Gå til innhold

Har du tillit til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 29.10.2019 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Vondt å si det, men mye mindre nå. Jobber i Bhg, og har løpet av mine år der meldt noen saker. Følte alltid det ble tatt tak i, familier fikk god hjelp og hadde bare positivt å si. Den siste bekymringen vi meldte henla de uten noe særlig mer undersøkelse enn å snakke med far, og de kjøpte alt han sa. Selv om alt vi fortalte bv, all dokumentasjon og «bevis» viste at far snakket usant. 

Anonymkode: 4375a...a5f

Hvordan vet du at de kun snakket med far og kjøpte alt han sa? Fordi de henla? Du vet det skal svært mye til før barneverntjenesten kan pålegge hjelpetiltak, der foreldrene takker nei? Det kan vel være at foreldrene rett og slett takket nei, derfor ble saken henlagt. 

Anonymkode: cdfa6...d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 2.11.2019 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Det er en logisk brist i din tankegang når du har tillit til Barnevernet som ødelegger barn med for mange akuttvedtak og omsorgsovertakelser. Barn som skal vokse opp, bli voksne som oss andre. Jeg tenker mer på barnas velvære og trygghet fremfor at barnevernansatte skal ha profitt. 

Anonymkode: c069a...591

Vel, hadde foreldrene gjort jobben sin, så hadde det ikke vært noe problem. Men foreldrene skal vel bare få dure på som de vil de.

Skrevet

Har selvfølgelig ikke full tillit til en etat som sliter med høyturnover og sykefravær. Særlig ikke når man opererer på et så følsomt område som BV gjør. 
Når det er sagt er det masse ansatte i BV som er flinke folk. Men faren er vel at man ser så mye dritt at man til slutt ser det der det ikke finnes også. 
Det er problematisk at folk flest ikke vet hvordan BV jobber. Det fører både til overdreven angst og overdreven tillit. BV har taushetsplikt, og vanlige foreldre som har blitt «utsatt» for Bv synes det er stigmatiserende så vi snakker ikke om det offentlig. 

Etter at de kom inn i vår familie begynte de å lete etter feil, etter vår oppfatning. Den opprinnelige bekymringen ble sjekket ut, men de hengte seg opp i noe helt annet vedr et annet barn. Så plukket «bevis» her og der, tolket utsagn fra mor i verste mening, alt for å få bekreftet det de allerede har bestemt seg for. 

Heldigvis er vi norske, har aldri før hatt problemer med psykisk helse, rus eller loven. I tillegg har vi grei sosioøkonomisk status og pga våre jobber vet vi litt om hvordan systemet fungerer. 
Ikke minst er vi to. 
Så de slapp saken heldigvis.

Anonymkode: 486ce...8d5

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg har hatt med BV å gjøre pga far fikk flere bekymringsmeldinger på seg. Selv om vi ikke bodde sammen så ville de se hvordan min omsorgsevne var også. De fikk ett godt inntrykk av meg som mor å kom aldri på flere besøk. MEN de fikk også godt inntrykk av far å mente at han burde ha barnet alene annenhver helg. Det var en grunn til at jeg hadde vært med på alle samvær i 6 år for å si det sånn. Barnet sa også selv at faren er mye sint å demonstrerer med å bli helt rød i fjeset,å sier at sånn blir pappa når han er sint. At mange andre også var bekymret for at far skulle ha barnet alene,brydde ikke BV seg om  de mente forsatt at far skal ha barnet alene. Da gjør de ikke det som er til barnets beste,så nei har mistet tilliten til BV.

Anonymkode: 2fc84...ada

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Trolljeger skrev:

Vel, hadde foreldrene gjort jobben sin, så hadde det ikke vært noe problem. Men foreldrene skal vel bare få dure på som de vil de.

Nå har det kommet frem dokumentasjon på svikt i Barnevernet. Hvis Barnevernet hadde gjort den jobben de opprinnelig er satt til ville de ikke vært i hardt vær og blitt gjenstand for kritikk. Det er til syvende og sist barna det går ut over når dere og Barnevernet driver med heksejakt mot familiene. Og da sier det seg selv: Vi skal ikke ha tillit til Barnevernet og barneverntilhengere, 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det kommet frem dokumentasjon på svikt i Barnevernet. Hvis Barnevernet hadde gjort den jobben de opprinnelig er satt til ville de ikke vært i hardt vær og blitt gjenstand for kritikk. Det er til syvende og sist barna det går ut over når dere og Barnevernet driver med heksejakt mot familiene. Og da sier det seg selv: Vi skal ikke ha tillit til Barnevernet og barneverntilhengere, 

Jeg har likevel langt større tillit til BV enn de som mister barna sine.

