andre og har rett til å leve et godt liv ❤️

Jeg vet at egen familie, kjæreste og det ovennevnte ikke er gjort på en måned. Så den kortsiktige løsningen er reis vekk i jula hvis du har økonomi til det. Et par jeg kjenner reiser vekk til høyfjellshotell, der er det god mat, julestemning og de fleste der er i samme båt som deg. Eller reis til utlandet, en uke i syden, all inclusive. Ikke tenk på julen i det hele tatt kos deg med god mat og drikke, og lev livet. Så kommer du tilbake rett over nyttår, og da er jula over for denne gang. Hvis du ikke har økonomi til det er julefeiring for vanskeligstilte eller jobbe som frivillig på juleaften gode alternativer. 

Som sagt du burde sette deg selv såpass høyt at du ikke skal lengte etter de som ikke lengter etter deg. 

Anonymkode: 07994...1cd

• Liker 5
Skrevet

Ts her. Takk for alle gode råd og dere som sier dere vil feire jul med meg, tusen takk for tilbudet, men jeg finner nok på en løsning❤️ Det er også godt (og fælt) å høre andre som kjenner seg igjen. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer her nå, siden moren min vet om tråden og mildt sagt ikke er fornøyd med det jeg har skrevet her, selv om det er anonymt. 

Anonymkode: b14c3...97f

• Liker 6
Skrevet

Noe av det værste jeg vet, er mødre som setter menn på 1. Plass og barna på 2. Plass. Det er skam. Ingen mann eller dame skal komme framfor barna. Aldri. 
Jeg ønsker deg en god jul, og om du bor i vest Agder, send meg pm. (Jeg er ikke mann)

• Liker 9
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen papirer fra psykologen, men tror det hjelper lite. Sendte hun link til denne tråden og hun reagerte med å kjefte og kalle meg utakknemlig for så å blokkere meg. 

God jul. 

ts

Huff, for ei mor du har ❤️ Bare det at hun tillater at du blir alene julaften sier mye om henne.

At hun får sove om natta!

Anonymkode: ec9a5...db7

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Kim123 skrev:

Noe av det værste jeg vet, er mødre som setter menn på 1. Plass og barna på 2. Plass. Det er skam. Ingen mann eller dame skal komme framfor barna. Aldri. 
Jeg ønsker deg en god jul, og om du bor i vest Agder, send meg pm. (Jeg er ikke mann)

Du kaller deg Kim, krysser av på «mann», og er dame?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for alle gode råd og dere som sier dere vil feire jul med meg, tusen takk for tilbudet, men jeg finner nok på en løsning❤️ Det er også godt (og fælt) å høre andre som kjenner seg igjen. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer her nå, siden moren min vet om tråden og mildt sagt ikke er fornøyd med det jeg har skrevet her, selv om det er anonymt. 

Håper hun leser hvert eneste ord her inne, og skjønner hva folk mener om oppførselen hennes. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig å stå helt alene, TS, særlig når du sliter med helsa i tillegg, men virkelig: Legg både mor og stefar bak deg og kom deg videre. Det er det eneste som funker når situasjonen er så ille som den er. Man bør så klart ikke kutte kontakten med familie for bagateller eller menneskelige feilgrep, men det du beskriver er langt mer enn det. Du beskriver psykisk mishandling, og en mor som ikke støtter eller beskytter deg. Det er utilgivelig, og disse situasjonene kommer til å gjenta seg hver eneste høytid og samvær.

Dropp dem. Og så gjør du alt for å skape et godt liv for deg selv. Fortsett med terapi, og gjør alt du kan for å skaffe deg et nettverk av mennesker som vil deg godt. Sett deg et mål; om fem år skal du ha en håndfull gode venner i livet ditt, kanskje også en kjæreste, hvem vet. Fremtiden kan by på veldig mye bra, om du tør å løsrive deg fra barndommen og finne frem til andre typer mennesker.

Jeg vet hvor tøft det er, og har selv vært i en lignende situasjon, med uholdbare familieforhold (rus og psykiatri i mitt tilfelle) som gjorde livet vondt og slitsomt. Det var helt forferdelig skremmende å ta steget og stå alene, men når den døren først var lukket så fant jeg sakte men sikkert frem til nye dører jeg kunne åpne. I dag har jeg det bra, og har aldri vært friskere.

