Gå til innhold

Har du tillit til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

1. Dårlig utnyttelse av ressurser. Bruker de feil.

2. Ting skjer forsent, og da har det allerede gått så langt av barnet må ut, istedenfor at BV kunna hjulpet familien.

3. Det skulle vært aldersbestemt å gå barnevern. Dette handler om tillitt og trygghet. Hadde du likt at en på 23 år, som kom rett fra studiet, skulle preket til deg omoppdragelse av ditt barn? Eventuelt tatt barnet ditt? 

4. Hele barnevernet på endres. Mer folk. Mer jobb for at de barna som kan bo i familien sin, får bo der med masse bistand. Foreldre vil som regel barnets beste, og de VET innerst inne at hos dem er ikke alt helt bra.

Barnevernet må være ydmyke, lyttende og se barnetsbehov. Ikke frata barnet familien sin hvis det her handler om omsorgssvikt som kan gjøres noe med. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 8ea83...128

Skrevet

Nei.

Har sett i jobbsammenheng flere eksempler der barnevernet har gjort så mange grove feil at man virkelig får bakoversveis. Verre er at de tydeligvis har et stort problem med å innrømme og fikse egne feil. Istedet blir det forsøkt å tåkelegge, trenere og skjule.

For å ikke glemme at det er penger inni bildet. Private aktører innenfor barnevern tjener grovt og de har interesse at "kundene" deres ikke forsvinner.

Anonymkode: 04714...156

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvordan får de saken sin gjennom i fylkesnemnda dersom det ikke står skrevet i papirene at hjelpetiltaket var prøvd først?

Anonymkode: c8781...f32

De kan enten sette inn tiltak som passer dem men ikke barnet og derfor ikke funker. Eller bruke svartmaling i rapportene for å presentere situasjonen mer alvorlig enn den er. Husk at sakkyndige og advokater er på deres side, at det er ingen kontroll over dem og at de er også interessert i å suge maksimum penger fra staten.

Anonymkode: 0dde3...b9e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan enten sette inn tiltak som passer dem men ikke barnet og derfor ikke funker. Eller bruke svartmaling i rapportene for å presentere situasjonen mer alvorlig enn den er. Husk at sakkyndige og advokater er på deres side, at det er ingen kontroll over dem og at de er også interessert i å suge maksimum penger fra staten.

Foreldrene har jo innsyn i rapportene som blir skrevet. Da kan forelder si fra om eventuelle feil, slik at hele situasjonen kommer frem på riktig måte. Uten å pynte på noe eller sverte noe. Rett og slett slik som det er. 

• Liker 2
Skrevet

Nei dessverre så har jeg ikke tillit til barnevernet. De er nødvendig og har en viktig jobb å gjøre. Men det har vært for mange skandaler, og de har gått fra å jobbe med de som virkelig trenger det (overgrep, omsorgssvikt osv) til å fokusere på om man er god nok forelder. Og det er så ekstremt personavhengig hva slags behandling man får av dem. Retningslinjer er for dårlig, og de legger seg opp i for mye jeg føler de ikke har noe med. Har snakket mye med folk som har både vært fosterforeldre og hatt barn i fosterhjem, og de alle sier det samme, det er noe alvorlig galt med systemet som er i dag. De har for mye makt og kan virkelig gjøre livet til et helvete for deg om de finner det for godt, enda du egentlig har alt på det rene. 

Anonymkode: d2148...5c0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Foreldrene har jo innsyn i rapportene som blir skrevet. Da kan forelder si fra om eventuelle feil, slik at hele situasjonen kommer frem på riktig måte. Uten å pynte på noe eller sverte noe. Rett og slett slik som det er. 

Si ifra til hvem? 🙂 Tror du det kommer til å hjelpe?

Som praksis viser, hjelper det bare når man publiserer informasjon om mishandlingen i media- da kan det hjelpe. Da plutselig begynner de top-ansvarlige å reagere.

Tror du at moren til gutten som var innesperret i kald rom på luftmadrassen i tre år ikke prøvde å si ifra? I løpet av tre år?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dessverre så har jeg ikke tillit til barnevernet. De er nødvendig og har en viktig jobb å gjøre. Men det har vært for mange skandaler, og de har gått fra å jobbe med de som virkelig trenger det (overgrep, omsorgssvikt osv) til å fokusere på om man er god nok forelder. Og det er så ekstremt personavhengig hva slags behandling man får av dem. Retningslinjer er for dårlig, og de legger seg opp i for mye jeg føler de ikke har noe med. Har snakket mye med folk som har både vært fosterforeldre og hatt barn i fosterhjem, og de alle sier det samme, det er noe alvorlig galt med systemet som er i dag. De har for mye makt og kan virkelig gjøre livet til et helvete for deg om de finner det for godt, enda du egentlig har alt på det rene. 

