Gå til innhold

Masseslagsmål med slagvåpen i Oslo


Gjest RosaMystica-O-P-N

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Zodiackiller said:

Hvorfor er alle så sikker på der er kurderne som var hovedproblemet? Leste på nrk at de som hadde ansvar for demonstrasjonen til kurderne advarte politiet på forhånd at de var redd dette kom til å bli slagsmål, og Tyrkerne kun hadde mot-demostrasjonen for å provosere. I tillegg leste jeg et annet sted at kurdiske demostranter ble angrepet av ungdom først som igjen ble til masseslagsmål. 

Man kan ikke ødelegge butikker og gå løs på en bil med et lite barn i bare fordi man er provosert. Det er ingen god unnskyldning for deres oppførsel. De har en mentalitet som bare ikke hører til i vesten. Synes de kan fint pakke sakene og reise tilbake til fjellene sine som de poster så veldig mye om de siste dagene. Det er heller ikke mulig å forstå hvorfor de gråter for at Tyrkia skal ut av «Kurdistan» når de er i Syria. Mener pro-kurdere at det er greit at kurderne bare gjør seg til rette i et land som ikke tilhører dem sånn at de million flyktningene som er statsløse i Tyrkia ikke har noe sted å dra tilbake til for at fjellvennene våre endelig skal få et selvstendig land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
10 minutter siden, Skilpadden skrev:

Man kan ikke ødelegge butikker og gå løs på en bil med et lite barn i bare fordi man er provosert. Det er ingen god unnskyldning for deres oppførsel. De har en mentalitet som bare ikke hører til i vesten. Synes de kan fint pakke sakene og reise tilbake til fjellene sine som de poster så veldig mye om de siste dagene. Det er heller ikke mulig å forstå hvorfor de gråter for at Tyrkia skal ut av «Kurdistan» når de er i Syria. Mener pro-kurdere at det er greit at kurderne bare gjør seg til rette i et land som ikke tilhører dem sånn at de million flyktningene som er statsløse i Tyrkia ikke har noe sted å dra tilbake til for at fjellvennene våre endelig skal få et selvstendig land?

Alle slåss for sitt og sine. Det er bare det at vi er så tungt involvert allerede i disse konfliktene at det er vanskelig å vite hvordan vi kan trekke oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirkelen said:

Alle slåss for sitt og sine. Det er bare det at vi er så tungt involvert allerede i disse konfliktene at det er vanskelig å vite hvordan vi kan trekke oss ut.

Det går an å slåss for sitt uten å angripe uskyldige mennesker. Voksne menneske bør og skal ha såpass kontroll over seg selv. Jeg har ingen toleranse for slikt i Norge. Beklager, men oppførselen til kurderne i Norge skal og kan ikke bortforklares.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, Skilpadden skrev:

Det går an å slåss for sitt uten å angripe uskyldige mennesker. Voksne menneske bør og skal ha såpass kontroll over seg selv. Jeg har ingen toleranse for slikt i Norge. Beklager, men oppførselen til kurderne i Norge skal og kan ikke bortforklares.

Enig der, og de skyldige bør straffes. Men å spekulere over hvem som har «rett» i komplekse konflikter i fjerne land sett her fra Norge er fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvor mye sinne og aggresjon som går ut over uskyldige folk.

Jeg skjønner at man reagerer når man føler hjemlandet blir angrepet, men vil man krige og være voldelig får man dra dit det er fysisk krig, ikke la aggresjonen gå ut over uskyldige.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sirkelen said:

Enig der, og de skyldige bør straffes. Men å spekulere over hvem som har «rett» i komplekse konflikter i fjerne land sett her fra Norge er fullstendig bortkastet.

Jeg er enig i det du sier, men da går det liksom litt imot det at så mange i Norge skal rope så høyt om at Tyrkia skal ut av ´´kurdistan´´. Skal vi unngå å spekulere kan vi ikke støtte èn side uten å i det hele tatt ha mye forståelse av hva som foregår der eller skrive om begge sider. Det norske medier ikke skriver så mye om, er at det er mange sivile tyrkiske liv som har gått tapt av kurdiske angrep nå i Syria. Det er utrolig mange terrorangrep gjennom årene som blir utført av terroristgruppen PKK (Noe EU, USA og hele verden utenom VG er enige i at er terrorister) og det er disse Tyrkia sikter til. Jeg får det ikke til å gå opp. Du kan ikke bare storme i et land og kreve selvstendighet når det landet allerede tilhører noen andre! Og at dette i tillegg for så mye sympati fra vesten er for meg uforklarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, JaVel said:

Litt komisk at den eneste skikkelige linken du legger ut for å bekrefte ditt syn, faktisk sier det motsatte, nemlig at testosteron fører til mer aggresjon. 

Jeg tviler på at du har lest dette sammen, det er 42 fotnoter sitert. Det er tjukt med fagspråk, om du leste så kan du ikke forstå hva du leste. Hva kalles reseptorene som både menn og kvinner har?   

