AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #21 Skrevet 29. oktober 2019 Ja. Barnets beste er grunnstammen i Norge. I mange andre land kommer foreldrenes beste først. EMD sier også at Norge bør ta mer hensyn til foreldrene enn til barnet. Jeg håper ikke Norge vil legge seg på den linja. Anonymkode: 8d10f...872 15
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #22 Skrevet 29. oktober 2019 Vondt å si det, men mye mindre nå. Jobber i Bhg, og har løpet av mine år der meldt noen saker. Følte alltid det ble tatt tak i, familier fikk god hjelp og hadde bare positivt å si. Den siste bekymringen vi meldte henla de uten noe særlig mer undersøkelse enn å snakke med far, og de kjøpte alt han sa. Selv om alt vi fortalte bv, all dokumentasjon og «bevis» viste at far snakket usant. Anonymkode: 4375a...a5f 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #23 Skrevet 29. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Barnets beste er grunnstammen i Norge. I mange andre land kommer foreldrenes beste først. EMD sier også at Norge bør ta mer hensyn til foreldrene enn til barnet. Jeg håper ikke Norge vil legge seg på den linja. Anonymkode: 8d10f...872 Det kan jeg være enig med deg i. Men hva med institusjoner i Norge? Og den siste avsløringen som dukket opp i VG om gutten på luftmadrassen? Dette er jo grusomt. Anonymkode: c8781...f32 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #24 Skrevet 29. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vondt å si det, men mye mindre nå. Jobber i Bhg, og har løpet av mine år der meldt noen saker. Følte alltid det ble tatt tak i, familier fikk god hjelp og hadde bare positivt å si. Den siste bekymringen vi meldte henla de uten noe særlig mer undersøkelse enn å snakke med far, og de kjøpte alt han sa. Selv om alt vi fortalte bv, all dokumentasjon og «bevis» viste at far snakket usant. Anonymkode: 4375a...a5f Eg har same erfaring! Før hadde eg 100% tilitt, nølte ikkje eit sekund. Men nå er eg litt meir sånn tja. Anonymkode: b0d25...6ff
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #25 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg være enig med deg i. Men hva med institusjoner i Norge? Og den siste avsløringen som dukket opp i VG om gutten på luftmadrassen? Dette er jo grusomt. Anonymkode: c8781...f32 At helsevesen ikke tar sitt ansvar, på grunn av økonomi, er ikke ukjent og det helt klart uforsvarlig praksis. Barnevernet har mange unge på institusjon som helse avviser å ta inn. Unge som har rett til helsehjelp. Anonymkode: 8d10f...872
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #26 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At helsevesen ikke tar sitt ansvar, på grunn av økonomi, er ikke ukjent og det helt klart uforsvarlig praksis. Barnevernet har mange unge på institusjon som helse avviser å ta inn. Unge som har rett til helsehjelp. Anonymkode: 8d10f...872 Tragisk. Norge skal være ett av de beste landene å bo i med tanke på helsehjelp. Not anymore... Anonymkode: c8781...f32
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #27 Skrevet 29. oktober 2019 De reddet iallefall meg og mine søsken fra ett rent helvete, så ja jeg har tillit. Anonymkode: 5f38a...e70 11
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #28 Skrevet 29. oktober 2019 Men hva er galt med barnevernet? Er det for mange og unødvendige omsorgsovertakelser? Er det fordi foreldre får for mange sjanser og blir boende med uegnede foreldre? Eller er det begge deler? Hvorfor kan ikke den som har ansvar bare ta det ansvaret og gjøre noe? Se på den Nav skandalen nå. De snur alt på hodet nå med engang det ble avdekket alvorlig svikt. Store omslag i avisen og det ene og det andre. Hvis barnevernet gjør så grusomme feil, hvorfor er det da ingen som bryr seg da? De bare tar opp temaet i ny og ne og liksom «ja, vi ser problemet i barnevernet og jobber med å løse dette» eller «de er klar over hva problemet i norsk barnevern er», men skyver ansvaret over på hverandre og ingenting blir gjort. Er det lov å håpe at det skjer noe snart?? Anonymkode: c8781...f32