Anonymkode: d2148...5c0

Har du blitt meldt selv? Er du redd for å blir meldt? 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det tatt helt av i media her. En avsløring etter den andre, alle saker som er i EMD til behandling osv. Hva skjer egentlig? Altså, har normale foreldre noe å frykte dersom barnevernet skulle bli kontaktet? 
Noen kan sende en melding på hevn (eks for eksempel), noen igjen kan oppleve å bli misforstått og noen tror han/hun så noe som virket rart og meldte fra osv. 

Det er vel ikke helt normalt å gå og være redd heller, men jeg merker dette bekymrer meg litt. Vet ikke helt hvorfor, har jo ingen grunner til det. Kan helt vanlige folk og da mener jeg folk med selvinnsikt og ønske om samarbeid bli fratatt barna sine fordi noen med makt har ett ønske om det? 

Har noen av dere tenkt på hva ville skjedd dersom nettopp dere var kontaktet av barnevernet med bekymring ang deres barn? 

Jeg stoler ikke på barnevernet, det styres av mennesker så det kan alltid skje feil. Er feil person i mot deg så er mye gjort. En manipulerende person eller to kan ødelegge stort. Har man gjort feil tidligere i livet så kan det bli brukt mot deg selv om du har vært stabil etter barnet kom. 

Jeg har også selv erfart at fosterhjem ofte har barn pga pengene. Hjemmene er ofte ikke så stabile som de burde vært. Barnevernet er mange steder også dårlige på å følge opp disse hjemmene. Dermed kan mange barn bli mer ødelagte og få større vansker senere i livet. 

Jeg personlig syns at barnevernet burde legges ned slik det "fungerer" i dag. Det bør heller bygges opp en ny versjon av et barnevern. De som har fosterhjem hos seg bør få mer utdannelse og mer hjelp også. 

Jeg har selv vært under barnevernet og i en ikke fungerende familie hele mitt liv. Av mine 4 søsken så er jeg den eneste som fungerer så og si normalt. Et liv i barnevernet så har jeg to søsken som er rusmisbrukere og et søsken som sliter psykisk og såvidt klarer å komme seg på jobb. Det å flytte fra en biologisk familie med noe problemer hjalp lite da fosterfamilien hadde flere problemer. 

Anonymkode: 1725f...6f7

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det tatt helt av i media her. En avsløring etter den andre, alle saker som er i EMD til behandling osv. Hva skjer egentlig? Altså, har normale foreldre noe å frykte dersom barnevernet skulle bli kontaktet? 
Noen kan sende en melding på hevn (eks for eksempel), noen igjen kan oppleve å bli misforstått og noen tror han/hun så noe som virket rart og meldte fra osv. 

Det er vel ikke helt normalt å gå og være redd heller, men jeg merker dette bekymrer meg litt. Vet ikke helt hvorfor, har jo ingen grunner til det. Kan helt vanlige folk og da mener jeg folk med selvinnsikt og ønske om samarbeid bli fratatt barna sine fordi noen med makt har ett ønske om det? 

Har noen av dere tenkt på hva ville skjedd dersom nettopp dere var kontaktet av barnevernet med bekymring ang deres barn? 

At barnevernet har forbedringspotensial er ganske opplagt ut ifra den siste tidens medieoppslag.

Det betyr ikke at barnevernet, slik de mest ekstremistiske barnevernsmotstanderne mener, kidnapper barn som har det bra. Så lenge man er oppegående og dekker barnas mange behov har man ingenting å frykte.

Om man så blir meldt for en bagatell, og barnevernet mot formodning åpner for undersøkelser, kommer man langt ved å være et oppegående og reflektert menneske.

Dette er egenskaper som så åpenbart mangler hos mange av motstanderne. Jeg så senest i går at det var mange som åpenlyst, og i en åpen Facebook-gruppe, forsvarte drapstrusler mot en barnevernsansatt og hennes barn. I samme gruppe var en tidligere mor som hadde kidnappet to barn og rømt til utlandet, dømt til fengsel. Hun ble også forsvart.

Med Rune Fardal og Marius Reikerås som fyrer oppunder dette fellesskapet internasjonalt, sier det seg selv at det blir omtalt i medier.  

Anonymkode: f0b76...c94

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

... mange av motstanderne. ...

Med Rune Fardal og Marius Reikerås som fyrer oppunder dette fellesskapet internasjonalt, sier det seg selv at det blir omtalt i medier.  

Alle disse personene betyr ingenting, de er sekundære. Om det ikke var dem ville de blitt noen andre.

