Gå til innhold

Har du tillit til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Batteriløs skrev:

Har delvis tiltro til barnevernet, det er mange flinke folk i barnevernet som virkelig gjør en god jobb.

Likevel har jeg selv erfaring med at barnevernet ikke alltid er til "det beste for barnet" for å si det sånn. Vi var en periode under barnevernet grunnet ting jeg ikke ønske å opplyse om her, men det var ikke på grunn av omsorgssvikt og innebar kun hjelpetiltak. Min mor var en veldig god omsorgsperson som raskt skilte seg fra min far grunnet hans alkoholmisbruk da vi var små. Barnevernet tok alt min far sa for god fisk ettersom han er veldig talefør. Dette førte til at barnevernet forsøkte å få oss plassert i fosterhjem siden min far hele tiden svertet moren min med usannheter han fortalte barnevernet. Barnevernet forsøkte også å tvinge min mor til å sende oss til min far da han var voldsomt beruset over en lengre periode. Min mor nektet, og fikk deretter beskjed om at hun risikerte fengselsstraff dersom hun ikke sendte oss dit. Noe hun selvfølgelig ikke gjorde ettersom hun faktisk er en oppegående kvinne og en god omsorgsperson. Etterhvert snudde barnevernet på alt de hadde sagt da de til slutt innså hvem som faktisk var den gode forelderen, men at det fikk gå så langt er for meg helt absurd. 

Trist å høre. Håper du har det bra i dag. Og bra at barnevernet har skjønt hvem som er god og hvem som er dårlig forelder. Klem til deg.

Anonymkode: c8781...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg tok selv kontakt med BV da barnet mitt var et par år gammelt. Fikk hjelp og støtte i flere år, god oppfølging. Tiltakene ble avsluttet når barnet var 15-16 (husker ikke helt) etter en gjensidig avtale. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Fjugur skrev:

Ja. Jeg tok selv kontakt med BV da barnet mitt var et par år gammelt. Fikk hjelp og støtte i flere år, god oppfølging. Tiltakene ble avsluttet når barnet var 15-16 (husker ikke helt) etter en gjensidig avtale. 

Kan du si noe om hvorfor du trengte hjelp? Var ikke du redd for maktovergrep fra barnevernet ?

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 10 + år som barnehagelærer har det dessverre blitt noen bekymringsmeldinger opp igjennom årene. Jeg har kun opplevd en gang at foreldre har mistet omsorgen, og da var det allerede gått for lang tid..

Jeg har derimot opplevd altfor ofte at ikke nok gjøres i forhold til hvor stor bekymringen er. Ofte er bekymringen basert på barns uttalelser, samt atferden de viser, men det legges i stor grad for mye vekt på foreldrenes følelser. Jeg har blitt sjokkert over hvor fort saker henlegges, hvor det er snakk om det jeg mener er omsorgssvikt. Det kommer dessverre an på saksbehandler, og jeg har også opplevd at saksbehandler har blitt sjarmert av en forelder f.eks..

Så svaret mitt er ja, jeg har tillit til at barnevernet er nødvendig og at de ikke tar barna ut av familien uten grunn.

Samtidig er svaret mitt nei, fordi jeg har opplevd så mange ganger å være dypt bekymret for et barn, men saken blir allikevel henlagt.

Anonymkode: 9fb2f...527

Jeg underskriver dette, har samme erfaring og er helt enig med deg! 

Anonymkode: 1dbb4...bf8

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist å høre. Håper du har det bra i dag. Og bra at barnevernet har skjønt hvem som er god og hvem som er dårlig forelder. Klem til deg.

Jada som sagt så skjønte de det etterhvert og beklaget hele saken til moren min i ettertid. Men takk skal du ha:) Er i dag voksen og har det helt fint, glad for at jeg ble skjermet for de vonde sidene til faren min så mye som mulig. 

Skrevet
4 minutter siden, Batteriløs skrev:

Jada som sagt så skjønte de det etterhvert og beklaget hele saken til moren min i ettertid. Men takk skal du ha:) Er i dag voksen og har det helt fint, glad for at jeg ble skjermet for de vonde sidene til faren min så mye som mulig. 

Heldig du.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

På hvilket grunnlag kan barnevernet fjerne barnet fra moren? I loven står det at det er siste utvei. 

Så hva hvis det står i loven, er det et bevis på at det alltid er slik? Her er et eksempel på hvordan kommunen reduserte akuttplasseringer med 90% https://fontene.no/nyheter/barnevernet-i-kongsberg-reduserte-akuttplasseringer-med-90-prosent-6.47.417300.5997f1da36  "Vi har endret verdisyn og har fått et annet syn på betydningen av barnets nettverk, sier barnevernsjefen". Så selv om det står i loven at det er siste utvei, tolker jeg det som at kommunen altfor ofte brukte akuttplasseringer som kunne ha vært vært unngått. Hvordan tolker du det?

Anonymkode: 95509...ffb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heldig du.

Ja, absolutt. 

Skrevet
1 time siden, Fredelig skrev:

Ja, selvsagt.

Barnevernet (Norge) har fokus på barns rettigheter. Som et sivilisert samfunn har man forlatt tankegangen om at barn er foreldres eiendom. Tanker som fremdeles står høyt i kurs i land som eksempelvis Polen.