Anonymkode: 25885...36c

• Liker 7
Skrevet

Sender deg en gedigen klem, ts ❤️ Du er ikke alene ❤️

Jeg er i litt samme båt som deg. Her er det et familiemedlem jeg overhodet ikke ønsker å møte på som foreldrene mine inviterer, enda de vet hva vedkommende har gjort mot meg. Jeg synes det er urettferdig, men i år har jeg bestemt at jeg skal få en fin jul, om jeg så feirer alene eller med en annen del av familien. Håper du også klarer å legge vekk tankene om moren og stefaren din, selv om jeg skjønner godt at det er vanskelig. Jeg tenker slik at fordi man deler samme DNA, so what? Familie er lojalitet og ekte kjærlighet, uansett om man er i slekt eller ikke. 

Skal tenke på deg i julen, ts :)❤️ 

Anonymkode: d7487...fa8

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper moren din leser hvert eneste ord her inne! Kanskje hun innser hvordan hun har behandlet ungen sin. Tror nok ikke det er noen fare for at noen andre skal kjenne igjen det du har skrevet, så tipper moren din bare føler seg truffet av alt som sies her, men har liten tro på forandring når det har gått så lang tid. 
jeg tror du må bli din egen lykkes smed og få det livet DU ønsker, det tar tid, men gud det er verdt det når du sitter der med din egen familie og gode venner ❤️

Anonymkode: 17b23...035

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir mektig irritert og sint på moren din her. Hun tar ikke ansvar og er ikke en god mor i det hele tatt. En mor skal beskytte og hun har like stor, hvis ikke større skyld i det du har gått igjennom. 

Sønnen min og stefar har hatt problemer. Det første jeg gjorde var å si at hvis du ikke får hjelp og dette blir bedre, så er det helt slutt. Vi har jobbet masse sammen og i dag har de et kjempe godt forhold. Barna først! 

Jeg hadde vært veldig tydelig med mor at jeg har tatt skade av oppveksten min og ønsker ikke å se stefar igjen. Skal hun se meg så får det være uten stefar. Jeg ville også gjort det rimelig klart den skylden hun har oppi dette. 

Anonymkode: 43267...8ba

• Liker 7
Skrevet

Hvis jeg var moren din, ville jeg prioritert deg i julen. Selv er jeg far og er veldig bevisst på at min sønn fra tidligere forhold  alltid vil komme dårligere ut av det enn barna jeg har sammen med min nye samboer. Min nye samboer behandler våre felles barn og min sønn fantastisk, men jeg vet at han vil kunne føle på det. Våre nye barn vil alltid være en del av en trygg familie. Jeg må gjøre det jeg kan for å begrense skadene for skilsmissebarnet.

Anonymkode: 241e9...99d

• Liker 6
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skummelt å gi råd i slike situasjoner når en ikke vet hele historien. Ofte er det flere sider av saken. Å tvinge mor til å velge er ikke bra.. hun har sagt hva hun mener til mor og mer kan hun ikke gjøre. Det er til syvende og sist mors valg. Men hun kan bestemme hvilket forhold hun ønsker til sin mor framover. Familiekonflikter har alltid flere sider.. å sluke alt som blir skrevet her inne blir for naivt. Den eneste som kan hjelpe henne er psykologen. Der får hun luftet alt som er vanskelig og der vil hun få de riktige rådene. 

Anonymkode: d34d7...da8

Moren er et forferdelig menneske, tenk å la en stefar behandle din egen datter som dritt ? Håper karma biter hun i ræva en dag. Moren er desverre ikke verdt å ha noe forhold til, det er ts det er synd på. Moren er bare en egodritt. Familiekonflikt har flere sider ? Mener du at ts var skyld i at hun ble behandlet dårlig som barn da ? Skam deg ! Det er hennes mors ansvar , og bør værfe hennes mors ønske at ts føler seg verdifull på alle måter fra sin egen mor, moren burde tatt tak i denne kødden av en stefar og fortalt han sannheten. Enten skjerper du deg og oppfører deg ellers kan du ryke og reise. Han kan umulig være noe til kar å ha i hus

Anonymkode: 21258...9fb

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...