Hovedårsaken til mistillit til Barnevernet er Barnevernets egen dysfunksjonalitet. Som følger fra

a. Feil pengepolitikk. At det blir mer lønnsomt for lokalstyret å splitte familier enn å hjelpe barn.

b. At enorme pengestrømmer i bransjen gir mulighet til enorme gevinster og tiltrekker feil type personer. Det er absolutt unødvendig å bruke milliarder for å gi hjelp. En energisk enterprising manager kommer alltid til å tvinge ut en profesjonell pedagog fra lederrolle. 

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si noe om hvorfor du trengte hjelp? Var ikke du redd for maktovergrep fra barnevernet ?

Trengte avlastning pga ingen far og lite nettverk.
Fikk også hjelp (støtte og tips) når tenårene stod for døren og jeg engstet meg for at sønnen skulle havne i feil miljø

Endret av Fjugur
manglet noe
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som ble verre etter at jeg fikk barn. Hadde det ikke vært for at pappaen og annen familie kompenserte såpass for det jeg ikke fikk til en stund så hadde jeg kontaktet barnevernet selv. Ungene kommer først. Veldig glad for at vi har muligheter for hjelp når vi ikke strekker til selv. Jeg hadde ikke vært redd for omsorgsovertakelse. 

Barnevernet skulle hatt mye mer midler, de har mer ansvar enn ressurser dessverre. Men det er veldig viktig at det finnes. Mange fortjener en bedre barndom enn de har/har hatt. 

Anonymkode: b3719...7e4

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

Barnevernet får mye pepper og man kan stille seg kritisk og undrende til noen avgjørelser de tar. Men inntrykket mitt er at det stort sett er gode grunner til at de griper inn i familier. Man må nesten jobbe i helsevesenet for å skjønne hvor dysfunksjonelle enkelte familier er. Det er en overvekt av kvinner som har barn, men som ikke er i stand til å ta vare på dem. Det florerer av kvinner som er traumatisere enten på grunn av sin egen oppvekst eller ting som har skjedd senere. Barnevernet og helsevesenet er underlagt taushetsplikten slik at en ikke kan si noe til sitt forsvar. Dermed er det fritt frem for kvinner og menn som er blitt fratatt omsorgen for sine barn til å si og gjøre hva de vil.

Jeg nevner i fleng: alvorlig depresjon, angstproblemer, psykoser, personlighetsforstyrrelser, lavt evnenivå, traumer - alt dette kan skade barnet dersom det vokser opp i et miljø med syke foreldre. Hva vil dette sannsynligvis føre til? Jeg tror at barn vil bli skjevutviklet og selv få psykiske vansker. Noen klarer seg kanskje i livet, noen ikke. Men det vil koste samfunnet massevis av penger og ressurser dersom disse barna ikke får hjelp så tidlig som mulig. Individet selv vil kanskje få begrenset livskvalitet. Noen av disse sårbare barna kan havne i narkotikamiljøer, andre blir kriminelle. Alt dette kan skje dersom vi ikke har en statlig institusjon som har midler og mandat til å fange opp disse barna.

Dette er mat for liberalister som allerede misliker staten og det kollektive. De ønsker en mye mindre stat, privatisering og nedleggelser av statlige institusjoner. Fardal og Reikerås tilhører den fløyen. I tillegg er det masse konspirasjonsteorier ute og går i disse gruppene så du har en cocktail med det meste. Og barnevernet blir lette å ta fordi korstoget mot dem består av kvinner og menn som ikke vil innse at de har psykiske problemer som kan skade barnets utvikling.

Endret av 007_008_007
Skrevet

Jeg har tillit til dem, og har forståelse for at de kanskje har Norges mest utakknemlige jobb. Man er "alltid" for tidlig eller for sent inne, og det er alltid noen som er misfornøyd.

Det er ikke heldig at Norge har så mange saker i EMD, men det skrives lite om sakene Norge vinner. Det kan også tenkes at Norge har strengere krav til foreldre/foresatte enn andre europeiske land, er det i seg selv så galt?

Totalt sett så får man ikke problemer med barnevern om man er en normalt, oppegående person. Selv i sakene der det blir dømt mot norsk barnevern i EMD så er det noe "rart" med foreldrene/foresatte.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Det er en overvekt av kvinner som har barn, men som ikke er i stand til å ta vare på dem. Det florerer av kvinner som er traumatisere enten på grunn av sin egen oppvekst eller ting som har skjedd senere. Barnevernet og helsevesenet er underlagt taushetsplikten slik at en ikke kan si noe til sitt forsvar. Dermed er det fritt frem for kvinner og menn som er blitt fratatt omsorgen for sine barn til å si og gjøre hva de vil.

Nettopp. Hadde etater som barnevern, politi, kriminalomsorg osv. kunne vise samfunnet rent konkret hva som skjer, så hadde samfunnet fått bakoversveis over at det ikke står dårligere til med Norge enn det allerede gjør.