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, Trolljeger skrev:

70 prosent av de fosterhjemsplasserte barna har ikke blitt hørt. https://www.nrk.no/hordaland/ny-forskning-om-fosterhjemsplassering_-_-barna-blir-ikke-hort-1.12750453

Barnas rett til å bli hørt. https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2017/06/19/Barnets-rett-til-å-bli-hørt

Jeg står på barnas side. Du står på Barnevernets side som ikke syns at barna skal bli hørt og dermed bryter loven. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

70 prosent av de fosterhjemsplasserte barna har ikke blitt hørt. https://www.nrk.no/hordaland/ny-forskning-om-fosterhjemsplassering_-_-barna-blir-ikke-hort-1.12750453

Barnas rett til å bli hørt. https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2017/06/19/Barnets-rett-til-å-bli-hørt

Jeg står på barnas side. Du står på Barnevernets side som ikke syns at barna skal bli hørt og dermed bryter loven. 

– Det er jo barna som er proffe på sitt eget liv. De vet hvordan de har det, og de vet hvordan de vil ha det, sier 18 år gamle Ingebjørg.

Dette er åpningssetningen i artikkelen du linker til. Det tar jeg ikke videre seriøst.

Alle barn lider av et slags Stockholmsyndrom. De beskytter foreldrene sine tross misbruk og det som er. Barn er på ingen måte proffe på eget liv, de er marionetter for foreldrene.

Skrevet
3 timer siden, Trolljeger skrev:

– Det er jo barna som er proffe på sitt eget liv. De vet hvordan de har det, og de vet hvordan de vil ha det, sier 18 år gamle Ingebjørg.

Dette er åpningssetningen i artikkelen du linker til. Det tar jeg ikke videre seriøst.

Alle barn lider av et slags Stockholmsyndrom. De beskytter foreldrene sine tross misbruk og det som er. Barn er på ingen måte proffe på eget liv, de er marionetter for foreldrene.

Det er helt riktig at barna er proffe på eget liv. Det er derfor de skal bli hørt, og det er derfor ALLE skal ta det seriøst. Men her viser jo du at du er for at Barnevernet skal bryte loven ettersom du ikke vil ta seriøst at barna er proffe på eget liv. Hvis ikke barna får bli hørt, så er det ikke rart at det er så mye oppstandelse av kritikk mot Barnevernet. Du viser også en stor uvitenhet omkring barnevernsbarn og deres oppvekst når du påstår at de er marionetter for foreldrene. Barna har krav på en god oppvekst og de har krav på å bli hørt. Ettersom barna er proffe på eget liv, akkurat som du er proffen på ditt eget liv så er det slik at det er de som er garantien på å få frem sannheten om hva som har skjedd dem og ikke skjedd dem. For ordens skyld kan jeg informere deg om at jeg er proff på mitt eget liv. Hvis jeg har vært utsatt for noe, så er jeg den som kan fortelle om det. Med mindre offentlige myndigheter prøver å trenere meg fra å bli hørt. Hvis det lykkes vil ikke sannheten komme frem. 18 år gamle Ingebjørg har helt rett. Men du vil tydeligvis ikke at barn skal bli hørt og få sagt sannheten om sine opplevelser. Eller hva?  

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har ikke særlig høy tillit til barnevernet. Årsakene til dette er en kombinasjon av ulike faktorer. Jeg har ingen personlig erfaring med etaten. 

Utdanningsnivået er for lavt, inntakskravet til sosialt arbeid og barnevernspedagog er begge for lavt. Når jeg ser på hvem det er fra skole, gymnas, omgangskrets som jobber der, blir det temmelig tydelig at det ikke er snakk om den «skarpeste kniven i skuffen» som har tatt den utdanningen, og de jobbene. 

Jeg har vært på noen møter med dem gjennom min egen jobb, og det jeg har sett er ikke det mest imponerende. Det er mye selvsikkerhet, ikke basert på selvstendig tenkning, men på skjematisk tilnærming. 

Det er et kommunalt organ, med de utfordringer kommunal administrasjon medfører på de fleste tjenester. Det er mye budsjett hensyn som blir lagt til grunn, som overskrider «barnets beste», det gjelder på alle nivå av hjelpe behov. 

Jeg har hørt om mange feilvurderte saker. Saker hvor barn som trenger det, ikke får hjelp, så vel som saker hvor det skal gå inn å hjelpe barn med tunge virkemiddel, hvor det absolutt ikke skulle vært gjort.

