Gå til innhold

Gifte oss 22. juli - greit eller ikke?


Pedwig

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hendelsene tett på, og tenker ikke over det. Jeg syns det er rart mtp at det er så få år siden, men ellers er det jo bare en dato. Unntaket ville vært om noen veldig nære meg gifter seg da og forventer at jeg skal være tilstede eller glade for dem den dagen, det hadde jeg reagert negativt på. 

Anonymkode: 26588...bc5

Om man ikke klarer å legge selve hendelsen bak seg (og det er forståelig), kan man i hvert fall gi blaffen i datoen - glede seg med dem som gifter seg denne datoen eller feirer noe annet hyggelig. Er bare en dato. 

Blir jo nesten sånn at gjerningsmannen får patent på datoen hvis man lar være å gå i bryllup denne datoen. Han har fått nok oppmerksomhet tidligere, så det er fint at folk knytter andre og mer gledelige minner til 22. juli. 

Anonymkode: e274a...94f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun laget sikkert et innlegg om det for å få noen innspill.

Anonymkode: e274a...94f

Men da er det altså en tanke som det er et behov for å lufte, aka en usikkerhet rundt det. Hadde aldri giddi å ha det i underbevisstheten på sjølvaste bryllupsdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anim92 skrev:

Men da er det altså en tanke som det er et behov for å lufte, aka en usikkerhet rundt det. Hadde aldri giddi å ha det i underbevisstheten på sjølvaste bryllupsdagen

Grunnen for det er fordi vi har tenkt på flere datoer, men akkurat på denne datoen er det noen som har sterkere følelser angående enn andre datoer. Jeg personlig påvirkes ikke noe særlig av selve datoen, men tenkte da å høre hva andre tenkte og om det er slik at folk generelt ikke ville deltatt/giftet seg da.

Går nok ikke rundt og tenkt på hendelsene om det blir slik at vi velger 22. juli. 
Jeg har og vært i generelt lite bryllup, og ingen i voksen alder, så for alt jeg vet finnes det en haug med etiketter og «normer» en bør følge i forhold til bryllup. Tenkte da det var greit å forhøre meg både her og der før vi tok en beslutning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var mange rare svar i tråden her. Jeg var selv på Utøya 22. juli, og syns det er fint at datoen blir markert ved å minnes de verdiene som ble angrepet den dagen. Mange norske ungdommer ble drept pga deres politiske engasjement og det er viktig å huske på. Datoen handler absolutt ikke om gjerningsmannen. Den er heller ikke "fredet", og folk gjør jo som de vil den dagen. Men jeg syns det er et merkelig argument å skulle "ta dagen tilbake". Den ene dagen hvor man faktisk fokuserer på det som disse ungdommene kjempet for. Og det er heller ikke særlig lenge siden. Man kan forøvrig ikke sammenlikne en barnefødsel med en bryllupsfest, som man jo velger tidspunkt for.

Jeg ville ikke akkurat reagert sterkt om jeg ble invitert til bryllup den datoen, men jeg ville syns det var litt rart å velge akkurat den dagen. Virker litt som noe man gjør for oppmerksomhet. 

Anonymkode: 425ab...e10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss 11.september 🙈 jeg er ikke helt fornøyd med den datoen. Men ting var ledig og det bare ble slik. 

Så personlig ville jeg nok unngått 22. Juli også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.10.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Synes det er rimelig spessielt. Er det virkelig en dag dere vil feire hvert år? 

Anonymkode: 0f6a6...90c

Hvorfor skulle de ikke det? Historien er full av datoer hvor det har vært grusomme hendelser. Hva med de som har bursdag 22. juli? Skal de bare sitte hjemme og være lei seg?

Hvis dere ønsker å gifte dere den datoen så gjør dere det, ts. Livet må gå videre!

Anonymkode: 71ea2...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert negativt på bryllup den datoen. Ingen annen dato heller. 

Anonymkode: 2a93b...d63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2019 den 6.47, Blondie65 skrev:

Jeg synes du skal tenke over at du følte at du måtte spørre på nett om det var innenfor å gifte deg den dagen. Det sier litt om dine egne følelser for den dagen.

Jeg selv hadde ikke valgt 22. juli til bryllupsdag - men jeg hadde selvsagt gått i et bryllup jeg ble invitert til på denne dagen.

Her i huset er mannen min fortsatt såpass preget av 22.juli 2011, at vi hadde ikke kunnet deltatt egentlig i noe den datoen. For den datoen går han på autopilot. Han var ikke direkte rammet, men hadde flere venner og bekjente som var til stede, enkelte av disse på relativt hardt skadet.

Anonymkode: 883ac...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt vanlig dag. Grusomme ting skjer hver dag. Kos dere. Livet går videre 

Anonymkode: ef66b...c94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt håpløst med steder og datoer som liksom skal være for evig låst til en bestemt hendelse. Det står en statue i Oslo sentrum som sier "Aldri mer Hiroshima". Virkelig? To millioner mennesker bor i den byen, og det er en flott by, men her står vi en svær steinklump som sier aldri mer.

Anonymkode: 8da8e...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt håpløst med steder og datoer som liksom skal være for evig låst til en bestemt hendelse. Det står en statue i Oslo sentrum som sier "Aldri mer Hiroshima". Virkelig? To millioner mennesker bor i den byen, og det er en flott by, men her står vi en svær steinklump som sier aldri mer.

Anonymkode: 8da8e...9d4

I all verden....

