Gå til innhold

Noen tips til en som skal få kattunge?


jaffa

Anbefalte innlegg

Hurra, i neste uke skal jeg hente hjem en kattunge! Den er 11 uker, og er en liten frøken-pus. Jeg vet at hun allerede har vært mye ute sammen med moren sin (det har jo vært så flott sommer). Jeg har ikke lyst til å slippe henne ut med en gang når jeg får henne, sånn at jeg ikke risikerer at hun forsvinner for meg. Hvordan vil kattungen takle å bli holdt inne i et par uker når hun er vant til å gå fritt inn og ut fra før? Vil kattungen "automatisk" være husren når mora er det? Og så lurer jeg på det her med klorebrett. Noen sier at man bør vente med å plassere klorebrettet til man ser hvor katten liker å kvesse klørne, mens andre sier man skal plassere det med en gang katten er i hus. Har jo ikke så veldig lyst til å få ødelagt møblene mine hvis det kan unngås... Bør jeg vaksinere katten med en gang jeg får den (selv om den ikke skal gå ute med en gang)? Den er ikke vaksinert når jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vaksiner pus med en gang, så er det gjort.

Hun vil nok ikke automatisk være husren selv om moren er det. Hvis hun gjør fra seg på gulvet, så ikke følg det gamle rådet med å dytte snuten ned i bæsjen, det forstår hun ikke noe av. Hvis du ser at hun setter seg til litt rart, akkurat som hun skal tisse, så sett henne i dokassen eller slipp henne ut. Da vil hun etter hvert forstå hvor hun skal gå på do.

Du trenger ikke å ha henne inne hele tiden i begynnelsen, men vær med henne ut, og følg etter henne overalt de første ukene. Det er viktig at hun føler seg trygg.

Det med klorebrett har ikke jeg noen erfaring med, katten min klorer på sofaen uansett hvor jeg henger klorebrettet... Lykke til med ny pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å ha katten i en kattesele de første gangene dere er ute. Så kan dere gå litt på oppdagelsesferd sammen. Katter liker generelt ikke å ha på seg kattesele, men det er kjekt å kunne ta den på senere, så kanskje du klarer å få den til å se på det som noe positivt.

Husk å være streng om ting den ikke får lov til, som å klatre i gardinene og å grave i blomsterpottene! Si fra at den ikke får lov til å gå på bordet og evt. andre steder.

Når det gjelder klorebrett, så har jeg aldri hørt om noen som har fått det til å fungere i det hele tatt. Katter klorer der de vil - og kommer unna med det. Slå ned på kloring, og vis den heller hvor den kan gjøre det ute.

Lykke til! Jeg misunner deg!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - ikke noe sele på katt!!! Katter er fremdeles litt ville dyr.

Vi kjøpte klorebrett til katten vår en gang og hang den opp der katten klorte mest. Men utseende på klorebrettet gjorde at katten var redd det og fant heller andre steder å klore :hoho: vi tok ned igjen klorebrettet og lot henne klore videre :hoho:

Vær så snill og ikke gjør katten til et innedyr! De er utedyr som skal få gå fritt og jakte på mus og fugler. Det verste jeg vet er de som holder kattene inne døgnet rundt.

Hold katten inne den første tiden til hun kjenner deg og vet hvem matmor er. Hvis ikke ser du nok aldri dyret igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en god bokhandel og kjøp deg en bok om katter!

I en bra bok vil du finne svar på alt det du lurer på her, pluss mye mere til, fra katten blir født til den dør - ført i pennen av kattekjennere og veterinærer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode råd her!

Du er heldig som skal få en liten kattunge i huset, det er bare u t r o l i g koselig!!!

Da vi fikk katt, syntes jeg plutselig at huset vårt ble et enda mer hjemmekoselig enn før!

Selv om vi har tre gutter, så er det noe helt spesielt og beroligende med en katt som ligger og sover i kurvstolen i stua når man kommer hjem, og som mjauer og hopper opp i fanget ditt og vil bli klødd bak øret!

Lykke til - kos deg masse!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Klorebrettet vårt fungerer helt utmerket, det! Blir brukt hele tiden. :D

Ellers fikk katta vår en liten sønn på lørdag. Vet ikke om vi skal ha han selv eller ikke. Stakkaren har ikke fått noe navn ennå... Men han er sååå søt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny kattunge!

Jeg har en kastrert hankatt på 2 år og han er så snill.Men han er mye på jakt om natta og jager etter mus.Jeg oppfordrer deg til å ha kattungen inne en god stund slik at ikke andre katter kan ta den.Og kanskje du med tiden vil sterillisere din katt så slipper du å måtte ta livet av alle kattungene som med tiden vil komme.Og sist men ikke minst kjøp en god kattebok.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katter kan oppdras, og en måte som hverken er vond eller farlig, er vannpistolmetoden (har brukt den på flere kattunger). Når katten klorer, eller prøver å klatre der jeg ikke vil den skal klatre, får den en dusj med vannpistolen, og et klart nei. Det funker.

Forsterking me leverpostei har fått katten til å klore der jeg vil den skal ha lov til det.

Nå er katter selvstendige dyr, og de liker ikke seler. Likevel har jeg lært kattene til å ha på sele, bla fordi vi har flyttet, og kattene og jeg har gått på oppdagelsestur med sele til de har blitt vant til nytt bosted.

Nå kommer og går de som de vil gjennom kattedøra.

Ellers kan jeg, når en skikkelig godbit venter, få den ene katten til å sitte pent og gi labb på komando. Men jeg har en mistanke om at han gjør det bare fordi han synes det er moro.....

Misunner deg nesten en kattunge, for det er mye moro og liv med en sllik liten pus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er masse katter i nabolaget der du bor, så forbered deg på at de vil"ta " katten din litt i begynnelsen. Det skjer med alle nyinflytta små katter i nabolaget hos oss.

Det er ikke få ganger jeg har vært å henta kattunger som vi tidligere har hatt vekk fra "gatas skrekk" kattene. Og da har de driti seg ut , :wink: bokstavelig talt, av skrekk. Så holder en knapp på rådet om at du bør være med pus ut i begynnelsen. Før han er kjent

Og koooos deg! katter er de flotteste dy r som finnes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har katten ankommet! Den er aldeles nydelig, lodden med svarte og grå tigerstriper. Hun gikk på kattedoen allerede første kvelden, så det var ikke noe problem!

Dere som sier jeg bør skaffe meg en bok om katter - har dere noen bøker dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gå og kjøpt deg boken "101 nyttige tips -katter, helse , stell og trivsel" (Spektrum Forlag).

Hvis du ikke vet noe særlig om en katt, er det et must å få kunnskap om dette. Boken kan anbefales. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...