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #29 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tragisk. Norge skal være ett av de beste landene å bo i med tanke på helsehjelp. Not anymore... Anonymkode: c8781...f32 Veldig trist. Særlig unge med psykisk uhelse faller mellom to stoler og får lite hjelp. Å bli innlagt på barnevernsinstitusjon er ingen god løsning når du strever med helseutfordringer. Enkelttimer på Bup er ikke godt nok. Det finnes institusjoner som tar inn både på lov om barnevern og på helse, men det er få plasser og mange om 'beinet'. Dessverre Anonymkode: 8d10f...872
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #30 Skrevet 29. oktober 2019 23 minutter siden, Pentagon skrev: Det er jo også vanvittig mye historier om barn som har vært igjennom barnevernet og fosterhjem som har opplevd mye jævlig og ikke blir hørt eller sett. Så føler det ofte handler om hvorvidt foreldre eller fosterforeldre klarer å lure systemet eller ikke, og ikke om kompetansen til den som er på tilsyn fra barnevernet. Hvorfor har så mange fæle mennesker klart å lure barnevernet hvis de er så inmari kompetente, det spør jeg meg om. Det er dette jeg synes er verst. Barn og unge som har opplevd vonde ting i bio hjem, så opplever de enda verre overgrep i statens forvaring. Gjør meg trist og livredd! Er aleneforsørger og kjenner at jeg blir redd for å bli syk eller dø når jeg leser alle disse vanvittige historiene. Anonymkode: 0781c...6db 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #32 Skrevet 29. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Barnets beste er grunnstammen i Norge. I mange andre land kommer foreldrenes beste først. EMD sier også at Norge bør ta mer hensyn til foreldrene enn til barnet. Jeg håper ikke Norge vil legge seg på den linja. Anonymkode: 8d10f...872 Her er jeg uenig med deg. Tviler ikke på at hensikten er barnets beste i det norske bv, men av og til går det så galt. Alt for mange historier om unge på enkeltvedtak, dysfunksjonelle institusjoner, dårlige fosterhjem med mangelfullt tilsyn, barn og unge som ikke får hjelp. Bv trenger et stort paradigmeskifte. Anonymkode: 0781c...6db
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #33 Skrevet 29. oktober 2019 Har absolutt tillit til barnevernet. Grunnen til at Norge taper i EMD er at en stor del av andre europeiske land ivaretar foreldrenes rettigheter sterkere enn barnas. Jeg samarbeider tett med barnevernet i jobbsammenheng, så har kjennskap til en god del saker. Jeg har oftere følelsen av at barnevernet ikke gjør nok enn at de gjør for mye... Anonymkode: 494bb...c25 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #34 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig trist. Særlig unge med psykisk uhelse faller mellom to stoler og får lite hjelp. Å bli innlagt på barnevernsinstitusjon er ingen god løsning når du strever med helseutfordringer. Enkelttimer på Bup er ikke godt nok. Det finnes institusjoner som tar inn både på lov om barnevern og på helse, men det er få plasser og mange om 'beinet'. Dessverre Anonymkode: 8d10f...872 Det viktigste er at man fjernet barnet fra moren, så 99% av jobben er gjort. Man er en idiot uten selvinnsikt med utdannelse fra livets harde skole hvis man ikke har 100% blind tillit til Barnevernet. For det er komplett utenkelig at det kan skje maktovergrep i Barnevernet som mer skader barnet enn hjelper det. Anonymkode: 95509...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #35 Skrevet 29. oktober 2019 Etter 10 + år som barnehagelærer har det dessverre blitt noen bekymringsmeldinger opp igjennom årene. Jeg har kun opplevd en gang at foreldre har mistet omsorgen, og da var det allerede gått for lang tid.. Jeg har derimot opplevd altfor ofte at ikke nok gjøres i forhold til hvor stor bekymringen er. Ofte er bekymringen basert på barns uttalelser, samt atferden de viser, men det legges i stor grad for mye vekt på foreldrenes følelser. Jeg har blitt sjokkert over hvor fort saker henlegges, hvor det er snakk om det jeg mener er omsorgssvikt. Det kommer dessverre an på saksbehandler, og