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet
4 minutter siden, Trolljeger skrev:

Nettopp. Hadde etater som barnevern, politi, kriminalomsorg osv. kunne vise samfunnet rent konkret hva som skjer, så hadde samfunnet fått bakoversveis over at det ikke står dårligere til med Norge enn det allerede gjør.

Jeg er enig med deg.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

At barnevernet har forbedringspotensial er ganske opplagt ut ifra den siste tidens medieoppslag.

Det betyr ikke at barnevernet, slik de mest ekstremistiske barnevernsmotstanderne mener, kidnapper barn som har det bra. Så lenge man er oppegående og dekker barnas mange behov har man ingenting å frykte.

Om man så blir meldt for en bagatell, og barnevernet mot formodning åpner for undersøkelser, kommer man langt ved å være et oppegående og reflektert menneske.

Dette er egenskaper som så åpenbart mangler hos mange av motstanderne. Jeg så senest i går at det var mange som åpenlyst, og i en åpen Facebook-gruppe, forsvarte drapstrusler mot en barnevernsansatt og hennes barn. I samme gruppe var en tidligere mor som hadde kidnappet to barn og rømt til utlandet, dømt til fengsel. Hun ble også forsvart.

Slik som jeg ser situasjonen i dag, så på den ene siden står det ekstremistiske barnevernsmotstanderne, men på den andre siden står det ekstremistiske barnevernstforsvarere som er klare til å i strupen på alle som er i hvert fall litt kritiske til hvordan Barnevernet opererer i dag. De som mener at Barnevernet er bra slik den er i dag og de som hevder at de mistet barnet fordi det ikke hadde nok ost på skiven, er like ekstreme idioter i mine øyne.

Anonymkode: 95509...ffb

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik som jeg ser situasjonen i dag, så på den ene siden står det ekstremistiske barnevernsmotstanderne, men på den andre siden står det ekstremistiske barnevernstforsvarere som er klare til å i strupen på alle som er i hvert fall litt kritiske til hvordan Barnevernet opererer i dag. De som mener at Barnevernet er bra slik den er i dag og de som hevder at de mistet barnet fordi det ikke hadde nok ost på skiven, er like ekstreme idioter i mine øyne.

Anonymkode: 95509...ffb

Jeg har ikke inntrykk av at det er to ytterpunkter som du sier. Man har konspirasjonsfolka som tror ansatte i barnevernet selger barn og tjener store penger på det. At det er så stor etterspørsel etter barn at de tar hvem som helst uten noen grunn. 

Samtidig i den virkelige verden tror jeg de fleste kan nevne flere barnefamilier som er i gråsonen for hva det er bra å vokse opp i, uten at barnevernet er innblandet i det hele tatt. Litt rart at de fyker rundt og kidnapper barn i hytt og pine fra oppegående velfungerende foreldre når det er så mye ganske åpenbart å ta av.

Den eneste jeg vet om som har mistet barn i ufrivillig omsorgsovertakelse er en sprøyte gal dame som jeg hadde vært bekymret for å ha mine egne barn i samme nabolag som. Jeg får helt vondt av å tenke på den første babyen som faktisk bodde hos henne en stund. 

Av de jeg vet om som har hjelpetiltak så er det også god grunn. Av barn jeg kjenner som bor eller har bodd i fosterhjem så har det vært det beste for dem og de betviler det ikke selv. 

Barnevernet har selvfølgelig mye rom for forbedringer, og burde fått mer ressurser. Det tror jeg alle mener selv om de forsvarer det som er. For det er ikke noe alternativ å ikke ha et barnevern. 

I en ideell verden hadde man ikke fått barn med mindre man var i stand til å ta seg godt av dem, og ingen hadde fått problemer med psykiatri eller rus underveis som foreldre. Men sånn kommer det aldri til å bli, og barn velger ikke hvilken familie de skal bli født inn i. Så det er klart vi må ha et system som kan bidra til å utjevne litt. 

Anonymkode: b3719...7e4

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Trolljeger skrev:

Jeg har tillit til dem, og har forståelse for at de kanskje har Norges mest utakknemlige jobb. Man er "alltid" for tidlig eller for sent inne, og det er alltid noen som er misfornøyd.

Det er ikke heldig at Norge har så mange saker i EMD, men det skrives lite om sakene Norge vinner. Det kan også tenkes at Norge har strengere krav til foreldre/foresatte enn andre europeiske land, er det i seg selv så galt?

Totalt sett så får man ikke problemer med barnevern om man er en normalt, oppegående person. Selv i sakene der det blir dømt mot norsk barnevern i EMD så er det noe "rart" med foreldrene/foresatte.

Ja det er galt, når bv har gått fra å ta tak i de virkelig alvorlige sakene som rus, omsorgssvikt og overgrep og fokuserer heller på om dere er "god nok" foreldre eller ikke ved å henge seg i bagateller.

Anonymkode: 21ce3...b45

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...