Gå til innhold

Livredd hver gang jeg passerer tungtransport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en liten personbil og er livredd hver gang jeg passerer tungtransport på sen høst og vinter.

Nå er det glatt og dårlig kjøreforhold mange steder og mange yrkessjåfører kjører utrolig uforsvarlig. Det har vi sett mange eksempler på. Og jeg er livredd for at det i år (som årene før) blir flere ulykker på veiene hvor tungtransport er involvert. Og da har ikke den lille personbilen en sjanse.

Hver gang jeg passerer en lastebil sitter jeg med hjertet i halsen og blir lettet når det gikk bra. Så tar det noen minutter før jeg passerer en ny lastebil. Spesielt i svinger hvor lastebilen holder ekstremt høy fart. Altså hva faen. 

Er det flere som kjenner på denne redselen? 

 

Anonymkode: 4c112...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en liten personbil og er livredd hver gang jeg passerer tungtransport på sen høst og vinter.

Nå er det glatt og dårlig kjøreforhold mange steder og mange yrkessjåfører kjører utrolig uforsvarlig. Det har vi sett mange eksempler på. Og jeg er livredd for at det i år (som årene før) blir flere ulykker på veiene hvor tungtransport er involvert. Og da har ikke den lille personbilen en sjanse.

Hver gang jeg passerer en lastebil sitter jeg med hjertet i halsen og blir lettet når det gikk bra. Så tar det noen minutter før jeg passerer en ny lastebil. Spesielt i svinger hvor lastebilen holder ekstremt høy fart. Altså hva faen. 

Er det flere som kjenner på denne redselen? 

 

Anonymkode: 4c112...736

Jeg forstår ikke, snakker du om forbikjøringer på landevei eller passering på motorvei?

Lastebiler kan fysisk ikke holde "ekstremt høy fart" forresten.

Du fremstår som en utrygg person i trafikken, du lar følelsene og evnene dine i altfor stor grad påvirkes av omgivelsene dine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, AnonymBruker skrev:

mange yrkessjåfører kjører utrolig uforsvarlig.

Enig i det. Spesielt de fra utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du passere dem da? Og i svinger i svært høy fart?

Anonymkode: 2c66d...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor passerer du dem da? Eller snakker du om å møte dem? Passere og møte er to forskjellige ting altså. Faktisk det helt motsatte.

Anonymkode: f9a02...625

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en liten personbil og er livredd hver gang jeg passerer tungtransport på sen høst og vinter.

Nå er det glatt og dårlig kjøreforhold mange steder og mange yrkessjåfører kjører utrolig uforsvarlig. Det har vi sett mange eksempler på. Og jeg er livredd for at det i år (som årene før) blir flere ulykker på veiene hvor tungtransport er involvert. Og da har ikke den lille personbilen en sjanse.

Hver gang jeg passerer en lastebil sitter jeg med hjertet i halsen og blir lettet når det gikk bra. Så tar det noen minutter før jeg passerer en ny lastebil. Spesielt i svinger hvor lastebilen holder ekstremt høy fart. Altså hva faen. 

Er det flere som kjenner på denne redselen? 

 

Anonymkode: 4c112...736

Ingen liker å møte en svær tungtransportbil eller å bli forbikjørt i motsatt felt av disse tungbil og tunggassfot sjåførene. Eller for den saks skyld ha overnevnte biler kjørende helt opp i støtfangeren bak seg. 

Der det er mulig slipper jeg bilene forbi. Der det ikke er mulig, og trafikken er liten, legger jeg meg i venstre filen og slipper idiotkjørerne forbi, før jeg bytter tilbake til høyre fil. 

Grunnen til at jeg ikke kjører en liten og dårlig bil, er nettopp at ett uhell eller sammenstøt med disse sværingene da lett blir mer alvorlig i tillegg til at følelsen av å være liten og mer sårbar blir større ved en liten bil i møte med disse sværingene. 

Anonymkode: e58f9...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På motorveiene her i området holder tungtrafikken lav fart, og derfor pleier jeg å passere dem. Men enkelte trailere kjører så vinglete at jeg lurer på om de dupper av bak rattet. Da blir jeg skeptisk, og vurderer nøye situasjonen før jeg velger å passere. 

Anonymkode: c9e7e...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en liten personbil og er livredd hver gang jeg passerer tungtransport på sen høst og vinter.

Nå er det glatt og dårlig kjøreforhold mange steder og mange yrkessjåfører kjører utrolig uforsvarlig. Det har vi sett mange eksempler på. Og jeg er livredd for at det i år (som årene før) blir flere ulykker på veiene hvor tungtransport er involvert. Og da har ikke den lille personbilen en sjanse.

Hver gang jeg passerer en lastebil sitter jeg med hjertet i halsen og blir lettet når det gikk bra. Så tar det noen minutter før jeg passerer en ny lastebil. Spesielt i svinger hvor lastebilen holder ekstremt høy fart. Altså hva faen. 

Er det flere som kjenner på denne redselen? 

 

Anonymkode: 4c112...736

De fleste ulykker med tungtransport skjer fordi andre biler krasjer inn i de. Ikke vær så kjerring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen liker å møte en svær tungtransportbil eller å bli forbikjørt i motsatt felt av disse tungbil og tunggassfot sjåførene. Eller for den saks skyld ha overnevnte biler kjørende helt opp i støtfangeren bak seg. 