Manglende kvalitet i avgjørelsene nevnt i siste avsnitt kan foreskrives kvaliteten på ansatte, og den dårlige organisering nevnt i de øvrige. 

Når dette er sagt, så ser jeg på det å ha en velfungerende barnevernstjeneste som helt nødvendig, det er mange barn som er avhengig av det. En evaluering av tjenesten, og en større omorganisering bør absolutt være på plass. 

Anonymkode: 9c291...4fe

• Liker 1
Skrevet
On 11/4/2019 at 6:00 PM, Trolljeger said:

Har du sett de sakene hvor f.eks. Rune Fardal, Per Einar Guthus, Marius Reikerås m/flere har vært involvert?
Om du fortsatt har stor tillitt til BV etter dette så er det deg det er noe feil med.

Anonymkode: 7977e...1ba

Skrevet
On 10/30/2019 at 2:09 PM, Trolljeger said:

Det er på ingen måte lønnsomt. Det er dyrt for det offentlige og de ansatte får ikke mer lønn avhengig av hvor mange barn de tar ut av hjemmet.

Dyrt for "det offentlige" betyr bare at er dyrt for skattebetalerne.
Korrupsjon skjer ofte gjennom andre, for det kan gjengjeldes og ordnes opp etterpå.
Det er nå en gang sånn at alle i stat og styre har makt til å bruke andres penger og hele systemet er som et fillete røropplegg hvor det lekker i alle retninger.
Det er lett å se seg blind på noe man kaller "det offentlige", men de lever av og bruke andres penger.
Om en milliard forsvinner uten at noen reagerer, så er det bare skattebetalerne som merker dette.
Barnevernet kjøper mange tjenester hele tiden fra advokater og psykologer, fosterhjem og oppbevaringsplasser.
Det systemet er nok langt mer misbrukt enn en typisk privat bedrift hvor eierne faktisk har kontroll på bedriften.

Skrevet

Jeg har tillit til BV ja. Ingen erfaring med dem selv, men nær familie har, og har utelukkende positive ting å si om dem.

Heksejakten som foregår nå synes jeg tar helt av. BV går sjelden inn og bare tar barna fra en familie, dt er ofte god grunn til at de handler som de gjør i de tilfellene.

Anonymkode: 8179e...dff

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tillit til BV ja. Ingen erfaring med dem selv, men nær familie har, og har utelukkende positive ting å si om dem.

Heksejakten som foregår nå synes jeg tar helt av. BV går sjelden inn og bare tar barna fra en familie, dt er ofte god grunn til at de handler som de gjør i de tilfellene.

Anonymkode: 8179e...dff

Så du vet at BV kun tar barn ved god grunn?
Og dette vet du fordi nær familie har erfaring og er utelukkende positive?
Høres ikke troverdig ut.

Skrevet
1 time siden, Trolljeger skrev:

Så hvorfor får ikke barn lov til å bo alene da, kjære deg? Hvorfor tror du man kan umyndiggjøres som voksen til og med?

Denne «livets skole»-forskningen din holder ikke mål her.

Selv om et barn ikke kan bo alene betyr ikke at de ikke vet hvordan de har det. Mener du i fullt alvor at du som voksen har rett til å umyndiggjøre barn fra å kunne bli hørt? https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2017/06/19/Barnets-rett-til-å-bli-hørt

Her dokumenterer jeg at barn har krav på å bli hørt. Jeg informerer om at dette er en utdannet advokat som forteller fra norsk lov. Det er du som ikke holder mål her. Når et barn ikke blir hørt er sjansene store for at deres oppvekst blir uholdbar og de opplever omsorgssvikt og tillitsbrudd. En dag blir du og jeg gamle. Vi vil da ha behov for omsorg fra de som nå er våre barn. Ønsker du å bli gjengjeldt med svik? Den gyldne regel: Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. Så hvis du ønsker å svikte barna i dag, så ønsker du å bli sviktet av dem senere når du er blitt eldre? Jeg mener at gjensidig respekt vil betale seg, og at vi skal bry oss om hverandre. Barna har krav på å bli hørt. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om et barn ikke kan bo alene betyr ikke at de ikke vet hvordan de har det. Mener du i fullt alvor at du som voksen har rett til å umyndiggjøre barn fra å kunne bli hørt? https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2017/06/19/Barnets-rett-til-å-bli-hørt