Anonymkode: fda11...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet selv flere venner på Utøya, men synes 22. juli er en fin dato. Kunne faktisk tenkt meg å gifte meg på den datoen selv. For meg handler det om å hylle kjærligheten, og for meg ville det bare vært en vakker ting. Noe av det flotteste som skjedde i etterkant av 22. juli var jo nettopp all kjærligheten vi opplevde. Synes det er flott å feire jeg, samtidig som dagen også kan være trist og vanskelig. Å feire kjærligheten mellom to mennesker er jo nettopp det dette burde handle om, så kan nesten ikke tenke meg noe finere enn bryllup 22. juli. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 23.49, kaleidoskop skrev:

Vi giftet oss 11.september 🙈 jeg er ikke helt fornøyd med den datoen. Men ting var ledig og det bare ble slik. 

Så personlig ville jeg nok unngått 22. Juli også. 

Jeg ble dumpa en 11. september. 😎

Jeg ville ikke hatt noen problemer med det, det er bare en dato blant mange. Kjenner flere som har bursdag den dagen, også planlagt fødsel, som godt kunne vært dagen før eller etter, så helsevesenet tar ikke slike hensyn. Kjenner også noen som fødte så tett oppi 22-juli 2011 at tankene går dit, men de fleste har sagt at det er hyggelig med noen postitive ting på en slik dato også. Tror det er verre både å ha bursdag eller bryllupsdag på julaften og 17. mai..Dobbelt/trippeldatoer som 11, 22  eller 6/6-06 gjør seg jo også godt som viktige datoer.

Men du kjenner jo dine venner og familie best. Jeg ville kanskje sørget for at enten du eller partner nevner grunnen i talen deres. Et familiemedlem av meg giftet seg på et tidspunkt mange syntes var merkelig, men nevnte i talen at de valgte denne datoen fordi det var bursdagen til et avdødt familiemedlem de ville hedre, og dennes partner, som på tidspunktet var for gammel og syk til å reise så langt for et bryllup, og det endte jo med at alle krtikerne ble rørt og sippa litt og syntes det var skikkelig godt tenkt. 

Anonymkode: 388c3...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble dumpa en 11. september. 😎

Jeg ville ikke hatt noen problemer med det, det er bare en dato blant mange. Kjenner flere som har bursdag den dagen, også planlagt fødsel, som godt kunne vært dagen før eller etter, så helsevesenet tar ikke slike hensyn. Kjenner også noen som fødte så tett oppi 22-juli 2011 at tankene går dit, men de fleste har sagt at det er hyggelig med noen postitive ting på en slik dato også. Tror det er verre både å ha bursdag eller bryllupsdag på julaften og 17. mai..Dobbelt/trippeldatoer som 11, 22  eller 6/6-06 gjør seg jo også godt som viktige datoer.

Anonymkode: 388c3...4d2

Å ha bursdag den datoen er noe helt annet en å velge den dagen til en markering, som bryllup. Og keisersnitt må man ofte ta dagen man får, ikke så mye valg der heller. 

Du hadde neppe husket at du ble dumpet 11.september hadde det ikke vært for at datoen har en betydning. De fleste datoer har ikke det. 

Er ikke sånn at jeg går og tenker at vi ble gift da. Men media bruker jo dagen på å slå opp terror. Ikke til å unngå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker det er fint for alle som har bursdag den dagen, at det ikke bare er negative assosiasjoner den datoen. Etter 22. Juli var det så mye snakk om å spre kjærlighet. Ikke hat. Bryllup er jo akkurat det ; kjærlighet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort, og tror ganske sikkert at folk som har bursdag den dagen driter i om folk gifter seg da eller ikke. Hadde det vært en nær venn eller familie hadde jeg gått om jeg ble invitert i bryllup, men jeg hadde synes det var veldig merkelig. Hadde det vært en ikke så nær venn som inviterte, hadde jeg ikke gått. 22. juli er fremdeles en "rar" dag med veldig mange følelser. Jeg synes det er utrolig teit å si at man ikke kan frede alle datoer i all evighet, dette er noe som skjedde veldig nylig. Å gifte seg 9. april kan ikke sammenliknes.

Anonymkode: e717f...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet et søsken på Utøya. Men jeg hadde ikke blitt fornærmet eller såret om jeg ble invitert i bryllup denne datoen, i hvert fall ikke nå som det har gått en del år. Faktisk tror jeg at det ville vært hyggelig å være i bryllup - vanligvis handler 22. juli for meg om å prøve å unngå alt som trigger minnene, og når man er i bryllup får man kommet seg unna både internett, TV og avisforsider. Man fokuserer på noe positivt, heller enn å sitte hjemme og ha det trist. 

Man vil jo uansett ikke kunne sikre seg mot kjipe datoer, om man velger 12. august kan det være datoen hvor en av gjestene mistet sin far i selvmord i 2005, sånt har man som regel ingen oversikt over. 

Anonymkode: 8ee31...f2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 1.27, Pedwig skrev:

Vi har nettopp forlovet oss, og har allerede begynt å tenke på datoer. Vi møttes for første gang 22. juli (ikke 2011) og vurderer denne datoen, om noen år. Hva tenker folk? Er det innafor å gifte seg på en dato som er så fullt av forferdeligheter?

Kjenner forsåvidt selv folk som var på Utøya, så er ikke slik at jeg er helt utenforstående rundt det, men var ikke der selv. 

Jeg hadde overhodet ikke ønsket flagget på halv stang og minnedag etter terroren på min bryllupsdag 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...