Gå til innhold

Hva er et pidginspråk?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg studerer pedagogikk og studerer noen emner i lingvistikk. 

Jeg forstår creolspråk men hvem som snakker pidgin er mer uklart. Er det kun ment som hjelpespråk?  
Er svorsk en slags pidgin? Om jeg møter svensker eller andre skandinaver som ikke forstår norsk så må jeg frem med mine svenske gloser. EM  Skavland driver vel også noe pidgin språk der  

Møter jeg noen døve så må jeg bruke tegnene jeg kan ,de kan ofte bruke noe tale og gestikulering til sammen kan vi forsto hverandre hvis det er enkle samtaler. Er dette da pidgin,

er pidgin et språk med faste regler men som til forskjell fra creolspråk ikke har morsmålstalere?  Så hvordan overføres kunnskapen til de som bruker dette?
Har jeg forstått noe av det jeg skriver om? Eller er jeg på bærtur?

Please gi meg innspill så jeg svarer riktig på eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvem lærer de språket fra? 
går der i generasjoner selv om det ikke blir morsmål for noen?

Fra andre som snakker det, vel. Kollegaer osv. Og de lærer og utvikler språket når de snakker med en som snakker et annet språk.

Går ikke i generasjoner, ingen har pidginspråk som morsmål.

En norsk fisker som dro til arktis i ~1700 kan bare norsk. Der oppe møter han russiske handelsmenn som sier "moja" i stedet for "jeg". Han begyner å si "moja", sånn at russerene forstår ham. Russerene lærer noen norske ord fra ham. Voila, pidginspråket russenorsk er oppstått.

Senere kommer det flere fiskere, og de lærer språket fra de som allerede er der og bruker det, og de gjentar samme prossessen som fisker nr. 1, hvis det er noen nye ord som må kommuniseres.

Anonymkode: 0efea...083

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra andre som snakker det, vel. Kollegaer osv. Og de lærer og utvikler språket når de snakker med en som snakker et annet språk.