Nå begynner jeg å bli litt lei, her. Om du ikke forstår det du leser og om tolker til de grader, mye testosteron fører til høyere risiko adferd og økt lyst til å konkurrere, forstår du hva jeg sier her?   

Jeg er svært lite lyst til diskutere hva du føler er sant eller hvordan du ser på dette, om du har din egen mening vær så god. Facebook er ikke en godkjent kilde, for medisinske formål.          

 

Dette er ikke det tråden handler om, at du forstår hva du snakker om. Eller at jeg må drive undervisning på det du ikke vet. Hormoner er ekstremt komplisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg tviler på at du har lest dette sammen, det er 42 fotnoter sitert. Det er tjukt med fagspråk, om du leste så kan du ikke forstå hva du leste. Hva kalles reseptorene som både menn og kvinner har?   

Nå begynner jeg å bli litt lei, her. Om du ikke forstår det du leser og om tolker til de grader, mye testosteron fører til høyere risiko adferd og økt lyst til å konkurrere, forstår du hva jeg sier her?   

Jeg er svært lite lyst til diskutere hva du føler er sant eller hvordan du ser på dette, om du har din egen mening vær så god. Facebook er ikke en godkjent kilde, for medisinske formål.          

 

Dette er ikke det tråden handler om, at du forstår hva du snakker om. Eller at jeg må drive undervisning på det du ikke vet. Hormoner er ekstremt komplisert. 

Jeg leste den ene skikkelige linken du la ut, og kort fortalt testosteron øker aggresjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Skilpadden skrev:

Jeg er enig i det du sier, men da går det liksom litt imot det at så mange i Norge skal rope så høyt om at Tyrkia skal ut av ´´kurdistan´´. Skal vi unngå å spekulere kan vi ikke støtte èn side uten å i det hele tatt ha mye forståelse av hva som foregår der eller skrive om begge sider. Det norske medier ikke skriver så mye om, er at det er mange sivile tyrkiske liv som har gått tapt av kurdiske angrep nå i Syria. Det er utrolig mange terrorangrep gjennom årene som blir utført av terroristgruppen PKK (Noe EU, USA og hele verden utenom VG er enige i at er terrorister) og det er disse Tyrkia sikter til. Jeg får det ikke til å gå opp. Du kan ikke bare storme i et land og kreve selvstendighet når det landet allerede tilhører noen andre! Og at dette i tillegg for så mye sympati fra vesten er for meg uforklarlig. 

Jeg har sympati for kurderne, i den forstand at jeg vet deres landområder ble delt opp i kolonitiden da grensene mellom land ble trukket (Sykes-Picot-avtalen). Husk at mesteparten av Midtøsten en gang var del av det ottomanske riket, et løst og multikulturelt imperium styrt av sultanen i Konstantinopel. I praksis styrte ulike folk sine egne affærer i stor grad. Dette riket ble kuttet opp som en bløtkake av europeerne. Så folk i Midtøsten har god grunn til sinne over dette, som tok lite hensyn til lokale forhold og har bidratt til at elver av blod har rent siden den dagen. Et folk uten land er utrolig sårbart for andre folks aggresjon og undertrykkelse. Akkurat som jødene var før dannelsen av Israel. Å forstå dette har ingenting med moral eller å «ta side» å gjøre.

 

Europa bør i størst mulig grad unngå involvering i Midtøsten, ved mindre vi trues direkte. Fortidens feil får vi ikke gjort noe med.

 

Jeg er forøvrig utrolig lei av generaliseringer og moralisering i samfunnsdebatten. Mennesker er tenkende aper, slett ikke gode i det hele tatt, og det må være utgangspunktet for alle forsøk på å skape fred eller løse andre problemer. Ingen er så mye bedre eller verre enn andre. Det å være «snill» i verdenspolitikken er heller ikke nødvendigvis en god strategi. Og hat er irrasjonelt og ofte selvdestruktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Skilpadden said:

Man kan ikke ødelegge butikker og gå løs på en bil med et lite barn i bare fordi man er provosert. Det er ingen god unnskyldning for deres oppførsel. De har en mentalitet som bare ikke hører til i vesten. Synes de kan fint pakke sakene og reise tilbake til fjellene sine som de poster så veldig mye om de siste dagene. Det er heller ikke mulig å forstå hvorfor de gråter for at Tyrkia skal ut av «Kurdistan» når de er i Syria. Mener pro-kurdere at det er greit at kurderne bare gjør seg til rette i et land som ikke tilhører dem sånn at de million flyktningene som er statsløse i Tyrkia ikke har noe sted å dra tilbake til for at fjellvennene våre endelig skal få et selvstendig land?

Om familien din hadde blitt drept og ble drept og utryddet som folk mens du var et annet sted og ikke kunne gjøre noe med det, så tenker jeg du hadde blitt mer enn provosert. Tyrkerne går etter kurdere og ønsker utslette dem som folk, det er snakk om etnisk rensing. Det er litt som om nazistene skulle protestert mot jøder i Norge, mens jødene ble drept i hopetall i Tyskland. "De jødene, altså, de er forferdelige mennesker". Jovel...