jeg har også opplevd at saksbehandler har blitt sjarmert av en forelder f.eks.. Så svaret mitt er ja, jeg har tillit til at barnevernet er nødvendig og at de ikke tar barna ut av familien uten grunn. Samtidig er svaret mitt nei, fordi jeg har opplevd så mange ganger å være dypt bekymret for et barn, men saken blir allikevel henlagt. Anonymkode: 9fb2f...527 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #36 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er at man fjernet barnet fra moren, så 99% av jobben er gjort. Man er en idiot uten selvinnsikt med utdannelse fra livets harde skole hvis man ikke har 100% blind tillit til Barnevernet. For det er komplett utenkelig at det kan skje maktovergrep i Barnevernet som mer skader barnet enn hjelper det. Anonymkode: 95509...ffb Jeg vil tro at det skjer maktovergrep både i barnevernet og andre instanser. Spørsmålet er hvor ofte det skjer. Og dersom det skjer, hvem kan hjelpe og hvem kan stanse dette? Anonymkode: c8781...f32 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #37 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er at man fjernet barnet fra moren, så 99% av jobben er gjort. Man er en idiot uten selvinnsikt med utdannelse fra livets harde skole hvis man ikke har 100% blind tillit til Barnevernet. For det er komplett utenkelig at det kan skje maktovergrep i Barnevernet som mer skader barnet enn hjelper det. Anonymkode: 95509...ffb Gutten på luftmadrassen var frivillig plassert, ifølge media, i likhet med mange andre unge med helseutfordringer. Anonymkode: 8d10f...872
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #38 Skrevet 29. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er at man fjernet barnet fra moren, så 99% av jobben er gjort. Man er en idiot uten selvinnsikt med utdannelse fra livets harde skole hvis man ikke har 100% blind tillit til Barnevernet. For det er komplett utenkelig at det kan skje maktovergrep i Barnevernet som mer skader barnet enn hjelper det. Anonymkode: 95509...ffb På hvilket grunnlag kan barnevernet fjerne barnet fra moren? I loven står det at det er siste utvei. Anonymkode: c8781...f32
Batteriløs Skrevet 29. oktober 2019 #39 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Har delvis tiltro til barnevernet, det er mange flinke folk i barnevernet som virkelig gjør en god jobb. Likevel har jeg selv erfaring med at barnevernet ikke alltid er til "det beste for barnet" for å si det sånn. Vi var en periode under barnevernet grunnet ting jeg ikke ønsker å opplyse om her, men det var ikke på grunn av omsorgssvikt og innebar kun hjelpetiltak. Min mor var en veldig god omsorgsperson som raskt skilte seg fra min far grunnet hans alkoholmisbruk da vi var små. Barnevernet tok alt min far sa for god fisk ettersom han er veldig talefør. Dette førte til at barnevernet forsøkte å få oss plassert i fosterhjem siden min far hele tiden svertet moren min med usannheter han fortalte barnevernet. Barnevernet forsøkte også å tvinge min mor til å sende oss til min far da han var voldsomt beruset over en lengre periode. Min mor nektet, og fikk deretter beskjed om at hun risikerte fengselsstraff dersom hun ikke sendte oss dit. Noe hun selvfølgelig ikke gjorde ettersom hun faktisk er en oppegående kvinne og en god omsorgsperson. Etterhvert snudde barnevernet på alt de hadde sagt da de til slutt innså hvem som faktisk var den gode forelderen, men at det fikk gå så langt er for meg helt absurd. Endret 29. oktober 2019 av Batteriløs
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #40 Skrevet 29. oktober 2019 Og dette med hjelpetiltak... Er det slik at tiltak SKAL prøves først før omsorgsovertakelsen? Nå snakker jeg altså ikke om vold, overgrep og andre alvorlige og straffbare handlinger. Jeg bare lurer, disse foreldrene som roper høyt i media at de har mistet barna «uten grunn», kan de egentlig gjøre det uten hjelpetiltak først? Hvis ikke, så har jo foreldrene en sjanse til å vise at hjelpetiltak er nok. Og er det ikke det, så ja. Siste utvei. Anonymkode: c8781...f32 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå