Gå til innhold

Er det lov å varme bilen om vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fuglemor skrev:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Skaffe seg en bil man klarer å håndtere?

Anonymkode: 4f0d0...964

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skaffe seg en bil man klarer å håndtere?

Anonymkode: 4f0d0...964

Jeg har ikke råd nå før til våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er så mye dugg inni bilen at der uansett må bort før jeg kan kjøre. 
Om jeg sitter inni bilen og venter, eller om jeg pusser tenner blir det ett fett miljømessig

Anonymkode: 15e3e...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det som er irriterende er når folk lar den gå i et kvarter-halvtime før de skal avgårde. Trekkes inn i ventilasjonsanlegget og inn i leilighetene. Står du i et par minutter gjør det ingenting. 
 

Elbil er gull. Skrur den på når jeg står opp, så er den ferdig av-iset når jeg skal dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor heldigvis på et sted hvor folk gir faen i om jeg lar bilen stå å gå i 10 min før jeg drar. Nå har jeg bil med dieselvarmer som jeg kan skru på da, men før den hadde jeg et gammelt vrak som bråkte og forurenset mer enn et fly, fremdeles er det ingen her som bryr seg, for alle gjør det samme 😂

Anonymkode: d54d1...ffb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "varmer" bilen (setter på varme i frontrute og bakrute) mens jeg koster snø/skraper is av rutene utvendig (de tre minuttene det tar). Ellers kler jeg meg godt i -15 grader slik at jeg ikke fryser når jeg setter meg i en kald bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto eller motorvarmer. Starter selv motoren mens jeg f.eks skraper rutene men dette tar jo maks et par minutter. Skrur den aldri på og går fra den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fuglemor skrev:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Hive masse pledd og tepper på alle rutene, det er gull og man slipper skrapinga . 

Anonymkode: d3968...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stod parkert utenfor boligblokken med motoren på i dag, og da kom det en nabo og fortalte meg at det ikke er lov å ha motoren på om man står parkert utenfor boligblokken. Jeg hadde aldri hørt om dette, men tok ham på ordet og slo av motoren. Det viste seg å være sant. Trafikkreglene, paragraf 16.

Spørsmålet mitt er hvordan man skal varme bilen før man drar om morgenen, når det er vinter, snø, og minus 15 grader celsius? Skal man da få en bot på 10,000 kr? - Om dette er tilfellet er vel denne loven = et torturredskap som skal brukes mot folket for pengenes skyld? 

Skjønner helt om det er snakk om at folk har lyst til å sove og at motoren lager støy, men motoren min lager ikke mye støy, selv når man står ved bilen. Ingenting kan høres når man er inne i boligblokken, absolutt ingenting. Det eneste som blir igjen er forurensningen, men det kan da ikke være et så stort problem, Oslo er ikke et rom på 30 km^2 med 10 km takhøyde. Vinden blåser overalt, og det er snakk om 10 minutter der bilen er i tomgang. Kan ikke tenke meg at det forurenser stort. Vedder på at det blir (totalt) mer forurensning når bilen tar i gass og skal ut av parkeringsplassen. 

Anonymkode: 9e698...a67

Har du diesel? Du kan kjøpe kupevarmer på biltema til 300

kr ca. Den monterer du med to ledninger, den ene til motoren. Har tenkt å skaffe det selv. 

Anonymkode: ecbaf...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stod parkert utenfor boligblokken med motoren på i dag, og da kom det en nabo og fortalte meg at det ikke er lov å ha motoren på om man står parkert utenfor boligblokken. Jeg hadde aldri hørt om dette, men tok ham på ordet og slo av motoren. Det viste seg å være sant. Trafikkreglene, paragraf 16.

Spørsmålet mitt er hvordan man skal varme bilen før man drar om morgenen, når det er vinter, snø, og minus 15 grader celsius? Skal man da få en bot på 10,000 kr? - Om dette er tilfellet er vel denne loven = et torturredskap som skal brukes mot folket for pengenes skyld? 

Skjønner helt om det er snakk om at folk har lyst til å sove og at motoren lager støy, men motoren min lager ikke mye støy, selv når man står ved bilen. Ingenting kan høres når man er inne i boligblokken, absolutt ingenting. Det eneste som blir igjen er forurensningen, men det kan da ikke være et så stort problem, Oslo er ikke et rom på 30 km^2 med 10 km takhøyde. Vinden blåser overalt, og det er snakk om 10 minutter der bilen er i tomgang. Kan ikke tenke meg at det forurenser stort. Vedder på at det blir (totalt) mer forurensning når bilen tar i gass og skal ut av parkeringsplassen. 

Anonymkode: 9e698...a67

5 min på tomgang er vel maxen.

Børste, skrape og bilteppe er kjekt så slipper du unna bøter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er regler for tomgangskjøring, men jeg gjør det forde. Kan forstå av støymessige og ventilasjonsmessige hensyn, men miljømessig forurenser en bil mindre på varm motor. Starter derfor opp bilen de gangene jeg bruker den og lar den stå en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bilen blir varm inni i løpet av 5-10 minutter når du kjører - det klarer man å lide seg gjennom. Min bil blir driftsvarm (ca 90' vanntemperatur) i løpet av 13-15 minutter, og innen den tid har jeg det varmt og godt i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Morten1 skrev:

Ja det er regler for tomgangskjøring, men jeg gjør det forde. Kan forstå av støymessige og ventilasjonsmessige hensyn, men miljømessig forurenser en bil mindre på varm motor. Starter derfor opp bilen de gangene jeg bruker den og lar den stå en liten stund. 

Unødvendig. Motoren og ikke minst katalysatoren/partikkelfilter blir fortere varm når du kjører enn når den bare står og putrer på tomgang.

Endret av Krakatoa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2019 at 2:18 PM, AnonymBruker said:

Både Webasto og Eberspracher avgir eksos og bråker litt, men på langt nær så mye som en bilmotor. Det beste og reneste er elektrisk (f.eks. Defa) om man har mulighet til det. Ulempen med dieselvarmere er at de bruker en del strøm. Jeg hadde Webasto på en tidligere bil og kom noen ganger ut til varm og isfri bil.... men med flatt batteri 🙄. Ble reddet av at jeg hadde parkert i unnabakke og kunne rulle bilen igang.

Anonymkode: f09c0...bed

Dette har vel mange produsenter løst nå? Vi har nyere passat og den har eget batteri til webasto. 

Anonymkode: 4d376...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Fuglemor said:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Da har du en krakk eller kjøkkentrapp liggende i bilen. Null problem!

Anonymkode: ab821...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...