Her dokumenterer jeg at barn har krav på å bli hørt. Jeg informerer om at dette er en utdannet advokat som forteller fra norsk lov. Det er du som ikke holder mål her. Når et barn ikke blir hørt er sjansene store for at deres oppvekst blir uholdbar og de opplever omsorgssvikt og tillitsbrudd. En dag blir du og jeg gamle. Vi vil da ha behov for omsorg fra de som nå er våre barn. Ønsker du å bli gjengjeldt med svik? Den gyldne regel: Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. Så hvis du ønsker å svikte barna i dag, så ønsker du å bli sviktet av dem senere når du er blitt eldre? Jeg mener at gjensidig respekt vil betale seg, og at vi skal bry oss om hverandre. Barna har krav på å bli hørt. 

Klart barna har krav på å bli hørt, men det er ikke synspunktet du forfekter. Du forfekter barn er proffe på eget liv, noe de ikke er.

Har du noengang hatt med barn å gjøre som er ofre for misbruk og overgrep fra nær familie? For å si det sånn, de forteller det deg ikke.

Skrevet
38 minutter siden, Trolljeger skrev:

Klart barna har krav på å bli hørt, men det er ikke synspunktet du forfekter. Du forfekter barn er proffe på eget liv, noe de ikke er.

Har du noengang hatt med barn å gjøre som er ofre for misbruk og overgrep fra nær familie? For å si det sånn, de forteller det deg ikke.

Så flott at du erkjenner at barna har krav på å bli hørt. Når barna blir hørt så er det en lovfestet rett de har. Dette handler blant annet om å ha respekt for at de er proffe på eget liv. Ja jeg har hatt med flere å gjøre som har vært utsatt for misbruk, overgrep fra både nær familie og på barneverninstitusjoner. Så jeg har erfaring med det. Jeg kjenner flere. Og ingen har gode erfaringer med Barnevernet eller den type holdninger du har. For den type holdning du utviser er nemlig å umyndiggjøre dem. Når du sier at barn ikke er proffe på eget liv, så er det faktisk å nekte dem å bli hørt. Vi skal skape tillit og vise oss den verdig. Det er ikke automatisk slik at et barn er glad i en overgriper. Bare fordi at det oppstår en barnevernsak på et barn betyr ikke at du som voksen vet best hva et barn trenger uten å undersøke, vite hva saken gjelder og uten kjennskap til barnet og dets familie. Under norsk lov er det paragrafer som påpeker undersøkelsesplikten som instansene har. Fakta her er at barna er sikrest kilde til å få frem sannheten om hva som foregår innenfor husets fire vegger. Og barna vet faktisk best hvordan de selv har det. Som det så godt er beskrevet: Barna er proffene på egne liv. På samme måte som jeg er proffen på mitt eget liv. Og du er proffen på ditt eget liv. Så enkelt er det. Og tydeligvis så vanskelig er det for deg å erkjenne det. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, barna er ikke proffe på eget liv. Et barn er ikke kognitivt i stand til å forstå følgene av situasjonen de lever i og de er ikke i stand til å forstå hva de trenger for å utvikle seg på en sunn måte.

Det er en grunn til at barn ikke har lov til å bo alene. Hadde de vært proffe på eget liv, hadde de fått bo alene.

Skrevet
3 timer siden, Trolljeger skrev:

Nei, barna er ikke proffe på eget liv. Et barn er ikke kognitivt i stand til å forstå følgene av situasjonen de lever i og de er ikke i stand til å forstå hva de trenger for å utvikle seg på en sunn måte.

Det er en grunn til at barn ikke har lov til å bo alene. Hadde de vært proffe på eget liv, hadde de fått bo alene.

Det er tydelig at du mangler kunnskap og erfaring som barnevernsbarn anskaffer seg. Og det har jeg forståelse for. Barn som lever under barnevernet og denne type forhold skaffer seg innsikt og blir raskere modne enn andre barn. En annen ting er dette med trivsel. Vi er alle skapt med sanser. Vi vet alle når vi har det godt, vondt og med andre opplevelser. Mennesket er et unikt vesen ettersom vi alle evner å sette ord på hvordan vi har det. Barn som voksne. Barn kan sette ord på sine følelser, sin verdsettelse i positiv og negativ forstand de også. Og dette er egenskaper vi selvfølgelig skal respektere. Dette skal vi aldri umyndiggjøre. Dette ligger det i å være proffe på eget liv. Barn som voksne. Deg og meg. Og alle andre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe å gjøre med barnevernet, men jeg har dessverre ikke helt tillitt.  

Lest litt for mange stygge historier

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...