Gå til innhold

5:2, er det en livsstil eller en diett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på denne 5:2 dietten/livsstilen og syns det høres interessant ut. Jeg må ned i vekt (her snakker vi 30 jævla kg), men å endre livsstilen er det jeg vil (da med vektnedgang som bivirkning). Å telle kalorier går ikke, jeg blir altfor oppslukt og gjør det til punkt og prikke i flere uker før jeg plutselig sprekker og faller av lasset i mange flere uker. Dette har endt med 10 kg ned og 10 kg opp flere ganger! 

Det jeg lurer på er blant annet.... Dere som har gått ned i vekt på 5:2, fortsatte dere å spise slik når dere hadde gått ned? Noen her som spiser slik uten mål om å gå ned i vekt? Noen som kan fortelle hvordan det er å leve på 5:2? For meg virker det ganske ideelt og overkommelig. 

Til dere som går på/spiser 5:2 nå.... Hva spiser dere på fastedagene? Står at man kan spise opptil 500 kalorier? Å gå en hel dag uten mat er uaktuelt for meg og å ha 16 timers faste er ikke holdbart i hverdagen (jobber turnus, så fast spisevindu hver dag går ikke). 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det noen som kombinerer denne livsstilen med styrketrening? Hvordan fungerer det? 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på en moderat 5:2 siden september. Jeg faster to dager mellom man-torsdag. På fastedagene spiser jeg en skyr og en rett i koppen, så en eller form for suppe eller reint kjøtt med grønnsaker. Spiser også eple, litt nøtter el gulrot. Jeg tenker ikke kalorier, men kan tenke meg at jeg ligger på ca 700 kalorier på fastedagene. Jeg er også bevisst kostholdet i ukedagene, i helgene skeier jeg ut med sjokolade/chips og god mat.

Har gått ned 7 kilo, planen var 15 til sommeren '20. Jeg syntes ikke det er vanskelig og tenker å fortsette med en fastedag i uken når jeg har nådd målet mitt.

Anonymkode: a0907...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 8 kg på 3 mnd. 
De dagene jeg «faster» spiser jeg helst ikke før middag, og da har jeg som regel suppe eller noe lett fra Fjordland. Hvis jeg vil ha noe til lunsj den dagen kan det f.eks være kesam eller knekkebrød. Kan også ta meg et eple eller noe hvis sulten gnager.
Du kan velge å spre de 500 kcal utover dagen.

Men opplever at appetitten min har endret seg etter at jeg startet å spise på denne måten. Har sjelden søtsug lenger, og blir fortere mett. Er lett å takle fastedagene fordi jeg kan spise påfølgende dag. Når jeg først kan spise hva jeg vil, får jeg likevel ikke lyst til å hive innpå med mye/usunn mat. Holder meg da rundt 2000 kcal. 
 

Jeg ser for meg å fortsette å leve på denne måten en stund til. Vil gå ned noen kilo til, men stresser ikke. Det viktigste er at jeg føler meg mer vel når jeg lever etter 5:2. 
 

Trener både styrke og kondisjon. Synes ikke det er noe stress, selv på fastedagene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på en moderat 5:2 siden september. Jeg faster to dager mellom man-torsdag. På fastedagene spiser jeg en skyr og en rett i koppen, så en eller form for suppe eller reint kjøtt med grønnsaker. Spiser også eple, litt nøtter el gulrot. Jeg tenker ikke kalorier, men kan tenke meg at jeg ligger på ca 700 kalorier på fastedagene. Jeg er også bevisst kostholdet i ukedagene, i helgene skeier jeg ut med sjokolade/chips og god mat.

Har gått ned 7 kilo, planen var 15 til sommeren '20. Jeg syntes ikke det er vanskelig og tenker å fortsette med en fastedag i uken når jeg har nådd målet mitt.

Anonymkode: a0907...582

Ikke for å være frekk men om du ikke teller kalorier så aner du jo ikke hvor mange kalorier du spiser på fastedagene? Tenker at hele greia med dette prinsippet er jo å tenke kalorier iallefall på fastedagene, når rammene er ganske smale... Nøtter er jo kaloririke som bare juling, tenker at jeg bør gå for mest mulig kalorifattig, mettende mat, og nøtter metter jo kun i et viss kvantum og er da kaloririke. Leste at 300-500 er anbefalt, og at 500 er maks for at man skal få utbytte av helsegevinstene... Og en fastedag i uken er ikke 5:2. Men takk for svar likevel. 

