Gå til innhold

Sy egne klær? Hvor begynne? Hvor kjøpe stoff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å lære å sy egne klær, både til meg selv og barna. Har ingen erfaring utover kunst og håndverk på ungdomsskolen. Har sett litt på stoff, men det meste er så dyrt at økonomisk sett vil det lønne seg å heller kjøpe tilsvarende plagg i en kjedebutikk. Har ikke regnet ut nøyaktig, men vil tro at man kanskje må betale minst dobbelt dersom man lager selv. Men så er det jo det at det er veldig koselig, man får plagget akkurat slik man vil og man kan få noe kanskje noe ingen andre har. 

Har ikke den beste økonomien for tiden, så lurer egentlig bare på hvilke steder man kan få kjøpt stoff billigere? Og hvor begynner man egentlig? Er det lurest å melde seg på ett sykurs eller noe lignende, eller er det greit å lære selv?

 

Anonymkode: 3193d...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk på bruktbutikker! Eg har funne monge skattar der, og gardinstoff er fine og billige til å øve med :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo eller i nærheten, er det butikker på Grønland som selger mye forskjellig stoff. Kan komme over gode tilbud der.  

Endret av Muskath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut stoff og stil, der får du fatt i stoff og mønster. 

Det er dyrere å sy selv enn å kjøpe hvis man kjøper i de billigste kjedebutikkene, men det er hyggelig å sy selv og det er hyggelig å bruke klær man har brukt tid på å lage.

Anonymkode: 39cc1...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biblioteket har både syblader og sybøker. Dvs, jeg er usikker på om alle har blader men med den syinteressen som er nå bør alle bibliotek ha sybøker - og i verste fall kan de fjernlånes. Om du skal sy i faste stoffer har du fått gode råd tidligere om å sjekke ut bruktbutikker. I tillegg til gardiner kan sengetøy og duker brukes. Til barn kan også klær du ikke bruker lenger sys om. Når du skal kaste klær så kan det lønne seg å sprette ut glidelåser og knapper! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne med omsøm?

Som du har merket er både hjemmesydd og hjemmestrikk langt dyrere i innkjøp ofte, enn å kjøpe i butikk. (Klær er alt for billig, men det er en annen diskusjon.)

Brukte plagg får du svært rimelig i buktbutikker/loppemarked. Eller bruk egne avlagte klær som utgangspunkt. Det er mye stoff som kan bli til andre ting, eller barneplagg, i avlagte klær. Også koster det ikke skjorta mens en driver og øver seg.

Du finner helt sikkert mye tips på nett og youtube, om du leter litt - slik jeg lærte meg å strikke :) eller så bøker, Jenny Skavlan ga vel f.eks ut ei bok med omsøm for noen år siden? Tror den het Sy om.....?

Anonymkode: 8ca0a...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg syr egne klær, og har produsert mye fint. Hun er kunde hos en butikk i Oslo som heter Stoff og Stil. Vet ikke om du bor i Oslo da? Det skriver du ikke noe om. Greit å skrive det, sånn at folk som bor i området kan tipse deg om butikker. Liten vits å tipse om Stoff og Stil i Oslo, hvis du bor i Geiranger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 13.18, Million skrev:

En venninne av meg syr egne klær, og har produsert mye fint. Hun er kunde hos en butikk i Oslo som heter Stoff og Stil. Vet ikke om du bor i Oslo da? Det skriver du ikke noe om. Greit å skrive det, sånn at folk som bor i området kan tipse deg om butikker. Liten vits å tipse om Stoff og Stil i Oslo, hvis du bor i Geiranger :)

Mange stoffbutikker, blant annet stoff og stil, har nettbutikk også. Vil tro de fleste må ha det for å klare seg. Dessuten så er det mange steder i Norge man ikke har noe særlig utvilg - selv steder med litt størrelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første tips er å rydde i klesskapet. Er du som mange av oss andre, har du mye klær.innerst i skapet som aldri blir brukt. Der er det stoff og hente. I tillegg har du kanskje noen slitte putevar og dynetrekk et sted, og ungene har noe som er slitt og har hull i? Dette er klær som du kanskje uansett hadde kastet og de er derfor fine å øve på. Se hvilke måter du kan endre plaggene på for å få de brukbare igjen. Kan store herreskjorter bli til noe annet? Gamle, slitte dongeribukser kan klippes opp og lages mye rart av. 

Vil du lære teknikker for å sy plagg ville jeg sjekket husfliden eller andre om de har kurs. Søk på nett og se om det finnes noe nært det du bor. 

Det finne mange sygrupper på Facebook hvor du får masse tips og tips. F.eks Vi sygale, og sygale nybegynnere. 

Anonymkode: 0f55b...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...