Det er ikke sant at Barnevernet i Norge har fokus på barnas rettigheter. Her er dokumentasjon på at 70 prosent av fosterhjemsplasserte barn ikke blir hørt.

https://www.nrk.no/hordaland/ny-forskning-om-fosterhjemsplassering_-_-barna-blir-ikke-hort-1.12750453

Her er norsk lovgivning om at barn skal bli hørt. 

https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2017/06/19/Barnets-rett-til-å-bli-hørt

Anonymkode: c069a...591

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tillitt til barnevernet ja. Nå er jeg barnevernsbarn, eneste jeg skulle ønske, er at de gjør noe litt før. Det tok lang tid før jeg ble flyttet hjemmefra. Og det kjenner jeg til fra andre saker og.

Selv om jeg er alene med barna, og med flere kroniske sykdommer, og PTSD. Og yngste barnet har flere diagnoser. Så finnes jeg ikke redd for barnevernet. 

Jeg har blitt meldt til barnevernet en gang, men det var av far, så det ble ordnet opp etter en telefonsamtale med barnevernet. 

Anonymkode: b6025...9e0

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva hvis det står i loven, er det et bevis på at det alltid er slik? Her er et eksempel på hvordan kommunen reduserte akuttplasseringer med 90% https://fontene.no/nyheter/barnevernet-i-kongsberg-reduserte-akuttplasseringer-med-90-prosent-6.47.417300.5997f1da36  "Vi har endret verdisyn og har fått et annet syn på betydningen av barnets nettverk, sier barnevernsjefen". Så selv om det står i loven at det er siste utvei, tolker jeg det som at kommunen altfor ofte brukte akuttplasseringer som kunne ha vært vært unngått. Hvordan tolker du det?

Anonymkode: 95509...ffb

Bv på Kongsberg har fått mye ros for måten de har jobbet på de siste åra. Synes alt som står om dem er fornuftig. Kjenner at det ville vært lett for meg å ha tillit til den gjengen der om jeg noengang skulle fått befatning med bv. 

De unngår akuttplasseringer (som ikke er godt for noen), ved å bruke nettverket - altså venner og familie.

Anonymkode: 0781c...6db

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Barnets beste er grunnstammen i Norge. I mange andre land kommer foreldrenes beste først. EMD sier også at Norge bør ta mer hensyn til foreldrene enn til barnet. Jeg håper ikke Norge vil legge seg på den linja. 

Anonymkode: 8d10f...872

Foreldrene og biologisk familie er gjerne de som har barnets beste som en grunnstamme. For Barnevernets del er dette argumentet en frase de bruker for å vinne igjennom. Det er barna vi skal beskytte. Ikke Barnevernet og Norges myndigheter. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg har ikke tillitt til Barnevernet. Hele systemet er feil.

Kommunene er bare interessert i å suge maksimum penger fra staten. Det er derfor barnevernet prioriterer plassering i fosterhjem eller institusjon foran hjelpetiltak. Istedenfor å jobbe selv gir de barna til fremmede  for å gjøre staten betale, og etter dette blir gjort har de null interesse i disse barna. Selv tar de på seg kun de letteste oppgavene som knapt trenges å bli gjort.

Anonymkode: 0dde3...b9e

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Ja

34 saker er gått inn til EMD for behandling. Og flere er på vei inn. For litt siden vant en mor frem med saken sin som viste at Barnevernet hadde tatt sønnen hennes fra henne uten grunn. Saken viste også foster mor og saksbehandler var for tette. Ikke uvanlig. 

Skrevet

Nei. Er ikkje dum heller.

Anonymkode: 08cf0...f5f

• Liker 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 07b2d...9c4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunene er bare interessert i å suge maksimum penger fra staten. Det er derfor barnevernet prioriterer plassering i fosterhjem eller institusjon foran hjelpetiltak. Istedenfor å jobbe selv gir de barna til fremmede  for å gjøre staten betale, og etter dette blir gjort har de null interesse i disse barna. Selv tar de på seg kun de letteste oppgavene som knapt trenges å bli gjort.

Men hvordan får de saken sin gjennom i fylkesnemnda dersom det ikke står skrevet i papirene at hjelpetiltaket var prøvd først?

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis foreldre går med på å betale hjelpetiltaket selv? 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag kan barnevernet fjerne barnet fra moren? I loven står det at det er siste utvei. 

De kan fjerne det fra moren med et akuttvedtak fattet på falsk grunnlag for eksempel. Skjer ofte, og det er en skandale. Jeg har selv opplevd det i nær vennekrets, og selv om BV fant ut at de hadde feilet og barnet ble tilbakeført etter kort tid, er familien ødelagt for alltid. Moren (min venninne) som ble berørt er den mest omsorgsfulle og oppegående moren jeg kjenner med en høyskoleutdanning innen helse (jeg er selv psykiatrisk sykepleier). Melder er politianmeldt for falsk forklaring, med selv om h*n blir dømt, er skaden alt skjedd. Tenk å bli fratatt barnet ditt over natten helt uten grunn, og du blir behandlet som en kriminell av BV helt til de skjønner at de har gjort en grov feil. Saken blir avsluttet, men min venninne har ikke fått en beklagelse fra BV! Så jeg har gått fra å ha full tillitt til BV, til å ha erfart at systemet overhode ikke fungerer. Dessverre for alle de som virkelig trenger hjelp.

Anonymkode: fac12...8c3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...