Der det er mulig slipper jeg bilene forbi. Der det ikke er mulig, og trafikken er liten, legger jeg meg i venstre filen og slipper idiotkjørerne forbi, før jeg bytter tilbake til høyre fil. 

Grunnen til at jeg ikke kjører en liten og dårlig bil, er nettopp at ett uhell eller sammenstøt med disse sværingene da lett blir mer alvorlig i tillegg til at følelsen av å være liten og mer sårbar blir større ved en liten bil i møte med disse sværingene. 

Anonymkode: e58f9...d8a

Men i alle dager! Så mye rart i ett og samme innlegg. Legger du deg ut i venstre fil for å slippe forbi trailerne på høyre side? Burde du ha førerkort overhodet? Du vet at trailere har fartssperre på maks 90 km/t? Og det er ikke mulig å bli forbikjørt i motsatt felt... Hva roter du med? Blir mer bekymret over sånne sjåfører som deg, enn av en østeuropeisk trailersjåfør.

Anonymkode: 6aeff...55a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Ingen liker å møte en svær tungtransportbil eller å bli forbikjørt i motsatt felt av disse tungbil og tunggassfot sjåførene. Eller for den saks skyld ha overnevnte biler kjørende helt opp i støtfangeren bak seg. 

Der det er mulig slipper jeg bilene forbi. Der det ikke er mulig, og trafikken er liten, legger jeg meg i venstre filen og slipper idiotkjørerne forbi, før jeg bytter tilbake til høyre fil. 

Grunnen til at jeg ikke kjører en liten og dårlig bil, er nettopp at ett uhell eller sammenstøt med disse sværingene da lett blir mer alvorlig i tillegg til at følelsen av å være liten og mer sårbar blir større ved en liten bil i møte med disse sværingene. 

Anonymkode: e58f9...d8a

Hva slags bil har du?

Anonymkode: 07fef...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkessjåførene er de som av opplagte grunner er flinkest til å kjøre bil. Jeg er mer redd for tante Gjertrud i Yarisen sin og særlig Ronny-Kenneth i sin senka, ikke godkjente BMW 3 med perma-tåkelys på...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 16.12, Ripshagen skrev:

De fleste ulykker med tungtransport skjer fordi andre biler krasjer inn i de. Ikke vær så kjerring.

Jøss har du ikke lært deg å si meningen din uten å være spydig? 

Anonymkode: 6700e...a4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, catman skrev:

Yrkessjåførene er de som av opplagte grunner er flinkest til å kjøre bil. Jeg er mer redd for tante Gjertrud i Yarisen sin og særlig Ronny-Kenneth i sin senka, ikke godkjente BMW 3 med perma-tåkelys på...

Enig. 

Kan du ikke bare la være å passere dem da? Jeg er ikke noe glad i å kjøre forbi dem selv om det er glatt. Da dropper jeg det bare. Så mange minutter ekstra bruker jeg ikke på turen selv om jeg må ligge bak en lastebil. Uansett har de en fartssperre på 90km/t så sinnsykt fort kan de ikke kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skeptisk til de som kommer fra øst- og sør-Europa (vinterdekk, hva er det?), men yrkessjåfører i Norge vet som regel hva de driver med. Pust. 

Anonymkode: b3f91...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss har du ikke lært deg å si meningen din uten å være spydig? 

Anonymkode: 6700e...a4e

Spar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har angst for dette, bør du kanskje ikke kjøre bil? Eller i lettest fall, ikke kjør forbi da! Det er faktisk ikke verre. Bedre å kanskje komme noen minutter for sent, enn ikke fram i det hele tatt fordi du er idiot og kjører forbi, frontkolliderer med en stakkar og dreper/eller blir drept

Anonymkode: 3b367...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som svarer her, har dere kjørt f.eks E6 i Nordland, Troms og Finnmark? Har dere møtt vogntog halvveis inn på din halvdel av veien? Har dere sett hvilken risiko de tar når de kjører forbi andre biler enten det er småbiler eller lastebiler? Har dere hatt et vogntog "på støtfangeren" på svingete veier? 
 

Hvis nei, så velkommen til veiene nordpå anno 2019, sier jeg bare. 

Vi er faktisk ganske mange som kvier oss for å legge ut på landeveien på vinterstid. 

Anonymkode: ff6b1...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Sorry jeg mente møte, og ikke passere! Skjønner ikke hva jeg tenkte med. 

Men jeg mente altså å møte tungtransport på veiene. 

Anonymkode: 4c112...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par utvalgte godbiter fra de siste dagene. Ja, vi kjører med hjertet i halsen hele vinteren her nord. Og det har ingenting med egen kompetanse å gjøre.

https://www.nrk.no/troms/her-mister-vogntoget-kontrollen-rett-foran-bilen_-_-kunne-gatt-helt-galt-1.14766541

https://www.itromso.no/nyheter/2019/11/04/Her-sklir-traileren-baklengs-nedover-mot-rundkjøringen-20320939.ece

Denne er litt snillere, men allikevel symptomatisk for utenlandske sjåfører på nordnorske vinterveier:

https://www.itromso.no/nyheter/2019/11/05/Utenlandsk-vogntog-står-og-spinner-i-Tromsøsvingen-20323052.ece

Anonymkode: f71dd...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...