4 minutter siden, Nixnick skrev:

Jeg har gått ned 8 kg på 3 mnd. 
De dagene jeg «faster» spiser jeg helst ikke før middag, og da har jeg som regel suppe eller noe lett fra Fjordland. Hvis jeg vil ha noe til lunsj den dagen kan det f.eks være kesam eller knekkebrød. Kan også ta meg et eple eller noe hvis sulten gnager.
Du kan velge å spre de 500 kcal utover dagen.

Men opplever at appetitten min har endret seg etter at jeg startet å spise på denne måten. Har sjelden søtsug lenger, og blir fortere mett. Er lett å takle fastedagene fordi jeg kan spise påfølgende dag. Når jeg først kan spise hva jeg vil, får jeg likevel ikke lyst til å hive innpå med mye/usunn mat. Holder meg da rundt 2000 kcal. 
 

Jeg ser for meg å fortsette å leve på denne måten en stund til. Vil gå ned noen kilo til, men stresser ikke. Det viktigste er at jeg føler meg mer vel når jeg lever etter 5:2. 
 

Trener både styrke og kondisjon. Synes ikke det er noe stress, selv på fastedagene.

 

 

For meg vil det fungere best å fordele de 500 kaloriene utover dagen. Kjekt å høre om din erfaring, takk for svar. 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sandum.PT kanskje du har noen innspill her når det gjelder styrketrening og 5:2? Nå vil jeg så klart prøve å få i meg mest mulig proteinrik kost de dagene jeg "faster", altså spiser 500 kalorier, men det er kanskje ikke alltid det vil gå. 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være frekk men om du ikke teller kalorier så aner du jo ikke hvor mange kalorier du spiser på fastedagene? Tenker at hele greia med dette prinsippet er jo å tenke kalorier iallefall på fastedagene, når rammene er ganske smale... Nøtter er jo kaloririke som bare juling, tenker at jeg bør gå for mest mulig kalorifattig, mettende mat, og nøtter metter jo kun i et viss kvantum og er da kaloririke. Leste at 300-500 er anbefalt, og at 500 er maks for at man skal få utbytte av helsegevinstene... Og en fastedag i uken er ikke 5:2. Men takk for svar likevel. 

For meg vil det fungere best å fordele de 500 kaloriene utover dagen. Kjekt å høre om din erfaring, takk for svar. 

Anonymkode: 22615...b95

Det er mulig, men har såpass mye kompetanse at jeg vet sånn ca hvor mye jeg får i meg. Varierer så spiser ikke alt på samme fastedag. De dagene jeg spiser bare kjøtt og grønt til middag supplerer jeg med nøtter etc.. Jeg faster to dager i uken, gått ned litt under kiloet per uke, så det virker for meg. Iflg den nye 5:2 så er det 700 kalorier som er anbefalt. 

Når jeg har nådd ønsker vekt tenker jeg å opprettholde en fastedag i uken som en del av livstilendring. 

Jeg trodde du ønsket innspill.

Anonymkode: a0907...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig, men har såpass mye kompetanse at jeg vet sånn ca hvor mye jeg får i meg. Varierer så spiser ikke alt på samme fastedag. De dagene jeg spiser bare kjøtt og grønt til middag supplerer jeg med nøtter etc.. Jeg faster to dager i uken, gått ned litt under kiloet per uke, så det virker for meg. Iflg den nye 5:2 så er det 700 kalorier som er anbefalt. 

Når jeg har nådd ønsker vekt tenker jeg å opprettholde en fastedag i uken som en del av livstilendring. 

Jeg trodde du ønsket innspill.

Anonymkode: a0907...582

Jeg ønsket innspill, fikk det og jeg takket for svaret ditt. Det faller meg naturlig å stille spørsmål ved ting jeg lurer på. 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å gå ned i vekt på den ene eller andre måten; kaloritelling, 5:2, lavkarbo ect så er du nødt til å holde på rutinene etter fullført vektnedgang, ellers går du rett opp igjen etterpå. Så da kan det være lurt å gå i gang med en endring i kostholdet som du føler du kan leve med i det lange løp. 

For meg ble periodisk løsningen. 5:2 prøvde jeg, men det ble for krevende å holde seg til 500 kalorier 2 dager i uken. Med periodisk faste så spiser jeg 3 måltider mellom 12 og 20. Har holdt på med dette i 5 måneder, og gått ned 5 kg. Jeg har gått ned mye raskere i vekt tidligere med andre dietter, men dette er det eneste jeg har prøvd som jeg er sikker på at jeg kan vedlikeholde, og jeg ser ingen "ende" av dietten som tidligere.

Husk at det er spisevanene våre som har gjort oss overvektige, og vi kan ikke gå tilbake til slik vi spiste før uten å gå opp i vekt igjen.

Anonymkode: 36667...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det, og det fungerer strålende. Hvis jeg trener lørdag kveld og mandag kveld, så "faster" jeg søndag 17-18 ish til mandag 15-ish. Da har jeg hatt utnytta økt proteinsyntese nesten et helt døgn etter trening fra lørdag kveld, og jeg bryter fasten i tide før treninga på mandag, sånn at jeg føler jeg har fått i meg nok energi til å yte nok, og så utnytter jeg døgnet etter trening mandag kveld også. Håper det ga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 25 kg på 6 mnd :)

veldig enkelt og greit. Som med alt annet ble det rutine. 

på dager med vanlig kost trente jeg styrke, på dager med faste gikk jeg tur. 

Anonymkode: 2fbeb...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 19.27, AnonymBruker skrev:

@Sandum.PT kanskje du har noen innspill her når det gjelder styrketrening og 5:2? Nå vil jeg så klart prøve å få i meg mest mulig proteinrik kost de dagene jeg "faster", altså spiser 500 kalorier, men det er kanskje ikke alltid det vil gå. 

Anonymkode: 22615...b95

Er litt i ulage med streptokokker her, så du får bare stille oppfølgingsspørsmål om jeg ikke helt klarer å lande det du lurer på. Når det kommer til økning i styrke og muskelmasse vil jeg rangere de tre viktigste faktorene slik:

1. Å trene for styrke og muskelvekst
2. Energiinntak
3. Proteininntak

Hvis man vil oppnå en økning samtidig som man går ned i vekt, så kommer enda en viktig faktor inn i bildet: treningstilstand. Jo nærmere "topptrent" du er, jo vanskeligere er det selvsagt. Samtidig vil proteininntaket bli desto viktigere jo lavere energiinntak du har.

Jeg ville gjort noe likt som PG skriver for å passe på at næringsinntaket "rundt" øktene dine er godt. Likevel vil en som har 30 kg å miste ikke komme borti store problemer på lang tid. Jo mer fettmasse du har å miste, jo tryggere er muskelmassen din, på sett og vis.

Om målet ditt bare er å gå ned i vekt og på sikt oppnå styrketreningsmålene dine så ville jeg absolutt fokusert på å miste vekta først. La det være hovedmålet til du er nær målvekten din før du tenker på mer avanserte tiltak. Jeg ville gjort det såpass enkelt til du har gått ned de 30 kiloene:

1. Kjør 5:2 slik det passer for deg i din livssituasjon
2. Prøv så langt det lar seg gjøre å legge strykeøktene til dager du ikke faster
3. Utnytt energiunderskuddet på fastedagene ved å gå lange turer med en god podkast eller lydbok på øret, hvis du får til

Tror du kommer langt med den enkle oppskriften. Så kan du fokusere på styrke og muskelvekst senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett på denne 5:2 dietten/livsstilen og syns det høres interessant ut. Jeg må ned i vekt (her snakker vi 30 jævla kg), men å endre livsstilen er det jeg vil (da med vektnedgang som bivirkning). Å telle kalorier går ikke, jeg blir altfor oppslukt og gjør det til punkt og prikke i flere uker før jeg plutselig sprekker og faller av lasset i mange flere uker. Dette har endt med 10 kg ned og 10 kg opp flere ganger! 

Det jeg lurer på er blant annet.... Dere som har gått ned i vekt på 5:2, fortsatte dere å spise slik når dere hadde gått ned? Noen her som spiser slik uten mål om å gå ned i vekt? Noen som kan fortelle hvordan det er å leve på 5:2? For meg virker det ganske ideelt og overkommelig. 

Til dere som går på/spiser 5:2 nå.... Hva spiser dere på fastedagene? Står at man kan spise opptil 500 kalorier? Å gå en hel dag uten mat er uaktuelt for meg og å ha 16 timers faste er ikke holdbart i hverdagen (jobber turnus, så fast spisevindu hver dag går ikke). 

Anonymkode: 22615...b95

På fastedagene spiser jeg lunsj på ca. 200 kcal og middag 300 kcal, men en av fordelene med 5:2 er jo nettopp at det er ganske fleksibelt, så du kan velge å fordele kcal på så mange måltider som du ønsker.  Jeg kan f.eks. spise en omelett av 2 små egg og masse grønt til lunsj, og wok med kyllingfilet, grønnsaker og litt soyasaus samt blomkålris til middag. Det er viktig å velge mat som metter godt disse dagene, så får man heller finne seg i at det kanskje ikke blir så spennende. Jeg passer også på å ikke gå over "kaloribudsjettet" mitt på de vanlige dagene, slik at jeg ikke "spiser opp" underskuddet fra fastedagene.

Når jeg har nådd målvekten min, kommer jeg til å gå over på 6:1, altså faste èn dag i uka. 

Ellers har jo mannen bak 5:2, Michael Mosley, lansert "nye 5:2" nylig, den kan du lese mer om her: https://slanking.mattips.org/800-kalorier-5-2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/4/2019 at 7:09 PM, AnonymBruker said:

Og er det noen som kombinerer denne livsstilen med styrketrening? Hvordan fungerer det? 

Anonymkode: 22615...b95

Hvis du vil kombinere med styrke er det for mange mer gunstig med periodisk faste - det er min livsstil og jeg trives enormt på det. Spiser meg alltid veldig mett. Gikk ned i vekt de første seks månedene, deretter sørget jeg for å legge til mer kalorier i hvert måltid for å holde vekta. Jeg faster i 18 timer hver dag og har et spisevindu på 6 timer. Er langt mer effektiv på jobb og har mye mer energi etter at jeg la om. For min del går jeg aldri tilbake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, utakulanini skrev:

Hvis du vil kombinere med styrke er det for mange mer gunstig med periodisk faste - det er min livsstil og jeg trives enormt på det. Spiser meg alltid veldig mett. Gikk ned i vekt de første seks månedene, deretter sørget jeg for å legge til mer kalorier i hvert måltid for å holde vekta. Jeg faster i 18 timer hver dag og har et spisevindu på 6 timer. Er langt mer effektiv på jobb og har mye mer energi etter at jeg la om. For min del går jeg aldri tilbake! 

5:2 regnes jo også som "periodisk faste". Jeg ser ingen grunn til at det skal være mer gunstig med 16:8 eller 18:6 for styrketrening, kanskje snarere tvert imot, litt avhengig av når man trener. Trener du f.eks. på kvelden etter spisevinduet ditt, så går det lang tid før du får i deg mat, og det er ikke optimalt for restitusjonen. Det er nok likevel ikke store forskjeller. Det viktigste er å finne det man er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 12.58, Pierre Gynt skrev:

5:2 regnes jo også som "periodisk faste". Jeg ser ingen grunn til at det skal være mer gunstig med 16:8 eller 18:6 for styrketrening, kanskje snarere tvert imot, litt avhengig av når man trener. Trener du f.eks. på kvelden etter spisevinduet ditt, så går det lang tid før du får i deg mat, og det er ikke optimalt for restitusjonen. Det er nok likevel ikke store forskjeller. Det viktigste er å finne det man er komfortabel med.

Gjør det? Jeg tenker at man har to dager i uka der man faster og da fordeler man kaloriene utover dagen. Jeg tenker å legge meg på 500 kalorier daglig og se hvordan det går. 

Anonymkode: 22615...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 
 
 
 
På 4.11.2019 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Å gå en hel dag uten mat er uaktuelt for meg og å ha 16 timers faste er ikke holdbart i hverdagen (jobber turnus, så fast spisevindu hver dag går ikke). 

Anonymkode: 22615...b95

Jeg jobber døgnkontinuerlig turnus, og spiser bare én gang om dagen. Det er jo ikke sånn at man på død og liv må spise til nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Av og til spiser jeg måltidet mitt kl 12, av og til kl 01, men vanligvis ca 16-18. 

Anonymkode: e5a8d...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det? Jeg tenker at man har to dager i uka der man faster og da fordeler man kaloriene utover dagen. Jeg tenker å legge meg på 500 kalorier daglig og se hvordan det går. 

Anonymkode: 22615...b95

Jeg vet ikke helt hva spørsmålet ditt sikter til, men det høres bra ut det andre. Selv telte jeg ikke kalorier. Jeg tenkte bare at jeg skulle spise så lite som mulig i to døgn (les: spise akkurat nok til at det ikke oppleves spesielt ubehagelig), og "normalt" de andre dagene. Funka fint for meg 🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...