Gå til innhold

Hvordan fordele løping og styrke trening? Nybegynner og følger program


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt nybegynner på trening og tenker å begynne å løpe og trene styrke et par dager i uka. Satser på 3 dager i uka som et utgangspunkt, men tenker justere alt ettersom. Programmene jeg tenker å følge er:

  •  Couch to 5k. Målet er å løpe 5 km til slutt, er i utgangspunktet tenkt man skal løpe 3 dager i uka i ca 20 min. 
  •  30 day fitness.  HIIT/cardio styrke program, er i utgangspunktet tenkt man skal trene hver dag i 30 dager i ca 20 min.


Lurer derfor på: Hvordan fordeler man løping og styrke trening best mulig? Burde man helst begynne med f.eks styrke og så løpe senere eller kan man kombinere begge? Er det best å f.eks løpe 1 dag i uka og styrke de 2 dager, eller noe annet? 

Ønsker i utgangspunktet begynne å trene for å komme i bedre form, men er og overvektig med en BMI på 35 om det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: c27eb...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det går fint å kombinere løping og styrke. Min erfaring er at det da er best å ta det på forskjellige dager. Det blir fort for mye og mindre utbytte hvis jeg tar f.eks løping først og styrke rett etterpå. 

Det virker som om det fitness-programmet du tenker på innehar en del cardio også, så da hadde jeg kanskje gått for 1 ren løpedag, og 2 sånne styrkeøkter I uken. Husk å ta en hviledag mellom hver økt. 

Det kan du jo alltids endre på underveis, men prøv å ikke kombinere styrke og løping hvis du ikke må. 

Lykke til☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke klassifisere 30 days to fitness som noe styrkeprogram, sånn egentlig. Det blir raskt ren utholdenhetstrening. I starten når man er utrent og hvis man er veldig overvektig vil man få styrketreningsfordeler av et slikt program. Men det går raskt over og da trenger man større belastning.