Gå til innhold

Vernebukse for motorsag - hvilken har du/ foretrekker du?


absinthia

Anbefalte innlegg

Hei! Det er svært mulig at denne tråden ikke akkurat blir spammet ned av forslag, men jeg prøver meg likevel.

Jeg skal kjøpe meg litt nytt verneutstyr, før jeg tar fatt på å tynne litt skog og trenger altså spesielt en bukse, da jeg har støvler med sagvern og vet hvilken hjelm jeg skal ha. 

Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med selebukse, da det føles både trygt og behagelig, men det er såpass lenge siden jeg var ute i skogen og jobbet, at jeg har glemt både modell og merke, som jeg da fikk låne, når jeg skulle ut.  Siden jeg ikke skal leve av dette, holder jeg meg til et budsjett under 2200 på selve buksa.

Hva er din erfaring? Har du en bukse du er fornøyd med? 

Kom gjerne også med tips om gode votter/ hansker til motorsagbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stihl sine er bra. 9 lag foran og 3 bak.

Kjøp deg hansker av geiteskinn. De er så tynne som en operasjonshanske og gir veldig god føling med saga. De er tynne og kalde, så du bør ha varme i håndtakene på saga her.

Anonymkode: dc3d9...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stihl sine er bra. 9 lag foran og 3 bak.

Kjøp deg hansker av geiteskinn. De er så tynne som en operasjonshanske og gir veldig god føling med saga. De er tynne og kalde, så du bør ha varme i håndtakene på saga her.

Anonymkode: dc3d9...96d

Der ga du meg gode tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei selebukse fra jonsered. Den er virkelig til å anbefale. Ikke tykk og klumpete, men har tynt stoff med skikkelig god stretch. Husker ikke prisen.

Jeg bruker vanlige vinterhansker fra felleskjøpet/maxbo eller lignende. Arbeidshansker som ikke er glatte inni.

Anonymkode: cdf7c...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, absinthia skrev:

Der ga du meg gode tips! 

Du må også vaske buksa ofte. Pga kjedeoljen som driver fra sverdet blir de 9 verneinnleggene fort klebet sammen til 1. Saga går gjennom dette som kniv i smør. Ukentlig vask er et minimum.

Anonymkode: dc3d9...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også vaske buksa ofte. Pga kjedeoljen som driver fra sverdet blir de 9 verneinnleggene fort klebet sammen til 1. Saga går gjennom dette som kniv i smør. Ukentlig vask er et minimum.

Anonymkode: dc3d9...96d

Jeg var såvidt borti på låret på vernebuksa med kjedet på saga, men skjønner ikke hva du mener med at den må vaskes ofte. Hinderet som sørger for at kjede stopper opp i det før det når kjøttet, fungert som det skulle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også vaske buksa ofte. Pga kjedeoljen som driver fra sverdet blir de 9 verneinnleggene fort klebet sammen til 1. Saga går gjennom dette som kniv i smør. Ukentlig vask er et minimum.

Anonymkode: dc3d9...96d

Jeg kommer neppe til å bruke den mer enn et par dager i uka, da jeg har en ganske standard jobb ellers. Har ikke hørt dette før, men ser at det står i beskrivelsen av buksa, at en bør være flink å rengjøre den. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei selebukse fra jonsered. Den er virkelig til å anbefale. Ikke tykk og klumpete, men har tynt stoff med skikkelig god stretch. Husker ikke prisen.

Jeg bruker vanlige vinterhansker fra felleskjøpet/maxbo eller lignende. Arbeidshansker som ikke er glatte inni.

Anonymkode: cdf7c...32f

Innbilte meg at det var en Jonseredbukse jeg pleide å bruke, men fant ikke dette merket på butikkene jeg har vært innom. Nettbutikkene som jeg fant,hadde bare feil størrelse. Varianten som jeg brukte har uansett sikkert gått ut av produksjon og kommet i en ny og enda bedre utgave. Den var veldig god å ha på, selv om den da var tykk.  

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sol70 skrev:

Ser ut til at det kanskje blir den jeg går for også. Mye fordi den faktisk er tilgjengelig i en grei størrelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, absinthia skrev:

Innbilte meg at det var en Jonseredbukse jeg pleide å bruke, men fant ikke dette merket på butikkene jeg har vært innom. Nettbutikkene som jeg fant,hadde bare feil størrelse. Varianten som jeg brukte har uansett sikkert gått ut av produksjon og kommet i en ny og enda bedre utgave. Den var veldig god å ha på, selv om den da var tykk.  

Josered er borte fra markedet. Vet ikke når det skjedde, men var borte i fjor da jeg var innom en forhandler jeg visste hadde motorsager fra de. Merket er på amerikanske hender nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Josered er borte fra markedet. Vet ikke når det skjedde, men var borte i fjor da jeg var innom en forhandler jeg visste hadde motorsager fra de. Merket er på amerikanske hender nå.

Aha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Jeg var såvidt borti på låret på vernebuksa med kjedet på saga, men skjønner ikke hva du mener med at den må vaskes ofte. Hinderet som sørger for at kjede stopper opp i det før det når kjøttet, fungert som det skulle. 

Pga at det er 9 lag med verneinnlegg med luft mellom inne i buksa. Om disse lagene blir utsatt for sprut fra kjedeolje og annet klebrig stuff, limer disse lagene seg sammen. De mister da effekten de har om en kommer borti med kjedet. Fibrene i verneinnlegget skal kile seg mellom sverd og kjede, vikle seg rundt clutchen i saga og stoppe kjedet momentant.

Dette skjer ikke om lagene med verneinnlegg er klistret sammen.

Anonymkode: dc3d9...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pga at det er 9 lag med verneinnlegg med luft mellom inne i buksa. Om disse lagene blir utsatt for sprut fra kjedeolje og annet klebrig stuff, limer disse lagene seg sammen. De mister da effekten de har om en kommer borti med kjedet. Fibrene i verneinnlegget skal kile seg mellom sverd og kjede, vikle seg rundt clutchen i saga og stoppe kjedet momentant.

Dette skjer ikke om lagene med verneinnlegg er klistret sammen.

Anonymkode: dc3d9...96d

Deg om det. Men har du fått olje fra kjedesmøringen på buksa, holder du saga slik at du er til fare for deg selv når du bruker den. 

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...