Gå til innhold

Forbrenner jeg virkelig tre ganger så mye på ellipse som på sykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener på treningssenter og pleier å variere mellom ellipse og sykkel som oppvarming før styrketreningen. Jeg har ikke pulsklokke, men ifølge kaloritelleren på apparatene forbrenner jeg tre ganger så mye på en 10 minutters økt på ellipsemaskinen som en tilsvarende økt på sykkel. Selv synes jeg treningsbelastningen føles omtrent lik, så kan dette virkelig stemme? Noen som har en pålitelig pulsklokke med kaloriteller som kan gi meg en pekepinn på hva man normalt forbrenner på ellipse og sykkel?

Anonymkode: af9be...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beveger større og flere muskelgrupper i kroppen med ellipsemaskin, mens sykling er fantastisk for setemusklatur :)

Anonymkode: 32080...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt enkel Polarklokke med bånd rundt brystet som jeg bruker til trening. Den viser puls og kcal forbruk. 

Det som er montert på apparatene funker dårlig.

De finnes i mange prisklasser, jeg kjøpte min brukt på finn 😊

Anonymkode: 18fb7...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du velge noe så er jo ellipsemaskin og romaskinen gode valg.

Anonymkode: e1b7b...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt enkel Polarklokke med bånd rundt brystet som jeg bruker til trening. Den viser puls og kcal forbruk. 

Det som er montert på apparatene funker dårlig.

De finnes i mange prisklasser, jeg kjøpte min brukt på finn 😊

Anonymkode: 18fb7...33e

Jeg har tatt et bevisst valg om å ikke skaffe meg pulsklokke, men ble bare litt nysgjerrig når måleren viser så forskjellig. Vet at måleren på apparatene ikke er helt nøyaktige, men apparatene er av samme merke fra samme leverandør, så skulle tro at de var sånn noen lunde samkjørte? Og resultatene viser jo det samme hver gang.

Anonymkode: af9be...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne si noe om man forbrenner mer ved å gjøre visse øvelser enn andre, så må vi vite noe om oksygenforbruket til kroppen i de gitte øvelsene. Det er forbrenning av oksygen i muskulaturen som bestemmer kaloriforbruket under (og etter) trening.

1 liter oksygen som forbrennes tilsvarer ca. 5 kalorier. En utrent kropp kan bruke mindre oksygen enn en trent kropp. Generelt så vil man ved å bruke større og flere muskelgrupper klare å bruke mer oksygen, og derfor forbrenne flere kalorier.

Likevel er ikke dette en satt regel. Du kan oppnå like høy kaloriforbrenning i mange forskjellige øvelser, gitt at du klarer å oppnå et spesifikt oksygenforbruk. Personer som er utrente eller mosjonister vil nok fint klare å nå nær sitt maksimale oksygenforbruk i øvelser som sykling, ellipsemaskin, løping og roing.

Derfor handler det mer om intensiteten du har i øvelsen, og mindre om hvilke øvelser du gjennomfører.

Pulsklokken, aktivitetsbåndet og treningsmaskinen sier ingenting om ditt kaloriforbruk i en øvelse. Det er gjennomsnittsverdier som legges inn i en algoritme.

Ja, puls henger tett sammen med oksygenforbruk på submaksimale intensiteter. Men det krever at man både vet hva som er din individuelle makspuls (https://sandumpt.no/finn-din-faktiske-makspuls/), og hva som er ditt individuelle oksygenopptak.

Da kan man plotte puls mot oksygenopptak å se hvor mye oksygen som brukes på en gitt puls. Dette må selvsagt testes om igjen og om igjen etterhvert som du blir bedre trent, og bruker mer oksygen og derfor kalorier på en gitt puls.

Kort oppsummert:
Tren ting du liker, med god intensitet, og drit i kaloriforbruket som står på klokka eller maskina.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du beveger større og flere muskelgrupper i kroppen med ellipsemaskin, mens sykling er fantastisk for setemusklatur :)

Anonymkode: 32080...628

På hvilken måte og for hvilket mål? Sykling er jo en utholdenhetsøvelse og jeg vil se for meg at det ikke er ekstremt høy aktivering i gluteusmuskulaturen. I alle fall ikke nok til å føre til noe særlig muskelvekst. Men at øvelsen hjelper til med nedgang i fettmasse og derfor får positive effekter på rumpa skal jeg ikke være uenig i :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...