Jeg kan forstå at folk er skeptiske til innvandrere osv, men jeg må si at dette tilfelle ikke er godt eksempel, da det er snakk om barn og familier som har blitt drept og drepes av tyrkerne som hater dem. Forstår godt at det gjør mennesker irrasjonelle, selv om nordmenn liker å tro at de hadde sittet stille i husene sine og sett på familiene sine utryddes i et annet land, enn å gjøre noe. Vet ikke hva som er verre; at de tror de ville gjort det eller at de faktisk hadde gjort det i synet på grov urettferd og brutalitet. 

Uansett hvor du mener kurderene burde gjøre av seg eller ikke, så skal det mye til før man mener at å utrydde dem er det riktige valget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JaVel said:

Jeg leste den ene skikkelige linken du la ut, og kort fortalt testosteron øker aggresjon. 

For noe sprøyt. Hva er en androgyn repressor? Hva er C-H-O iforhold halvering tiden? Om du har lest og forstår dette så kan du svare dette.        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, MrBart skrev:

Om familien din hadde blitt drept og ble drept og utryddet som folk mens du var et annet sted og ikke kunne gjøre noe med det, så tenker jeg du hadde blitt mer enn provosert. Tyrkerne går etter kurdere og ønsker utslette dem som folk, det er snakk om etnisk rensing. Det er litt som om nazistene skulle protestert mot jøder i Norge, mens jødene ble drept i hopetall i Tyskland. "De jødene, altså, de er forferdelige mennesker". Jovel...

Jeg kan forstå at folk er skeptiske til innvandrere osv, men jeg må si at dette tilfelle ikke er godt eksempel, da det er snakk om barn og familier som har blitt drept og drepes av tyrkerne som hater dem. Forstår godt at det gjør mennesker irrasjonelle, selv om nordmenn liker å tro at de hadde sittet stille i husene sine og sett på familiene sine utryddes i et annet land, enn å gjøre noe. Vet ikke hva som er verre; at de tror de ville gjort det eller at de faktisk hadde gjort det i synet på grov urettferd og brutalitet. 

Uansett hvor du mener kurderene burde gjøre av seg eller ikke, så skal det mye til før man mener at å utrydde dem er det riktige valget

Min sympati ligger klart hos kurderne, og jeg er nordmann. Jeg forstår raseriet, av de grunner du nevner. Erdogan er en djevel, og det er skamfullt at ikke NATO har klart å stoppe ham i denne etniske rensingen. Jeg ville mye heller hatt kurderne som allierte enn tyrkerne om jeg fikk bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.10.2019 den 19.18, Skilpadden skrev:

Man kan ikke ødelegge butikker og gå løs på en bil med et lite barn i bare fordi man er provosert. Det er ingen god unnskyldning for deres oppførsel. De har en mentalitet som bare ikke hører til i vesten. Synes de kan fint pakke sakene og reise tilbake til fjellene sine som de poster så veldig mye om de siste dagene. Det er heller ikke mulig å forstå hvorfor de gråter for at Tyrkia skal ut av «Kurdistan» når de er i Syria. Mener pro-kurdere at det er greit at kurderne bare gjør seg til rette i et land som ikke tilhører dem sånn at de million flyktningene som er statsløse i Tyrkia ikke har noe sted å dra tilbake til for at fjellvennene våre endelig skal få et selvstendig land?

Så enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.10.2019 den 0.12, Sirkelen skrev:

Min sympati ligger klart hos kurderne, og jeg er nordmann. Jeg forstår raseriet, av de grunner du nevner. Erdogan er en djevel, og det er skamfullt at ikke NATO har klart å stoppe ham i denne etniske rensingen. Jeg ville mye heller hatt kurderne som allierte enn tyrkerne om jeg fikk bestemme. 

Tja. Det er lett å sympatisere med kurderne som den svake part i Tyrkia. Men om de egentlig er så mye bedre enn tyrkerne er jeg ikke så sikker på. Det er f.eks liten tvil om at det blant kurderne er en god del svin på skogen hva gjelder behandling av kvinner.

To av de aller mest omtalte æresdrapene i nyere tid involverer kurdere.

Æresdrapet på kurdiske Fadime Sahindal i Sverige i 2002 fikk mye oppmerksomhet også her til lands. Steiningen av yazidi-kurdiske Du’a Khalil Aswad i Irak i 2007 fikk betydelig internasjonal oppmerksomhet etter at et filmopptak tatt med mobil-telefon av den brutale hendelsen dukket opp på Internett. Det er usikkert hvor mange som var tilstede under steiningen, men det antas alt fra et hundretalls til to tusen. Menneskerettighetsaktivisten Aso Kamal har anslått at mer enn 12 000 kvinner ble ofre for æresdrap i Kurdistan i perioden 1991 til 2007.

Jeg forstår Tyrkia sånn at mens Istanbul er ganske moderne, er befolkningen i det østlige Tyrkia, medregnet kurderne, bondsk og konservativt i forhold....og det er i det østlige Tyrkia Erdogan hovedsakelig har sine støttespillere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...