Gå til innhold

Hvordan fordele løping og styrke trening? Nybegynner og følger program


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt nybegynner på trening og tenker å begynne å løpe og trene styrke et par dager i uka. Satser på 3 dager i uka som et utgangspunkt, men tenker justere alt ettersom. Programmene jeg tenker å følge er:

  •  Couch to 5k. Målet er å løpe 5 km til slutt, er i utgangspunktet tenkt man skal løpe 3 dager i uka i ca 20 min. 
  •  30 day fitness.  HIIT/cardio styrke program, er i utgangspunktet tenkt man skal trene hver dag i 30 dager i ca 20 min.


Lurer derfor på: Hvordan fordeler man løping og styrke trening best mulig? Burde man helst begynne med f.eks styrke og så løpe senere eller kan man kombinere begge? Er det best å f.eks løpe 1 dag i uka og styrke de 2 dager, eller noe annet? 

Ønsker i utgangspunktet begynne å trene for å komme i bedre form, men er og overvektig med en BMI på 35 om det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: c27eb...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det går fint å kombinere løping og styrke. Min erfaring er at det da er best å ta det på forskjellige dager. Det blir fort for mye og mindre utbytte hvis jeg tar f.eks løping først og styrke rett etterpå. 

Det virker som om det fitness-programmet du tenker på innehar en del cardio også, så da hadde jeg kanskje gått for 1 ren løpedag, og 2 sånne styrkeøkter I uken. Husk å ta en hviledag mellom hver økt. 

Det kan du jo alltids endre på underveis, men prøv å ikke kombinere styrke og løping hvis du ikke må. 

Lykke til☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke klassifisere 30 days to fitness som noe styrkeprogram, sånn egentlig. Det blir raskt ren utholdenhetstrening. I starten når man er utrent og hvis man er veldig overvektig vil man få styrketreningsfordeler av et slikt program. Men det går raskt over og da trenger man større belastning.

Men for å bli "generelt sprek", gå ned i vekt og oppnå helsefordeler så er det absolutt å anbefale å bevege kroppen sin, nesten uavhengig av program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...